Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Peuter-topic!

Een vers topic zodat we weer verder kunnen babbelen, ervaringen en tips kunnen uitwisselen over onze oh zo schattige en vlug ontwikkelende maar soms ook über vervelende peuters  



Oh nee Due, wat een pech! Hopenlijk zijn jullie er niet te ziek van. Hoe gaat het met kleuter? 

En hoe gaat het met de andere zieken? 

Ik las iets over ziek zijn en tv kijken. Wat wij nu doen is dat we in een kast een voorraad nieuw o.a. knutselspul hebben liggen voor peuter, voor momenten dat we afleiding nodig hebben, vakantie, een klein cadeautje zoeken, of er iemand ziek is. Hier natuurlijk nog een baby, dus nog geen last van tv-meekijkers, maar op zo'n moment zou ik dan ook weer een graai in de kast doen.

Even een succesje delen: wij hebben een kind zonder luiers! Zindelijkheid van peuter ging al heel goed, alleen poepen deed ze nog in haar luier. We waren net van plan met een beloningssysteem toe te gaan werken naar op de wc poepen. Maar toen bedacht dochter zelf dat ze moest poepen en dat op de grote wc wilde doen. Zonder probleem, en het gaat nu al ruim een week heel goed. Dus we hebben ritueel de laatste luierbroekjes weggedaan een vieren nu dat we nog maar 1 luierkind hebben! 

Iedereen veel plezier met de sint dit weekend. Dochter kijkt er erg naar uit,  benieuw naar haar reactie als ze morgen de zak cadeautjes ziet. We vieren het lekker overdag, zodat er nog gespeeld kan worden met de nieuwe aanwinsten. 

Beterschap Due en sterkte met de quarantaine! Hopelijk blijft het meevallen met de klachten. 
Wij gaan ook vanmiddag Sinterklaas vieren. Daar heb ik ook veel zin in 😊 gisteren zijn we bij een Sinterklaasfeest in de schouwburg geweest en dat was erg leuk, maar ze snapte niet goed waarom Sinterklaas geen cadeautje had meegenomen 😅

7 dagen sinds klachten zijn begonnen als je 24h klachtenvrij bent. Ik snotter al een week dus mijn quarantaine eindigt ergens deze week. Die van peuter eindigt vrijdag hopelijk. Man moet woensdag weer testen omdat hij nog negatief is. Als hij dan nog negatief test mag hij de deur weer uit. Kleuter is klachtenvrij inmiddels maarja die gaat natuurlijk niet alleen naar buiten. (En mijn moeder zit ook in quarantaine en mijn broer is deze week net weer vader geworden dus geen alternatieven). 

Wat goed die luierloze peuter Maisnon!

Voordeel van quarantaine is dat we nu nog paar dagen extra hebben voor 'zindelijkheidstraining' van peuter. 

jeetje die wat vervelend! Sterkte met de quarantaine. 

Wij vieren geen Sinterklaas dit weekend. Hebben besloten het te verplaatsen naar kerst. Dochter is nog ziek. Ze heeft afgelopen dagen veel gespuugd en veel geslapen. Ze ligt nu ook nog bij ons in bed. Ze drinkt gelukkig wel, maar wil verder niks. Wel heel sneu. Ze is al best een sprietje en zo blijft er weinig van haar over. 

Allemaal veel plezier!

Beterschap Navyblue! 
Due, hopelijk mogen jullie allemaal snel weer naar buiten.
Maison, super van de zindelijkheid! Hier moeten we er met peuter ook echt aan beginnen binnenkort maar ze heeft er nog helemaal geen interesse in. Ze is nog geen 2,5 dus we hebben nog genoeg tijd.

Fijne pakjesavond allemaal! Als het droog blijft worden de zakken cadeautjes hier op het dak gezet vanmiddag, ik ben benieuwd naar de reactie van de kinderen.

Beterschap Navy! Sneu dat dochter nog zo ziek is. Fijn als het feest verplaatst kan worden, dan kunnen jullie er allemaal van genieten. 

Wij hebben pakjesmiddag verplaats naar de ochtend. Dochter had er heel veel zin in, maar denk dat ze het ook wat spannend vond en werd er huilerig van. Dus ter plekke besloten vanmorgen  alvast te beginnen. Was heel leuk en ze was heel blij met alle cadeautjes. Nu heeft ze heerlijk de rest van de dag om er mee te spelen. 

Inderdaad Fiona, nog alle tijd! Jij ook succes Due!
Zindelijkheid hebben we denk ik wel een jaar over gedaan, in kleine stapjes. We zijn volgens mij ook rond 2,5 jaar begonnen. Eigenlijk is ze al best een tijd overdag zindelijk, maar poepen ging lang niet goed. Ze heeft best wat obstipatieklachten gehad, en daarna wilde ze alleen (met moeite) in haar luier poepen. Maar ineens was daar vorige week de omslag, en toen ging het moeiteloos. 

Sinterklaas was een succes. Samen met de oudste nicht heeft peuter taaitaai poppetjes versiert. De berg cadeautjes was natuurlijk geweldig. Ze kreeg een picknick mandje en nog meer spulletjes voor in haar keukentje. Daar heeft ze de rest van de avond samen met haar andere grote nicht mee gespeeld. Verder heeft ze alleen pepernoten gegeten. Vandaag maar wat extra groente voorgezet. Ze was wel heel erg moe toen we naar huis reden.

Vandaag was ik vrij en hebben we de kerstboom opgezet. De ijsberen wil ze alleen niet in de boom laten hangen. Die moeten bij de iglo op het tv kastje

Wat zindelijkheid betreft schiet het hier niet op. Ze wil nu echt geen plasjes meer doen op het potje. Ze zegt steeds dat ze nog moet oefenen. Van de zomer ging ze wel mee naar het toilet en een plasje doen. Volgens mij vind ze het wel makkelijk zo. Over 2 maanden word ze drie. Op zich nog niet meteen haast, maar het moet er toch een keer van komen. Dus als jullie nog tips hebben.

Beterschap voor de zieke kinderen en sterkte met de quarantaine Due!

Sinterklaas was hier ook gezellig. Gisteren stond er een zak met cadeautjes klaar toen ze beneden kwam en na het ontbijt lekker uitgepakt. Ze is helemaal blij met haar cadeaus Bij de ene opa en oma stonden er buiten bij het raam cadeautjes, voor elk kleinkind een. Dochter had ze zien staan en vertelde dat er cadeautjes stonden maar ze toch eerst haar tekening verder ging inkleuren en boterhammen gingen eten.  Dat zouden we namelijk gaan doen. Maar toen we er over door praatten en haar grote nichten ook doorhadden dat er cadeautjes waren, is ze toch mee gegaan om ze te gaan halen 

Hier gaat zindelijkheid ook super. Ze plast inmiddels ook bij KDV en opa's en oma's op de wc. Dat vond ze eerst nog spannend maar ineens is ze om. Ze kwam een dag thuis en zei ik wil een onderbroek aan en sinds toen regelmatig aan (maar ook nog regelmatig luier.) Daarvoor wel aangeboden en tijdje voor het slapen gaan op het potje dus ze kende het wel al. We hebben denk ik maar een handjevol keren gehad dat ze in haar broek heeft geplast (waarvan de meeste keren niet thuis, omdat ze het dan spannend vind naar de wc te gaan.) Als ze moet poepen vraagt ze nog om een luier. Ik vroeg haar laatst wanneer ze ook op de wc gaat poepen, en toen had ze zelf bedacht dat ze dat ging doen als ze 3 is. Nu herhalen we dat regelmatig, dus ik ben benieuwd of ze als ze 3 is daadwerkelijk op de wc gaat poepen.

Als oma schrijvende: hier peuter van net 1 jaar, die al nachtenlang ouders uit slaap houdt. Afgelopen donderdag constateerde huisarts, na aandringen van moeder, dat de kleine dubbelIe oorontsteking heeft. Dat verklaart voor deel het ontroostbaar huilen 's nachts. Zoon appte vanmorgen of de kleine vandaag al mag komen, ze zitten er doorheen, de kleine is elke maandag tm dinsdagmiddag bij ons. En hier komt mijn vraag: andere opa en oma worden niet gevraagd, want daarvan weet moeder dat zij rustig zo'n kleine laat huilen. Ook zegt andere oma dat kind op zondag niet kan komen ivm werk ... hebben eigen bedrijf en de opa zou dus wél kleine laten komen en zeggen dat oma dan niet hoeft te werken (opa zelf doet niets met babies). En nu vroeg ik me ineens af: is dit nu egoïsme van andere oma of opkomen voor zichzelf? (ikzelf ga gewoon overstag omdat zoon en dochter helemaal kapot zijn van gebroken nachten)

Chiquita, wat vervelend dat je zoon zo erdoorheen zit en wat lief dat jij (opnieuw) extra voor de kleine zorgt   Een dubbele oorontsteking is heel pijnlijk, zo sneu voor de kleine! Hoop dat ie snel beter wordt!

Dat gezegd hebbende, en zonder uiteraard verder te weten hoe de situatie van de diverse andere familieleden is, leest het een beetje alsof je invult voor andere opa en oma. En ik denk dat het niet zoveel uitmaakt (of zou moeten maken) waarom ze nee hebben gezegd dit keer, of waarom ze niet gevraagd zijn. Dat zijn, kort gezegd, niet jouw zaken. Jij gaat over jouw agenda, zij over die van hun.
En verder snap ik heel goed dat je schoondochter het liever aan jou vraagt als jouw stijl van opvoeden meer in lijn is met haar eigen stijl. Even zonder erover te oordelen of iets beter is of niet

Ik ben zelf erg warm en zorgzaam (tegen overbezorgd aan) en mijn moeder is ook zo maar dan nog 3x erger. Ik heb het niet van een vreemde zeg maar. Schoonmoeder is ook erg lief maar veel minder bezorgd / warm. Als kind dan bijv hard gevallen is incl. bloed en al is het heel snel laat 'es kijken, oh ja vervelend kan gebeuren en hop weer door. Terwijl bij mij (en mijn moeder) mijn kind echt even extra wordt vertroeteld en haar verdriet en pijn de ruimte krijgen. Dus in geval van ziek kind en opvang nodig breng ik ook veel liever naar mijn moeder (uiteraard liefst gewoon thuis bij mama, maar spreekt voor zich denk ik)
Ik hoop dat als mijn (schoon)moeder het niet prettig vindt dat ik haar vraag en niet andere oma dat ze dat dan tegen me durft te zeggen en het gesprek erover aangaat. Heb jij dit gesprek al eens kunnen voeren met je zoon en schoondochter? En nogmaals, lief dat je zo voor ze klaarstaat, ik lees dit vaker van je en zo te lezen hebben ze je hulp hard nodig. Fijn dat je ze die kunt geven, ik zou het niet anders doen en mijn moeder ook niet.

Hoe is het met de rest? Kleintjes weer aan de beterende hand overal of blijft het kwakkelen? Beterschap voor wie het kan gebruiken!!!
Navy, is de kleine al wat beter? En slapen jullie weer soort van?
Due, zijn jullie al uit quarantaine of inmiddels meer positief getesten / klachten? Gefeliciteerd met geboorte van nichtje / neefje, ben je al op kraamvisite geweest?

Leuk, een nieuwe baby in de familie. Hoe is het met zindelijkheid inmiddels, ik lees van jou en ook Maisnon en Vitamientje goede berichten.

Fiona en Tara, ik zou zeggen, zeker geen haast, no pressure. Hier zijn de leidsters kort na haar 3e verjaardag op de opvang begonnen met trainen en dat is eigenlijk in enkele weken naadloos overgegaan in zindelijk overdag (met nog heeeeeel af en toe een ongelukje). Leidsters vroegen toen of we wilden overstappen op los hemd en onderbroek ipv rompers, ik was daar zelf niet erg alert op destijds (eerst veel klussen & verhuizing, toen zelf corona en aansluitend long covid, dan ben je toch meer aan het overleven dus ik ben de leidsters van toen echt dankbaar)
Moet wel zeggen dat ze echt haar tijd neemt: inmiddels is onze peuter bijna kleuter en heeft nog altijd 's nachts een luier. Die meestal ook wel vol zit in de ochtend Dus nu gaan we het 'op de basisschool hebben kinderen ook 's nachts geen luier meer aan' argument maar eens wat steviger inzetten de komende tijd. Volgende week met de feestdagen hebben we ook wat meer vrije tijd samen, dus wie weet lukt het dan ineens. Ze was ook rijkelijk laat met lopen maar weer heel snel met (goed) praten dus ach ieder kind lekker z'n eigen tempo.
Waren heel goed bezig met minder duimen, overdag deed ze het niet meer, maar sinds de klok verzet is lijkt ze veel vermoeider en wil ze toch weer telkens duimen 's avonds op de bank en ook in de auto zie ik haar soms met haar duimpje zitten. Hopelijk lukt het ook daarmee met het basisschool / dan doe je dat niet meer argument maar ik vrees ervoor. zelf tot m'n 11e ofzo geduimd ik gun haar zo dat ze er eerder mee stopt.

Hobbelster schreef op 12-12-2021 om 14:45:

Chiquita, wat vervelend dat je zoon zo erdoorheen zit en wat lief dat jij (opnieuw) extra voor de kleine zorgt Een dubbele oorontsteking is heel pijnlijk, zo sneu voor de kleine! Hoop dat ie snel beter wordt!

Dat gezegd hebbende, en zonder uiteraard verder te weten hoe de situatie van de diverse andere familieleden is, leest het een beetje alsof je invult voor andere opa en oma. En ik denk dat het niet zoveel uitmaakt (of zou moeten maken) waarom ze nee hebben gezegd dit keer, of waarom ze niet gevraagd zijn. Dat zijn, kort gezegd, niet jouw zaken. Jij gaat over jouw agenda, zij over die van hun.
En verder snap ik heel goed dat je schoondochter het liever aan jou vraagt als jouw stijl van opvoeden meer in lijn is met haar eigen stijl. Even zonder erover te oordelen of iets beter is of niet

Ik ben zelf erg warm en zorgzaam (tegen overbezorgd aan) en mijn moeder is ook zo maar dan nog 3x erger. Ik heb het niet van een vreemde zeg maar. Schoonmoeder is ook erg lief maar veel minder bezorgd / warm. Als kind dan bijv hard gevallen is incl. bloed en al is het heel snel laat 'es kijken, oh ja vervelend kan gebeuren en hop weer door. Terwijl bij mij (en mijn moeder) mijn kind echt even extra wordt vertroeteld en haar verdriet en pijn de ruimte krijgen. Dus in geval van ziek kind en opvang nodig breng ik ook veel liever naar mijn moeder (uiteraard liefst gewoon thuis bij mama, maar spreekt voor zich denk ik)
Ik hoop dat als mijn (schoon)moeder het niet prettig vindt dat ik haar vraag en niet andere oma dat ze dat dan tegen me durft te zeggen en het gesprek erover aangaat. Heb jij dit gesprek al eens kunnen voeren met je zoon en schoondochter? En nogmaals, lief dat je zo voor ze klaarstaat, ik lees dit vaker van je en zo te lezen hebben ze je hulp hard nodig. Fijn dat je ze die kunt geven, ik zou het niet anders doen en mijn moeder ook niet.

Wat een lieve reactie Hobbelster, dank je wel. Zeker praten zoon en schoondochter hierover hoor. En de invulling waarom andere oma niet wil/kan/mag komt niét van mij, maar van haar eigen dochter, mijn schoondochter dus. Ik heb zelf moeite met 'opkomen voor mezelf', ook al veel gesprekken gehad met psycholoog en praktijkondersteuner, want ik vind "er zijn voor je kinderen en kleinkinderen" in moeilijke tijden als geheel vanzelfsprekend (en ga mss dan ook over mijn eigen grens heen, maar dan denk ik maar 't is nu voor 1 of 2 nachtjes ..)

Wij vroegen toen onze jongens kleiner waren ook mijn schoonouders niet zo snel omdat ze ook van type laten huilen zijn. En dat is eigenlijk zo gebleven. Aantal keer dat ze in 5 jaar hebben opgepast is op 1 hand te tellen. 

Icm haar gezondheid weten wij echter ook wanneer we mijn moeder wel en niet kunnen vragen.  

Ik vind persoonlijk dat iedere week een nacht bij jullie al een luxe is voor de ouders en als wij die situatie zouden hebben zou ik niet eens durven vragen om nacht erbij omdat ik dan zou denken suck it up, morgen kan je doorslapen. 

(Maar onze kinderen logeren sowieso bijna nooit)

Krullen-bol

Krullen-bol

12-12-2021 om 20:21 Topicstarter

Due-scimmie schreef op 12-12-2021 om 19:17:

Wij vroegen toen onze jongens kleiner waren ook mijn schoonouders niet zo snel omdat ze ook van type laten huilen zijn. En dat is eigenlijk zo gebleven. Aantal keer dat ze in 5 jaar hebben opgepast is op 1 hand te tellen.

Icm haar gezondheid weten wij echter ook wanneer we mijn moeder wel en niet kunnen vragen.

Ik vind persoonlijk dat iedere week een nacht bij jullie al een luxe is voor de ouders en als wij die situatie zouden hebben zou ik niet eens durven vragen om nacht erbij omdat ik dan zou denken suck it up, morgen kan je doorslapen.

(Maar onze kinderen logeren sowieso bijna nooit)

Hier ben ik het wel mee eens ja. Best een luxe hoor. Superlief hoor dat je dat als grootouders wil en kan doen! Maar voor je zoon en schoondochter een luxe en zo te lezen 1 waar ze heel makkelijk gebruik van maken dus ja ik zou wel je eigen grens aangeven indien die bereikt is... want haar ouders doen dat dus ook.

Mijn ouders geven ook gewoon terecht hun grens aan. Passen om de week 1 dag op (vaak maar een ochtend ivm mijn diensten die wisselen dag of ochtend en als het een avond is dan zelfs niet) 

In noodgevallen kunnen we het zeker vragen maar beide werken nog dus tja het gaat gewoonweg ook niet altijd.

Schoonmoeder staat altijd klaar maar is een stuk ouder dan mijn ouders dus die wil ik vooral voor haarzelf beschermen dat ze niet teveel ja zegt op onze hulpvraag. Schoonvader is een top opa maar geen oppas opa die laat het dan echt bij schoonmoeder...

Wij hebben de keuze gemaakt voor kinderen dus ook voor de moeilijke tijden en inderdaad gebroken nachten nu en dan... mijn jongste heeft nog nooit gelogeerd, mijn oudste een keer of 3.

Krullen-bol

Krullen-bol

12-12-2021 om 20:25 Topicstarter


verder alles ok hier! Peuter zit best goed in z'n vel. Is heerlijk verwend met Sint en nu dat voorbij is geniet hij van alle kerstsfeer, zowel in ons eigen huis als in het hele dorp hoe de huizen versierd zijn

Merk wel (vooral bij kdv) dat hij toe is aan school, nog even aftellen tot half maart dan mag hij wennen...
Vooral de uitdaging bij kdv is er niet echt meer. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.