Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Peuter-topic!

Een vers topic zodat we weer verder kunnen babbelen, ervaringen en tips kunnen uitwisselen over onze oh zo schattige en vlug ontwikkelende maar soms ook über vervelende peuters  



Wat Schattig Tara dat ze op jouw wilde wachten.

@Due dat klinkt echt heel naar met die tanden/kiezen. Hoe is het nu?

Sinterklaas leeft hier wel maar dat wordt vooral aangewakkerd door grote zus. Hij heeft het regelmatig over "sinterklaasje" en kijkt mee naar het Sinterklaasjournaal maar volgens mij snapt hij de helft er maar van. De intocht in real life vond hij wel heel leuk, had gedacht dat hij het misschien wel spannend zou vinden maar dat was helemaal niet zo.

Wij hebben een bed welke geen opstaand randje van zichzelf heeft. Bij dochter hebben we toen ze 3,5 was aan één kant het opstaande randje weggehaald (peuter kreeg haar bed met twee opstaande randjes) en 1,5 maand later is ze er één keer uitgevallen. Daarna nooit meer.

Envelop schreef op 19-11-2021 om 15:02:

@Due dat klinkt echt heel naar met die tanden/kiezen. Hoe is het nu?

Ellende . Klaagt ook overr buikpijn maar daar kon huisarts woensdag niks vinden. Huisarts zei wel dat kinderen vaak zeggen buikpijn ook als pijn ergens anders zit. Ochtend gaat meestal wel, maar vanaf uur of 1 is het vooral huilen, aan mij hangen, dutje doen en vragen om een zetpil (ookals hij die net 2 uur ervoor heeft gehad). En dan wil hij vroeg naar bed om vervolgens eerste paar uur meerdere keren huilend wakker te worden. Zo heftig herinner ik me alle vorige tanden van beide kinderen niet.

Welkom Adela!
ach wat sneu Due, van de tandjes. Ik hoop dat het snel door Mag komen, zelf vragen om een zetpil dan zijn ze echt beroerd. 
hier wilde kind laatst geen zetpil en besloot om met hoofd en bovenlijf onder het dekbed te duiken om zich te verstoppen. Daardoor stak precies goed het achterwerk omhoog en ging de zetpil er makkelijk in, maar dat was niet haar bedoeling 

Bedhekje hebben we hier eerst wel gedaan, we hadden in het begin een wat hoger 1-persoons bed en vond ik gewoon te hoog met valgevaar. Toen lag ze ook vaak straks tegen het hekje aan.
Na de verhuizing een nieuw 1-persoons bed aangeschaft, stuk lager en is er 1x uitgevallen (1e nacht) daarna niet meer. 
Uit het deken wurmen gebeurt hier ook, kind heeft het snel te warm in bed, maar wij controleren ook altijd nog even voor we zelf gaan slapen en leggen dan het deken weer even goed.
Sinterklaas begint een beetje te leven, mede door oudere neefjes en nichtjes, en afgelopen week al een keer de schoen mogen zetten. Pakjesavond kijk ik erg naar uit. Heb de cadeautjes al een tijdje klaar liggen op zolder, ingepakt en wel. 

Merk dat kind me opnieuw meer aan het uittesten is. Vooral mij, bij haar vader veel minder. Vind dat wel moeilijk en kan soms maar moeilijk m’n geduld bewaren. Sinds een paar weken is ze heel veel moe. Meer dan eerst, terwijl aantal dagen opvang etc hetzelfde is gebleven. Herkenbaar misschien voor jullie? En nog tips om te zorgen dat ze beter uitrust? Ze heeft in de weekenden echt nog een middagslaapje nodig. We proberen dat te beperken tot een uur, anders slaapt ze s avonds te slecht in, maar soms is ze zo moe en laten we haar toch slapen voor anderhalf uur of zelfs nog een kwartiertje langer. Of totdat ze zelf wakker wordt, meestal na ruim een uur ongeveer. Lastig om achter te komen, vind ik, waar de vermoeidheid van komt en of we ergens iets missen.  
Nog een paar maanden voordat school begint en ik kan verhuizen naar het kleutertopic. 
Hopelijk vjnd ik dat een leukere fase, ik vind het peuteren echt heel moeilijk, eigenlijk al sinds ze 1,5 is. Ben erachter dat ik vooral kleine baby’s of juist weer net wat grotere kinderen, het leukst vind. Maargoed dan hebben we dit maar gehad. Of klink ik heel ontaard dat ik dit zo beleef. 
overigens kan het ook echt heel leuk en gezellig en verrassend zijn hoor. Maar ik vind het vooral frustrerend. Misschien wel omdat het voor een peuter zelf volgens mij ook mega frustrerend is om peuter te zijn 

Ik vind het niet ontaardt hoor Hobbelster. De ene heeft gewoon meer met bepaalde fases dan de ander. Het word alleen lastig als je alle fases niks vind. Ik vind de peuter fase best leuk, maar ook erg frustrerend af en toe. Zowel voor mij als kind. De momenten dat je gewoon echt even niet snapt wat ze nu bedoeld kunnen we beiden echt wel missen als kiespijn. 

Ik kijk ook erg uit naar 5 december. Familie en een berg cadeautjes. 6 december heb ik lekker vrij genomen om de kerstboom op te zetten. Het word een gezellige lang feest weekend. 

Gisteren avond was peuter niet zo lekker en heeft ze overgegeven. Daarna tussen ons in liggen woelen en draaien. Vanmorgen lag ze zo lekker te slapen dat we haar maar hebben laten liggen en haar niet naar de peuterspeelzaal hebben laten gaan. Toen ik haar afmelden vonden de juffen het jammer want ze is altijd zo enthousiast en vrolijk. Hopelijk kan ze morgen wel gaan, want ze mogen hun schoentje zetten. 

ik vind de peutertijd met vlagen heel leuk maar ook heel vermoeiend. Zoals nu. Dochter heeft sinds het weekend dus een nieuw bed en sindsdien is het inslapen heeeel moeilijk. Ze test ons enorm uit. Probeer mijn geduld te bewaren, maar viel net uit tegen vriend omdat ik dan niet weet of we het goed aanpakken zo. Ze is er nog niet uitgevallen gelukkig  

Due, hoe gaat het met peuter? 
Tara, voelt jouw peuter zich weer beter?

Peuter slaapt weer beter en is thuis weer redelijk oke. Bij kdv is ie nog niet in zijn hum op het moment. Zij gooiden het op spannende tijd maar heb niet idee dat hij Sint zo spannend vindt momenteel. 

Ik vind deze leeftijd bij peuter heerlijk meestal. Bij kleuter vond ik dat lastiger maarja toen had ik er ook een baby bij. 

Ze heeft vanmiddag heel lang geslapen, dus is nu nog klaar wakker, maar het heeft haar wel goed gedaan. Ze was daarna een stuk vrolijker. Ze heeft een bord vol nasi op en wilde zelfs nog een schep toen ik het restje verdeelde. Dus dat is een goed teken. Aangezien ik ook slecht heb geslapen ga ik zo lekker samen met haar in bed liggen. We gaan wel zien hoe het gaat vannacht.

Hobbelster, ik merk ook dat peuter de laatste tijd meer moe is. Slaapje is er sinds een maand of 3 af en dat ging eerst heel goed, maar nu is de dag soms eigenlijk te lang voor haar. Ze weigert te gaan slapen smiddags, dus het is soms niet heel gezellig eind van de dag. Ik legde haar dan eerst altijd vroeger in bed, maar ben er inmiddels achter dat dat juist niet werkt. Ze is dan smorgens ook weer eerder wakker en dan duurt de dag alleen maar langer en dan zit je in zo’n lekkere spiraal. Ik leg haar dan even met een dekentje op de bank voor een filmpje of ga juist met haar naar buiten (afhankelijk van of baby slaapt of niet) en dan knapt ze meestal wel weer op. Je klinkt trouwens niet ontaard hoor. ik vind juist de inimiene baby fase niet zo leuk. Natuurlijk heeft elke fase zijn charmes, maar ik vond die fase met beide kinderen echt vooral zwaar. 
Ik vind de peuterfase meestal heel leuk, maar nu ook even vooral zwaar. Dat ligt denk ik vooral aan de combinatie met baby. Beide zijn ontzettend op mij gericht momenteel. M Baby zit nu echt in de eenkennigheidsfase en peuter wil al vanaf haar geboorte alleen mij zo ongeveer 🙈 maar al dat gepluk aan mijn lijf en die constante lichamelijke nabijheid die ze allebei willen, word ik soms helemaal kriebelig en enigzins claustrofobisch van. Ik lig nu bijvoorbeeld ziek in bed en dan loopt ze regelmatig gewoon om mij te huilen en dat houdt ze gerust een half uur vol. Papa is er gewoon en doet het ook gewoon goed met die meiden dus daar ligt het niet aan. Maar zodra ik dan beneden kom en ze me ziet is het over. Thuis werken op dagen dat mijn vriend thuis is met die meiden is eigenlijk ook echt geen doen, want dan is het hetzelfde verhaal. Herkennen jullie dit en hebben jullie tips? 

Navy, hoe gaat het inmiddels met in het eigen bed slapen? 

lief dat jullie me niet ontaard vinden, dat geeft de burger moed   

ideetje, ik herken het heeeeeel erg dat ze steeds mij wil. We kunnen niet echt normaal ergens op bezoek ofzo want kind zit steeds op / aan mij. 
ook herkenbaar dat ze steeds naar mij wil als ik (al dan niet ziek of met pijn) in bed lig te rusten. Dan probeert haar vader haar bij me weg te houden waardoor hij ook chagrijnig word. heb gezegd dat hij haar maar gewoon moet laten. Ik stuur haar zelf wel weg. Niet dat dat werkt dus ik ben ook benieuwd naar alle geweldige tips die hieronder geschreven gaan worden. 

Hier hangt dochter aan mij als ik er ben, maar als ik er niet ben is ze helemaal gek met haar vader en luistert ze heel goed. Hij zegt altijd dat het een heel ander kind is als ik thuis ben :’) geen tips dus.

ja ons kind luistert ook vele malen beter als ze slechts met 1 van ons is. 
Hoe zou dat komen? 
vind het irritant maar ook interessant. 
men zou het fijn vinden als ik wist wat ik eraan kon doen. 

Onze peuter is echt een moederskindje. En heeft het niet zo op vreemden dus die hangt al snel aan mij. 
En zit volop in twee is nee. 

Ik denk dat ze aanvoelen dat ouders altijd allebei hun eigen opvoedmethode hebben en het daardoor voor verwarring kan zorgen. 

Volgens man is peuter veel drukker en luidruchtiger als ik thuis ben. Ze hangt dan ook meer aan mij. Ze brengt mij stapels boeken of ik moet mee spelen. Bij man alleen is ze veel meer zelf aan het spelen. Bij mij ook wel, maar ik moet dan echt zeggen dat ik nu niet mee doe. Thuiswerken doe ik ook liever niet meer. Ik heb het toevallig gisteren gedaan, maar productief was het echt niet. Ik ben veel liever echt thuis. 

Vanmiddag was ze heel grappig. Ze rende door de kamer en was tikkertje aan het spelen met Nijntje. Ze was dus ondertussen aan het vertellen wat zij en Nijntje aan het doen waren. Aan het einde was ze zichzelf aan het kietelen. Aan fantasie geen gebrek hier. 

Gelukkig heeft onze peuter niet echt voorkeur voor één van ons. We kunnen haar ook moeiteloos om en om naar bed doen. Maar ik herken wel het geplak. Dochter wil het liefst alles samen doen dus even zelf spelen is heel moeilijk. Maja ook wel passend bij de leeftijd. Dit kan ze trouwens bij opa en oma veel beter.

Slapen in het nieuwe gaat wisselend. Heb het idee dat ze op dagen dat ze naar opvang is geweest, het moeilijker is voor haar. 

Wat grappig Tara, die fantasie. Ik vind dat zo leuk om naar te kijken!

Wij zitten inmiddels met peuter en kleuter in quarantaine omdat kleuter positief is getest nav het nieuwe snottebellenbeleid. 

We gaan wel van de nood een deugd maken en bezig met zindelijkheid aangezien we komende dagen toch thuis zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.