Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Peuter-topic!

Een vers topic zodat we weer verder kunnen babbelen, ervaringen en tips kunnen uitwisselen over onze oh zo schattige en vlug ontwikkelende maar soms ook über vervelende peuters  



Leuk om naar spelende peuters te kijken hè. Ik hoorde dochter laatst zeggen tegen haar pop 'ik wil even alleen zijn' 😂

In bad of douche wil ze niet. Dat gaat ze 1x per week met veel moeite. Ze wil ook geen handen wassen, haren kammen, aankleden/uitkleden en dus geen tandenpoetsen. En ze wil vaak ook niet naar buiten. Soms zijn mijn creatieve oplossingen (en mijn geduld) echt op.  Pfff hopelijk gaat deze fase een keer over.

Onze peuter stond vandaag pannekoeken te bakken in zijn keukentje  . Kleuter was nooit zo van de rollenspellen maar peuter kan zich er in zijn eentje goed mee vermaken. 

Haren kammen gaat prima, maarja jongen en kort haar dus zo klaar. Douche of bad eigenlijk ook zonder moeite. Hij vindt zwemmen ook het einde. Vanochtend uurtje geweest bij plaatselijke zwembad en veel van mat naar mama springen enzo. 

Merk wel dat hij nu we vakantie hebben veel komt knuffelen en bij mij wil zijn. Hij heeft een mega mama fase momenteel wat ik voor man wel wat sneu vindt. 

Hier is haren kammen bij jongste peuter al vanaf 8 maanden een dagelijks bezigheid, ze heeft behoorlijk lang en vol haar en op die leeftijd had ze al staartjes. 
Oudste komt er wat dat betreft wat bekaaid vanaf, heeft wel lang haar, maar is veel vlassiger. We weten niet waar dat vandaan komt, aangezien man en ik gezegend zijn met dik en veel haar Zij wil graag vlechten, staarten en ik heb een grote knippencollectie verzameld via FB groepen. 

Jongste vindt een staartje prima, maar invlechten is nog niet aan de orde. Ze wil nog niet zo lang stilzitten, maar staartjes, normale vlechtjes geen probleem.

Tandenpoetsen gaat hier bij jongste gewoon in de houdgreep. Oudste heeft een prinsessen elektrische tandenborstel en dat is echt een schot in de roos, samen met de bijbehorende Oral-B app. 

Vandaag een heerlijke dag met jongste peuter gehad, oudste was met opa, oma en neefje naar Plopsaland indoor. Ik heb echt genoten van de tijd met jongste en kan me daar best op verheugen vanaf volgende week, dan standaard de woensdagochtend alleen met 1 kind. Heerlijk! 

Lastig Navyblue. Ik hoop voor je dat het snel over is. Hier roept ze juist bij elk gemorst beetje water dat ze vies is en in bad moet. Je hebt het vast al geprobeerd, maar is samen in bad een idee? Dat is hier een klein feestje. 

Ze wil ook erg graag zwemmen, maar ze is nu behoorlijk aan het hoesten, dus we wachten nog even. Hopelijk is het over een week over en kan ik tijdens mijn vakantie lekker met haar zwemmen.

Gisteren avond kon ze niet slapen. Ik ben met haar in het grote bed gaan liggen, maar ze bleef stuiteren. Tot ze een hoestbui kreeg en ze moest overgeven. Toen alles weer schoon was wilde ze niet gaan liggen en mocht het licht niet uit. Dus ik ben rechtop gaan zitten heb haar op schoot genomen en toch het licht uit gedaan. Op die manier zijn we samen in slaap gevallen. Ik moet zeggen dat ik het altijd zo fijn vond als ze zo in slaap viel als baby. Nu steken er alleen een paar lange benen uit. Maar ze was wel weer even mijn kleine baby'tje. 

Ik duim voor je mee navyblue dat het een korte fase is. Wij hebben het geluk dat peuter graag wil tandenpoetsen. Op aanraden van de tandarts gaan wij altijd zelf zitten ligt peuter dan met zijn hoofd op onze schoot, zo kunnen wij alles goed zien en ook de zijkanten van zijn tanden goed poetsen.

Hij vond douchen altijd verschrikkelijk (evenals kleuter) en aangezien wij geen bad hebben ging hij altijd nog in het peuterbadje. Tot er op vakantie geen andere optie dan de douche was... Hij vond het heerlijk! We hadden het al een hele tijd niet geprobeerd maar hij ging er gewoon onder staan en vond het prima, kleuter heeft gister ook voor het eerst alleen gedoucht dus dat babybadje kan eindelijk de deur uit.

Aangezien beide kids flinke krullen hebben kammen wij het haar alleen als het nat is, twee keer in de week dus.

Krullen-bol

Krullen-bol

24-08-2021 om 15:10 Topicstarter

Hoi ik ben er ook weer eens!
Hadden een hele pittige week vorige week met dreumes (ziek) dus peuter is veel uitbesteed geweest bij tante en oma's. Wat voor hem natuurlijk alles behalve vervelend was 

Ik geniet volop van peuter, hij is zo'n kletskous aan worden! Zit goed in z'n vel, er is zeker wel eens een boze bui tussen door, vooral als hij iets bedenkt wat wij dan niet zo'n strak plan vinden op dat moment, mja ach is ook zo weer over.

Ook heel erg met gevoelens bezig (blij, fijn, boos, verdrietig) en doe van zichzelf of van ons benoemen.
Ook is hij niet weg te slaan bij z'n nieuwe fiets met trappers (en zijwieltjes)!

Samen tellen we af naar vakantie, zoveel zin in en behoefte aan. Echt even puur als gezin samen zijn, leuke dingen doen.

Wat tandenpoetsen betreft, hier ook altijd met een filmpje van 2 min en hij mag zelf kiezen wel filmpje. Eerste stuk poetsen wij, de laatste 20 sec mag hij zelf doen.
Enige probleem is dat ik rechts boven niet mag poetsen, en ik kom er niet achter waarom. Over paar weken wel weer naar de tandarts dus dan maar eens goed na laten kijken of er iets is of dat het aanstellen is

In bad vind oudste heerlijk, al van baby af aan. Douchen ook. Haren wassen was een fase dat hij het erg vond maar met een washand voor de ogen en tot 10 tellen ging het weer goed. Echter vind onze dreumes badderen en douchen minder, krijst het uit bij haren wassen en dat heeft peuter weer overgenomen dus ook bij hem is haren wassen nu weer een ding.
De jongens zijn beide gezegend met veel haar dus 1x in de week moet het gewoon en probeer soms 2x.
Gewoon even in bad of douche na veel buiten en dus vies is geen probleem.

Tandenpoetsen gaat hier super sinds we een elektrische tandenborstel gebruiken. Dochter is er super blij mee, ik had het ingepakt als cadeautje voor haar, dus iedereen moest haar cadeau zien    Alsnog wel eens peuterpuberweerstand bij het poetsen hoor, maar dan gaat het feitelijk niet om het tanden poetsen zelf, maar om ergens de eigen wil over te willen doordrammen.

En ik kam het haar meestal tijdens het eten. Dan blijft peuter relatief goed zitten. Ik maak het eerst een beetje nat (ivm krullen) en dan met een borstel er door heen en in model brengen. 

Vakantie is hier super verlopen. Terwijl ik met oudste twee de vakanties echt totaal niet geslaagd vond toen ze nog dreumes/peuter waren. Maar ja, toen gingen we ook vliegen en naar warm weer. Destijds is dat de aanleiding geweest om het over een hele andere boeg te gaan gooien en dit jaar zaten we dus op een camping/vakantiepark in Nederland. Misschien enorm burgelijk, maar goh wat een verademing!

Dat met emoties bezig zijn herken ik ook heel erg. Spreekt het zelf ook vaak uit hoe ze zich voelt, maar ik zie ook regelmatig dat ze beetje uitprobeert met welke emotie er wat voor soort reactie komt. En ze is heel erg goed geoefend in een pruillip trekken ondertussen haha. 
Hier is ze afgelopen dagen ook bij opa en oma moeten gaan logeren. Wij lagen met de pasgeborene in het ziekenhuis (moest onder uv lamp). Ze vond het enerzijds heel leuk, maar anderzijds merkte we de laatste dag en bij terugkomst wel heel goed dat ze toch uit haar doen was. Verder hele trotse en lieve zus! Hopelijk blijft dat zo! 
Wilde gisteren ineens uit zichzelf weer op de wc proberen te plassen. Toen dat niet lukte, wilde ze nog op potje proberen. Jammer dat ook dat niet lukte maar was wel trots dat ze dit zo uit zichzelf weer op pakte. 

Krullen-bol

Krullen-bol

25-08-2021 om 07:00 Topicstarter

Gefeliciteerd Greystone met Julie 2e kindje

Hopelijk hoed resultaat van de uv lamp en nu genieten thuis samen?

Gefeliciteerd greystone! Hopelijk gaat het nu goed met de baby en grote zus. Wat grappig, peuter dochter was in de kraamweek ook ineens weer geïnteresseerd in het potje.

Dat van emoties herken ik ook wel. Hier vraagt dochter regelmatig (als ze iets doet wat niet mag): ben je nou boos? Ze heeft vaak ook heel goed door als ik verdrietig ben en wil dat dan wel eens vragen. Laatst was ik dus verdrietig en had ze dat door en zei ze ook ik kom je zo troosten mama 

Gefeliciteerd Greystone!

Dank jullie wel allemaal. Het gaat gelukkig heel goed nu. Het is een rustig en tevreden mannetje. Zijn zus is echt trots en geeft veel kusjes en knuffels en helpt met de zorg.

ja grappig van de interesse in het potje en wc nu. Had juist tegenovergestelde verwacht.

Wat fijn dat het nu goed gaat Greystorn en grote zus zo lief voor hem is. Gefeliciteerd!

Peuter heeft vandaag knalgroene nagellak, net als zijn zus 😊 Hij is er heel trots op.

gefeliciteerd Greystone! Wat fijn dat het goed gaat en dat je oudste hem zo leuk vindt. Ik smelt elke keer weer als ik mijn twee meiden zo samen zie 🥰

Chantilly, hoe waren de eerste schooldagen voor je oudste? 

Bij ons lijken de extreme driftbuien van een half uur/ drie kwartier gelukkig weer over te zijn. De laatste week zijn die niet meer voorgekomen. Natuurlijk nog wel de nodige peuter uitbarstingen als het brood verkeerd gesneden is, als ze graag appelstroop wil en die op is enz 😅 maar die zijn binnen een paar minuten over en verder hebben we ons vrolijke meisje weer terug. Een goed moment want volgende week nog een week werken en dan lekker op vakantie. We gaan twee weken weg en zijn dan nog een weekje thuis. Ik heb er echt zin in. Hopelijk wordt het een ontspannen vakantie 😅 
Ik kan nu weer echt genieten van onze peuter. Ze kan zo heerlijk opgaan in haar fantasiespel en wij mogen soms dan ook mee spelen, echt geniet momentjes 🥰 ik vind het ook zo leuk om te zien hoe ze met haar zusje omgaat. Die is inmiddels 5 maanden en reageert nu natuurlijk ook echt terug. Maar ze leest haar voor en wil telkens helpen met luiers verschonen, in bad doen, hapjes geven. Ze zingt ook liedjes voor haar, zo schattig ☺️ 
Gelukkig vinden beide meiden water heerlijk, dus in bad gaan is hier nooit een probleem. Tot er haren gewassen moeten worden. Peuter zit altijd met haar hoofd onder water in bad, maar als er sop in zit is het opeens wel een probleem als de haren nat zijn 🙈

Gefeliciteerd Greystone!

@Ideetje, dochter vond het fantastisch. Ze is dolenthousiast, zonder problemen ging de eerste dag voorbij en ze staat iedere ochtend te springen van geluk dat ze weer naar de juf mag. En ze is boos als ik haar ophaal, ipv de BSO leidsters

Ach ja, dat zal nog wel gaan veranderen, maar ik ben heel erg blij dat ze zo gelukkig is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.