Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Peuter-topic!

Een vers topic zodat we weer verder kunnen babbelen, ervaringen en tips kunnen uitwisselen over onze oh zo schattige en vlug ontwikkelende maar soms ook über vervelende peuters  



Gefeliciteerd Greystone!

Wat fijn Chantilly dat ze school zo leuk vind. 

Hier nog een dagje werken en dan vakantie. Zondag gaan we bij mijn moeder in de buurt picknicken. Ze is jarig. Broer zorgt voor hartige hapjes en snack groente en ik voor zoete hapjes en fruit. Ze wil alleen een foto van al haar kleinkinderen. Daar gaan we voor zorgen natuurlijk. Camera en fotoprinter gaan mee. 

Verder hebben we nog niet vast gelegd wat we gaan doen in de vakantie. De dierentuin en de IKEA (voor een groot bed) staan op de lijst. Over 1 week gaat ze dan eindelijk naar de peuterspeelzaal. Man en ik hebben in de vakantie dan 4 ochtenden zonder peuter. Ik heb alleen nog geen bericht gehad over wennen en wat mee moet. Ik ga uit van fruit, drinken en schone kleding. Ik kreeg wel al de eerste rekening en de corona beslis boom. Het komt vast goed en het is minder dan 5 min lopen, dus ze is zo weer opgehaald als het niet gaat. Maar ik verwacht dat ze ons niet gaat missen en meteen gaat spelen.

Spannend Tara, voor het eerst naar de peuterspeelzaal! Waarom gaat ze 4 ochtenden? Hier is de max. 3, tenzij je een vve indicatie hebt.

Hier hoeft peuter alleen een extra setje kleding mee. Fruit en water krijgen ze op de peuterspeelzaal, net als luiers. We spraken steeds ter plekke af hoe laat we haar weer zouden komen halen. In de eerste week werd dat steeds een half uur tot een uur later. We kregen wel vlak van tevoren telefonische en intakegesprek dus misschien bellen ze je nog.

Peuter is deze week weer naar de peuterspeelzaal geweest en hoewel ze de eerste keer weer moest huilen, ging ze gisteren vrolijk naar binnen! De leidster wist ook niet wat ze zag, want tot nu toe was het steeds drama bij het afleveren. Ze had het enorm naar haar zin en kwam met hele verhalen thuis. Ze benoemt ook opeens de dagen van de week.

Ze gaat 2 ochtenden per week en in onze vakantie vallen de eerste twee weken van de peuterspeelzaal. Ik had het een beetje onduidelijk opgeschreven. Ik hoop stiekem gewoon dat het wennen heel snel gaat en wij die ochtenden echt even onze handen vrij hebben om wat klussen samen op te pakken. Als ik begin volgende week niks hoor ga ik nog wel even bellen. We gaan ieder geval wel volgende week een leuk tasje met haar uitzoeken. 

Gefeliciteerd Greystone!

Wij zijn nu op vakantie. Eerst een paar dagen met mijn ouders in een huisje in de Ardennen en morgen rijden we door naar Zwitserland. 

Helaas voel ik me niet super goed. Paar weekjes zwanger en de misselijkheid lijkt nu te beginnen 😕

@Tara, wat lekker dat jullie een paar ochtenden alleen zijn. Ben benieuwd hoe het gaat op.de psz. Wij denken er ook over na, omdat dochter nu naar een gastouder gaat. Lijkt me wel goed voor haar om wat meer te wennen aan een grotere groep voordat ze naar school gaat.
 

Navy blue, gefeliciteerd met je zwangerschap! Wel vervelend dat je misselijk bent. Hopelijk is het te doen en kun je toch van je vakantie genieten! 
Mijn peuter weigert sinds begin van de week opeens haar middagslaapje. Wel even wennen, want het is opeens wel een lange dag zo 😅 Ze lijkt het wel goed te redden. Rond 5 uur heeft ze even een inkak momentje, maar dan even een half uurtje op de bank met een filmpje en dan is ze wel weer redelijk bij. Op zich is het ook wel handig, want dan hoef ik alleen nog maar met de slaapjes van de baby rekening te houden. 

We hebben van vrienden een grote puzzel doos met allerlei puzzels van Disney prinsessen gekregen variërend van 9 tot 60 stukjes. Vanmorgen legde ze een puzzel van 48 stukjes vrijwel helemaal alleen 😯 ik zou komen helpen, maar was nog even aan het opruimen en toen ik bij haar kwam zitten, had ze hem al bijna af.

Gefeliciteerd Navyblue met de zwangerschap. Hopelijk blijft het goed gaan en wordt de misselijkheid wel wat minder.

Wat goed van dat puzzelen ideetje! Dochter is ook een puzzelfanaat, net als ik. Al lijkt het de laatste maanden wat minder haar interesse dan voorheen.

Die afwisselende slaapjes, als baby niet meer in de bak van de kinderwagen past, kijk ik nog wel tegenop. Wanneer kom je dan nog buiten? Een tijdje terug sloeg ze steeds vaker een middagdut over (maar dan wel zeker een uur rusten in bed) en dacht ik misschien stopt het binnenkort. Maar peuter heeft haar slaap regelmatig nog hard nodig. Om 11 uur vandaag wilde ze al naar bed, dat nog wel weten uit te stellen tot na de boterham, en ze ligt nu al zo'n 3 uur in bed... Ik heb haar ook amper horen kletsen toen ze ging slapen. Baby ging er tegelijk met haar in maar is al weer wakker geweest en ligt al weer te slapen 🤣ik hoop dat het vanavond nu geen drama wordt 😅 Maar goed, heb ik wel de rust die ik even nodig had. Pfff wat een gedoe vanochtend met peuter nadat baby van zijn eerste slaapje wakker was geworden. Allemaal drama.

Dochter wilde vanmorgen een onderbroek aan ipv luier. Fijn! Maar dan wil ze dus ongeveer elke 5 minuten naar de wc of het potje. Is dat herkenbaar voor iemand? Soms doet ze een grote plas, maar als je zo vaak gaat zijn het regelmatig ook maar een paar druppeltjes. Toen baby wakker werd, wilde ze wel graag een luier aan ipv onderbroek. Luier ook nog paar keer uit geweest voor plasjes op de wc en uiteindelijk in de luier gepoept (ik vermoed dat ze daarom graag weer een luier aan wilde).

Heel normaal dat ze in het begin vaak gaan vitamientje. Tijd ertussenin wordt vanzelf groter.

Gefeliciteerd Greystone met de baby 

En Navyblue gefeliciteerd met je zwangerschap   

wat een vrolijke berichten 

Hier ook flink aan het oefenen zonder luier(broekje), momenteel gaan alleen de nachten en het middagdutje nog met luier. Thuis heeft ze nog af en toe een klein ongelukje met plassen, maar op het kdv al de hele week droog! Echt knap. Ook poepen gaat goed op de wc. Wat scheelt dat een hoop luiers zeg. Heerlijk. 
Haren wassen gaat hier ook goed sinds we het washandje voor de ogen doen en tot 10 tellen. Ik doe het met iets meer beleid en geduld dan man, dus meestal neem ik haar mee onder de douche. Een bad hebben we niet helaas. Tandenpoetsen gaat meestal wel goed, gelukkig. In de ochtend na het ontbijt begint ze meestal zelf al 😅
 Toen ze nog kleiner was moesten we haar wel echt in de houdgreep houden. 
vanaf welke leeftijd gaan jullie kinderen naar de tandarts eigenlijk? Hier moet de 1e keer nog komen, ze is een paar keer met mij mee geweest maar durfde niet in de stoel en de tandarts wilde niet pushen, die zei dat komt wel. 
Verder lijkt het alsof er in de vakantie weer een mega ontwikkeling heeft plaatsgevonden in dat kleine koppie. Er wordt ook veel meer en bewuster gedanst en gezongen, en ze vraagt niet alleen de hele tijd waarom maar ook van ‘mama wil je dat uitleggen?’ En dan nog een keer en nog een keer. Over de meest uiteenlopende onderwerpen, we filosoferen wat af zo samen en ik geniet er erg van, de vragen die ze stelt en de pure, oprechte interesse. Het laat mij de wereld ook weer met een frisse blik bekijken 😄

Greystone, gefeliciteerd met de baby! 
Navy blue, gefeliciteerd met de zwangerschap  Ik hoop dat de misselijkheid niet te erg wordt.

Zindelijkheid gaat hier eigenlijk heel goed. Sinds de baby er is  is dochter echt gaan doorzetten met de zindelijkheid. Ze is nu volledig plaszindelijk. Ook in de nacht, vanaf het begin al. Ze draagt voor de zekerheid 's nachts nog een luier, maar dat is meer voor het gemak, want er zit al twee maanden geen plas in. Poepen heeft heel lang problemen gegeven, door obstipatieklachten. De laatste maand gaat het, met behulp van vezelzakjes, gelukkig weer goed. Maar ze poept nog wel in haar luier. We gaan heel langzaam in hele kleine stapjes toewerken naar poepen op de wc. Ik denk dat ze het best zou kunnen, want ze kondigd nu ook aan dat ze gaat poepen. Maar ik ben bang dat als ze zich onder druk gezet voelt, ze het weer gaat ophouden. 

Haren wassen gaat hoer prima, zeker in bad. Nooit een heel groot probleem geweest, maar sinds ze snapt dat er geen water in haar ogen komt als ze omhoog kijkt, gaat het nog beter. Onder de douche soms iets meer gedoe, maar ook dat gaat redelijk gelukkig.

Tanden poetsen is heel wisselend. Dochter zit in een alles weigeren fase, dus doet regelmatig haar mond niet open. Maar tandenpoetsen moet, dat weet ze, dus dan toch in de houdgreep. Maar afleiding helpt, dus als ik genoeg geduld heb bedenk ik iets geks en dan lukt het zonder problemen. Het nieuwste is een tandenpoetsfeestje (een gek liedje met rare bewegingen), dat doet het nu heel goed.

Hier alles weer even wennen, want ben deze week weer begonnen met werken na mijn verlof. Babyzoon blijft een heerlijk relaxt mannetje gelukkig, maar ik moet wel weer erg wennen aan het ochtendritueel.
Dochter lijkt eindelijk in een iets rustiger fase terecht gekomen. Ze is nog steeds pittig, en kan, zeker als ze moe is, om niks een huilbui krijgen. Maar ze kan gelukkig ook weer steeds vaker begrijpen waarom iets niet kan/mag, en dan hoor ik 'oh, ok dan mama....' Ze gaat steeds meer fantasiespel laten zien, en gaat daarmee ook eindelijk weer wat langer zelf spelen soms. Heel fijn!

Gefeliciteerd Navyblue! Ik hoop dat de misselijkheid gaat mee vallen. 

Mijn vakantie is eindelijk begonnen. Vanmiddag hebben we met het gezin van mijn broer de verjaardag van mijn moeder gevierd. Het weer viel een klein beetje tegen, maar op wat mini druppels na zijn we tijdens het picknicken droog gebleven. Peuter vond het geweldig om lekker te rennen en spelen met haar grote neef en nichten. De cakejes die we hadden gebakken vielen bij iedereen in de smaak. De natuur speeltuin waar we waren was ook echt leuk. Alleen net iets te weinig speeltoestellen voor peuters. Ze heeft kikkers gezocht met kleuter neef in een ondiep poeltje. Aan het eind nog een paar groepsfoto's gemaakt van de kinderen en meteen voor oma uitgeprint en in een lijstje gestopt. 

Een geslaagde dag dus, maar in de auto onderweg naar huis is ze natuurlijk in slaap gevallen. Ze heeft maar een halfuur geslapen, maar het is nu een drama. Man is nu met haar boven en ze slaapt nog steeds niet. Ik heb het gevoel dat ze van binnen heel erg onrustige is. Het was ook wel een drukke dag. Morgen hoeven we gelukkig helemaal niets behalve boodschappen doen. 

Gisteren een heerlijke dag in Ouwehands dierenpark gehad. Het begin stuk was wel druk, maar daarna verspreide het beter en was het goed te doen. Peuter was wel haar oren thuis vergeten en rende steeds de andere kant uit. We waren wel blij dat we de kinderwagen mee hadden genomen. Ze heeft er niet veel in gezeten, maar het was af te toe wel handig. Toen we door de Panda shop moesten bijvoorbeeld omdat de looproute er dwars door heen liep. Ze heeft aan het eind bij het andere winkeltje wel een klein knuffeltje gehad. Man was nog even bezig een parkeerkaart te kopen en toen zag ze een ander kindje met een knuffel. Ze rende weer naar dat winkeltje en haalde een kleine giraf uit de bak die ze precies op peuter hoogte hadden staan. Toen ben ik gezwicht. Man vond het niet erg. Die had bijna een grotere knuffel willen kopen. De giraf is al voor de tweede nacht mee naar bed .

De eerste week van de vakantie zit er nu al op. We gaan waarschijnlijk nog een dagje naar Sprookjeswonderland. Verder wat leuke dingen in de buurt doen. Morgen is er een open dag van het cultureel centrum, dus daar wil ik even met haar gaan kijken. Op te terug weg dan even de stad door om een rugzakje te kopen.

Ik heb nog contact gezocht met de peuterspeelzaal en van de administratie heb ik de huisregels enzo gehad. Daar staat wel in dat ze fruit eten en wat drinken, maar niet dat ik het mee moet geven. Ook werd in die documenten weer verwezen naar een intakegesprek. Ik heb ook de locatie zelf nog gebeld, maar die waren niet beschikbaar. Voicemail ingesproken, maar niks gehoord. We brengen haar maar gewoon dinsdag. 

Wat een nacht.. peuter slaapt al een paar weken bij ons en lag dus ook vannacht in ons bed toen ze alles onderspuugde. Echt alles zat onder de kots. Ik ben meteen met peuter onder de douche gegaan waardoor ze nog harder moest huilen en in paniek was, want ze houdt niet van douchen. Mijn man heeft intussen het bed verschoond en ons donzen dekbed in de biotex gezet. Peuter heeft nog veel gehoest vannacht en elke keer als ze dat deed zat ik rechtop in bed omdat ik dacht dat ze weer zou gaan spugen. 
Tijd voor koffie, hopelijk was jullie nacht beter.

Wat ontzettend vervelend Fiona. Arme kind. Ik hoop dat aankomende nacht een rustige is voor jullie. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.