Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Peuter-topic!

Een vers topic zodat we weer verder kunnen babbelen, ervaringen en tips kunnen uitwisselen over onze oh zo schattige en vlug ontwikkelende maar soms ook über vervelende peuters  



Envelop schreef op 04-08-2021 om 10:57:

Leuk een bakfiets! Dat is echt ideaal met baby en peuter.

@fiona, welke dierentuin gaan jullie naartoe? Wij zijn nu onderweg naar de Beekse bergen, nog niet eerder geweest. Kleuter zit heeeeeel enthousiast op de achterbank en peuter heeft iedereen op het campingveld verteld dat we naar de dierentuin gaan.

Veel plezier! Ik heb ook gedacht aan Beekse Bergen maar was bang dat het iets te groot zal zijn voor onze peuter die alles zelf wil lopen en niet meer in de kinderwagen wil. We gaan naar Burgers Zoo. Ik ben er lang geleden zelf geweest, maar nog nooit met de kinderen.

Fiona2021 schreef op 04-08-2021 om 11:08:

[..]

Veel plezier! Ik heb ook gedacht aan Beekse Bergen maar was bang dat het iets te groot zal zijn voor onze peuter die alles zelf wil lopen en niet meer in de kinderwagen wil. We gaan naar Burgers Zoo. Ik ben er lang geleden zelf geweest, maar nog nooit met de kinderen.

Wij wonen om de hoek van Burgers Zoo dus komen daar regelmatig, soms alleen voor de speeltuin. Ik vind het een heerlijk park. Peuter zit niet meer in de buggy maar als wij de route met safari pakken is het wel een eind voor hem, dat betekent dat ik hem stukken til (en kleuter jaloers wordt en ook getild wil worden...)

Tips wat we echt moeten doen of zien in de Beekse Bergen?

Wbt burgers zoo zou ik aanraden de dessert over te slaan, vind het in verhouding het saaiste stuk van de dierentuin en hoor dat vaak terug van anderen.

Ik heb geen tips voor de Beekse Bergen, ik ben daar al heel lang niet geweest. 
Dat over de desert heb ik ook gehoord inderdaad, is de safari wel leuk (genoeg)?. We nemen de kinderwagen wel mee, zodat we al onze tassen daarop kunnen laden. Peuter kan nog niet heel ver lopen en wil als ze moe is alleen maar getild worden. De kinderwagen kan binnenkort dus echt definitief de deur uit.

Normaal zou ik bij Beekse Bergen de bussafari aanraden, maar die is nu met Corona geloof ik niet.

leuk dat jullie aan het camperen zijn Envelop. Is het de eerste keer met een peuter? Lijkt me wel lastig met slapen, het is zo gehorig in een tent. Veel plezier in de dierentuin! 

Wij hebben een abonnement op dierenpark Amersfoort. Daar heb je een plek waar kinderen hun speen kunnen ophangen voor de baby dieren. Misschien gaan we dat binnenkort doen. Heb vandaag ook een boek geleend over het wegdoen van de speen.

Leuk dat je weer aan het werk bent Ideetje. Wel lastig dat baby niet wilde drinken uit de fles, gelukkig werk je dichtbij. 

@Fiona, maak je niet te druk hoor. Ik doe soms ook dingen anders dan van te voren gedacht. Jullie ook veel plezier in de dierentuin morgen.

Ideetje, fijn dat je weer begonnen bent met werken en dat het goed bevalt. Ik ga over 2,5 week ook weer beginnen na mijn verlof, baby is dan 4,5 maand. Zie wel een beetje op tegen het weer moeten vinden van een ritme in de ochtend met een peuter die super slecht luisterd, overal voor wegrend en een eeuwigheid doet over het eten omdat ze steeds afgeleid is 

Veel plezier in de dierentuin allemaal!

Bakfiets hebben wij nu sinds een maand of 6, en sinds twee weken nemen we zoon er ook in mee. Ben er echt zo blij mee!

Kamperen hebben wij nog niet gedaan omdat ik altijd bang ben dat anderen last hebben van mijn kind(eren). Dochter was ook heel lang om 5 uur wakker, dat lijkt me echt een drama in een tent. Maar als ze ouder zijn lijkt het me super leuk!

Hier ook een duimer in huis. Zelf heb ik ook lang geduimd en vond ik het heel lastig om te stoppen. Ik probeer dan ook nu echt consequent te zijn door haar alleen in bed te laten duimen in de hoop dat ze er dan ook makkelijker vanaf komt. Ze gebruikt de duim in bed eigenlijk vrijwel alleen voor het inslapen. Echter merk ik nu wel dat ze hem overdag ook steeds vaker pakt en we haar er we vaak op moeten wijze. Ze weet het heel goed & doet dan net of ze gaat slapen. Dus zeggen nu echt duidelijk alleen in bed. Het zijn volhoudertjes he die kleintjes! 
Hier ook in de “wat is dat” fase. En mooie is als ze dan er achteraan zelf antwoord geeft 😅.

Beekse bergen, leuk! Geniet er van. Ik heb zelf altijd toch wel de leukste herinneringen aan de autosafari. 

Gaf ze hier maar zelf het antwoord op haar wat is dat vragen. Ze vraagt het gerust 10 keer achter elkaar over het zelfde voorwerp. Ze vroeg het laatst ook in de auto, maar als ik aan het rijden ben heb ik echt geen idee wat ze aanwijst natuurlijk. Ik heb ook gewoon gezegd dat ik nu even niet kon kijken. Wat super schattig was laatst na het boodschappen doen dat ze de auto begroeten en hem vertelde dat we terug waren met de boodschappen .

We gaan als het goed is volgende maand naar Ouwehands dierenpark. Die is het dichtste bij. We willen ook eigenlijk een jaarkaart nemen en dan vaker tussendoor gaan. Beekse bergen ben ik zelf nog nooit geweest, maar die staat zeker op het lijstje. Amersfoort vond ik niet zo, maar dat lag misschien vooral aan het gezelschap (mislukte date vele jaren geleden ). Burgers zoo vond ik ook erg leuk. Toen heb ik ook de hele tijd een peuter gedragen samen met mijn vader. Mijn broer heeft vast gedacht: mooi opa en tante trappen er in en ik blijf lekker lopen met de lege buggy.

Sorry ik heb niet alles meegelezen, maar ik wilde even inbreken op het verhaal van Fiona. Ik herken je gevoel zó goed, ik voelde me ook echt falen omdat we onze peuter vaker wel dan niet bij ons lieten slapen. Maar het was echt overleven, ze sliep gewoon níet zonder ons. Of nouja, zonder mij. Ze voelde zich veilig wanneer ze met alles waarmee ze me kon aanraken, daadwerkelijk contact voelde met mijn lichaam. 

Merk je dat ik in de verleden tijd praat?
Ze heeft er nu namelijk steeds minder behoefte aan. Als ik het zou aanbieden zou ze graag altijd bij ons slapen, maar we beginnen nu altijd in haar eigen bed. Altijd mag je ook met een korrel zout nemen, want soms lukt het gewoon niet. 
Dan ga ik niet de strijd aan, maar neem haar even mee naar beneden, even knuffelen totdat ze rustig is en dan proberen we het weer opnieuw.
Dit hebben we heel lang zo volgehouden, en nu slaapt ze (meestal) de hele nacht in haar eigen bed. En eerlijk? Ik mis het.. dat kleine warme lijfje tegen me aan geplakt. Maar ik geniet ook van het feit dat het bed weer eens wat vaker voor man en mij alleen is.

Blijf kijken naar waar je kind behoefte aan heeft, maar kijk ook naar wat je zélf nodig hebt. Heb je meer afstand nodig? Dan neem die ook. Hou de balans in jullie beide behoeften en dan ervaar je uiteindelijk de rust die je nodig hebt. Er is helemaal NIKS mis met samen slapen, laat dat je niemand wijsmaken !! 

Ons dilemma is nu echt de speen. Ze wordt bijna 3 en ik merk zelf dat ik haar nu echt te groot vind worden voor die speen. Maar ik merk tegelijkertijd ook dat het haar enorm veel troost bied op sommige momenten.
Omdat ze zo gigantisch bijdehand is, vergeet ik soms ook dat ze "pas" twee is. En bijna drie, betekend niet dat ze opeens groot is. 
Toch zou ik graag zien dat ze de speen écht alleen nog maar 's nachts gebruikt (nog liever helemaal zonder.. maar dan breekt mijn hart denk ik echt). Ik kan en wil haar namelijk niet laten huilen, heb ik nooit gekund. Hebben ook altijd mensen een mening over, maar ik kan het echt niet. 

En ook zindelijk worden wordt nog een uitdaging. Het is een pittige slimme meid, maar ook eentje met een mega grote eigen wil. Alle ontwikkelingssprongen kwamen heel plotseling bij d'r, het is niet dat er een opbouw is. "Opeens" kon ze rollen, zitten, staan, lopen. Echt er zat geen opbouw in. Ik hoop dus ook echt dat ze "opeens" op de wc wil plassen haha, liever vandaag dan morgen.. ik ben zo klaar met die stomme luiers.

Hier ook een duimer. Het zijn er toch meer dan ik had gedacht. Ze gebruikt hem alleen bij het in slaap vallen (en soms in de auto) en tijdens het slapen heeft ze hem niet meer in. Dat is eigenlijk al vanaf jongs af aan, als we haar zagen duimen was het bedtijd want dan was ze moe.
Tijdje terug duimde ze overdag ineens ook soms. We hebben er ook wel wat van gezegd maar het was volgens mij vooral ook een troost dingetje. Dat is gelukkig nu ook weer gestopt.

Regendrup, misschien andere manieren van troosten vinden ipv de speen? Ik ben ook geen voorstander van laten huilen, al merk ik dat nu ze ouder is ik er minder moeite mee heb dan als baby zijnde, maar alleen huilen doet ze nog steeds niet. Hier heeft dochter een knuffel en die geeft haar veel troost, vraagt ze ook om als ze verdrietig is. En we geven haar natuurlijk ook zelf knuffels als ze moet huilen. Ze heeft ook wel eens knuffelend bij mij op schoot gezeten dag ze zei dat ze gewoon even wilde huilen..

Eigenwijze peuter van ons wil ook niet plassen op potje of wc. Ze zou het best kunnen en voelt het volgens mij ook aankomen maar ze weigert het gewoon. Tja alle nieuwe dingen vind ze spannend. Ooit komt het vast goed...

En toevallig gaan wij ook binnenkort naar de dierentuin. Ik heb er wel weer zin in Dochter zou graag willen dat we de buggy mee zouden nemen naast de kinderwagen, maar daar wil ik niet aan beginnen. En helaas voor haar is de kinderwagen nog voor baby broertje... Ze kan wel op het plankje.


Wat lastig van het flesweigeren en huilen van baby ideetje. Pakte ze eerder de fles wel goed? En beviel het werken zelf wel weer?
Ik werk zelf nog veel thuis en dat vind ik wel een stuk relaxter qua kolven en voeden

Stoppen met de speen, wij zijn denk ik een maand of 2 geleden gestopt bij onze oudste peuter, die eind september 4 wordt.

Daarvoor vond ik het zelf niet zo nodig, ze kreeg ‘n alleen als ze ging slapen. 
Nu konden we heel duidelijk uitleggen waarom stoppen met de speen beter was en dat accepteerde ze erg goed en makkelijk. Ik zag heel erg op tegen het stoppen met de speen, maar we hebben geen huilend kind gehad en tot nu toe geen vervelende nachten. Ze doet er wat langer over om in slaap te komen, maar daar hebben wij zelf geen last van. 
Haar speendoekjes mocht ze wel houden en daar is ze wel erg blij mee.

Ik denk dat we hetzelfde gaan doen bij jongste peuter, proberen voor de basisschool te stoppen met de spenen ‘s nachts. Nu mag ik niks zeggen, want ik heb geduimd, tot ver in mijn tienerjaren Veel lastiger om vanaf te komen, mijn ouders hebben alles geprobeerd, maar nu ik 32 ben, kan ik zeggen dat ook dat iets is wat gaat stoppen, dat duimen  

Vitamientje schreef op 04-08-2021 om 15:45:

Regendrup, misschien andere manieren van troosten vinden ipv de speen? Ik ben ook geen voorstander van laten huilen, al merk ik dat nu ze ouder is ik er minder moeite mee heb dan als baby zijnde, maar alleen huilen doet ze nog steeds niet. Hier heeft dochter een knuffel en die geeft haar veel troost, vraagt ze ook om als ze verdrietig is. En we geven haar natuurlijk ook zelf knuffels als ze moet huilen. Ze heeft ook wel eens knuffelend bij mij op schoot gezeten dag ze zei dat ze gewoon even wilde huilen..

Eigenwijze peuter van ons wil ook niet plassen op potje of wc. Ze zou het best kunnen en voelt het volgens mij ook aankomen maar ze weigert het gewoon. Tja alle nieuwe dingen vind ze spannend. Ooit komt het vast goed...

Ze heeft inderdaad ook een knuffel die heel veel troost bied. Toevallig vandaag een reserve exemplaar aangeschaft die niet helemaal hetzelfde is, maar wel heel veel lijkt op haar oude vertrouwde knuffel. Speen is denk ik een kwestie van doorzetten voor mij zelf hoor.. en ik doelde inderdaad op niet alleen als in haar eentje huilen. Dat kan ik echt niet.. maar merk ook wel dat ze soms "gewoon" even moet huilen. Haar reflex is echter om meteen in paniek te schieten wanneer ze dan haar speen niet heeft. Is een kwestie van wennen denk ik.

Maar ik twijfel ook wel of ik de speen niet beter gewoon helemaal kan wegnemen.. als in, ook niet meer 's nachts / in bed. Maar dat vind ik zó zielig, dat ze dat vast ook wel aanvoelt haha. Maar met een beetje geluk zijn we met een beetje doorzetten dan meteen van dat ellendige ding af.

Regendrup, ik zou er dan voor kiezen om eerst de afspraak te maken dat speen alleen in bed is. Zodat je het afbouwt. Misschien is de overgang dan wat minder heftig. Maar ik snap dat je er vanaf wil hoor. 

Chantilly, had jouw oudste dan geen overbeet? Mijn dochter (2,5) heeft dat dus best wel. Ze heeft de speen alleen met slapen. De tandarts zei er in het voorjaar ook wat van. Ze drinkt trouwens ook nog melk uit een flesje 's ochtends. Het huis is te klein als ze haar melk ik een beker krijgt. Ik vind het eigenlijk heel stom, maar ik heb geen zin in gekrijs in de ochtend. De ochtenden zijn al niet erg ontspannen. 

maisnon, het werken zelf beviel goed. Ik zie ook wel op tegen het weer een nieuwe balans vinden in huishouden en de ochtendspits enzo. Ik vond dat bij oudste ook echt lang nog zoeken. 
Vitamientje, de fles is nooit denderend gegaan. Het gaat nog enigzins als ik hem geef, maarja dat is nu net niet de bedoeling 😅 ik kan gelukkig ook wel veel thuiswerken, maar om een beetje in te werken weer is thuis achter de laptop zitten niet echt handig. 
Wij moeten in september voor het eerst met dochter naar de tandarts dus ben benieuwd of die iets gaat zeggen over haar tandjes in verband met duimen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.