Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Peuter-topic!

Een vers topic zodat we weer verder kunnen babbelen, ervaringen en tips kunnen uitwisselen over onze oh zo schattige en vlug ontwikkelende maar soms ook über vervelende peuters  



Ons middagdutje is er nu ook bij kdv af . Voordeel is wel dat hij nu snel slaapt na de huilbui, maar wordt wel paar keer wakker. Enige keren dat hij slaapt is als we toevallig onderweg zijn rond slaaptijd.

Kleuter valt in slaap in ons bed, peuter in tweepersoonsbed op hun kamer. Het idee dat ze samen op een kamer konden was te positief ingeschat voor nu. Ze moeten eerst beiden goed zelf in slaap vallen en zelf doorslapen. In loop van nacht wisselt het nog wel wie waar ligt. Soms alle 4 in 1 bed, vaak ga ik met peuter naar hun kamer. Ik ga voor de weg van de minste weerstand en meeste slaap. Het komt vanzelf keer goed.

Ow en bij voorkeur minder praten in hun slaap. Peuter werd van de week hysterisch half wakker omdat hij dacht dat er een kip onder het dekbed zat  . Sowieso zijn vogels niet favoriet. Hij is altijd bang dat ze zijn schoenen opeten somehow. 

Hij heeft trouwens nieuw iets. Als ik een vraag stel met met waarom krijg ik de vraag als zin terug. Dus op bijvoorbeeld vraag waarom ben je verdrietig zegt ie: omdat ik verdietig ben

Due dat laatste is hier ook aan de orde van de dag, schitterende cirkelredeneringen. ‘Ik vind juf X niet lief’ 
‘Hoe komt dat dan?’
‘Omdat ik vind dat’ 

ik wil geen broek aan maar een jurk! 
waarom wil je geen broek aan dan?
Omdat ik wil dat niet.  
Vind het soms ook wel lachwekkend. Maar ook irritant. Redenen geven zal wel de volgende stap in cognitieve ontwikkeling zijn denk ik 

wij zijn (eindelijk serieus)  aan t oefenen met zindelijkheid. Net nu ik 2 grote giga packs pampers heb gekocht anderhalve week geleden 

Jongste peuter was vannacht hysterisch. 
Waarom dan lieverd wat is er. 
ER ZIT EEN DINOSAURUS IN M'N KAMER EN NU PAS IK ER NIET MEER BIJ.
hysterisch huilen, helemaal over haar toeren. Dat er geen Dino was had ze natuurlijk helemaal geen boodschap aan. Dus lekker bij mij in bed genomen. Het duurde helaas wel lang eer ze sliep. Ik sliep zelf wel steeds (hazenslaapjes) en dan was er weer wat mama zus, of ineens een kusje of een aaitje op m'n arm. Ze was heus lief hoor, maar ik wilde vooral slapen... 

Krullen-bol

Krullen-bol

03-08-2021 om 21:30 Topicstarter

Ach lieve Fiona,  je faalt echt niet omdat ze niet in eigen bed in slaap valt, denk dat toch niet vrouw...! Je bent juist een goede moeder omdat je mee beweegt met je kind! Het moment om het wel weer aan te pakken in eigen komt echt wel een keer, echt! 

Hier beetje in de lappenmand, kleinste uk 4 dagen onverklaarbare koorts gehad, wel flink hoesten dus denk virusje in de keel, peuter heeft dit ook overgenomen alleen blijft het bij hem bij verhoging en hoesten. Gelukkig is uk weer redelijk opgeknapt want morgen groot (klein) feest

Wat speen betreft daar zijn we begin van het jaar mee gestopt toen was "er is net een broertje" geen excuses meer voor ons zelf haha. Ook had de tandarts al aangegeven dat het wel iets zichtbaar was aan de tanden en slim was om te stoppen. Mja toen was baby er dus pas net. Aangezien peuter geen middag dutjes meer deed, speen in bed bleef en dus alleen bij het inslapen "nodig" was (eenmaal in slaap gooide hij z'n speen uit en lag deze ergens in bed en had hem de hele nacht niet in)
Boekje gekocht wat er over gaat, een week elke dag voorgelezen en via een aftel kalender afgeteld naar de avond zonder speen. Met een cadeautje in vooruitzicht. 
1e avond flink verdriet en huilen maar uiteindelijk duurde het maar 20 minuten. Ook 2e avond wel drama maar 10 minuten, sindsdien zonder speen....

Zindelijkheid gaat super, alleen de nachten zijn nog wisselend hoor , heeft dan nog wel een luierbroekje aan. Ene ochtend droog, andere helemaal nat of klein plasje.

@fiona, ik sluit me helemaal aan bij de woorden van krul. 

Wij zitten nu in de tent op de camping, peuter vind het allemaal prachtig. Afgelopen nacht was hij veel wakker en hebben we hem tussen ons in genomen. Op een opblaasbed die ook veel kleiner is dan thuis niet heel relaxt. 
Kleuter is sinds vanmiddag niet helemaal lekker en werd net wakker met verhoging... Ze slaapt nu weer dus hopelijk gunnen ze ons ook wat slaap vannacht.

Fiona, ik ben het ook helemaal met Krul eens! Ik snap je gevoel heel erg, maar het is echt niet terecht hoor! Toch kan ik me voorstellen dat het fijn is te lezen dat anderen ook met (dezelfde) problemen worstelen. 

Beterschap voor alle zieke kindjes!

Krul, alvast gefeliciteerd! Wat gaat de tijd ongelofelijk snel zeg ♥️

Volgens mij is er geen kind die alles doet "zoals het hoort", dus voor ouders is dat ook helemaal niet mogelijk. Mee eens dat je het juist goed doet als je kijkt wat het beste voor jullie als gezin werkt. Dikke knuffel Fiona.

Hier wilde ze als baby geen speen. Duimen doet ze wel als ze moe is en haar knuffeldoekje heeft. Hoe we daar vanaf gaan komen weet ik nog niet. De tandarts heeft verder niks gezegd. In september moeten we weer, dus dan horen we het wel. 

Praten gaat steeds beter. Hele zinnen inmiddels. Soms verstaan we haar alleen echt niet. Dan probeer ik er achter te komen wat ze bedoelt en elke keer als ik het dan fout heb zegt ze heel verontwaardigd "nee mama". Meestal lukt het wel om uiteindelijk uit te vinden wat ze bedoelt, maar soms ook niet. De waarom fase zitten we nog niet in. Het is nu de "wat is dat" fase.  

goed trouwens van de zindelijkheid krul!

@speen, kleuter hebben we ergens tussen 2,5 en 3 laten stoppen als ik het goed herinner. We hebben aangegeven dat ze een cadeau zou krijgen na een nacht zonder maar vooral het feit dat de tandarts zei dat het slecht voor haar was deed haar zelf te beslissen te stoppen. Ook al gebruikte ze de speen alleen in bed vond ze het heel moeilijk, meerdere nachten flink gehuild. De eerste poging hebben we hem na 2 uur huilen teruggegeven. Een week later ofzo wilde ze het weer proberen en heeft ze met veel moeite en huilen doorgezet. Er zit zoveel wilskracht in dat meisje...

Peuter duimt, overdag niet maar wel de hele nacht. Geen idee hoe we daar van af gaan komen.

Foutje

Jongste heeft nooit een speen gewild. Oudste had wel een speen, die heb ik na het eerste jaar gewoon weggehaald.
Qua slapen: hij slaapt nu bij zus en dat gaat goed. Hij slaapt nu vaker een nacht door en slaapt meestal tot 6 uur ipv wakker te worden tussen 4 en 5.
Praten doet hij nog niet echt, als dat xo blijft ga ik in september even langs het CJG om te kijken of logopedie nodig is.

ook ik ben het eens met wat de anderen zeggen Fiona. Kijken naar wat je kind nodig heeft en daarop inspelen is het belangrijkste. De boekjes kunnen zoveel zeggen, maar uiteindelijk moet je doen wat voor je kind en de rest van het gezin het beste werkt. 
Wij hebben twee duimers. Beide hebben ze heel even een speen gehad, maar toen ze hun duim vonden met een week of 10 werd de speen uitgespuugd. Peuter duimt echt veel. Laatst liepen we hand in hand in het park en toen trok ze haar hand los: ik wil duimen mama… Ook als ze rustig zit of van streek is of moe is gaat die duim in de mond. Ik was vroeger ook een ontzettende duimer en heb het uiteindelijk pas eind basisschool opgegeven, omdat ik het zelf niet meer wilde. We gaan zien hoe dat bij onze meiden gaat later. 

Ik ben gisteren weer begonnen met werken na mijn verlof. Had er zin in, jongste is 4,5 maand en fulltime moederen is toch niet helemaal mijn ding. Baby heeft Het de afgelopen twee dagen alleen erg zwaar gehad. Ze weigert de fles en veel huilen. Gelukkig werk ik dicht bij huis en kan ik naar huis om te voeden indien nodig. Maar goed zal vanzelf wel wennen en beter gaan hoop ik. 
Gisteren hebben we onze bakfiets binnen gekregen. Peuter vindt fietsen super leuk en heeft het echt gemist de afgelopen tijd dus die was heel enthousiast

Bedankt voor alle lieve woorden meiden  Ik ben blij dat we het topic hier hebben doorgezet, ik heb hier in de peutertijd van de oudste zoveel steun gehad met het slechte slapen. En nu weer.

Sterkte allemaal met de zieke en/of onrustige kinderen. Peuter had vanochtend echt een zeehondenhoest maar nu lijkt het weer over. Hopelijk wordt ze niet ziek, want morgen gaan we naar de dierentuin. Ik heb er zoveel zin in!

Leuk een bakfiets! Dat is echt ideaal met baby en peuter. 

@fiona, welke dierentuin gaan jullie naartoe? Wij zijn nu onderweg naar de Beekse bergen, nog niet eerder geweest. Kleuter zit heeeeeel enthousiast op de achterbank en peuter heeft iedereen op het campingveld verteld dat we naar de dierentuin gaan.

Envelop schreef op 04-08-2021 om 10:57:

Leuk een bakfiets! Dat is echt ideaal met baby en peuter.

@fiona, welke dierentuin gaan jullie naartoe? Wij zijn nu onderweg naar de Beekse bergen, nog niet eerder geweest. Kleuter zit heeeeeel enthousiast op de achterbank en peuter heeft iedereen op het campingveld verteld dat we naar de dierentuin gaan.

Beekse Bergen is onze favoriete dierentuin . Veel plezier!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.