Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Peuter-topic!

Een vers topic zodat we weer verder kunnen babbelen, ervaringen en tips kunnen uitwisselen over onze oh zo schattige en vlug ontwikkelende maar soms ook über vervelende peuters  



Onze trap zit naast de wc deur. Ik ken iets te veel verhalen van volwassenen die van de trap vallen omdat ze in de nacht verkeerd kiezen.  Dus die traphekjes blijven hier nog wel even. 

Als je ze in de weg vindt zitten zou je eventueel nog rolhekjes kunnen overwegen. Die worden in algemeen niet bovenaan trap geadviseerd maar als je hem alleen in nacht gebruikt lijkt het me genoeg tegenhouden. Niet dat ze er dan nig aan gaat hangen ofzo.

Blossom_01 schreef op 31-07-2021 om 22:34:

Oh jongens zou het in de lucht hangen? Ik weet van ellende niet meer waar ik het zoeken moet met die 2!!!!

Wij hadden traphekjes in oude huis. Wat een ondingen. Nu een bijzondere indeling in ons huis en niet meer opgehangen. Het gaat best, maar met zou idd wel veiliger zijn denk ik.

Hier ook een draak van een peuter! Echt, als ze morgen weer zo is plak ik haar achter het behang... Alles uitproberen, niet luisteren, gillen, proberen te schoppen of slaan als iets niet mag, niks maar dan ook niks alleen kunnen doen, om alles huilen (oh nee, krijsen), verstoppen en wegrennen tijdens het winkelen. Blegh.

Oh wat kunnen ze je tot het uiterste tegen hé, die peuters. Hier komt het wel echt doordat ze zo ziek zijn (geweest). Ze zijn nog super moe. Vanmiddag is vriend een stukje gaan rijden met ze, zodat ze even konden slapen. En vanavond om kwart over 6 in bad en om 19u lag en jongste en 1915 lag oudste. Ik hoop op een rustige nacht. Vriend is naar z'n beste vriend voor pils en ouwehoeren. Voor zijn eigen rust blijft hij daar lekker slapen. Kan die morgen rustig uitslapen en ontbijten enz. Heerlijk voor hem. 

Vanmiddag de kids nog even in de Bolderkar gezet en een lekker stukje gewandeld. Wat is het gek weer. Het is koud en warm tegelijk ofzo. Als je stil staat is 't brrrr in je shirtje en als je beweegt zweet je weg. Na de wandeling hebben ze mij geholpen met de was en de badkamer schoonmaken en stofzuigen. Dat ging heel goed, tot ik de badkamer in de sop en de bleek had en ze precies op dat moment allebei (om iets totaal onbenulligs) moesten huilen. Hysterisch huilen. Maarja ik stond dus met blote voeten in de sop vloer (heb zo'n inloop douche dus ik schrob de vloer met een borstel en haal dan alles weg met de trekker). Ik vroeg oudste om dan even een handdoek voor me te pakken zodat ik ze kon helpen. Maar hij was uiteraard veel te zielig om dat te doen. Vriend lag net even een dutje te doen dus ik was solo. Uiteindelijk jongste zo ver gekregen een handdoek voor me te pakken...
Daarna nog even aan tafel met slijm gespeeld. Geeft wel een troep zeg maar vooral oudste vond het erg leuk. We hebben lekker nasi gegeten en dat ging wonderbaarlijk goed. Oudste heeft rond 16u z'n laatste pcm gehad dus ik verwacht hem elk moment eigenlijk vanwege de oorpijn. Onder dwang moet hij ook Neusspray, ivm de oorontsteking. Wat een gedoe allemaal. 
Morgen gezellig lunchen met m'n ouders. Verder nog geen plannen. 

Die peuters inderdaad.. Sterkte voor de slechte nachten en buien waar je niks mee kunt dames! Hier hebben we ook geregeld te maken met hysterische huilbuien, tegelijk, waar we uiteindelijk nooit echt achter de reden komen.. 

Mijn oudste heeft 2x een ogentest gedaan ( op eigen verzoek met 3 jaar tijdens coronatijd, toen ze eigenlijk geen fysieke bezoeken wilden hebben als er niet gevaccineerd hoefde te worden bij de kleintjes) en met bijna 4 jaar weer. Beide keren met vlag en wimpel geslaagd. 
Toch valt ze meerdere keren per dag, struikelt ze over de stomste dingen, loopt ze geregeld tegen dezelfde stoel aan in huis etc. Zou het gewoon stunteligheid zijn van haar en gaat dat vanzelf over? Of toch huisarts bellen en vragen of ze getest kan worden op zien dichtbij? Zelf een lui oog, wat met 2,5 is geconstateerd dus ik ben nogal gefocust op zien ( zeker omdat jij eigen zicht gewoon slecht is). 

Ik denk dat het geen kwaad kan om er toch naar te laten kijken. 

Wij moesten eigenlijk afgelopen week naar cb omdat ons jongste zoveel valt. Maarja door die hoest waren we niet welkom (logisch wel). Nu kunnen we pas ergens in september. Begint wel vervelend te worden. Ze wilt zelf ook steeds minder lopen dus dan hou je het ook meer in stand. Ik denk dat ze baat zal hebben bij fysio. 

De eigenwijze peuter perikelen beginnen hier ook steeds vaker. Soms vind ik het wel grappig, maar soms ook doodvermoeiend haha. Ik vraag nu ook echt alles (moet ik je brood snijden? Wil je dit shirt of dat shirt? etc etc), maar geen garantie helaas 😂.

Onze dochter (net 2) is nu een maand denk naar een groot bed over en daarvoor al tijdje peuterbed. In haar vorige kamer hadden we de klink omhoog gedaan, zodat ze snachts niet zomaar uit kamer wandelde en van de trap af zou vallen. Nu niet meer gedaan, maar ze komt nooit van de kamer af (en zelfs niet uit bed). We hebben wel traphekjes, maar eigenlijk nooit dicht. Ze kan goed de trap op en af en ook al vind ik het soms ook eng, besef ik ook dat ik ze nooit altijd in gaten heb. Probeer dus liever goed te leren dat ze op de trap voorzichtig moet zijn. Maar het scheelt denk ook echt wel per kind. Ze blijven voorlopig dan ook maar hangen 🙃

Kun je bij twijfel niet gewoon even langs huisarts gaan voor het Lopen Blossom?

Ik ben vanochtend met jongens naar grote buitenspeeltuin hier geweest. Eerste uur waren we de enige, heerlijk. Wij hebben er een abonnement dus zijn er regelmatig. Zo heerlijk om te zien hij zijn grote broer na doet en steeds meer kan. De grote glijbanen van 2 verdiepingen hoog gaat hij gewoon zelf af. Alleen naar boven klimmen moet met wat hulp, maar laatste deel kan kleuter ook pas net alleen. 

En vervolgens vliegen ze elkaar thuis continue in de haren. Peuter veel huilen, onvrede, alles zelf willen doen, niet meer slapen in de middag want ikke ben groot zoals hij zelf zegt. Kleuter is sterker dus stoeien eindigt 9 van 10 keer in huilende peuter. 

Lekker de buitenspeeltuin zo voor jullie alleen! Ik merk hier dat ik peuter ook echt steeds meer moet leren los te laten bij dit soort dingen. Ze klimt zo de trappen van de glijbanen op en is sneller dan dat ik bij haar ben (vooral nu hoogzwanger 🤭), maar ze doet het ook super goed.

Hier gisteren een peuter die compleet overstuur was en er niet uitkwam. Zo sneu, want lukte dr ook niet meer om te vertellen wat er aan de hand was. Vanochtend vertelde ze in haar woorden wat er gisteren gebeurde. Toen ik vroeg waarom ze zo verdrietig was zei ze omdat haar kip kapot was 😅 (papa had kippenbout in stukjes geplukt voor op brood). Toch wel aandoenlijk eigenlijk hoe dat in die hoofdjes gaat, maar op dat moment pffff

Wij waren afgelopen weekend een paar dagen naar de Ardennen. Lekker om er even uit te zijn aangezien onze vakantie pas eind deze maand is. Ik besef op dit soort momenten altijd dat het helaas nooit uitrusten is op vakantie met een kind. Ze was beide nachten ook een tijd wakker. Niet aan het huilen gelukkig, maar wel steeds tegen ons aan het kletsen (we sliepen samen op een kamer). Wat wel grappig is, is dat ze daar zonder speen heeft geslapen en er ook niet over is begonnen. Eenmaal thuis vroeg ze er meteen weer naar met naar bed brengen en was het huilen omdat we de speen niet meteen konden vinden. Gebruiken jullie peuters nog een speen? Ik wil er graag vanaf, maar stel het steeds uit. 

@traphekje. Wij hebben dit bij zowel de trap naar beneden als naar zolder. Ik vind het anders niet veilig als we met haar boven zijn (voor de was bijvoorbeeld). Het blokkeert wel het gangpad, maar het is maar tijdelijk denk ik dan. Ze slaapt trouwens nog in een ledikant en past daar eigenlijk nog prima in (2,5 j). Zo lang dit goed gaat laten we het zo. 

Chantilly21_2 schreef op 01-08-2021 om 07:55:


Toch valt ze meerdere keren per dag, struikelt ze over de stomste dingen, loopt ze geregeld tegen dezelfde stoel aan in huis etc. Zou het gewoon stunteligheid zijn van haar en gaat dat vanzelf over? Of toch huisarts bellen en vragen of ze getest kan worden op zien dichtbij? Zelf een lui oog, wat met 2,5 is geconstateerd dus ik ben nogal gefocust op zien ( zeker omdat jij eigen zicht gewoon slecht is).

Vervelend Chantilly. Misschien toch naar de huisarts. Of meteen een fysio bellen? 

@speen: Hier speen iets na tweede verjaardag weg gedaan alleen toen hij laatst ziek was paar dagen terug gegeven. Hij heeft een overbeet dus daarom moest speen weg van ons. Geen idee of tandarts straks nog vindt dat overbeet groot is maar wil voorkomen dat het zijn tanden verplaatst.

Bij twijfel over evenwicht / lopen en dergelijke kan het nooit kwaad om even de huisarts te bellen, daar zijn ze voor. Het kan ook gewoon stunteligheid zijn, zoals bij mij vroeger. Ik moest toen op ballet om mijn motoriek te verbeteren.

Speen: hier helaas nog wel en dochter heeft ook een flinke overbeet. Maar door de moeilijke avonden en nachten hebben we hem nog niet van haar afgepakt.Ik zal binnenkort eens aan de tandarts vragen wat zijn mening daarover is.

Hier hebben we een moeizame nacht gehad. Dochter slaapt dus al een paar weken elke nacht bij ons, vanaf inslapen. Vannacht was ze wakker of ze kon niet goed liggen, ik weet niet wat het was. Maar ze bleef maar draaien en haar armen in mijn gezicht slaan (per ongeluk). Mijn wekker ging weer om 6.30 en ik moet nu naar mijn werk, ik ben moe! De rest van het huis slaapt nog.

Onze peuter wil op het moment niet neer gaan slapen. Zodra we naar boven gaan is het drama. We blijven altijd bij hem tot hij slaapt, maar dat hij überhaupt moet slapen vindt hij al vervelend. 

Wow, heb het meeste gelezen en wat een herkenning! Zou graag meeschrijven, tenminste dat ga ik proberen. Als dat natuurlijk ook mag van jullie  

Wij hebben een zoontje van 2, bijna 3 (hij is in september jarig). Net na het opstaan alweer de eerste driftbui gehad. Hij gaat zo naar het kdv, maar hij mocht van mij een specifieke knuffel niet meenemen naar beneden. Dus heb hem boven op de overloop even lekker laten gillen en krijsen. Ben ik halverwege de trap, gooit hij z'n andere knuffel naar me toe. Schrok me wild en ben echt even heel boos geworden. Ben anderhalve week geleden al flink van de trap gestuiterd en dat had nu door de schrik ook weer kunnen gebeuren. Net heeft ie poeslief z'n boterham binnen recordtijd opgegeten en z'n beker drinken is ook nagenoeg leeg. Z'n oren waarvan we dachten dat ze er voor de sier zaten doen het dus toch wel. 

Ik kijk uit naar een dag ongestoord doorwerken vandaag, al hoop ik wel dat hij nu echt even goed uitgeziekt is na 3 keer ziek in 5 weken tijd.

Due-scimmie schreef op 03-08-2021 om 07:17:

Onze peuter wil op het moment niet neer gaan slapen. Zodra we naar boven gaan is het drama. We blijven altijd bij hem tot hij slaapt, maar dat hij überhaupt moet slapen vindt hij al vervelend.

Voor jullie erg naar maar voor mij zo fijn om die herkenning te lezen. Het voelt soms alsof ik faal als moeder omdat ik peuter niet in haar eigen bed kan laten slapen. Ik was altijd erg tegen ons kind in bed nemen en nu ben ik daar toch beland zonder dat ik het echt door had. Het is op dit moment de beste optie voor ons allemaal, de optie waardoor we de meeste slaap pakken (ook kleuter). Maar toch voelt het soms alsof ik faal, omdat ik het niet voor elkaar krijg 'zoals het hoort'.

Hier begon het slaapdrama trouwens tegelijk met het laten vallen van het middagdutje, dat is bij jullie ook het geval toch Due?

Muppet, welkom!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.