Mamivan2
21-04-2025 om 08:13
Meerdere keren hand-, voet- en mondziekte
Hi dames,
Heeft er iemand ervaring met meerdere keer hvmz? Onze dochter is 3 jaar en zit sinds een jaar op de peuterspeelzaal. Ze heeft al meerdere keren de hvmz gehad. Ik snap niet hoe dat kan. Thuis wassen we regelmatig handen. Op de psz weet ik niet hoe goed ze aan hygiëne houden. Ze heeft het nu binnen 1 jaar al zo een 4 keer gehad. Elke keer koorts en dan uitslag in haar liezen, voeten en ga handpalmen. 1x was het zo erg dat de uitslag 3 tor 4 weken bleef.
Ik hoor graag ervaringen en tips.

Madamecannibale
21-04-2025 om 08:19
Ik lees op de website van het RIVM:
”Hand-voet-mondziekte is erg besmettelijk. Mensen kunnen drie tot zeven dagen voor ze klachten hebben al anderen besmetten. Na herstel kan iemand het virus nog weken tot maanden overdragen.” Verder mag je gewoon naar school of de opvang als je het hebt, dus ik kan me voorstellen dat het maar rond blijft gaan. Ik lees ook dat er meerdere virussen zijn die het veroorzaken.

Tango
21-04-2025 om 11:44
Misschien een tijd thuis houden van de peuterspeelzaal. Kijken of het dan wegblijft. Lijkt me echt vervelend voor haar. Dat kinderen met die ziekte gewoon naar school/speelzaal mogen vind ik wel bijzonder eigenlijk. Zo blijft het inderdaad rond gaan. Misschien ook even met de peuterspeelzaal bespreken.
Kan me niet herinneren dat mijn kinderen het ooit gehad hebben. Laat staan meerdere keren. Mogelijk is jouw kind er heel vatbaar voor. Wat zegt de huisarts erover?

Redballoon
21-04-2025 om 16:30
Ik heb het ieder jaar wel een keertje. Een enkele keer ben ik er erg ziek van geweest maar meestal alleen de blaasjes. Mijn dochter van 9 precies zo.

Roquefort
21-04-2025 om 16:50
Mijn kleinzoontje heeft het voor hij 1.5 jaar oud was ook 2 x gehad. Waarschijnlijk ook van de opvang. Zijn ouders hadden en het vele malen erger. Dat duurde ook wel een week of 3 a 4.

Mamivan2
21-04-2025 om 18:54
ah dank voor de reacties. Ik ben gewoon heel moe. Al 4 jaar moeilijke nachten. Eerst van 1 en nu van 2de. Bij dit soort virussen is hetnog erger.

Moederkareltje
21-04-2025 om 20:11
Wat een ellende, sterkte. Mijn kinderen zijn vrijwel nooit ziek dus ben gezegend maar ze gaan dan ook niet naar opvang, maar ben benieuwd wat er gebeurd nu Kareltje over 1 week naar de peuterspeelzaal gaat...

Mamivan2
21-04-2025 om 20:49
Moederkareltje schreef op 21-04-2025 om 20:11:
Wat een ellende, sterkte. Mijn kinderen zijn vrijwel nooit ziek dus ben gezegend maar ze gaan dan ook niet naar opvang, maar ben benieuwd wat er gebeurd nu Kareltje over 1 week naar de peuterspeelzaal gaat...
Dankjewel! Ik hoop dat Kareltje ook net als je andere kinderen vrij blijft van al deze ziektes. Ons dochter was ook nooit vaak ziek, tot dat ze begon bij de psz. Inmiddels een volle mand met medicijnen voor alle kwaaltjes.