Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Kinderen broodje geven in supermarkt voor je betaalt , doen of deden jullie dit ?


Poezie schreef op 08-10-2024 om 19:56:

[..]

Omdat Kareltje in zijn latere leven weleens in een restaurant zal (moeten) eten?

En dan dan zal Kareltje niet begrijpen dat je daar gewoon aan tafel eet? Omdat je ook wel eens een keer een broodje niet aan tafel eet? 

Caroline80 schreef op 08-10-2024 om 20:03:

Bij mij in de supermarkt staat sinds deze week een bord met de tekst dat etenswaren pas genuttigd mogen worden na het afrekenen. Lijkt me dus duidelijk hoe de supermarkt er zelf over denkt.

Dat is vast naar aanleiding van dit topic 😉

oh oh Poëzie je overtreft jezelf met deze wending 

Dit topic gaat snel dus ik zat nog bij pagina zeven of zo, me af te vragen waarom mensen zich zo strikt voelen en weinig ontspannen wat betreft voor of na betalen.

Ik denk dat een rol speelt dat men in toenemende mate opmerkt dat sommigen het verschil tussen mijn en dijn niet meer nauw nemen en dan de opvoeding als de oorzaak zien.

Ik heb nog niet onderzocht of diefstal echt is toegenomen. Dus dat zal ik dan eerst moeten doen. En of contant geld aan de caissière een rol speelt versus zelfscannen met een pasje. En nog véél meer aspecten, een lange rij,  plus mijn eigen ervaringen.

Mijn idee was: komkom, we leven nog, NL is niet failliet en wie denkt er écht dat je onbetaald spullen mag meenemen, tenzij men dat erbij heeft vermeld. Kinderen die pikken weten heel goed wat ze doen, tenzij je een peuter bent. Maar drempels kunnen misschien bij sommige kinderen wel lager worden. Ik ken de getallen niet.

Ik laat het voorlopig dus maar voor wat het is. Ik denk niet dat de mensen hier postend morgen gaan plunderen. Wat ik echt een gruwelijk verschijnsel vind.

Vertrouwen speelt een key rol in deze maatschappij maar men moet bewaken dat men het niet overdrijft naar een bepaalde kant toe.

Het gaat mijn inziens niet om mogelijk diefstal. Ik ga er van uit dat iedereen die een kind een broodje geeft voor het afrekenen, wel gaat afrekenen.
Ik vind het meer een fatsoensnorm dat je in de supermarkt niet iets gaat opeten dat nog niet afgerekend is.

Caroline80 schreef op 09-10-2024 om 11:44:

Het gaat mijn inziens niet om mogelijk diefstal. Ik ga er van uit dat iedereen die een kind een broodje geeft voor het afrekenen, wel gaat afrekenen.
Ik vind het meer een fatsoensnorm dat je in de supermarkt niet iets gaat opeten dat nog niet afgerekend is.

Als volwassen mensen dat massaal zouden doen zou ik dat ook vrij aso vinden. Ik heb het wel eens gedaan toen ik dorst had en in mijn egocentrische kinderloze twintiger jaren zat en kreeg meteen commentaar van de caissière. Dus er is wel sociale controle, alleen kinderen krijgen een doordevingersbehandeling.

DeOnbekende schreef op 07-10-2024 om 21:10:

[..]

Echt niemand zegt dat je kinderen opgroeien voor galg en rad of verpesten volwassenen worden, maar je trekt het je blijkbaar héél erg aan.

Is dat zo?

Caroline80 schreef op 09-10-2024 om 11:44:

Het gaat mijn inziens niet om mogelijk diefstal. Ik ga er van uit dat iedereen die een kind een broodje geeft voor het afrekenen, wel gaat afrekenen.
Ik vind het meer een fatsoensnorm dat je in de supermarkt niet iets gaat opeten dat nog niet afgerekend is.

Waarom eigenlijk? Wat gebeurt er dan precies?

Marchuba schreef op 09-10-2024 om 14:45:

[..]

Waarom eigenlijk? Wat gebeurt er dan precies?

Tja, wat gebeurt er eigenlijk als iemand van tafel gaat voordat iedereen klaar is met eten?

Zo zijn er nog wel meer fatsoensnormen/gebruiken/regels. Soms heeft iemand er last van als je je er niet aan houdt, soms niet. Toch vind ik die regels wel belangrijk.

Marchuba schreef op 09-10-2024 om 14:45:

[..]

Waarom eigenlijk? Wat gebeurt er dan precies?

Wat gebeurt is dat het verschil tussen mijn en dijn vervaagt. Zoals ik al eerder schreef: bij onze AH hebben ze jaren geleden de bakken zelfschep-snoep weg moeten halen omdat er zoveel gestolen werd. Blijkbaar denken mensen dat je daar best uit mag snoepen voordat je hebt betaald.

Marchuba schreef op 09-10-2024 om 14:45:

[..]

Waarom eigenlijk? Wat gebeurt er dan precies?

croissants kruimelen, vingers worden vies die weer ergens aankomen, je vergeet af te rekenen, kinderen die de volgende keer weer om een croissant zeuren en dreinen. Ik kan wel wat scenario's bedenken.

Herfstappeltaart schreef op 09-10-2024 om 15:20:

[..]

Wat gebeurt is dat het verschil tussen mijn en dijn vervaagt. Zoals ik al eerder schreef: bij onze AH hebben ze jaren geleden de bakken zelfschep-snoep weg moeten halen omdat er zoveel gestolen werd. Blijkbaar denken mensen dat je daar best uit mag snoepen voordat je hebt betaald.

Waarom denk je dat kinderen doordat ze een broodje eten in de supermarkt niet meer het verschil weten wat van hun is en wat niet? Snoepjes zijn natuurlijk moeilijk af te wegen eenmaal in je buik. Maar zijn kinderen in het algemeen dan niet leerbaar? Die indruk wekt dit topic een beetje

Mevrouw75 schreef op 09-10-2024 om 15:45:

[..]

croissants kruimelen, vingers worden vies die weer ergens aankomen, je vergeet af te rekenen, kinderen die de volgende keer weer om een croissant zeuren en dreinen. Ik kan wel wat scenario's bedenken.

De supermarkt vindt de kruimels niet erg. Vieze vingers heb ik geen last van, ook niet op het winkelwagentje, die zijn bij voorbaat al vies. Mijn kinderen dreinen niet, als ik ja zeg mag het, als ik nee zeg niet. Ze zitten op tafel en eten uit de pan, mijn partner ook al vanaf kinds af aan. Toch doet hij dat niet als hij in een restaurant is, en de kinderen ook niet. 

Ik vraag me af waarom anderen er zo’n aanstoot aan nemen

Marchuba schreef op 09-10-2024 om 17:15:

[..]

De supermarkt vindt de kruimels niet erg. Vieze vingers heb ik geen last van, ook niet op het winkelwagentje, die zijn bij voorbaat al vies. Mijn kinderen dreinen niet, als ik ja zeg mag het, als ik nee zeg niet. Ze zitten op tafel en eten uit de pan, mijn partner ook al vanaf kinds af aan. Toch doet hij dat niet als hij in een restaurant is, en de kinderen ook niet.

Ik vraag me af waarom anderen er zo’n aanstoot aan nemen

Jawel hoor daarom staat er bij veel winkels ook een bord met " niet eten en drinken in de winkel", dit n.a.v. de rotzooi die het geeft en de vele artikelen die niet afgerekend werden. Hier is bv de koffiehoek ook verplaatst naar de uitgang. Zal op de ene locatie wellicht meer overlast geven dan bij de andere.

Marchuba schreef op 09-10-2024 om 17:04:

[..]

Waarom denk je dat kinderen doordat ze een broodje eten in de supermarkt niet meer het verschil weten wat van hun is en wat niet? Snoepjes zijn natuurlijk moeilijk af te wegen eenmaal in je buik. Maar zijn kinderen in het algemeen dan niet leerbaar? Die indruk wekt dit topic een beetje

Ik vind dat de ouders dat horen te weten. Die kinderen kun je dat niet kwalijk nemen. Blijkbaar weten de ouders niet wat mijn en dijn is, anders laten ze geen eten nuttigen voor het betaald is.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.