Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Het leed dat slapen heet


Eveandkids

Eveandkids

05-07-2024 om 20:05 Topicstarter

Citroengraag schreef op 05-07-2024 om 14:37:

Ouderwets en heel voor de hand liggend: heb je warme papfles geprobeerd voor het gaan slapen? Dan voelt het voor dreumes als melk en blijft de buik langer gevuld.

Ja ook geprobeerd. Dat lust ze graag, maar ze wordt er niet minder vaak wakker om. 

Eveandkids

Eveandkids

05-07-2024 om 20:09 Topicstarter

Due-scimmie schreef op 05-07-2024 om 14:50:

In wat voor bed slaapt ze? Onze kinderen hadden een hekel aan de ledikant en kregen rond hun eerste verjaardag een eenpersoonsbed met rand. Dat hielp in ieder geval voor begin van de nacht. Dan kon ik er even bij blijven liggen en wegsluipen zodra ze sliepen.

Ja een ledikant inderdaad, 60x120. We hebben ook een tijdje haar canpingbedje neergezet maar mocht niet baten. Ik ben me nu dan ook aan het inlezen over een vloerbed e.d. Ik zie dat alleen niet voor me, een kind van net 1 jaar in een groot, open bed. Ik lees wel veel positieve verhalen en het erbij kunnen gaan liggen klinkt ook wel aantrekkelijk moet ik zeggen. 

Eveandkids

Eveandkids

05-07-2024 om 20:12 Topicstarter

Trijsje schreef op 05-07-2024 om 15:16:

Wij deden wat werkte. En dat was: melk wanneer nodig (fles bij oudste, borst bij jongste twee). Tussen ons in wanneer nodig.
Ook wij waren regelmatig uitgeput want je slaapt zelf hoe dan ook te onderbroken en te weinig met slechte slapers, maar het ging wel beter toen we ons erbij neer hadden gelegd dat dit het was, dat het niet aan ons lag, en dat we het niet hoefden te veranderen (en ons ook niet hoefden te verantwoorden). Niks hielp, mensen met goede slapers hebben makkelijk praten, ze hebben geen idee.
Het moment dat je merkt dat je je kind iets kunt leren op dit gebied komt vanzelf.
Onze middelste had met ruim 1,5 een fase dat het 's nachts willen drinken (borst) ineens weer enorm toenam, en voor het eerst hadden we de indruk dat hij zonder zou moeten kunnen. Toen zijn we begonnen met : als de gordijnen open zijn mag je melk, als de gordijnen dicht zijn mag je water. Hij begreep dit (dat was voor mij een voorwaarde). Toen hebben we doorgezet. We hebben zijn bedje in de woonkamer gezet omdat hij de oudste wakker gilde. We bleven erheen gaan, troosten en flesjes water aanbieden. Flesje water kreeg je naar je hoofd. Hij was zó boos, zó boos. Maar na 3 nachten was het over. Daarna nog regelmatig 's nachts wakker, maar hij werd troostbaar zonder melk, en ging steeds beter zelf weer inslapen. En overdag beter eten.
Ik had dit eerder niet gekund en gewild. Bij jongste en oudste was dit niet nodig, daar ging het geleidelijker.

Met alle drie tot een jaar of vier regelmatig nog slechte periodes gehad qua nachten, en daarna nog regelmatig problemen met inslapen. Maar overall werd het vanaf 1,5 bij alle drie echt beter.
Het zijn nu drie tieners, en niet wakker te krijgen. Het zijn wel temperamentvolle kinderen (mn oudste en jongste) en erg gevoelig (mn middelste en jongste). En oh ja, ze zijn heel leuk.

Ja, wat jij inderdaad ook zegt. De voorwaarde hebben dat ze iets ook begrijpen. En dat is nu nog niet het geval inderdaad dus voor nu maar gewoon doorbikkelen en die flesjes geven denk ik. Ik heb ook nog wel goede hoop dat ze, als ze wat ouder is, zelf minder behoefte krijgt aan die flessen. Dat van die gordijnen is een goede tip, die ga ik onthouden. 

Zo te lezen heb je alles geprobeerd behalve haar bij je in bed nemen. Dat lijkt me het meest voor de hand liggen en de grootste garantie op nachtrust.

Wij hebben veel gehad aan het boekje slaap kindje slaap. Hebben jullie die methode al eens geprobeerd?

Hier hielp aantal schepjes voeding afbouwen wel. Maar heeel traag. Dus 1e week een schepje minder, 2e week nog een schepje minder. Tot nog maar 2 schepjes in de fles. En toen lukte het ineens om zonder fles te troosten. Ik denk dat ze mss onbewust toch meer overdag is gaan eten doordat ze meer honger kreeg. Ze ging daarvan niet doorslapen overigens, maar ik vond het voor mezelf ook al fijn dat ik wist dat ze ook zonder fles stil werd. En ik was minder 'wakker' als ik niet naar beneden hoefde te rennen voor een fles terwijl zij de hele buurt wakker krijste. Ze is nu 2,5 en slaapt nog vaker niet dan wel door. Dan neem ik haar bij mij in bed en slapen we beiden prima verder. Ben wel alleenstaand dus heb ruimte zat in bed 😉 

Eveandkids

Eveandkids

05-07-2024 om 21:50 Topicstarter

Meesje schreef op 05-07-2024 om 21:35:

Hier hielp aantal schepjes voeding afbouwen wel. Maar heeel traag. Dus 1e week een schepje minder, 2e week nog een schepje minder. Tot nog maar 2 schepjes in de fles. En toen lukte het ineens om zonder fles te troosten. Ik denk dat ze mss onbewust toch meer overdag is gaan eten doordat ze meer honger kreeg. Ze ging daarvan niet doorslapen overigens, maar ik vond het voor mezelf ook al fijn dat ik wist dat ze ook zonder fles stil werd. En ik was minder 'wakker' als ik niet naar beneden hoefde te rennen voor een fles terwijl zij de hele buurt wakker krijste. Ze is nu 2,5 en slaapt nog vaker niet dan wel door. Dan neem ik haar bij mij in bed en slapen we beiden prima verder. Ben wel alleenstaand dus heb ruimte zat in bed 😉

Ik denk soms ook dat haar kieskeurige eetgedrag komt door de nachtvoedingen. En logisch ook natuurlijk. Dat afbouwen, heel langzaam, is misschien nog zo gek niet. Dat ze wakker zal blijven worden is duidelijk, maar het is inderdaad een geruststelling als ze te troosten is zonder melk. 

Eveandkids

Eveandkids

05-07-2024 om 21:50 Topicstarter

Rozi schreef op 05-07-2024 om 21:26:

Wij hebben veel gehad aan het boekje slaap kindje slaap. Hebben jullie die methode al eens geprobeerd?

Nee, ik ga eens kijken! 

Eveandkids schreef op 05-07-2024 om 20:09:

[..]

Ja een ledikant inderdaad, 60x120. We hebben ook een tijdje haar canpingbedje neergezet maar mocht niet baten. Ik ben me nu dan ook aan het inlezen over een vloerbed e.d. Ik zie dat alleen niet voor me, een kind van net 1 jaar in een groot, open bed. Ik lees wel veel positieve verhalen en het erbij kunnen gaan liggen klinkt ook wel aantrekkelijk moet ik zeggen.

Wij hadden een flexa classic. Rand om het volledige bed muv opening voor in en uitstappen. Ze konden toen makkelijk erin en eruit. Wel in begin nog met slaapzakken.

Maar goed, je krijgt er een hoop voor terug

En als dat eindelijk voorbij is begint weer een nieuwe fase en dus een nieuw probleem.

PS: is haar deken niet te koud of te warm? Dat is bij mij, behalve gebeurtenissen die dag, een belangrijke factor. Niet de enige, of de belangrijkste, maar het maakt echt veel uit of je je nachttemperatuur zelf makkelijk kan regelen.

Mijn eerste was een extreem hongerig kind. Die heeft nog lang een papfles direct na zijn avondmaaltijd gekregen. Dat voelde echt super veel, maar alleen op die manier ging hij voldaan naar bed. Dus dat zou een optie kunnen zijn, de hoeveelheden overdag (vooral s avonds) opschroeven. 
  In de tijd dat daarvoor kwam hij nog elke nacht voor een nachtfles, terwijl dat gezien zijn leeftijd allang niet meer 'hoorde'. We hebben die fles gewoon gegeven en vaak dan in papfles vorm. Honger is gewoon naar, dat wilde we niet negeren. Plus verder hielp niks. Uiteindelijk zijn we na een poos overgeschakeld op een banaan geven. Dat vond hij ook erg lekker, is makkelijk klaar te leggen en te geven en dat vult goed. Dat is het begin geweest van de afbouw, want na een poosje kwam hij daar steeds minder vaak voor. 

Mijn vriendin had ook zo’n nachtbraker en dan nam ik haar kinderen hier te logeren. Zodat ze zelf kon slapen want slaapgebrek is funest voor je. Ik had zelf ook twee kinderen, die sliepen goed, haar oudste ook, dus als haar jongste dan wakker werd, zei ik “sssst je maakt iedereen wakker joh” en dan gaf ik een beetje water, waarover hij hoogst verbaasd was maar hé, alles was sowieso vreemd, dus hij accepteerde alles. Keek een beetje rond op mijn arm en wilde weer in zijn bedje na alles gezien te hebben in het halfdonker. 
Vriendin zat hem nog helemaal vol te stoppen met eten voor de nacht, ze werd al gestrest als hij niet voldoende at, hapje vla, hapje prakje, om en om, want anders zou hij hongerig wakker worden. Nou, niets van dat alles. Vier kinderen op een kamer betekent wel dat je vroeg wakker bent hoor  maar hij heeft niet genachtbraakt. Kortom, soms kan een andere situatie dingen doorbreken. En soms niet, maar dan hebben jullie wel even lekker doorgeslapen. 

Eveandkids

Eveandkids

06-07-2024 om 10:46 Topicstarter

rionyriony schreef op 06-07-2024 om 05:02:

Maar goed, je krijgt er een hoop voor terug

En als dat eindelijk voorbij is begint weer een nieuwe fase en dus een nieuw probleem.

PS: is haar deken niet te koud of te warm? Dat is bij mij, behalve gebeurtenissen die dag, een belangrijke factor. Niet de enige, of de belangrijkste, maar het maakt echt veel uit of je je nachttemperatuur zelf makkelijk kan regelen.

Een hele hoop! ♥️ Maar ook prachtige wallen, grijze haren en een wattenhoofd haha! 

Ze slaapt in een slaapzak. Ik check haar altijd als ik er dan toch heen moet, maar geloof niet dat de temperatuur het “probleem” is. 

Eveandkids

Eveandkids

06-07-2024 om 10:49 Topicstarter

ToetieToover schreef op 06-07-2024 om 10:34:

Mijn vriendin had ook zo’n nachtbraker en dan nam ik haar kinderen hier te logeren. Zodat ze zelf kon slapen want slaapgebrek is funest voor je. Ik had zelf ook twee kinderen, die sliepen goed, haar oudste ook, dus als haar jongste dan wakker werd, zei ik “sssst je maakt iedereen wakker joh” en dan gaf ik een beetje water, waarover hij hoogst verbaasd was maar hé, alles was sowieso vreemd, dus hij accepteerde alles. Keek een beetje rond op mijn arm en wilde weer in zijn bedje na alles gezien te hebben in het halfdonker.
Vriendin zat hem nog helemaal vol te stoppen met eten voor de nacht, ze werd al gestrest als hij niet voldoende at, hapje vla, hapje prakje, om en om, want anders zou hij hongerig wakker worden. Nou, niets van dat alles. Vier kinderen op een kamer betekent wel dat je vroeg wakker bent hoor maar hij heeft niet genachtbraakt. Kortom, soms kan een andere situatie dingen doorbreken. En soms niet, maar dan hebben jullie wel even lekker doorgeslapen.

Onzettend lief dat jij dit wilde doen voor jouw vriendin zeg! ♥️

Ze is nu twee keer uit logeren geweest en ook daar wordt ze wakker, maar accepteert ze dus haar speen en hooguit een keer een klein flesje.

Eveandkids

Eveandkids

06-07-2024 om 10:51 Topicstarter

PhilDunphy schreef op 06-07-2024 om 09:49:

Mijn eerste was een extreem hongerig kind. Die heeft nog lang een papfles direct na zijn avondmaaltijd gekregen. Dat voelde echt super veel, maar alleen op die manier ging hij voldaan naar bed. Dus dat zou een optie kunnen zijn, de hoeveelheden overdag (vooral s avonds) opschroeven.
In de tijd dat daarvoor kwam hij nog elke nacht voor een nachtfles, terwijl dat gezien zijn leeftijd allang niet meer 'hoorde'. We hebben die fles gewoon gegeven en vaak dan in papfles vorm. Honger is gewoon naar, dat wilde we niet negeren. Plus verder hielp niks. Uiteindelijk zijn we na een poos overgeschakeld op een banaan geven. Dat vond hij ook erg lekker, is makkelijk klaar te leggen en te geven en dat vult goed. Dat is het begin geweest van de afbouw, want na een poosje kwam hij daar steeds minder vaak voor.

Slim die banaan, lees vaker dat het helpt bij slaap vanwege bepaalde stofjes. 

Ik denk alleen dat puur het drinken hier werkt. Ik ben er ook niet altijd zeker van dat het honger is, maar meer dat ze wakker wordt en die fles wil om weer door te kunnen slapen 🙄

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.