ebast
02-03-2025 om 14:56
Help! Slapen is een hel, dreumes 21 mnd
Onze dochter van 21 maanden sliep heerlijk door en viel zelfstandig in slaap, maar slaapt sinds deze week vreselijk. Of zeg maar gerust zo goed als niet. Ze wordt veel wakker (of “wakker”), gaat dan rechtop staan en begint te huilen. Als ze “wakker” is kan ik haar weer neerleggen en stiekem weggaan, maar dit kan soms rustig elke 5 tot 20min de gehele nacht.. als ze echt wakker is dan krijst ze het uit en wil ze het bed uit. Niks anders helpt, ernaast zitten niet, troosten in bed niet, wel/geen nachtlamp, wel/geen muziekje, whitenoise, niks. We laten haar dan gecontroleerd huilen, maar dat houdt ze rustig 2 uur vol en begint dan woest de spenen uit bed te gooien waar ze dan vervolgens ook nog om gaat zeuren. Het enige wat ze wil is eruit en naar beneden, de dag starten. In ons bed gaat ze enkel lopen spelen en slaapt ze niet, dus dat is ook geen optie. Het in slaap vallen zelf duurt inmiddels ook een half uur tot uur. Ze wordt dan 3 uur later wakker en dan begint de hel. Vannacht heeft ze van half 12 tot 2 lopen krijsen, sliep een uur en toen begon het opnieuw. Moet er ook bij zeggen dat ze meerdere kiezen heeft doorkomen. Ik slaap zelf al nachten niet en ben de wanhoop nabij, ik zie het licht aan het einde van de tunnel even helemaal niet meer. Herkennen mensen dit, hoe heb je het verholpen en hoelang duurde dit? Partner en ik zitten er mentaal even helemaal doorheen.
Oren zijn gecheckt bij de HA, er is geen sprake van oorontsteking. Verder hebben we ook een duidelijk slaapritueel (wat altijd werkte).

Ambra
02-03-2025 om 15:09
pijnstiller erin, kijken of dat helpt?
Om en om een nacht dienst hebben? De ander ver weg liggen of desnoods ergens anders slapen.
Het is zwaar. Ik kan je verder niet meer helpen, kinderen zijn volwassen. Dus mijn opsteker: het gaat over, je overleeft het en je vergeet het.

ebast
02-03-2025 om 15:19
Ambra schreef op 02-03-2025 om 15:09:
pijnstiller erin, kijken of dat helpt?
Om en om een nacht dienst hebben? De ander ver weg liggen of desnoods ergens anders slapen.
Het is zwaar. Ik kan je verder niet meer helpen, kinderen zijn volwassen. Dus mijn opsteker: het gaat over, je overleeft het en je vergeet het.
Pijnstilling allemaal al geprobeerd, geen verschil helaas☹️

Neweve
02-03-2025 om 15:26
Het is een fase dus wissel de nacht(delen) af zodat je het vol blijft houden.
Volgens mij krijgen ze rond deze leeftijd fomo. Ze beseffen dat jullie iets anders doen en wil dat graag mee bevelen. Daarom is inslapen lastiger.
Ik zou aan het ritueel houden. Het is ok als je kindje wat langer doet over in slaap vallen. Onze dochter kon soms wel 30 minuten zingend/brabbelend in bed liggen voordat ze ging liggen en slapen. Als ze verdrietig zijn natuurlijk wel troosten.
Andere suggesties:
- honger? Helpt meer eten voor het slapengaan.
- tandje? Dentinox/bijtring
- minder slaap nodig? -> kortere slaapjes overdag.

yasmijn27
02-03-2025 om 17:17
Voor het slapen nog een lekkere fles pap erin? Iigt ze onder een deken of in een slaapzak? In slaapzak worden ze minder snel wakker.

ebast
02-03-2025 om 17:28
yasmijn27 schreef op 02-03-2025 om 17:17:
Voor het slapen nog een lekkere fles pap erin? Iigt ze onder een deken of in een slaapzak? In slaapzak worden ze minder snel wakker.
Ze ligt in een slaapzak en voor het slapen krijgt ze nog een flesje❤️

Moederkareltje
02-03-2025 om 17:38
Mijn kind had ook een fase dat hij slecht sliep rond die tijd. Ik geef hem snacht ook gewoon melk als dat helpt en nooit of te nimmer toegeven om uit bed te gaan midden in de nacht. Hij slaapt standaard bij ons, dus ik hoef er gelukkig nooit uit voor gehuil of strijd. Hij heeft ook nachten gehad dat hij rechtop ging zitten kletsen een uur lang. Teringiritant. Ik negeerde het en bleef liggen. Ging niet meekletsen of aandacht geven. Ging vanzelf over.

PhilDunphy
02-03-2025 om 19:18
Ik weet niet meer precies hoeveel maanden mijn kind was, maar ergens rond die tijd had mijn kind midden in de nacht steeds honger. Banaantje klaar gelegd, s nachts gegeven en iedereen kon weer slapen. Heb je honger al uitgesloten of kan dat aan de orde zijn?

Madamecannibale
02-03-2025 om 19:38
Hoeveel slaapt ze nog overdag? Ik merk dat die van ons (zelfde leeftijd) steeds minder slaap nodig heeft overdag. Slaapt ze te lang dan is het drama in de avond. Het wisselt nu een beetje per dag. Op rustige dagen slaapt ze niet meer overdag. Op een drukke dag (vandaag bijvoorbeeld 2 uur zwemmen en hele middag speeltuin) slaapt ze nog wel zo’n 1,5 uur in de middag.

ebast
02-03-2025 om 21:26
PhilDunphy schreef op 02-03-2025 om 19:18:
Ik weet niet meer precies hoeveel maanden mijn kind was, maar ergens rond die tijd had mijn kind midden in de nacht steeds honger. Banaantje klaar gelegd, s nachts gegeven en iedereen kon weer slapen. Heb je honger al uitgesloten of kan dat aan de orde zijn?
We hebben inderdaad geprobeerd of ze dan nog melk wilde of iets, maar dat dronk ze dan op en gaf daarna echt aan te willen spelen.. Dus het is vooral dat ze uit bed wilt en beneden spelen

ebast
02-03-2025 om 21:27
Madamecannibale schreef op 02-03-2025 om 19:38:
Hoeveel slaapt ze nog overdag? Ik merk dat die van ons (zelfde leeftijd) steeds minder slaap nodig heeft overdag. Slaapt ze te lang dan is het drama in de avond. Het wisselt nu een beetje per dag. Op rustige dagen slaapt ze niet meer overdag. Op een drukke dag (vandaag bijvoorbeeld 2 uur zwemmen en hele middag speeltuin) slaapt ze nog wel zo’n 1,5 uur in de middag.
Normaal gesproken nog 2 uur in de middag, maar daar komt ze nu deze week ook niet altijd aan. Vanmiddag bijvoorbeeld maar een uurtje geslapen en gisteren 1,5. En ‘s nachts dan dus maar zo’n 5 uur.

ebast
02-03-2025 om 21:28
Moederkareltje schreef op 02-03-2025 om 17:38:
Mijn kind had ook een fase dat hij slecht sliep rond die tijd. Ik geef hem snacht ook gewoon melk als dat helpt en nooit of te nimmer toegeven om uit bed te gaan midden in de nacht. Hij slaapt standaard bij ons, dus ik hoef er gelukkig nooit uit voor gehuil of strijd. Hij heeft ook nachten gehad dat hij rechtop ging zitten kletsen een uur lang. Teringiritant. Ik negeerde het en bleef liggen. Ging niet meekletsen of aandacht geven. Ging vanzelf over.
Als ze ging staan en kletsen had ik het nog beter getrokken dan dat ze continue gaat staan huilen en uiteindelijk krijsen😪

Jillz
02-03-2025 om 21:32
Herkenbaar ook op deze leeftijd. Zitten er met de jongste nu ook midden in. Onze kinderen slapen altijd goed en hebben af en toe zo'n fase. Wij kiezen er voor om kind dan mee naar beneden te nemen en te laten spelen. Wat mij opvalt is dat ze in die nachten vrijwel altijd nieuwe vaardigheden lijken uit te proberen.
Het duurt vaak twee uur en dan gaan ze weer rustig slapen tot de volgende ochtend. Het voordeel is dat er maar 1 ouder wakker is, omdat er geen gehuil is. Als ik naar beneden ga, lig ik vaak onder een deken op de bank en heb ik er verder weinig omkijken naar.
Meestal gebeurd het hier 3 a 4x per week voor 2 a 3 weken en daarna is het weer over. Het is wel belangrijk dat het nachtelijke spelen geen patroon wordt natuurlijk, maar dat is hier nooit gebeurd.