MamavanNJ
21-08-2024 om 14:32
Dochter trekt haren uit hoofd
hebben jullie ervaring met tics ter ontspanning voor het slapen gaan? Ik zal het even toelichten. Onze dochter N (juni 2022) is nu 2 jaar en 2 maanden. N is vanaf dag 1 een alert meisje geweest, had overdag minder slaap nodig, tegelijkertijd had ze wel super snel een ritme maar zat er ook frustratie in haar. Die frustratie zat zichtbaar in de ontwikkeling, dat was echt heel snel merkbaar. De zogenaamde sprongen herkenden wij direct, maar eigenlijk iedere dag wel had ze frustratie in zich omdat ze dingen wilde kunnen voordat ze het al kon. Dit ging ook slapen met de nodige slaapregressie. Rond 9/10 maanden ging dit ineens over, ineens ging het bizar snel met N: ze ging staan, zelf in zit houding, ze begon te praten en kort daarna te lopen. N had al voor haar eerste verjaardag een groot woordenschat en nu als 2 jarige is het (dat hoor ik vaak van anderen ook) qua woordenschat en hoe ze praat alsof ik een kind van 4 voor mij heb. N gaat goed op ritme, heeft een bizar goed geheugen en altijd al gehad. Samen met het consultatiebureau hebben we kunnen concluderen dat ze echt een heel ruime ontwikkelingsvoorsprong heeft. Wie weet trekt dit straks recht, maar misschien ook niet. Alleen om vast te stellen of ze hoogbegaafd zou kunnen zijn is ze nog te jong.
Maar waar zit dan ons probleem? In die frustratiefase greep N altijd heel erg naar onze haren, ze friemelde er wat aan en leek daar rustig van te worden. Wij hielden dit wel zoveel mogelijk af want het was gewoon onprettig. Alleen toen kreeg ze zelf steeds meer haren en begon ze daar aan te friemelen en haren uit te trekken. Tot op de dag van vandaag is dit nog steeds zo. Met de gedragsdeskundige van het consultatiebureau zijn we niet verder gekomen, zij stond erop dat er sprake moet zijn van spanningen waardoor ze dit doet maar we konden echt niets aanwijzen qua spanningen. Toen zei ze dat het een tic ter ontspanning is, ja dat wisten wij ook al. Het cb zegt dat het niets erg is en het vaak heel snel weer over is. Niet dus. Onze dochter is al 2 maal kaal geweest (echt kaal), heeft nu weer kale plekken, slaapt met 3 paar handschoentjes maar het remt helaas niets. We hebben haar haar al meermaals ingesmeerd met wax zodat ze minder grip heeft, helpt niet. Muts ging in haar slaap over haar hoofd en dat vond ik dood eng dus ook verwijderd. Haar erop corrigeren of juist negeren, het maakt niets uit. We komen er niet van af.
Wat ik merk is dat N dit standaard voor het slapen doet of bijv als ze aan het ontspannen is op de bank of in de auto. Maar voornamelijk voor het slapengaan ‘s avonds, de volgende dag ligt haar matras vol haren en dat elke dag weer. Ik zie aan haar dat ze dit doet als een soort prikkelverwerking, ik merk ook aan haar dat haar hoofd overuren draait omdat ze al zo ver is in haar ontwikkeling dat komt er dan in bed allemaal uit. N is momenteel heel erg in de waarom, wat is dat en hoe doe ik dat fase. Ze kan tellen tot 20, ze is geïnteresseerd in klokkijken, ze onthoud gigantisch veel en dat is leuk om te zien maar ook sneu omdat ze alles veel bewuster meemaakt dan leeftijdsgenootjes. Een tip die we kregen was haar fysiek meer uit te putten, maar dit maakt ook geen verschil en ja hoe ver moet ik gaan daarin? Ze lijkt ook onder gestimuleerd maar enerzijds ga je mee in wat ze kan en wil, anderzijds is zij ons eerste (nu oudste kind, hebben nog een meisje van 8 maanden) kind en wij beleven dit ook maar voor het eerst.Overigens is N wel een hele goede slaper, al vanaf 10 maanden hoeven wij zelden naar haar toe maar hoe ze in slaap komt vind ik een lastige met dat harenplukken.
De achtergrond leek mij handig voor het verhaal, maar lang verhaal kort: de tic die N heeft ontwikkeld is echt een hele lastige maar nu ze ouder is ook een moeilijke. Ik wil dit heel graag stoppen maar ik weet niet hoe. Hebben jullie ervaring met het afleren van tics voor het slapengaan?
Citroengraag
21-08-2024 om 21:42
Mijn dochter deed het ook,tot kale plekjes aan toe en wat hielp was haar toe te staan de haren uit een teddybeer te trekken. We hebben een teddybeer uit haar peuter kleuter tijd bewaard, daar zie je helemaal dat witte net doorheen. Ik denk dat je dat vaker ziet bij kinderen waar de verbale en performale ontwikkeling wat meer scheef loopt.
Waterfles
22-08-2024 om 07:05
Hoi, wat rot voor haar en voor jullie.
Het klinkt inderdaad dat haren trekken de enige manier voor haar is om de opgebouwde frustratie iets te neutraliseren.
Wat je kan proberen is peuter massage. Doe eens een cursus in groepsverband en later kun je thuis zelf blijven toepassen.
Naar mijn mening is het lijf de plek waar de focus op moet zijn. Ze zal nl heel veel in d’r hoofdje zitten met alles wat ze leert en verder ook haar voorsprong en kennis in dingen. En continue verder willen zijn dan ze is. Dat zijn allemaal processen die in het hoofd afspelen.
Met het leren masseren, door de ouders, van haar lijfje leer je haar vollediger in haar lijfje te zitten. Masseer alles, armen, handen, benen, voeten, schouders, rug, buik, gezicht, rond mond, neus, oren.
Wat stevigere kneedbewegingen ( druk natuurlijk aangepast aan haar leeftijd) zijn ook aan te bevelen. Vooral rond armen en benen.
Hieronder een link, het is baby massage maar het principe is hetzelfde.
https://youtu.be/K8krMsIEl1w?si=WRd-8HbhK58zKlfmJe kunt een ritueel maken van de massage. Na eten, tanden poetsen, bad of douche en dan massage. Dat trekt haar voor het slapen meer in haar lijf.
Verder kun je ook kijken naar klanken. Zijn er bepaalde klanken, geluiden waar ze meer op reageert dan andere?
Het zou kunnen dat ze bijv erg goed reageert op harmonieuze klanken, speciaal voor kinderen.
Daar is vast veel over te vinden online, apps.
ik begrijp wel waarom haar lichamelijk moeier te laten worden door spelen/ klimrek aan het eind van de dag niet echt werkt voor haar tic.
Ze is nl nog steeds zelf bezig met dingen.
Mijn inziens moet de impuls voor heling van buitenaf komen, dus: massage door jullie met even 20 min/ half uurtje goede focus voor harmonieuze sfeer creeren. Je kunt de harmonieuze muziek op de achtergrond spelen als je haar masseert.
Ps handjes en voetjes zijn erg ontvankelijk voor massage, vergeet deze zeker niet 🫲 🦶
Haar af en toe meenemen naar een Sensorische kamer zou ook wel goed kunnen doen.
Even een moment relaxen zonder de druk en prikkels die het normale dagelijkse leven hebben. Het koppie even ‘uitzetten’ voor een sudder momentje
rionyriony
22-08-2024 om 10:29
Ik vind getrek aan mijn haren altijd een vreselijk gevoel dus ik ben volledig oningeleefd. Ik werd vroeger gek van een paardestaart. Als je een korte ruk aan een haar geeft dan vind ik dat zelf behoorlijk pijn doen. Als er een haar tussen een ritssluiting zit houd ik meteen op met wat ik aan het doen ben en bevrijd hem. Bovendien ben ik altijd jaloers geweest op mensen met een flinke bos haar dus zelfs al zou het een prettig gevoel zijn dan zou ik dat niet doen. Elke haar op mijn hoofd heeft een hoge waarde. Hoewel niet overdreven. Ik tel de haren in mijn borstel niet.
Dus best interessant waarom de ene dat wel fijn vindt, zo fijn dat ze de nadelen ervoor overheeft en de andere niet. Voer voor wetenschappers.
Kimdekim
22-08-2024 om 18:24
rionyriony schreef op 22-08-2024 om 10:29:
Ik vind getrek aan mijn haren altijd een vreselijk gevoel dus ik ben volledig oningeleefd. Ik werd vroeger gek van een paardestaart. Als je een korte ruk aan een haar geeft dan vind ik dat zelf behoorlijk pijn doen. Als er een haar tussen een ritssluiting zit houd ik meteen op met wat ik aan het doen ben en bevrijd hem. Bovendien ben ik altijd jaloers geweest op mensen met een flinke bos haar dus zelfs al zou het een prettig gevoel zijn dan zou ik dat niet doen. Elke haar op mijn hoofd heeft een hoge waarde. Hoewel niet overdreven. Ik tel de haren in mijn borstel niet.
Dus best interessant waarom de ene dat wel fijn vindt, zo fijn dat ze de nadelen ervoor overheeft en de andere niet. VoerHaren trekken is een dwangneurose net als bijvoorbeeld nagel bijten. Het is dus niet perse iets wat je doet omdat het fijn voelt. Het is me een manier om spanning los te laten.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.