Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Broodje eten in de supermarkt

Peiling

Mag een dreumes/peuter een broodje eten in de supermarkt nog voordat het is afgerekend?
312 stemmen
34%
66%

Ook in een supermarkt gewerkt en als personeel stoorden we ons aan etende mensen in de winkel. Je wil niet weten wat voor gorigheid je dan aantreft in de schappen.. schillen, half afgekloven broodjes, plakkerige verpakkingen, kippenbotjes.. 

En ja we stoorden ons ook aan opengetrokken verpakkingen, waarvan kinderen dan al een deel op aan het eten waren. Om bovenstaande reden en omdat het bij de kassa gewoon onhandig was. 

Je wil ook niet weten hoe vaak er verpakkingen worden open getrokken, er wordt wat uit gegeten en de verpakking wordt weer teruggelegd ergens in een schap.

Mijn kleine kinderen leren dus dat iets pas van jou is als je hebt betaald en dat er in een winkel even niet gegeten of gedronken kan worden, dat kan buiten weer.

Meesje schreef op 27-05-2023 om 13:21:

[..]

Dat vind ik ook prima antwoorden. Ook de reacties met 'ik doe het zo en zo om pruilen/huilen te voorkomen' vind ik leuk om te lezen. Niet alles voor mij toepasbaar. Maar dat soort dingen geven ideeen. En sowieso inzicht in hoe een ander het doet. Maar een 'mijn kind maf dat niet want ik vind dat niet netjes en ik vind dat jouw kind het daarom ook niet mag en als je het toch doet dan is het een slechte opvoeding want dan leert jouw kind jouw normen en waarden en ze hoort mijn normen en waarden te leren' die reacties gaan me te ver.

Maar mss heb je gelijk in je eerdere post en was ik te naïef toen ik het topic opende.

Tsja, sommigen maken van hun mening meteen een oordeel. En soms lees je een oordeel waar het er echt niet is. 

Zoals het hierboven ging over pubers die nog steeds hun broodje in een supermarkt opeten en dan bovendien niet betalen. Dat zijn natuurlijk twee verschillende dingen. Jij betaalt gewoon. Je kind ziet dat en leert ervan. Dus dat puberverhaal zou ik niet zo op mezelf betrekken. 

Misschien wil Decembermamma voor de volledigheid wel even uitleggen welk deel van de jattende pubers als reden geeft dat ze als peuter vaker een bolletje mochten eten voordat hun moeder het netjes betaalde? 

Junio schreef op 27-05-2023 om 13:57:

Ook in een supermarkt gewerkt en als personeel stoorden we ons aan etende mensen in de winkel. Je wil niet weten wat voor gorigheid je dan aantreft in de schappen.. schillen, half afgekloven broodjes, plakkerige verpakkingen, kippenbotjes..

En ja we stoorden ons ook aan opengetrokken verpakkingen, waarvan kinderen dan al een deel op aan het eten waren. Om bovenstaande reden en omdat het bij de kassa gewoon onhandig was.

Je wil ook niet weten hoe vaak er verpakkingen worden open getrokken, er wordt wat uit gegeten en de verpakking wordt weer teruggelegd ergens in een schap.

Mijn kleine kinderen leren dus dat iets pas van jou is als je hebt betaald en dat er in een winkel even niet gegeten of gedronken kan worden, dat kan buiten weer.

Hou toch op, dat is gewoon asociaal gedrag. Een kind een broodje geven en later afrekenen is dat niet perse. (ligt er helemaal aan hoe je dat doet)  Ik vind het heftig dat die link gelegd wordt. 
Van steeds een mening hebben over andere ouders wordt de samenleving trouwens echt niet socialer. 

Je vraagt hier om meningen, dan krijg je die ook. Zelf geloof ik niet dat het eten van een broodje voor het afrekenen per definitie van je kind een stelende puber of volwassenen maakt, maar als je het nou eens zuiver benaderd is het op het moment dat jij dat aan je kind geeft niet van jou. Tot je betaald hebt is het van de winkel, het al voor het afrekenen iets eten wordt gedoogd maar vinden de meeste medewerkers echt niet fijn en is niet de bedoeling. Het is moeilijk om een onderscheid te maken wie iets eet met de bedoeling het af te rekenen en wie gewoon iets eet en het niet gaat betalen. En daarnaast, waar is dan de grens. Als het mag kind van 2 mag het dan ook met 4 jaar? Met 7 jaar? Met 12 jaar? Als volwassenen? Als een kind het standaard krijgt is een 10 jarige met enorme dorst een flesje water alvast geven ook niet gek. Of een 16 jarige die diens eten was vergeten en echt honger heeft is niet gekker dan het standaard hij heeft niet eens honger en jengelt niet broodje voor jouw peuter. En als een broodje mag mag dan ook een zak snoepjes? Een flesje drinken? Een zak chips? En dat je dan overal kruimels hebt liggen en je handen vies zijn terwijl je nog andere boodschappen en de zelfscan aan raakt? En als het in de supermarkt mag mag het dan ook in andere winkels? Bij de drogist alvast even de aftersun op doen omdat je verbrand ben en het toch zo gaat afrekenen? Of in de speelgoed winkel je kind alvast een auto uit de verpakking halen omdat je kind dan even bezig kan blijven terwijl jij spullen voor een verjaardag haalt en je rekent hem toch straks af? Het is dan een glijdende schaal en er is geen duidelijke grens meer. 
De norm dat je pas dingen eet/gebruikt als ze ook afgerekend en daarmee ze van jou zijn lijkt me echt niet raar, wordt door de meerderheid gedragen en is ook wat de supermarkten willen. Dat ze het gedogen als je wel iets eet betekend niet dat dat de bedoeling of normaal is. 

Max88 schreef op 27-05-2023 om 13:39:

[..]

Sommige dingen gaan vanzelf over, dat weet je toch wel?

Honger of dorst gaat vanzelf over of moet je dan op latere leeftijd nog uit gaan leggen dat het eigenlijk niet de bedoeling is om al kanend door de supermarkt te lopen? 

Pinokkio schreef op 27-05-2023 om 14:39:

[..]

Hou toch op, dat is gewoon asociaal gedrag. Een kind een broodje geven en later afrekenen is dat niet perse. (ligt er helemaal aan hoe je dat doet) Ik vind het heftig dat die link gelegd wordt.
Van steeds een mening hebben over andere ouders wordt de samenleving trouwens echt niet socialer.

Ze heeft toch vooral een mening als personeel?

En ik vind dat de samenleving juist socialer wordt als je rekening houdt met dat personeel, en niet alleen met je eigen gemak.

Nick90 schreef op 27-05-2023 om 14:53:

[..]

Honger of dorst gaat vanzelf over of moet je dan op latere leeftijd nog uit gaan leggen dat het eigenlijk niet de bedoeling is om al kanend door de supermarkt te lopen?

Ik denk of hoop dat je begrijpt wat ik bedoelde. 

Volgens sommigen zijn mijn kinderen op een glijdende schaal opgevoed zonder fatsoen, normen, waardes en eigenlijk kunnen ze niet goed terecht zijn gekomen. En dat om een broodje.

Nick90 schreef op 27-05-2023 om 14:53:

[..]

Honger of dorst gaat vanzelf over of moet je dan op latere leeftijd nog uit gaan leggen dat het eigenlijk niet de bedoeling is om al kanend door de supermarkt te lopen?

Ik denk dat Max levensfase bedoelt. Tenminste dat is wat ik er uithaal.

Marty1984 schreef op 26-05-2023 om 23:51:

[..]

Maar door het gedrag van 1/3de - die persé moeten eten of hun kinderen eten in hun handen moeten stoppen - betaalt 2/3de dus meer in de supermarkt. Waaronder dus ik, zonder kinderen.

Want er wordt teveel gestolen en / of niet aangerekend en dat gaat die supermarkt-eigenaar dus doorfactureren. Terwijl ik dus niet eet in de winkel.

Als je bovendien geen antwoord / discussie wil, vraag dan niets .

Ga morgen tijdens de boodschappen toch maar een zak zoute chips opvreten. En die nadien als ie leeg is ergens in een rek droppen. Kennelijk is het immers "normaal gedrag". Nooit geweten.

(Niets tegen mensen die iets moeten eten omwille van diabetes of dergelijke. Maar dat zijn dus de uitzonderingen. Al de rest is luxe dat kan wachten tot thuis. Of neem je hongerig / vermoeid kind gewoon niet mee naar de supermarkt als je weet dat hij dat niet aan kan.)

En jij de denkt werkelijk, Dat die ouders 9 van de 10 keer dat broodje niet afrekenen? Waarom denk je dat? En dat er voor veel geld in supers wordt gestolen is een feit. En erg. Maar dat is in de regel toch echt niet door dit broodjes gebeuren.

Meesje schreef op 27-05-2023 om 13:17:

[..]

Klopt idd. Ik loop nog steeds zó met mn kar naar buiten. Hoor je te betalen dan? Dat wist ik niet. Dank voor de tip. Ik zal t ook doorgeven aan mn moeder. Ik hoop dat mijn 18 maanden oude dreumes nog wel te redden is en niet haar hele leven boodschappen gaat stelen.

Lees beter ik heb een stuk gequote waaruit nog meer blijkt dat het opvoeding is.

Die pubers rekenen dus vaak een zakje met een broodje en een blikje rotzooi af en dat broodje onderweg hebben ze al op in de winkel en dat kregen ze ook altijd van pa en ma.

bieb1963 schreef op 27-05-2023 om 15:21:

[..]

En jij de denkt werkelijk, Dat die ouders 9 van de 10 keer dat broodje niet afrekenen? Waarom denk je dat? En dat er voor veel geld in supers wordt gestolen is een feit. En erg. Maar dat is in de regel toch echt niet door dit broodjes gebeuren.

Broodje eten voor het afrekenen en jatten, zijn twee verschillende dingen. Hoewel ik me kan voorstellen dat het afrekenen van het broodje zomaar vergeten wordt, in de praktijk. Maar juist daarom vind ik het geen goed idee.

Max88 schreef op 27-05-2023 om 15:04:

[..]

Ik denk of hoop dat je begrijpt wat ik bedoelde.

Volgens sommigen zijn mijn kinderen op een glijdende schaal opgevoed zonder fatsoen, normen, waardes en eigenlijk kunnen ze niet goed terecht zijn gekomen. En dat om een broodje.

Zo’n vaart zal het wel niet lopen, maar vroeg me gewoon even af of het vanzelf over ging of dat je dat eerst nog moest uitleggen? Want wanneer is een kind te oud om nog een croissantje op te snacken tijdens het boodschappen doen? 

Nick90 schreef op 27-05-2023 om 15:36:

[..]

Zo’n vaart zal het wel niet lopen, maar vroeg me gewoon even af of het vanzelf over ging of dat je dat eerst nog moest uitleggen? Want wanneer is een kind te oud om nog een croissantje op te snacken tijdens het boodschappen doen?

Doorgaans zou ik zeggen, een jaar of 6. richting groep drie.

Meesje

Meesje

27-05-2023 om 15:43 Topicstarter

Nick90 schreef op 27-05-2023 om 15:36:

[..]

Zo’n vaart zal het wel niet lopen, maar vroeg me gewoon even af of het vanzelf over ging of dat je dat eerst nog moest uitleggen? Want wanneer is een kind te oud om nog een croissantje op te snacken tijdens het boodschappen doen?

Weet ik eigenlijk niet. Ik kan me nog wel herinneren dat mijn broertje een broodje kreeg als dreumes en ik niet meer, want al 'groot'. Ik was toen 4-5 jaar. Kan me niet meer herinneren wanneer dat eindigde. Of dat dat vanzelf gaat als ze niet meer in de kar zitten, beter ontvankelijk zijn voor uitleg oid? 

Denk dat kinderen sowieso op een gegeven moment niet meer blij worden van een droog volkorenbroodje of krentenbolletje? Dat is wat de mijne krijgt. Krentenbol alleen als ik die sowieso zou kopen. 

Feitelijk is het niet de bedoeling om een kind in de winkel al een broodje dat nog niet betaald is op te laten eten. 
Feitelijk is het niet de bedoeling om een kind zoet te houden met iets te eten. 
Feitelijk moet een kind leren omgaan met een 'nee'.
Feitelijk..... enz.

Feitelijk geen speld tussen te krijgen.

Maar..... zijn ouders niet ook gewoon mensen, die wel eens iets doen/laten dat niet persé absoluut het meest juiste of verstandigste is? Is dat niet ook voor-leven? Sterker nog: leert een kind op deze manier eigenlijk niet veel beter om zelf later goede keuze en beslissingen te maken. Keuzes en beslissingen op basis van gezond verstand én op menselijkheid, ipv op basis van voorgeprogrammeerde zgn feitelijkheden.... zonder daar zelf, later, een idee over te hebben en een keuze in te maken. Want ja, die ouder heeft echt wel gezegd dat dat broodje wel nog betaald moet worden. En dát is waar het om gaat, wat de opvoeding is. En daarbij hoort dat papa en mama ook gewoon mensen zijn..

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.