Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Broodje eten in de supermarkt

Peiling

Mag een dreumes/peuter een broodje eten in de supermarkt nog voordat het is afgerekend?
312 stemmen
34%
66%

Nick90 schreef op 27-05-2023 om 15:36:

[..]

Zo’n vaart zal het wel niet lopen, maar vroeg me gewoon even af of het vanzelf over ging of dat je dat eerst nog moest uitleggen? Want wanneer is een kind te oud om nog een croissantje op te snacken tijdens het boodschappen doen?

Ik denk idd ook een jaar of 5 a 6, wanneer een en ander neurologisch beter ontwikkeld is.

bieb1963 schreef op 27-05-2023 om 15:47:

Feitelijk is het niet de bedoeling om een kind in de winkel al een broodje dat nog niet betaald is op te laten eten.
Feitelijk is het niet de bedoeling om een kind zoet te houden met iets te eten.
Feitelijk moet een kind leren omgaan met een 'nee'.
Feitelijk..... enz.

Feitelijk geen speld tussen te krijgen.

Maar..... zijn ouders niet ook gewoon mensen, die wel eens iets doen/laten dat niet persé absoluut het meest juiste of verstandigste is? Is dat niet ook voor-leven? Sterker nog: leert een kind op deze manier eigenlijk niet veel beter om zelf later goede keuze en beslissingen te maken. Keuzes en beslissingen op basis van gezond verstand én op menselijkheid, ipv op basis van voorgeprogrammeerde zgn feitelijkheden.... zonder daar zelf, later, een idee over te hebben en een keuze in te maken. Want ja, die ouder heeft echt wel gezegd dat dat broodje wel nog betaald moet worden. En dát is waar het om gaat, wat de opvoeding is. En daarbij hoort dat papa en mama ook gewoon mensen zijn..

Ik vind dat je hier een beetje uit de bocht vliegt. 

Ik vind het prima hoor als mensen hun kinderen zoet houden met eten.  Juist fijn, rustige kinderen in supermarkt. 
(niets zo erg als krijsende kinderen daar) 

Niet alle peuters doen het goed op supermarkten ed. 
Peuters hebben daarbij echt wel een kleine maag en vaker iets kleins is toch prima. 

yette schreef op 27-05-2023 om 16:08:

[..]

Ik vind dat je hier een beetje uit de bocht vliegt.

Want? 

Pinokkio schreef op 27-05-2023 om 16:11:

Ik vind het prima hoor als mensen hun kinderen zoet houden met eten. Juist fijn, rustige kinderen in supermarkt.
(niets zo erg als krijsende kinderen daar)

Niet alle peuters doen het goed op supermarkten ed.
Peuters hebben daarbij echt wel een kleine maag en vaker iets kleins is toch prima.

Waarom zou je wachten met eten tot je in de winkel bent? 

Iets eten vóór je boodschappen gaat doen, is ook voor volwassenen een goed idee. Dan kom je niet zo snel in de verleiding om impulsief teveel te kopen. En kinderen zijn niet heel anders. Een hongerig kind wil in een supermarkt ook vanalles. En ook bij kinderen wordt die honger alleen maar erger als ze al dat lekkers zien en ruiken. Ze mogen alleen niet zelf bepalen wat er wordt gekocht. Wat me best frustrerend lijkt. Als je dan bedenkt dat ze hun emoties en impulsen ook nog wat minder onder controle hebben dan (de meeste) volwassenen, is het vrij logisch dat je het af en toe merkt als een peuter het moeilijk heeft. 

Maar goed. Honger kan je prima thuis al voorkomen. 



bieb1963 schreef op 27-05-2023 om 16:19:

[..]

Want?

Ik denk niet dat het aan dit soort keuzes van ouders ligt of een kind uiteindelijk meer of minder goed na gaat denken over hoe hij/zij het zelf aan gaat pakken. 

Dat heeft met hele andere zaken te maken. 

Ik lees dat ouders beter eerst hun  kinderen thuis een belegde boterham  kunnen voor zetten voor ze naar de winkel gaan. Maar in de praktijk gaan  ouders,  na het ophalen kind van school of sport, gauw even langs de winkel voor het avondeten. Geen kwestie van onwil of laksheid, maar van roeien met de riemen die je hebt.
Dat snap ik. Ik denk dat het dan wel handiger is hen iets te geven dat minder rommel geeft.

yette schreef op 27-05-2023 om 19:11:

[..]

Ik denk niet dat het aan dit soort keuzes van ouders ligt of een kind uiteindelijk meer of minder goed na gaat denken over hoe hij/zij het zelf aan gaat pakken.

Dat heeft met hele andere zaken te maken

Idd, daarom is dit dus opvoedkundig geneuzel

Flanagan schreef op 27-05-2023 om 19:16:

Ik lees dat ouders beter eerst hun kinderen thuis een belegde boterham kunnen voor zetten voor ze naar de winkel gaan. Maar in de praktijk gaan ouders, na het ophalen kind van school of sport, gauw even langs de winkel voor het avondeten. Geen kwestie van onwil of laksheid, maar van roeien met de riemen die je hebt.
Dat snap ik. Ik denk dat het dan wel handiger is hen iets te geven dat minder rommel geeft.

Dan smeer je toch thuis die boterham voor onderweg?

Flanagan schreef op 27-05-2023 om 19:16:

Ik lees dat ouders beter eerst hun kinderen thuis een belegde boterham kunnen voor zetten voor ze naar de winkel gaan. Maar in de praktijk gaan ouders, na het ophalen kind van school of sport, gauw even langs de winkel voor het avondeten. Geen kwestie van onwil of laksheid, maar van roeien met de riemen die je hebt.
Dat snap ik. Ik denk dat het dan wel handiger is hen iets te geven dat minder rommel geeft.

Maar je hoeft toch niet elke dag lang naar de supermarkt? Ik doe en deed 2x per week boodschappen.  Dan kwam het weleens voor dat ik iets moest halen dat vergeten of op was maar dat waren 1 of 2 dingen.  Dan sta je zo weer buiten dan hoeft je kind toch niet onderweg iets te eten? 

Ik heb mijn kinderen vroeger (de oudste wordt 40 dit jaar) wel eens een krentenbolletje in de supermarkt gegeven. Je had in de super nog een bakkerij waar je brood of broodjes bestelde die voor je (in)gepakt werden. Verder lag er alleen een zak krentenbollen die je zelf kon pakken of gesneden brood. Ik maakte een zak krentenbollen open (8 stuks of zo), gaf mijn kinderen er 1 en legde de zak met de rest gewoon in de kar. Ik besef nu pas zo te lezen dat ik haast misdadig bezig was. Nooit bij nagedacht. Bij de kleinkinderen doe ik het niet maar daar doe ik ook niet echt boodschappen mee. Alleen naar de super om wat voor de lunch te halen wat ze zelf uit mogen kiezen en dat eten we thuis op.

ik vind het niet raar en niet asociaal.
Je betaalt er toch voor, al is het achteraf?
Met name met de handscanners kun je een artikel zoals een broodje eerst scannen meteen consumeren. Voor een jengelende kleuter handig!

Wij doen het wel eens met een flesje limonade.  Mijn man heeft diabetes en zijn glucosespiegel schommelt soms. Dan wordt hij duizelig en voelt zich zwak.  Gebeurt het in de supermarkt, dan pakken we een flesje Fanta, scannen het en drinkt hij wat.

Bakblik schreef op 27-05-2023 om 19:26:

[..]

Maar je hoeft toch niet elke dag lang naar de supermarkt? Ik doe en deed 2x per week boodschappen. Dan kwam het weleens voor dat ik iets moest halen dat vergeten of op was maar dat waren 1 of 2 dingen. Dan sta je zo weer buiten dan hoeft je kind toch niet onderweg iets te eten?

Natuurlijk geldt die opmerking alleen voor als je kind honger heeft en jij geen zin hebt zijn/haar geduld op de proef te stellen in een winkel vol lekkers. 

Ieder kind zit ander in elkaar. Je weet als ouder het beste hoe lang jouw kind het trekt. 

Het enige dat ik aangeef, is dat er voor moeilijke momenten ivm honger, ook andere oplossingen zijn. 

En misschien komt het wel door mijn gewoonte om eerst te eten (zodat ikzelf de supermarkt niet leegroof) dat mijn kinderen nooit hebben gevraagd of ze iets mochten eten in de winkel?

Rockstar schreef op 27-05-2023 om 19:20:

[..]

Dan smeer je toch thuis die boterham voor onderweg?

Tuurlijk. Als je ditect uit je werk komt...

bieb1963 schreef op 27-05-2023 om 20:06:

[..]

Tuurlijk. Als je ditect uit je werk komt...

Dat bammetje heb je dan natuurlijk al in de ochtend gesmeerd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.