Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

3,5 slaapt heel slecht


Aardbei_86 schreef op 26-06-2024 om 08:38:

Ik zou eerder het gedrag/reacties van je man een probleem vinden dan het slechte slapen.

Nou! Laat hem lekker in de tuin gaan liggen ofzo. Je hebt al twee kinderen waar je je 's nachts druk om maakt, daar kun je geen volwassen kleuter bij gebruiken.

 Mijn kinderen gingen niet beter slapen na mijn scheiding, maar ik had er een stuk minder last van. Hoe is je man overdag?

Aardbei_86 schreef op 26-06-2024 om 08:38:

Ik zou eerder het gedrag/reacties van je man een probleem vinden dan het slechte slapen.

Dit TO...

Waarom doet jouw partner zo? Dit is toch een gezinsprobleem en niet dat van jou alleen? Ik vind het nogal wat dat jij verantwoordelijk bent voor de slaap van het gehele gezin.

Ga het gesprek aan met je partner en maak een plan waar hij ook een deel (als jij ook werkt zo ongeveer 50%) voor zijn rekening neemt.

Hoe oud is zusje? Krijgt die nog een nachtvoeding? Hier bleek dat zoon wakker werd van de nachtvoeding van jongste en dan ook uit bed wilde. Toen ik echt op mijn tandvlees liep heb ik eens gewoon rustig aan hem uitgelegd dat 's nachts iedereen moet slapen, grote en kinderen, om goed te kunnen groeien en te werken/leren. Behalve baby's, want die moeten nog een keertje extra eten om lekker hard te kunnen groeien. Dat snapte hij. En toen was het over.
Werden de kinderen huilend/overstuur wakker, dan ging ik ervan uit dat ze een nachtmerrie hadden gehad of iets dergelijks, en dan nam ik ze bij ons in bed. Dan sliepen we allemaal het beste. Toen ze eenmaal in een groot bed lagen hebben we het ook wel eens zo gedaan dat papa of mama in kinds kamer ging liggen. Want tegen die tijd werd het ook wat krap in het grote bed met zijn drietjes .

Nu is dit een andere situatie dan met jouw zoontje, die gilt en huilt en is dus zeer waarschijnlijk bang. Dan zou ik toch kiezen voor de optie snel uit bed halen en bij jullie leggen. Een kind dat bang is heeft de nabijheid van zijn ouders nodig. Dat zorgt voor zelfvertrouwen en daar pluk je op de langere termijn de vruchten van.

Maar ik zou zeker proberen uit te leggen dat slapen heel belangrijk is, voor hem maar ook voor jullie. Wie weet helpt het iets.

Een matras op zijn kamer erbij en erbij kruipen als hij wakker wordt? Of, als hij al een gewoon bed heeft, erbij gaan liggen.
Oortjes kan je natuurlijk even na laten kijken en monsterspray is zo gemaakt.
Peuters doen soms raar, zeker tussen 3,5 en 4 als je eigenlijk al 'groot' bent en toch ook weer niet.
Zou er verder niet te diep over nadenken en gewoon ervoor proberen te zorgen dat iedereen kan slapen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.