Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Oorbellen bij baby: ja of nee?

Peiling

Oorbellen baby?
322 stemmen
4%
96%

Ik vind het wel heel cru om een baby met oorbellen ordinair te noemen. Heel veel vrouwen dragen op een gegeven moment oorbellen. 
Vraagje aan degenen die dat ordinair vinden vanaf welke leeftijd is het dan niet ordinair.
Ook de Annefleurs en Annemiekes van deze wereld dragen op een gegeven moment oorbellen. Ik ken zelfs een Charlotte met in elk oor twee gaatjes.
Vind het nogal veroordelend en kleingeestig zeker in een land waar mensen verschillende culturele achtergronden hebben. 
 

Tuinfluiter schreef op 20-05-2024 om 19:14:

Ik vind het wel heel cru om een baby met oorbellen ordinair te noemen. Heel veel vrouwen dragen op een gegeven moment oorbellen.
Vraagje aan degenen die dat ordinair vinden vanaf welke leeftijd is het dan niet ordinair.
Ook de Annefleurs en Annemiekes van deze wereld dragen op een gegeven moment oorbellen. Ik ken zelfs een Charlotte met in elk oor twee gaatjes.
Vind het nogal veroordelend en kleingeestig zeker in een land waar mensen verschillende culturele achtergronden hebben.

Eens met elk woord wat je schrijft!

Apiejapie schreef op 20-05-2024 om 19:10:

[..]

Maar is 'ordinair' over het algemeen niet iets wat op uiterlijk gebaseerd is?

Bij ordinair heb ik een ander beeld dan een baby met oorbellen in elk geval.

Nou, als ik die verhalen hier lees…dan stel ik gaatjes laten schieten ook nog maar even uit 😳 Ze vragen er al tijden om, maar weinig zin om naar de huisarts te gaan voor zoiets. Ik dacht dat het onschuldig was, hordes meiden hebben ze (die van mij zijn 8 en 10 inmiddels). Is er überhaupt wel een leeftijd vanaf wanneer het ‘kan’ of is het gewoon een kwestie van pech hebben voor degenen die bij de huisarts of chirurg terecht kwamen?

er.is.maar.1.Pino schreef op 20-05-2024 om 19:42:

Nou, als ik die verhalen hier lees…dan stel ik gaatjes laten schieten ook nog maar even uit 😳 Ze vragen er al tijden om, maar weinig zin om naar de huisarts te gaan voor zoiets. Ik dacht dat het onschuldig was, hordes meiden hebben ze (die van mij zijn 8 en 10 inmiddels). Is er überhaupt wel een leeftijd vanaf wanneer het ‘kan’ of is het gewoon een kwestie van pech hebben voor degenen die bij de huisarts of chirurg terecht kwamen?

Ik gok dat ik pech heb gehad.

Maar ik had toch écht geen zin meer om het een half jaar later - toen mijn oor genezen was - nog eens te testen.

Mijn zus was 4 of 5 toen ze er wou. Die heeft ze écht minstens 5 keer opnieuw moeten laten schieten, want vanaf ze 2 dagen geen oorbellen droeg groeide de boel dicht. Mijn ouders hadden nog net geen klantenkaart bij de lokale juwelier.

Beertjelief schreef op 20-05-2024 om 17:

Vraag mij dan weer wel af, al die mensen die babies en anderen oordelen op ordinairheid, hebben jullie het er dan ook over met anderen? "Check die baby met zn gel en Adidas, wat een ordinair gezin"
Want ik vind roddelen weer ordinair en zo scoren we allen hoog op de ordinair schaal ofzo


Dat vul je nu zelf in, dat roddelen. 
het antwoord is nee. 

Tuinfluiter schreef op 20-05-2024 om 19:14:

Ik vind het wel heel cru om een baby met oorbellen ordinair te noemen. Heel veel vrouwen dragen op een gegeven moment oorbellen.

Zoals ik al zei: leven en laten leven. Anderen mogen oorbellen bij een baby prachtig vinden en ik zal er hardop niks over zeggen. Als dat bij andermans cultuur past: prima. 

maar die vrijheid werkt twee kanten op. Ik mag het een ordinair gezicht vinden. Dat is namelijk mijn culturele norm: dat lippenstift, gepermanent haar, of oorbellen niet leuk zijn voor kleine kinderen. Dat doe je pas bij meisjes die wat groter zijn. Moeten anderen zich daar wat van aantrekken? Nee, maar ik mag het wel vinden. 

Er zijn ook mensen die gouden tanden of tanden met een diamantje mooi vinden, dat mag. En ik mag dat lelijk en ordinair vinden.


er.is.maar.1.Pino schreef op 20-05-2024 om 19:42:

Nou, als ik die verhalen hier lees…dan stel ik gaatjes laten schieten ook nog maar even uit 😳 Ze vragen er al tijden om, maar weinig zin om naar de huisarts te gaan voor zoiets. Ik dacht dat het onschuldig was, hordes meiden hebben ze (die van mij zijn 8 en 10 inmiddels). Is er überhaupt wel een leeftijd vanaf wanneer het ‘kan’ of is het gewoon een kwestie van pech hebben voor degenen die bij de huisarts of chirurg terecht kwamen?


Ga gewoon naar een piercer, die weten wat ze doen, en het is ook een kwestie van schoonhouden en niet je gepiercde oorbel eruit halen want ja dan groeit het weer dicht 


schieten: 
Deze methode zie je het meeste bij oorbellen. Maar soms wordt het ook bij oorpiercings door het kraakbeen of in de neusvleugel gebruikt of zelfs op andere plaatsen. Bij de schiet-methode wordt het gaatje gemaakt met de oorbel zelf. Dit lijkt een fijne manier omdat het lekker snel gaat, maar het uiteinde van de oorbel is niet echt scherp. De enige manier om die erdoorheen te krijgen is om heel veel kracht te zetten. Hierdoor kan het wat meer ongemak geven en kun je meer weefsel dan nodig is kapot maken. Bij kraakbeen kan het helemaal gevaarlijk zijn. Het kraakbeen kan dan versplinteren, splijten of zelfs helemaal los komen van de huid. Misvorming van je oor is dan een mogelijk gevolg van je nieuwe oorbel. Je ziet deze methode voornamelijk bij juweliers, maar helaas zijn er ook piercers die deze methode nog gebruiken. Ook bij hen is het geen goed idee om te laten schieten, want schieten blijft schieten. Er zit veel verschil in verschillende ‘schiet-methodes’ maar ik heb er nog nooit één gevonden waarbij er helemaal steriel wordt gewerkt. Ook al zijn de houders van de oorbellen misschien los en steriel verpakt, op het apparaat waar deze houders ingezet worden kunnen huidschilfers en zelfs wondvocht of bloed opkomen. Dit afdoen met alcohol (of een ander middel) is niet hetzelfde als steriliseren. Hierdoor blijft de kans op kruisbesmetting aanwezig. Ook gebruikt niet iedereen die met het pistooltje schiet handschoenen, ook hierdoor bestaat de kans op kruisbesmetting. En mocht er iets gebeuren tijdens het schieten waardoor er ingegrepen moet worden, dan is er geen barrière tussen jouw huid/de oorbel die nu in je zit en de handen van degene die de oorbel schiet.



Piercen

Bij de pierce-methode wordt er een gaatje gemaakt met een naald en niet met het sieraad. Dat klinkt misschien eng. Maar omdat de naald zo scherp is glijdt ie er doorheen en krijg je een mooi afgerond wondje. Hierdoor kan je piercing beter gaan genezen. Ook is de naald helemaal steriel en worden alle gebruikte materialen of weggegooid of opnieuw gesteriliseerd. Deze methode heeft dan ook mijn voorkeur en kom je bij Sparkling voor een piercing dan wordt die altijd op deze manier gezet. Ook als je voor een gaatje in je oorlel komt. Dit is de enige manier waarop we op een veilige manier, met gesteriliseerde materialen kunnen werken en kunnen piercen op een manier die geschikt is voor jouw lichaam. Het enige nadeel is dat piercen iets langer duurt dan schieten omdat eerst het gaatje gemaakt wordt en dan pas het sieraad erin wordt gezet, en dat is een extra stap. Het piercen zelf is alsnog een kwestie van seconden. De voordelen: plaatsing door een getraind oog, veilige materialen, volop keuze uit sieraden, minder complicaties en ongemak na het piercen.



Tuinfluiter schreef op 20-05-2024 om 19:14:

Ik vind het wel heel cru om een baby met oorbellen ordinair te noemen. Heel veel vrouwen dragen op een gegeven moment oorbellen.
Vraagje aan degenen die dat ordinair vinden vanaf welke leeftijd is het dan niet ordinair.
Ook de Annefleurs en Annemiekes van deze wereld dragen op een gegeven moment oorbellen. Ik ken zelfs een Charlotte met in elk oor twee gaatjes.
Vind het nogal veroordelend en kleingeestig zeker in een land waar mensen verschillende culturele achtergronden hebben.

Je vindt dat je niet moet oordelen. Om vervolgens zelf ook 'de Annefleurs en Annemiekes' en 'een Charlotte' te noemen als zgn tegenhanger van ordinair. Dan laat je zelf toch ook al zien dat bepaalde 'milieus' een bepaald stigma hebben. Dat wil toch niet zeggen dat je mensen daar bij voorbaat persoonlijk op afrekent, maar wel dat er veel mensen zijn die anderen in een bepaald hokje duwen. En voor jou mag dat niet bij baby's in het hokje ordinair, maar vervolgens begin je wel over bepaalde namen. Eigenlijk doe je dan toch hetzelfde? 

Bedankt Rogue, ik ga er eens over nadenken en me er wat meer in verdiepen. 👍

Iemand ordinair noemen zegt natuurlijk meer over degene die het roept dan over de persoon in kwestie. Dat geldt ook voor mensen die 'iets' van mij vinden.

Ik vind het zelf niet mooi en het is ook wel ingrijpend voor zo'n kleintje. Ik was al snel bang voor pijn of infecties toen mijn dochter zo klein was. Dus gaatjes, nee brrrrrrr 😣

EmmaT schreef op 20-05-2024 om 21:51:

Iemand ordinair noemen zegt natuurlijk meer over degene die het roept dan over de persoon in kwestie. Dat geldt ook voor mensen die 'iets' van mij vinden.

Ik vind het zelf niet mooi en het is ook wel ingrijpend voor zo'n kleintje. Ik was al snel bang voor pijn of infecties toen mijn dochter zo klein was. Dus gaatjes, nee brrrrrrr 😣

Ik denk dat niemand zo'n kleintje hardop ordinair noemt. En iedereen ook wel begrijpt dat zo'n kleintje geen keuze heeft qua stijl of uitstraling. Het is meer een eerste gevoel wat je krijgt bij mensen als ze zich op een bepaalde manier kleden bijv. Het is misschien niet netjes of maatschappelijk verantwoord om mensen in een hokje te duwen, maar ik denk dat het merendeel van de mensen echt wel eerste indrukken heeft. En dat gaat grotendeels over uiterlijk. Zolang je er maar openstaat dat je eerste indruk misschien niet kloppend is, is er in mijn ogen niet veel aan de hand. 

Nee, zo iets kan toch ook op latere leeftijd. Ik denk niet dat iemand snel zal denken, had ik vanaf baby af aan maar alvast gaatjes/oorbellen gehad.

Rogue schreef op 20-05-2024 om 21:13:

[..]


Ga gewoon naar een piercer, die weten wat ze doen, en het is ook een kwestie van schoonhouden en niet je gepiercde oorbel eruit halen want ja dan groeit het weer dicht


Bedankt voor de heldere uitleg. Ik had al besloten dat als dochter gaatjes wil we niet naar een juwelier gaan, maar naar een piercer en nu weet ik zeker dat het beter is. Bij mij zijn ze wel geschoten en eentje zit ook niet heel recht. Mijn ouders hebben ook wel een strijd gehad met het schoonmaken. Dus ik hoop dat ze voorlopig nog niet wil. Ik ga haar ieder geval niet op ideeën brengen.

Ik heb geen oordeel over of een baby/jong kind ordinair is, maar vind sommige dingen niet bij de leeftijds- of ontwikkelingsfase passen. Bijvoorbeeld oorbellen bij een kind dat daar nog op geen enkele manier zelf voor kan kiezen. Of make-up. En dat is niet eens permanent. 
Het komt op mij vaak over alsof de ouders hun kind gebruiken als een soort uithangbord van wat ze zelf leuk of belangrijk vinden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.