Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Gekke/afschuwelijke kindernamen


Knutselkei schreef op 09-02-2022 om 18:27:

Is dat frans? Ik hoor vaak vooral de Sj klank. Sjarriejen,Sjevoohn,Gieddie-jen,

Dat komt omdat ze altijd met stemverheffing tegen de kinderen "praten".

Een van de kinderen heet toch ook Toetie?

Toetie is niet de echte naam. Is dat niet het meisje met de beperking?

Beterlaat2021! schreef op 10-02-2022 om 08:53:

Toetie is niet de echte naam. Is dat niet het meisje met de beperking?

Toetie is dat kleine meisje dat pas voor het eerst naar school ging. Die heet Jaelle ofzo. Dat meisje met de beperking is volgens mij Charienne.

Beterlaat2021! schreef op 09-02-2022 om 08:50:

Hadden we de familie Buddenbruck al eens doorgenomen :

" Moeder Thaila en vader Rob hebben de kinderen namen gegeven als Jenaux,
Shevaign, Chariënne en Gidiën. De naam van het nieuwste familielid:
Djevaina."

Djevaina vind ik vooral heel erg. Maar dat is het kleinkind, toch? De rest vind ik de meeste los nog wel okee, maar omdat het zo'n hele lijst is klinkt het alsnog als te veel.

MamaE schreef op 08-02-2022 om 23:01:

[..]

Ja tuurlijk, in de praktijk gebeurt dan dan ook. Vroeger hadden veel mensen andere roepnamen dan hun officiële naam. Bijvoorbeeld Petrus met roepnaam Peter of Cornelis met roepnaam Cor. Maar je beide kinderen exact dezelfde namen (blijkbaar ook nog meerdere namen die ook hetzelfde waren) geven, het is ergens nog wel knap maar ook erg onhandig, want als je zit vaak ook bij dezelfde huisarts en tandarts en zo.

Daar gaat het op geboortedatum. Daarom: geef je meerling niet gelijkende namen. 

Valeria schreef op 09-02-2022 om 07:32:

Ik zag laatst ergens Liejanne en Riejanne had ik al eens eerder gezien. Wat is er mis met Lianne?

Sommige mensen vinden het heel belangrijk dat als iemand de naam van hun kind opleest dat dan ook meteen goed gaat. Ze zijn dan bijv bang voor Lie-Anne als uitspraak. Zo ook Jaimz ipv James, om Jaa-mes (die van de vork) te voorkomen. 

Ik vind dan weer dat je kind geen Jaimz heet maar die moet zich altijd voorstellen met: Hoi ik ben Jaimz, met jee-aa-ie-em-zet. Het is maar wat je van belang vindt, de uitspraak in één keer goed of het feit dat je kind zo wel een hele lange naam krijgt bij het voorstellen (of het moeten inschrijven ergens voor). 

Aiden schreef op 10-02-2022 om 13:17:

[..]

Sommige mensen vinden het heel belangrijk dat als iemand de naam van hun kind opleest dat dan ook meteen goed gaat. Ze zijn dan bijv bang voor Lie-Anne als uitspraak. Zo ook Jaimz ipv James, om Jaa-mes (die van de vork) te voorkomen.

Ik vind dan weer dat je kind geen Jaimz heet maar die moet zich altijd voorstellen met: Hoi ik ben Jaimz, met jee-aa-ie-em-zet. Het is maar wat je van belang vindt, de uitspraak in één keer goed of het feit dat je kind zo wel een hele lange naam krijgt bij het voorstellen (of het moeten inschrijven ergens voor).

Maar Jaimz letterlijk uitgesproken is Jajjms. Als het echt om de correcte uitspraak van James ging zou je er Djeems van moeten maken. Die loopt vast ook al ergens rond.

Als je een Engelse of Franse of andere buitenlandse naam kiest, houdt dan wel gewoon die spelling aan. James is niet moeilijk. Mensen die het uitspreken als jaa-mes ken ik niet, ligt dan toch echt aan hun. Jaimz is iets dat je altijd zal moeten spellen omdat werkelijk niemand er op zou komen.

Over afschuwelijke namen gesproken...er is hier momenteel een vriendinnetje van dochter te spelen en dat kind noemt mijn dochter al drie jaar consequent Tirrie en het irriteert me mateloos, vind het zo lelijk klinken.

Hoe heet je dochter dan?

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

15-02-2022 om 17:05

MamaE schreef op 15-02-2022 om 16:36:

Over afschuwelijke namen gesproken...er is hier momenteel een vriendinnetje van dochter te spelen en dat kind noemt mijn dochter al drie jaar consequent Tirrie en het irriteert me mateloos, vind het zo lelijk klinken.

Ik herken het. Mijn kind kreeg op de peuterspeelzaal van juf een koosnaampje dat ik vreselijk vond. En natuurlijk nam de hele klas dat over en dachten ouders vervolgens dat dat haar naam was. Zelf heeft ze die koosnaam omarmt, dus inmiddels noem zelfs ik haar vaak zo.

Beterlaat2021! schreef op 15-02-2022 om 17:01:

Hoe heet je dochter dan?

Thirza. Doe je je best om een leuke naam te kiezen, gaan mensen er op allerlei creatieve manieren mee aan de haal. Dochter lijkt het zelf niet erg te vinden, dus ik zeg er niks van, maar ik voel wel telkens de neiging om het kind te corrigeren.

Misschien een beetje flauw, maar kun je de naam van het betreffende vriendinnetje ook niet 'verbasteren'?

PriceyRook54

PriceyRook54

15-02-2022 om 18:24

Je houdt dat verbasteren toch niet tegen, ik merk het bij mijn eigen kinderen en hun vrienden, die hebben allemaal bijnamen voor elkaar. Ik vind het wel grappig juist dat ze dat zo onderling doen.

Dochter van mij heeft een prima naam maar wordt anders aangesproken...ook een soort koosnaam.  En wij hebben het overgenomen...tenzij wij boos zijn...dan volgen de voornaam en de doopnamen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.