Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Gekke/afschuwelijke kindernamen


niet_rechts schreef op 15-02-2022 om 17:05:

[..]

Ik herken het. Mijn kind kreeg op de peuterspeelzaal van juf een koosnaampje dat ik vreselijk vond. En natuurlijk nam de hele klas dat over en dachten ouders vervolgens dat dat haar naam was. Zelf heeft ze die koosnaam omarmt, dus inmiddels noem zelfs ik haar vaak zo.

Bizar dat een juf van een psz of school een kind niet bij de echte naam noemt. Een koosnaampje zeg je? Is het niet meer een bijnaam? Als ik dat zou merken zou ik daar toch echt wel wat van zeggen: mijn kind heet X, geen Y. 

Ik kreeg hier van kraamvisite de vraag 'en hoe ga je haar in het echt noemen?'. Kind heeft een Hollandse twee lettergreep naam zoals Lotte, Iris en Sanne. 'Gewoon bij haar naam' was dan ook mijn antwoord. 'Echt?' de reactie van de visite. Sja.

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

15-02-2022 om 20:46

Meesje schreef op 15-02-2022 om 20:08:

Ik kreeg hier van kraamvisite de vraag 'en hoe ga je haar in het echt noemen?'. Kind heeft een Hollandse twee lettergreep naam zoals Lotte, Iris en Sanne. 'Gewoon bij haar naam' was dan ook mijn antwoord. 'Echt?' de reactie van de visite. Sja.

Wij hebben de namen van de kinderen dan weer juist zo gekozen dat ze tot van alles te verbasteren/ af te korten zijn.

Aiden schreef op 15-02-2022 om 19:33:

[..]

Bizar dat een juf van een psz of school een kind niet bij de echte naam noemt. Een koosnaampje zeg je? Is het niet meer een bijnaam? Als ik dat zou merken zou ik daar toch echt wel wat van zeggen: mijn kind heet X, geen Y.

Van alle kanten die je met haar naam uit kan, was dit de enige die wij zelf niet bedacht hadden en dus ook niet zo mooi vonden, maar inmiddels zijn we er wel aan gewend. Het is een lieve, maar ook ontstellend ouderwetse naam. Ergens is het wel grappig dat als ze in een publieke ruimte wordt geroepen, er vaak óók een oudere dame opkijkt.

Beterlaat2021! schreef op 15-02-2022 om 18:14:

Misschien een beetje flauw, maar kun je de naam van het betreffende vriendinnetje ook niet 'verbasteren'?

Het kind heeft een naam met één lettergreep. Je kunt er niet zoveel van maken.
Ik vind dat ook niet nodig en als ik iets zelf irritant vind is het ook een beetje hypocriet om dat dan wel terug te doen.

niet_rechts schreef op 15-02-2022 om 20:46:

[..]

Wij hebben de namen van de kinderen dan weer juist zo gekozen dat ze tot van alles te verbasteren/ af te korten zijn.

[..]

Dit doet me denken aan een stel dat hun kind de (overigens prima normale naam) Sebas hadden gegeven, omdat Sebastiaan toch wel afgekort zou worden. Dat Sebas snel Bas kan worden, zagen ze dan weer niet. 

Ik las een interview in het tijdschrift van Vereniging Eigen Huis met een jongen die Djuri heet. Een man van dertig jaar. Blijkbaar bestond de dj-trend toen ook al. 

Aiden schreef op 15-02-2022 om 19:33:

[..]

Bizar dat een juf van een psz of school een kind niet bij de echte naam noemt. Een koosnaampje zeg je? Is het niet meer een bijnaam? Als ik dat zou merken zou ik daar toch echt wel wat van zeggen: mijn kind heet X, geen Y.

Inderdaad. Als de juf of een andere volwassene met een voorbeeldfunctie dat zou doen, zou ik er zeker wat van zeggen. 

MamaE schreef op 16-02-2022 om 00:08:

[..]

Het kind heeft een naam met één lettergreep. Je kunt er niet zoveel van maken.
Ik vind dat ook niet nodig en als ik iets zelf irritant vind is het ook een beetje hypocriet om dat dan wel terug te doen.

En als je dochter er geen probleem mee heeft dan is het natuurlijk ook prima. Je geeft als ouder een naam aan je kind maar nu is het haar naam. Als zij dat wil afkorten of het goed vindt dat het wordt afgekort dan is dat natuurlijk prima.

ik heb zelf een lange naam die makkelijk af te korten is. Ik heb de voorkeur voor een bepaalde afkorting maar door de jaren heen zijn er ook mensen die andere afkortingen gebruiken. Ik vind dat ook niet zo erg. Voor verschillende mensen heet ik dus anders.

niet_rechts schreef op 15-02-2022 om 20:46:

[..]

Wij hebben de namen van de kinderen dan weer juist zo gekozen dat ze tot van alles te verbasteren/ af te korten zijn.

[..]

Van alle kanten die je met haar naam uit kan, was dit de enige die wij zelf niet bedacht hadden en dus ook niet zo mooi vonden, maar inmiddels zijn we er wel aan gewend. Het is een lieve, maar ook ontstellend ouderwetse naam. Ergens is het wel grappig dat als ze in een publieke ruimte wordt geroepen, er vaak óók een oudere dame opkijkt.

Haha, dat vind ik zooo leuk. Onze dochter heet officieel Elisabeth (naar mijn geliefde oma) roepnaam is Lily. Soms wordt ze weleens Betty genoemd 

Ik had vroeger een jongen in de klas die Alexander heette.
Dat werd al heel snel Alex, zowel voor leraren als leerlingen.
Toen ik een keer naar zijn huis belde (we spreken voor het mobiele tijdperk) nam zijn moeder op.
Ik vroeg haar of Alex thuis was, moeder antwoordde hij heet Alexander en hing op 

Tover-Feetje schreef op 16-02-2022 om 21:35:

Ik had vroeger een jongen in de klas die Alexander heette.
Dat werd al heel snel Alex, zowel voor leraren als leerlingen.
Toen ik een keer naar zijn huis belde (we spreken voor het mobiele tijdperk) nam zijn moeder op.
Ik vroeg haar of Alex thuis was, moeder antwoordde hij heet Alexander en hing op

BlauweVeer schreef op 16-02-2022 om 00:10:

[..]

Dit doet me denken aan een stel dat hun kind de (overigens prima normale naam) Sebas hadden gegeven, omdat Sebastiaan toch wel afgekort zou worden. Dat Sebas snel Bas kan worden, zagen ze dan weer niet.

Ik las een interview in het tijdschrift van Vereniging Eigen Huis met een jongen die Djuri heet. Een man van dertig jaar. Blijkbaar bestond de dj-trend toen ook al.

Sorry wanneer ik er iemand mee voor de schenen trap maar ik vind Sebas echt hélemaal niks. Soort van verkeerd afgekort en bakfiets-hip. Bas, Bastiaan, helemaal prima maar Sebas, nee dat is het gewoon echt niet voor mij. Als je hetzelfde met de naam Frederik zou doen, dan noem je een kind Freder, i.p.v. Fred of Rik.

Cousin_It schreef op 18-02-2022 om 14:30:

[..]

Sorry wanneer ik er iemand mee voor de schenen trap maar ik vind Sebas echt hélemaal niks. Soort van verkeerd afgekort en bakfiets-hip. Bas, Bastiaan, helemaal prima maar Sebas, nee dat is het gewoon echt niet voor mij. Als je hetzelfde met de naam Frederik zou doen, dan noem je een kind Freder, i.p.v. Fred of Rik.

Vreemde vergelijking. Houd dan ook Seb aan ipv Bas. Je vindt het mooi of niet. Van Christopher kun je ook Christo maken maar dat mag blijkbaar niet van jou. Het mag alleen Chris of Stopher worden. 

Ik begreep overigens de naam Ferd nooit, dacht dat het een typfout was bij aangeven tot ik mij bedacht dat je vast een tweeling hebt gehad met de namen Fred en Ferd van Frederik en Ferdinand

Aiden schreef op 18-02-2022 om 16:37:

[..]

Vreemde vergelijking. Houd dan ook Seb aan ipv Bas. Je vindt het mooi of niet. Van Christopher kun je ook Christo maken maar dat mag blijkbaar niet van jou. Het mag alleen Chris of Stopher worden.

Ik begreep overigens de naam Ferd nooit, dacht dat het een typfout was bij aangeven tot ik mij bedacht dat je vast een tweeling hebt gehad met de namen Fred en Ferd van Frederik en Ferdinand

Gut, gevoelig snaartje geraakt?

Van mij mag alles. Ik vertel alleen waarom het voor mij niet "klopt". Ik vind de naam niks. Dat mag.

Ik heb een tweeling gehad  ?

Dat moet goede pijnstilling zijn geweest, kan ik me niks van herinneren.


Het tweede deel ging niet over jouw reactie, sorry. 

Cousin_It schreef op 18-02-2022 om 17:06:

[..]

Van mij mag alles. Ik vertel alleen waarom het voor mij niet "klopt". Ik vind de naam niks. Dat mag.


Voor mij klopt die naam ook niet, dus je bent niet de enige
Misschien omdat hij tegen de klemtoonregels ingaat. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.