Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Borstvoeding geven met gezelschap erbij


wow jillz wat extreem van je schoonmoeder... vrouwen onder mekaar zou je denken maar nee dus. Niet welkom nog wel, poeh poeh.

Jillz schreef op 28-08-2022 om 21:56:

Ik ben blij dat het in mijn vriendenkring heel gewoon was om te mogen borst voeden. Ik kreeg van vriendinnen tips en het goede voorbeeld hoe je dat discreet kunt doen in het openbaar. Dus na twee weken ging ik weer zelfverzekerd de deur uit met baby. En nooit heeft iemand in de openbaarheid mijn tepels gezien.

Met mijn schoonmoeder was het een heel ander verhaal. Al toen ik zwanger was meldde ze te pas en te onpas wat ze van borstvoeding vond. Bij ons eerste bezoek werd ik naar boven gedirigeerd onder het mom daar kun je rustiger voeden, maar daar stond de verwarming niet aan en buiten vroor het en bovendien stond er alleen een houten stoel die verre van comfortabel was. De tweede keer heb ik vriendelijk bedankt voor een plek boven en gezegd dat ik het daar onbehagelijk koud vond. Ik heb in de hoek van de woonkamer gevoed, maar werd echt weg gekeken. Daarna ben ik dus nooit langer dan een uur en direct na de borstvoeding langs gegaan. Het laat zich raden maar daar was ze dan ook weer boos over.. tja.. Thuis voedde ik gewoon op de bank en daardoor voelde schoonmoeder zich niet welkom. Ik vond haar hele houding gewoon echt schokkend.

Met zo'n houding was ze bij mij inderdaad niet welkom. Brr...wat een naar mens.
En ik gaf niet eens borstvoeding.

Wauw..

Op vakantie in Zwitserland viel het me nog op dat ik daar verschillende keren zag dat in het openbaar borstvoeding werd gegeven. Toen dacht ik, kennelijk doen ze er hier minder moeilijk over dan in Nederland. Ik had het gevoel dat ik me met mijn baby ernstig moest verstoppen eind 90er jaren als ik borstvoeding wilde geven. 

WickedCurlew89

WickedCurlew89

28-08-2022 om 22:57

Nou, welkom in de wereld TO.

Ik heb in mijn eigen huis echt nog nooit gevraagd of iemand bezwaar had als ik mijn eigen kind ging voeden.

Het idee alleen al. 😂

Volgens dit artikel moet je in Frankrijk wel goed opletten met borstvoeding in het openbaar en klopt mijn observatie over Zwitserland:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/05/28/borstvoeding-frankrijk/#:~:text=Je%20ziet%20het%20ook%20minder,het%20openbaar%20een%20taboe%20blijft

Ik ben benieuwd waar Nederland ergens staat in de ranking van Europese borstvoedings-acceptatie.

Gelukkig doen ze in Zwitserland er minder moeilijk over. Het is toch iets heel normaal. Daarbij krijg je in Zwitserland geld als. Je je kind langer als 6maanden borstvoeding geeft. Het is gebleken,dat kinderen die lang gevoed worden, minder snel ziek worden. Ik denk dat NL en Belgie steeds meer preutser worden. 
Ik heb 3kinderen, en in totaal 35 maanden borstvoeding gegeven,en ook in het openbaar... Waarom mag een halfnaakte reklame wel, en borstvoeding niet?

Ted68 schreef op 28-08-2022 om 23:29:

Gelukkig doen ze in Zwitserland er minder moeilijk over. Het is toch iets heel normaal. Daarbij krijg je in Zwitserland geld als. Je je kind langer als 6maanden borstvoeding geeft. Het is gebleken,dat kinderen die lang gevoed worden, minder snel ziek worden. Ik denk dat NL en Belgie steeds meer preutser worden.
Ik heb 3kinderen, en in totaal 35 maanden borstvoeding gegeven,en ook in het openbaar... Waarom mag een halfnaakte reklame wel, en borstvoeding niet?

Vraagje: hoe controleren ze dat? Want dit is toch vragen om fraude.

Ted68 schreef op 28-08-2022 om 23:29:

Gelukkig doen ze in Zwitserland er minder moeilijk over. Het is toch iets heel normaal. Daarbij krijg je in Zwitserland geld als. Je je kind langer als 6maanden borstvoeding geeft. Het is gebleken,dat kinderen die lang gevoed worden, minder snel ziek worden. Ik denk dat NL en Belgie steeds meer preutser worden.
Ik heb 3kinderen, en in totaal 35 maanden borstvoeding gegeven,en ook in het openbaar... Waarom mag een halfnaakte reklame wel, en borstvoeding niet?

Dat is niet pas gebleken, maar algemeen bekend. 

Ikzelf bv hoef geen blote lijven van anderen te zien, waarom denk je dat mensen daar dan wel of niet ook over moeten vallen? En waarom noem je dat preuts en wat is daar zo slecht aan? En waarom vergelijk je het halfnaakt zijn in een reclame met het voeden van een kind?

Ik voedde als mijn kind honger had, als het bij mensen was waar ik me minder op mijn gemak voelde zocht ik meer privacy. Maar no way dat ik mijn kind onder een doek verstopte. Mijn broers hebben me dus regelmatig zien voeden en die waren er zo aan gewend.

Die eerste weken is het echt nog zoeken vond ik, na paar weken had ik door welke fijne voedingskleding zorgde dat ik makkelijker kon voeden. Kind goedleggen, voedinggstop omlaag en voeden waardoor je eigenlijk niks zag. Maar sommigen vinden gewoon zonder discretie voeden ook prima. Hun kind, hun keuze. Je kan altijd wegkijken.

Ik snap niet goed waarom je zou denken dat
 iemand bij het geven van een fles zou vragen of je het goed vond als je eten zou geven. Alsof iemand dat daarbij vraagt. 

Auwereel schreef op 28-08-2022 om 23:08:

Volgens dit artikel moet je in Frankrijk wel goed opletten met borstvoeding in het openbaar en klopt mijn observatie over Zwitserland:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/05/28/borstvoeding-frankrijk/#:~:text=Je%20ziet%20het%20ook%20minder,het%20openbaar%20een%20taboe%20blijft

Ik ben benieuwd waar Nederland ergens staat in de ranking van Europese borstvoedings-acceptatie.

Jee, wat heftig in Frankrijk! Het zal je toch gebeuren en niemand die die arme vrouw hielp! 

Ik denk inderdaad dat zoals in dat artikel staat het probleem niet zozeer preutsheid is, maar wel dat vrouwenborsten zo extreem geseksualiseerd zijn dat sommige mensen een baby met een borst voeden aanstootgevend vinden.

Mijn God wat een vrouwenhaat zeg, dat verhaal in Frankrijk. Schokkend. Ik schrik er echt van. 
En dat begint dus niet bij die klap. Het begint bij de uitspraak “ dat doe je toch niet”. Bij de opvatting dat borstvoeding iets is wat anderen niet mogen zien of merken, wat verborgen en in het geheim moet zijn voor beschaafde mensen. Alsof het zoiets is als poepen. 

Hoe men controlleerd of je nog borstvoeding geeft?De kinderarts en de gyneacoloog moeten een bestaetigung geven,en die stuur je op naar de zorgverzekering.....En de zorgverzekering is blij omdat bewezen is dat kinderen die een half jaar. + borstvoeding krijgen minder vaak ziek zijn.

Ted68 schreef op 29-08-2022 om 10:31:

Hoe men controlleerd of je nog borstvoeding geeft?De kinderarts en de gyneacoloog moeten een bestaetigung geven,en die stuur je op naar de zorgverzekering.....En de zorgverzekering is blij omdat bewezen is dat kinderen die een half jaar. + borstvoeding krijgen minder vaak ziek zijn.

Ja ik snap wel dat borstvoeding gezond is, maar je kunt toch gewoon tegen de kinderarts en gynaecoloog zeggen dat je borstvoeding geeft terwijl dat niet zo is?
Ik begrijp echt wel dat ze dat willen stimuleren, maar om er nu geld voor te geven...elke ouder wil toch dat zijn kind gezond is?

Mona-xxx

Mona-xxx

29-08-2022 om 11:28 Topicstarter

MamaE schreef op 29-08-2022 om 10:34:

[..]

Ja ik snap wel dat borstvoeding gezond is, maar je kunt toch gewoon tegen de kinderarts en gynaecoloog zeggen dat je borstvoeding geeft terwijl dat niet zo is?
Ik begrijp echt wel dat ze dat willen stimuleren, maar om er nu geld voor te geven...elke ouder wil toch dat zijn kind gezond is?

En niet alle vrouwen kunnen borstvoeding geven. Als een vrouw het wel wilt maar fysiek niet kan krijg ze dan ook betaald? Anders is het toch een vorm van discriminatie?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.