Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Borstvoeding geven met gezelschap erbij


Mona-xxx

Mona-xxx

29-08-2022 om 11:29 Topicstarter

Dank jullie allemaal voor jullie mening. Het is al ruim 20 jaar geleden dat ik met babies in aanraking kwam, dus het was even wennen voor mij. Misschien ook wel goed. Ik vond het alleen ongemakkelijk, ik zei er verder niets van. En na een paar minuten was het ook weer over. 

WickedCurlew89

WickedCurlew89

29-08-2022 om 11:38

Nog even over die acceptatie: ik heb ruim 10 jaar geleden een klein jaar borstvoeding gegeven. Overal en nooit heb ik opmerkingen of rare blikken gehad. Vaak hebben mensen het niet eens in de gaten en ik stopte mijn kind niet onder een doek. 

Ted68 schreef op 29-08-2022 om 10:31:

Hoe men controlleerd of je nog borstvoeding geeft?De kinderarts en de gyneacoloog moeten een bestaetigung geven,en die stuur je op naar de zorgverzekering.....En de zorgverzekering is blij omdat bewezen is dat kinderen die een half jaar. + borstvoeding krijgen minder vaak ziek zijn.

Offtopic: ik mag toch hopen dat de zorgverzekering zich daar niet mee bemoeit.

WickedCurlew89

WickedCurlew89

29-08-2022 om 11:45

EmmaT schreef op 29-08-2022 om 11:41:

[..]

Offtopic: ik mag toch hopen dat de zorgverzekering zich daar niet mee bemoeit.

Het is maar wat je bemoeien noemt. Ik neem aan dat je zelf de korting aanvraagt als je dat wilt. 

EmmaT schreef op 29-08-2022 om 11:41:

[..]

Offtopic: ik mag toch hopen dat de zorgverzekering zich daar niet mee bemoeit.

In Zwitserland dus blijkbaar wel. Of de overheid. Ik vind het bijzonder en het lijkt me het recept voor liegen want je kunt veel zeggen maar controleren wat je thuis doet kan niet. Ik vind het ook onwenselijk trouwens.

Mona-xxx schreef op 29-08-2022 om 11:28:

[..]

En niet alle vrouwen kunnen borstvoeding geven. Als een vrouw het wel wilt maar fysiek niet kan krijg ze dan ook betaald? Anders is het toch een vorm van discriminatie?

Die situatie is redelijk vergelijkbaar met stellen die wel een kind willen, maar niet kunnen krijgen. Die krijgen ook geen kinderbijslag. Is dat dan ook discriminatie?

Het is toch prima mogelijk om borstvoeding te geven zonder dat iedereen uitzicht heeft op je hele borst. Daar zit een babyhoofd voor. Tenminste, meestal. Ik kan me nog herinneren dat ik met baby op bezoek was bij een pas bevallen collega. Gaven we gezellig samen borstvoeding, maar haar borst was groter dan het hele babyhoofdje. Dat is dan wat minder makkelijk discreet weg te moffelen. Bij familie zou ik dan wel voeden, maar niet bij bijv mannelijk niet gerelateerd kraambezoek.

MamaE schreef op 29-08-2022 om 10:34:

elke ouder wil toch dat zijn kind gezond is?

Dat zou je denken, maar je zou je nog verbazen over hoeveel kleine kinderen volgestopt worden met "babykoekjes" en limonade. Om nog maar te zwijgen over de vaccinatiediscussie. Gezonde keuzes maken is voor sommige mensen uit zichzelf niet aan de orde, en dat kan onwil zijn of gebrek aan kennis of teveel andere problemen aan het hoofd.

Er is ethisch wel het een en ander over te zeggen, maar een regering zal eens wat andere methoden proberen als voorlichting alleen niet genoeg werkt. Geldelijke beloning wordt voor alle mogelijke vormen van sturing ingezet, dat is niet nieuw.

Ginevra schreef op 29-08-2022 om 11:57:

[..]

Dat zou je denken, maar je zou je nog verbazen over hoeveel kleine kinderen volgestopt worden met "babykoekjes" en limonade. Om nog maar te zwijgen over de vaccinatiediscussie. Gezonde keuzes maken is voor sommige mensen uit zichzelf niet aan de orde, en dat kan onwil zijn of gebrek aan kennis of teveel andere problemen aan het hoofd.

Er is ethisch wel het een en ander over te zeggen, maar een regering zal eens wat andere methoden proberen als voorlichting alleen niet genoeg werkt. Geldelijke beloning wordt voor alle mogelijke vormen van sturing ingezet, dat is niet nieuw.

Dat is vooral onwetendheid. Als er op een fles limonade staat 'met toegevoegd vitamine c' denken sommige mensen dat het gezond is. Maar dat vind ik echt wezenlijk anders dan kiezen of moeten kiezen voor flesvoeding die is ontwikkeld voor baby's en alles bevat wat ze nodig hebben behalve antistoffen uit moedermelk.

Bij vaccinatie wordt dat geregistreerd en kun je het controleren. Bij voeding kan dat niet. Dan kun je ook mensen een bonus geven als hun kind dagelijks twee stuks fruit krijgt. Want dat is gezond. Maar het is niet controleerbaar. Ook niet door een arts.

De vergelijking met mensen die geen kinderen kunnen krijgen die geen kinderbijslag krijgen gaat niet op. Kbs is een tegemoetkoming in de kosten die je hebt van een kind. Als je geen kinderen hebt (om welke reden dan ook), dan heb je er ook geen kosten aan.

Ik snap TO wel. Ik heb zelf ook nooit borstvoeding gegeven in het openbaar. Wel in het bijzijn van mijn moeder maar als mijn vader erbij was dan ging ik naar boven.

watertoren schreef op 29-08-2022 om 12:13:

Ik snap TO wel. Ik heb zelf ook nooit borstvoeding gegeven in het openbaar. Wel in het bijzijn van mijn moeder maar als mijn vader erbij was dan ging ik naar boven.

Ik deed het ook als mijn vader erbij was. Hij was eerst wel even verbaasd dat het me niet zo interesseerde of hij een borst zag (normaal ben ik best preuts en in ons gezin was naakt rondlopen echt niet aan de orde) maar later hoorde ik via mijn moeder dat hij dat eigenlijk ook wel een compliment vond juist, dat ik me niet ongemakkelijk voelde. Heeft ie blijkbaar toch iets goeds gedaan 

MamaE schreef op 29-08-2022 om 12:10:

[..]

Dat is vooral onwetendheid. Als er op een fles limonade staat 'met toegevoegd vitamine c' denken sommige mensen dat het gezond is. Maar dat vind ik echt wezenlijk anders dan kiezen of moeten kiezen voor flesvoeding


Je noemt verschillende factoren: ouders willen toch allemaal dat hun kind gezond is, niet alle moeders kunnen borstvoeding geven, een premie is niet eerlijk voor wie niet kan etc etc etc.

Daar kun je allemaal afzonderlijk op ingaan en er is ook heus wel discussie over mogelijk over al die dingen. Maar ik reageerde op je stelling dat alle ouders toch de gezonde keuzes willen voor hun kinderen, en je impliciete aanname dat ouders die gezonde keuzes heus wel standaard zullen maken als ze zouden kunnen.

Uit 50 jaar onderzoek naar gezondheidsvoorlichting en de keuzes die mensen daarin maken blijkt dat het veel ingewikkelder is dan "je moet het ze gewoon even uitleggen". Er zijn massa's extra prikkels bij nodig.

Ik verdedig de premie niet als zijnde "goed", ik bestrijd dat alle ouders van nature gezonde keuzes voor hun knderen willen en zullen maken. Dat is wat anders.

Alle ouders willen dat hun kind gezond is/blijft/wordt. Niet alle ouders maken de keuzes die daartoe bijdragen. Daar zijn verschillende redenen voor. Maar ik geloof niet dat een premie op gezonde keuzes echt heel helpend gaat zijn, behalve voor de mensen die dat uit zichzelf al doen.

Leene

Leene

29-08-2022 om 14:01

MamaE schreef op 29-08-2022 om 13:12:

Alle ouders willen dat hun kind gezond is/blijft/wordt. Niet alle ouders maken de keuzes die daartoe bijdragen. Daar zijn verschillende redenen voor. Maar ik geloof niet dat een premie op gezonde keuzes echt heel helpend gaat zijn, behalve voor de mensen die dat uit zichzelf al doen.

Dit is een hele discussie in de wereld van gezondheidsvoorlichting.. moet je nu ongezond gedrag 'bestraffen' of gezond bedrag belonen.

Dat laatste lijkt wat beter te werken blijkt, alhoewel het ook weer zo is dat als je roken echt flink duurder maakt dit ook helpt om te voorkomen dat mensen gaan beginnen en ook eerder stoppen ( maar dan moet je het echt heel veel duurder maken). Het laatste woord is er nog niet over gezegd. In ieder geval op maat gesneden voorlichting lijkt mij belangrijk. 

En bij borstvoeding speelt ook nog mee of je het brengt als "borstvoeding is de norm' of borstvoeding is het best maar flesvoeding kan ook geen kwaad.( in Nederland niet nee, maar in verschillende delen van de wereld is flesvoeding dodelijk!) 

Als je zegt borstvoeding is het beste maar flesvoeding is een goede vervanging lijkt het erop dat borstvoeding  hetzelfde zou zijn als extra vitamines slikken. Voor de meeste mensen is dat laatste ook niet persé noodzakelijk namelijk.
Daar zijn ook hele onderzoeken naar gedaan. Het is wel duidelijk dat als borstvoeding de norm is, "dat doe je gewoon" veel meer mensen borstvoeding geven. Ik heb een Deense collega gehad, daar kreeg je alleen flesvoeding op recept! en meer dan 90 procent van de vrouwen daar gaf borstvoeding. Het was niet eens een discussie. Maar goed daar was het zwangerschapsverlof ook beduidend langer.

Daar zijn we nog lang niet... maar dan zou je in ieder geval vragen als van TO minder krijgen vermoedelijk.

Leene schreef op 29-08-2022 om 14:01:

[..]

Dit is een hele discussie in de wereld van gezondheidsvoorlichting.. moet je nu ongezond gedrag 'bestraffen' of gezond bedrag belonen.

Dat laatste lijkt wat beter te werken blijkt, alhoewel het ook weer zo is dat als je roken echt flink duurder maakt dit ook helpt om te voorkomen dat mensen gaan beginnen en ook eerder stoppen ( maar dan moet je het echt heel veel duurder maken). Het laatste woord is er nog niet over gezegd. In ieder geval op maat gesneden voorlichting lijkt mij belangrijk.

En bij borstvoeding speelt ook nog mee of je het brengt als "borstvoeding is de norm' of borstvoeding is het best maar flesvoeding kan ook geen kwaad.( in Nederland niet nee, maar in verschillende delen van de wereld is flesvoeding dodelijk!)

Als je zegt borstvoeding is het beste maar flesvoeding is een goede vervanging lijkt het erop dat borstvoeding hetzelfde zou zijn als extra vitamines slikken. Voor de meeste mensen is dat laatste ook niet persé noodzakelijk namelijk.
Daar zijn ook hele onderzoeken naar gedaan. Het is wel duidelijk dat als borstvoeding de norm is, "dat doe je gewoon" veel meer mensen borstvoeding geven. Ik heb een Deense collega gehad, daar kreeg je alleen flesvoeding op recept! en meer dan 90 procent van de vrouwen daar gaf borstvoeding. Het was niet eens een discussie. Maar goed daar was het zwangerschapsverlof ook beduidend langer.

Daar zijn we nog lang niet... maar dan zou je in ieder geval vragen als van TO minder krijgen vermoedelijk.

Ik weet dat belonen vaak beter werkt dan straffen maar ik heb vooral moeite met het belonen van normaal gedrag. 

Ik denk dat in Nederland door het relatief korte verlof en de niet altijd even goede mogelijkheden tot kolven veel vrouwen eerder dan ze eigenlijk zouden willen stoppen met borstvoeding. Maar dat is weer anders dan helemaal geen borstvoeding geven. En als flesvoeding een waardig alternatief is, is die keuze ook makkelijker gemaakt denk ik.

Ik ben vooral voor leven en laten leven, tenzij ouders echt schadelijke keuzes maken. Dus borst of fles en waar en met wie erbij, maak dat zelf maar uit.

 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.