Weet jij welke voedingsstoffen je extra nodig hebt tijdens de zwangerschap? Deze vitamines zorgen voor een gezonde zwangerschap
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Baby's van 2023 kletstopic


Dat klinkt positief, Jillz. Hopelijk zet de trend zich door!

He bah, dat klinkt vies Afrodite! Ik kan je helaas niet helpen met tips. Wij hebben daarom de luieremmer van Ubbi gekozen, die is van metaal, dus daar kunnen de geurtjes niet intrekken. Als de luiers in de was zitten laten we hem altijd even openstaan om uit te luchten, verder geen last van.

Hier vandaag voor het eerst gekolfd: direct na een ochtendvoeding beide kanten gekolfd en dat bij het volgende voedingsmoment gegeven. Ik had 80ml opbrengst, daar was ik wel blij mee, en zou ook genoeg moeten zijn gegeven dat hij iets meer dan 4kg weegt en zo’n 8 voedingen per dag krijgt. Onze zoon vond het alleen nog niet genoeg dus na het flesje (zijn eerste dus, die overigens zonder moeite werd geaccepteerd en leeggedronken) heeft hij ook nog weer aan de borst gedronken. Komende tijd maar eens uitproberen hoeveel ml hij wil hebben. Maar nu eerst wachten tot mijn net bestelde borstschildverkleiner binnen is: de kleinste borstschild (Medela flex, maat S) is te groot en het was niet zo comfortabel datmijn tepelhof ook mee naar binnen werd gezogen.

Even een positieve update. Man had inmiddels de boodschap echt begrepen. Na mijn vorige bericht hadden we een helse nacht, ieder uur wilde ze drinken, om dan een kwartier in slaap te vallen en dan weer te willen drinken. We hadden haar om half twaalf in slaap bij ons in bed en om half één begon ze dus te clusteren. Om vijf uur was ik letterlijk op. Alles deed zeer en ze was weer wakker.

En toen werd man wakker en heeft haar zonder dat ik het hoefde te vragen mee naar beneden genomen en daar een fles gegeven. Om haar uiteindelijk slapend pas weer in de wieg te leggen en de oudste haar ontbijt te geven.

Zo fijn even een paar uur slapen. Daarna liep de dag ook veel fijner. Ik had meer energie waardoor het makkelijker ging. En die werd gevolgd door vannacht wel goed slapen in haar eigen bed. Wel twee voedingen maar dat is prima. Ik werd zo veel vrolijker wakker dat ik man heb gezegd dat hij wel even kan gaan sporten.

Wat fijn Jillz!!! Wat een enorm verschil kan dat maken he. Ik ben blij voor je

afrodite05

afrodite05

15-07-2023 om 17:47 Topicstarter

Fijn, Jillz! Hopelijk blijft de stijgende lijn verder stijgen! 

Hier aan de slag geweest met de stinkende luieremmer. Ik heb het ding helemaal uit elkaar gehaald, bleek dat er op sommige onderdelen gewoon nog kak van de vorige eigenaren zat! Ja, logisch dat dat dan meurt... Ik weet dat het van de vorige eigenaar is, omdat het bruin was en zoon poept geel. Dus: zelf niet grondig genoeg schoongemaakt, maar het zat ook op plekken waarvan ik denk: met normaal gebruik krijg je daar geen poep... Nouja, anyway: hopelijk heeft mijn poetsbeurt met bleek en badkamerreiniger z'n werk gedaan. Daarna afgespoeld met de tuinslang en nu laten luchten. 

Ander dingetje: we zijn met zoon bezig met regelmaat en rust, dus op tijd naar bed door goed op zijn vermoeidheidssignalen te letten. Dat houdt in dat hij wakker wordt, een fles krijgt, een schone luier, heel even knuffelen (max 5 minuten) en dan begint hij alweer te gapen. Oma (mijn moeder) vindt het heel goed dat we hiermee bezig zijn, want kind raakt anders overprikkeld, oververmoeid en je ziet het niet aan hem omdat hij zo alert blijft/lijkt. Dit is typisch gedrag voor kinderen die moe zijn en daarom is het zo lastig te herkennen. Maar nu waren we op familiebezoek en na de fles en het verschonen (wat oma allebei heeft gedaan) was het onzin dat zoon terug in de wagen moest om te slapen. "Hij is nog zo wakker!" Euh, dat lijkt ja, maar hij is knettermoe. "Hij moet dit ook leren, omgaan met prikkels" Mwoah, dit is gewoon zielig, hem uit z'n slaap houden, en daardoor komt hij juist nog weer moeilijker in slaap. Met 6 weken oud hoef je niet urenlang tussen vreemde mensen die constante tegen je kirren te zitten in een vreemde omgeving. We zijn dus ook niet lang gebleven. Zoon was constant aan het jengelen toen we thuis kwamen, maar na zijn flesje sliep hij non-stop. Ergernisje richting mijn moeder die als gepensioneerde kinderverpleegkundige roept alles beter te weten, maar overprikkeling bij haar kleinzoon niet herkent en bagatelliseert. Ik vond het wel hilarisch dat juist zij de luier verkeerd had omgedaan toen ze deze week kwam oppassen. Resultaat: zoon had alles ondergepiest, ze heeft het zelf moeten opruimen want ik was er dus niet

Heel fijn Jillz! Een goede nachtrust doet ook wonderen.

Afrodite, dat van die luieremmer klinkt echt heel erg vies! Hopelijk is hij nu wel schoon. 
Hoe ziet jullie naar-bed-gaan ritueel er nu uit? Valt hij dan ook uit zichzelf in slaap? 
Ik bedacht mij dat het wel handig is als onze zoon op enig moment ook een beetje zelf in slaap kan vallen ivm opvang die over 1,5 maand begint.

Hier gaat het ondertussen best prima. Dit weekend had hij er even geen zin in en was veel aan het jengelen, ook opeens 12 voedingen op een dag gehad (ipv de gebruikelijke 8 tot 10). Maar vandaag lijkt hij weer zijn rustige zelf te zijn.
Wel nog wat minder nieuws: het was ons opgevallen dat hij een witte vlek in zijn rechterpupil had, en die pupil ook altijd kleiner is dan zijn linkerpupil. Door het consultatiebureau zijn we met spoed daarvoor doorverwezen naar de oogarts. Het onderzoek bij de oogarts leverde op dat het inderdaad niet goed is, en hij nu waarschijnlijk niet zoveel ziet met dat oog (of alleen aan de randen). Er zit ergens een verkleving bij zijn iris of lens. Die moet waarschijnlijk (operatief) weggehaald worden zodat zijn zicht goed kan ontwikkelen... nu doorverwezen naar het academische kinderziekenhuis voor verder onderzoek & behandeling  hopelijk kan hij daar snel terecht.

afrodite05

afrodite05

17-07-2023 om 16:07 Topicstarter

He jakkes, Masatu, wat naar! Hopelijk kunnen jullie inderdaad snel terecht en is het een relatief simpele en weinig ingrijpende ingreep. Ik duim voor jullie!

Voor de luieremmer heb ik een paar nieuwe silicone onderdelen besteld, daar krijg ik de geur niet goed uit. Verder lijkt het erop dat het ding schoon is 

Tsja, het slapen blijft een dingetje. Overdag en in de nacht gaat het prima, eind van de middag/begin van de avond is iets lastiger. Overdag (in de ochtend) doen we bij het wakker  worden zijn inbakerzakje uit, dan krijgt hij de fles, daarna verschonen en even op de arm en vaak is hij dan alweer aan het gapen. Dus dan gaat het inbakerzakje weer aan, leggen we hem in bed (normaal beneden in de wagen, vandaag toevallig voor het eerst de hele dag boven in zijn eigen bedje). Dan is het nog even pruttelen. Soms helpt een speen, soms valt hij vanzelf in slaap. In de nacht gaat het op vrijwel dezelfde manier, alleen houden we hem dan niet lang op de arm, maar meteen terug naar bed. Ik verbaas me er elke keer over dat hij dit accepteert. Ook in de nacht pruttelt hij de ene keer meer dan de andere keer, maar meestal valt hij vrij snel weer in slaap. Zo rond 2/3 uur laat zoon zich niet meer wegleggen, geeft dan ook geen moe-signalen. Dus dan wat uitgebreider spelen. Net bijvoorbeeld een stukje gewandeld en op ons bed op de buik gelegen. Zo is hij in slaap gevallen. Ik twijfel of ik hem zo laat liggen of dat ik hem toch even voorzichtig in z'n bedje probeer te leggen en de was ga doen. Normaal in de middag blijft hij wakker t/m de volgende voeding en gaat dan ergens tussen 1800 en 2000 (afhankelijk van de vorige voeding) weer naar bed. 

Wij wiegen zoon eigenlijk nooit in slaap, dat lukt hem zelf als hij moe genoeg is. Ik heb wel gelezen dat het belangrijk is om je kind wakker in bed te leggen, zodat ze weten dat het bed een veilige plek is waar ze in slaap mogen vallen (en niet een vervelende plek waar je ineens ligt en geen aandacht krijgt).

hi Dames, ik mag me eindelijk ook melden nadat onze zoon rustig op zich liet wachten en uiteindelijk met 41+5 met grote haast op de wereld kwam. De bevalling was intens en met twee uurtjes is hij thuis geboren. Tot nu toe zijn we alleen maar aan het genieten want het gaat super goed met ons. 

Jillz hoe gaat het nu bij jullie, is de stijgende lijn qua baby/partner doorgezet? Ik hoop het voor je. 

Masatu best heftig je verhaal rond het oogje. Dat is toch wel even schrikken..is er wel kans dat het weer helemaal goed komt of weer ie dat zelf nog niet? 

Afrodite volgens mij zijn jullie goed bezig. Hier duurde het bij mijn oudsten echt maanden voordat ze überhaupt in hun eigen bed sliepen dus ik zal je geen tips geven haha. Wel was mijn middelste een buikslaper en deze jongen denk ik weer. Ik heb dat na een aantal maanden ook zeker zo gelaten. Nu met een newborn vind ik het nog spannend om hem zo te laten slapen. 
Je luieremmer verhaal.. oh wat bestaan er toch vieze mensen. Maar het klinkt opgelost. Wij hebben gewoon een pedaalemmertje staan waar de luiers in gaan. 

Heey meiden bij mij doet het topic heel raar. Het laatste bericht dat ik zie is van Suus op 22-07-2023 met "hi Dames, ik mag me eindelijk ook melden nadat onze zoon rustig op zich liet wachten...." Die datum klopt helemaal niet en alles wat erna kwam is weg. Iemand anders ook dit probleem?

Aviendha schreef op 22-07-2023 om 17:14:

Heey meiden bij mij doet het topic heel raar. Het laatste bericht dat ik zie is van Suus op 22-07-2023 met "hi Dames, ik mag me eindelijk ook melden nadat onze zoon rustig op zich liet wachten...." Die datum klopt helemaal niet en alles wat erna kwam is weg. Iemand anders ook dit probleem?

Hè wat gek, bij mij ook inderdaad

Dag, 


Jullie geven aan dat de datum van het bericht van Suus niet klopt. Kunnen jullie aangeven wat de datum dan had moeten zijn?

Groet,

Forum Moderator

Dat moet ergens eerder deze week zijn geweest, 17-07 of later. Het bericht dat ervoor staat is van afrodite op 17-07 dat begint met he jakkes. En daarna komt die van Suus met de niet-kloppende datum van vandaag. En alles wat verder deze week daarna is geschreven, is weg. 

hi meiden, ik heb het bericht vandaag geschreven, dus wel op 22-7, 12:42. Kan het niet zijn dat bij jullie de volgorde van lezen veranderd is ofzo? Ik had voor Aviendha (22-07, 17:14) het laatste bericht gestuurd. 

Ik heb zelf niet echt het idee dat er berichten missen? Heeft suuus niet gewoon dit bericht vandaag geplaatst, en ben je in de war met het bericht van haar hierover in het zwangerschap klaagtopic dat al wel even geleden was geplaatst?

bij mij mist er idd ook niks..had van de week idd in het klaagtopic onze zoon al aangekondigd. Scherp van jou Masatu

Oke wacht eens even. Ik weet wat er aan de hand is. Ik heb dit topic en het zwangerschapstopic gewoon door elkaar gehaald  zo dom. Dus het hele gesprek van gister is "weg". Maar dat staat gewoon op het andere topic. Gooi het maar op zwangerschapdementie. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.