Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Uitgerekend maart 2022


Wat is er alweer veel geschreven! Had even drukke dagen in het weekend met feestjes en druk alweer aan het werk sinds vorige week.

Vervelend Tinkeltje, jij dus ook last van de schildklier. Hopelijk slaan de medicijnen snel aan en komt het weer in evenwicht. 
Bean, merk jij al verschil nu je aan de medicijnen zit? Is het eigenlijk ook schadelijk voor het kindje? 

Ik kreeg vandaag de uitslag van de NIPT! Alles goed gelukkig. Toch wel opgelucht. Morgen krijg ik de 13 weken echo! Ben morgen precies 14 weken. Ben toch wel heel nieuwsgierig wat ze allemaal gaan bekijken/beoordelen en hoe het kindje alweer is gegroeid. Ik dacht ook nog, wellicht kunnen ze het geslacht al zien. Ben benieuwd of ze het wel/niet gaan of mogen vertellen.
We zien het wel.

Vandaag een thuiswerk dagje... een saaie online cursus en kan me er niet goed toe zetten... Oudste kwam ook thuis uit school met hoofd- en buikpijn. Dus even snel bijschrijven op het forum

Fijne dag allemaal!

Leeuwtje32 schreef op 31-08-2021 om 10:05:

 Mijn leidinggevende baalt wel, omdat onze directie nog in opbouw is. Maar hij gunt mij van harte dat ik 7 maanden thuis blijf . Reacties waren prima, ik heb kort na mijn vorige zwangrschap een vast contract gekregen en promotie.

7 maanden? Hoe doe je dat als ik vragen mag? Met verlof of ouderschapsverlof? Even benieuwd. Ik wil zelf ook langer verlof dan de 4 maanden die er voor staan maar heb dat nog niet besproken.

LaDolceVita schreef op 31-08-2021 om 10:56:

[..]

7 maanden? Hoe doe je dat als ik vragen mag? Met verlof of ouderschapsverlof? Even benieuwd. Ik wil zelf ook langer verlof dan de 4 maanden die er voor staan maar heb dat nog niet besproken.

4 maanden standaardverlof + 2 maanden vakantiedagen (alle dagen van dit jaar en volgend jaar) en de laatste weken van de zwangerschap (week 32 of 33) moet ik bedrust houden. Dan kom ik op 7 maanden. Daarna heb ik eventueel nog 6 maanden betaald ouderschapsverlof, maar dat bewaren voor langere reis als zoontje 4 is. 

Ah oke! Het zou mij veel rust geven als ik zou weten dat ik minimaal 6 maanden ipv 4 maanden verlof zou hebben. Ik heb nog veel verlofuren staan ivm ziekte na mijn vorige zwangerschap. Daarom voel ik mij ook wat bezwaard om het aan te kaarten.

Leuk idee, een lange reis!

Lijkt me best pittig vanaf week 32 bedrust, hoe sta je daar zelf in? Kijk je er tegenop of valt het mee?

LaDolceVita schreef op 31-08-2021 om 11:14:

Ah oke! Het zou mij veel rust geven als ik zou weten dat ik minimaal 6 maanden ipv 4 maanden verlof zou hebben. Ik heb nog veel verlofuren staan ivm ziekte na mijn vorige zwangerschap. Daarom voel ik mij ook wat bezwaard om het aan te kaarten.

Leuk idee, een lange reis!

Lijkt me best pittig vanaf week 32 bedrust, hoe sta je daar zelf in? Kijk je er tegenop of valt het mee?

Ik weet wat mij te wachten staat. Misschien valt het mee, maar leuk is het niet. Vanaf week 33 had ik vorige keer non-stop migraine. 3x aan het infuus gemoeten in het ziekenhuis vanwege uitdroging. Daarna mediatie geslikt, iedere dag controle bloeddruk en veel gedoe. Ach, in ieder geval dit keer begeleiding vanuit ziekenhuis en een einddatum die bekend is. 

Dolce, benieuwd hoe het is om zolang niet te werken, vorige keer was ik na 6 weken voor 26-30 uur aan de slag  . Ik volg nog wel 2 cursussen tijdens mij zwangerschap dus dat scheelt ook aantal uren verlof. 

Gefeliciteerd met je huwelijk Bean!

Wieweet: Fijn dat de NIPT goed was! Een te laag schildklierhormoon zorgt in de eerste weken voor een groter risico op miskraam. Die termijn zijn we eigenlijk al voorbij. Verder is het schildklierhormoon belangrijk voor de aanleg van hersenen en kan het invloed op cognitieve functies hebben. Volgens de vk zijn we er op tijd bij en is de waarde niet zo alarmerend dat acuut actie vereist is. Ik moet vanmiddag naar de internist, dus dat gaat mooi vlot.

Leeuwtje: heftig hoor. Had je de indruk dat de bedrust hielp bij de migraine? Had je dan geen begeleiding vorige keer?

Ik ben vorige keer na de zwangerschap ook ziek geweest ivm PPD. Ik wil eigenlijk zo snel mogelijk aan het werk en niet extra vrij nemen. Ik merkte dat het werken me best wel goed d we toen. Ik schat de kans op een nieuwe PPD wel hoog in. Mijn werkgever is op de hoogte dat ik mogelijk weer uitval. Ik wil daar bij voorbaat geen vrij voor nemen. Ziek is ziek. 
Mijn man heeft het gisteren op zijn werk verteld en zijn leidinggevende begon zelf gelijk al over het verlengd partnerverlof. We willen dat verlof uitsmeren over mijn hele verlof periode, zodat de zorg voor de kinderen voor mij langzaam opgebouwd wordt. 

Tinkeltje zal niet veel helpen: door de migraine kan ik überhaupt niks, maar alle energie moet naar de baby. De stress vanwege de pijn is al slecht en ik houd dagen niks binnen. Gelukkig staan man en (schoon)ouders klaar en hoef ik die weken nik te doen. Misschien nu ook heel anders: deze zwangerschap is zo anders dan de vorige dat misschien wel wegblijft!

Een PPD lijkt mij ook geen pretje, hopelijk is blijft het dit keer weg!

Oww Leeuwtje je geeft mij hoop! Nu 11+1 dus hoop echt vanaf volgende week verbetering en anders is t wat t is. 

7 maanden verlof klinkt mij ook wel goed! Maar dat is t natuurlijk alleen als je je helemaal goed en happy voelt!
Ik heb toevallig van de week gekeken wanneer mijn verlof zou eindigen als ik t tot 36 weken weet vol te houden en dan zou ik half juni weer aan t werk moeten. Man heeft vanaf week 30 zomervakantie en we willen volgend jaar eigenlijk wel richting Spanje of zo. Dus dan zou ik een gat van een paar weken hebben en denk niet datvik dat met verlofuren op kan vangen. Wellicht dat man daar de 5 weken deels doorbetaald verlof voor gaat gebruiken. Scheelt dan toch een maand of 2 opvang. Vind t zo vroeg om al met 10/12 weken naar t kdv te moeten brengen.

Bedankt voor alle felicitaties 😊

WieWeet, 
ik merk zeker verschil sinds ik aan de medicatie zit! Voel me een stuk fitter weer, dus erg blij mee. Verder is de medicatie niet schadelijk voor de baby. Het is vooral schadelijk voor de baby (en mogelijk ook voor jezelf) als je de medicatie niet neemt bij afwijkende waardes. Je hebt bijvoorbeeld een verhoogde kans op zwangerschapsdiabetes, pre-eclampsie, perinatale morbiditeit, depressie en nog meer nare dingen. En je baby heeft inderdaad een hogere kans op een lager IQ en een lagere psychomotorische ontwikkeling indien het niet (of inadequaat wordt behandeld). Maar goed, hier gaan we allemaal niet van uit en ik ben blij dat het nu wordt behandeld. Hopelijk is m’n waarde snel weer richting de 2 😄
7 maanden verlof lijkt me echt heerlijk! Ik hoop dat ik zelf zo’n 13 weken verlof na de bevalling kan krijgen, en hierna 36 uur (verdeeld over 4 dagen) kan gaan werken. Dan nemen m’n man en ik beide ouderschapsverlof op, en dan zouden we “maar” voor 2 dagen oppas moeten hebben. Moet lukken 

Goedemorgen allemaal, wat wordt er veel geschreven. Super leuk om te lezen wel wat lastiger om alles bij te houden😉
Fijn dat er allemaal goede termijnecho's zijn, ik heb de mijne morgen en hoop natuurlijk dat deze ook helemaal goed is.
Welkom aan de nieuwe meeschrijvers. 
Verlof: ik moet waarschijnlijk half juni weer aan het werk, ik werk in het onderwijs dus 4 weken later al zomervakantie. Ik zou graag deze weken overlappen met ouderschapsverlof zodat ik pas eind augustus weer moet gaan werken.

Bean dat is ook wel schrikken! Hoe hebben jullie het met maar 2 dagen opvang geregeld als je allebei 4 dagen werkt?

Theetuin, veel plezier met jouw echo! En succes…

Ik heb zojuist de 13-weken echo gehad!
De kleine wilde niet top meewerken voor de nekplooimeting maar uiteindelijk toch gelukt. maar alles was verder helemaal goed! Alles kunnen zien en meten en alles was goed!
Mijn verloskundige vond het onzin en zo nederlands dat je het geslacht niet mag zeggen
Zo goed als zeker krijgen wij weer een jongen!💙
Ook alle bloeduitslagen waren goed. Ijzer moet 7 zijn en was bij mij 7.2. Wordt met 20 weken weer even gecontroleerd. Zolang ik nergens last van heb zo laten.

Hele opluchting zo na de goeie nipt uitslag van gister! Nu genieten en broeden ☺

Voor de tabel. 7 okt heb ik de 20 weken echo.

Wat een fijn bericht Wieweet! En een goede nipt en de 13 weken echo! Nu die kleine jongen lekker groeien en op naar de 20 weken echo!

Ik heb vandaag ook een goede echo gehad, alles helemaal zoals het hoort. Nu op naar de uitslag van de NIPT aankomende maandag.

Iemand vroeg of de vermoeidheid beter wordt, nog niet, daar zit ik echt op te wachten, ben morgen 13 weken dus ik hoop dat ik gauw wat meer energie krijg.

Heftig van de schildklierproblemen. En weken migraine klinkt als een nachtmerrie. 

Verder fijn van alle goede echo's! 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.