Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Uitgerekend maart 2022


Wat fijn van de goede uitslag Leeuw! En leuk een meisje, je had al een jongen toch?

Wij gaan dit weekend op vakantie (naar het buitenland), dus kan helaas pas over 2 weken (13+3) laten prikken voor de nipt.. Komt net rot uit. Wel ook diezelfde dag de 13-weken echo, denk dat ze dan ook, net zoals voorheen met de combinatietest, ook kijken naar o.a. de nekplooimeting? 

Volgens mij kijken ze bij de 13 weken echo naar ongeveer dezelfde lichamelijke afwijkingen als bij de 20 weken echo, alleen met 13 weken zijn sommige dingen nog niet zichtbaar. Wat wel een belangrijk verschil is, is dat bij de 20 weken echo alles bekeken en afgevinkt moet zijn, terwijl als ze iets bij de 13 weken echo niet goed kunnen zien, bijv. door de ligging van het kindje, ze het dan "overslaan". 

mandrona schreef op 28-08-2021 om 09:37:

Wat vervelend, die extreme vermoeidheid, Citroentaart. Leuk, een meisje Leeuw! Ik vind het toch vreemd dat ze in Nederland het geslacht er niet ook gewoon even bij kunnen zetten als je dat wil. Wat zou daar op tegen zijn?


Geen idee!
Ik begreep van mijn vk dat als de echoscopist bij de 13 weken echo al het geslacht kan zien, zij dit niet mag delen. Zo staat het ook op de site van Rijksoverheid. Ze zijn blijkbaar bang dat mensen deze echo anders als “pretecho” gaan zien. Ik snap het wel maar vind het ook een beetje flauw. Als je het kan zien, en de ouders willen het weten, zeg het dan gewoon. Het is allemaal al spannend genoeg.

Ik meen mij te herinneren dat dit er mee te maken heeft dat het in onderzoeksfase is en het daarom niet gedeeld mag worden. Of iets ethisch. Maar dat is al even geleden. Ik ben benieuwd of de NIPT ook gratis gaat worden, nu de combinatietest straks afgeschaft wordt. 

Ja, het verbaasde me eigenlijk ook dat de NIPT nog steeds in de onderzoeksfase was, dat was hij tweeënhalf jaar geleden ook al.

13 weken echo’s worden vanaf 1 september aangeboden. Dus niemand kan die nog hebben gehad. Ik ben meteen 1 september aan de beurt. Bij mijn verloskundigenpraktijk doen ze de 13 weken echo’s die week op 1 en 4 september. Dit komt omdat er maar 1 verloskundige is die deze echo kan maken.
Maar 4 september ben ik al voorbij de 14+3 dus mocht ik niet meer. 

Oh ja natuurlijk, dan zijn we nog meer de eersten daarin dan ik in de gaten had

La Dolce Vita: Hoe waren de reacties van het weekend over de FaceTime?

Karavaan: Oh wat fijn, vakantie! Genieten met hopelijk niet teveel kwaaltjes!

Tinkeltje: Wat fijn dat je het nieuws bekend hebt gemaakt en het jezelf vertrouwen heeft gegeven!
Succes met bloedprikken vandaag, hopelijk snel uitslag.

Leeuwtje: Fijn een goede uitslag en een meisje! Had je een voorgevoel of totale verrassing?

Citroentaart: Vervelend die extreme vermoeidheid! Heb je wel het gevoel dat het de goede kant op gaat en minder wordt of geen verandering met de afgelopen weken?

Ik heb a.s. donderdag termijnecho en bloed prikken voor de NIPT. We willen het daarna (bij een goede uitslag) gaan vertellen aan directe familie en goede vrienden.

Ik heb vanmorgen bloedgeprikt en de schildklier was niet goed. Er moet nu medicatie gestart worden. Als het goed is hoor ik vandaag meer.
Ik was wel heel moe afgelopen tijd, maar wie niet in het eerste trimester. Het was me vooral opgevallen dat mijn haar erg uitvalt. Terwijl ik juist zou verwachten dat het niet uitvalt.

Joe joe ik ben er ook nog maar moe, misselijk en extreem down, hoop snel weer meer mee te kletsen. Heb niet t idee dat het van binnen niet goed gaat hoor, maar ben een wrak momenteel!

Wat leuk dat het eerste geslacht al bekend is. 😊

We hebben leuke reacties gehad!
Vanmorgen heb ik het ook verteld aan mijn teamleiders, daar zag ik een beetje tegenop want ik werk nog maar net op deze afdeling. Ze waren beide heel enthousiast en blij, echt super lief!
Wat rot Violetje dat je je nog zo brak voelt. Slaap je wel goed?
 

Wat is er weer een hoop geschreven. Leuke reacties op t mooie nieuws, de eerst geslachts bekendheid en helaas ook verschillende klachten. 

Hier na 3 weken weer een week aan t werk en t valt mij zwaar. In de vakantie toegegeven aan de vermoeidheid en lekker met zoon smiddags even op bed gelegen. En nu weer hele dagen wakker en bezig zijn valt vies tegen. Helaas de misselijkheid ook nog niet voorbij... t is allemaal voor een goed doel maar hoop toch heel hard dat t vanaf 12 weken wonderbaarlijk beter gaat. 

Volgende week afspraak over de prenatale screening en daarna bloedprikken voor algemeen beeld en gelijk de NIPT erbij en dan een weekje later alweer de 13 weken echo op 16 september.

Tinkeltje37, oh jeetje, wat vervelend! Jij hebt ook een te traagwerkende schildklier dus als ik het zo lees? Waren je waardes sterk verhoogd of ook maar een beetje (zoals bij mij)? Wel echt naar..maar wel fijn dat je nu weet waardoor je haaruitval en vermoeidheid komt. Kan er in ieder geval wat aan gedaan worden. We zitten in hetzelfde schuitje, dus voel met je mee. Het is toch vervelend.

Ik moest weer even bijlezen! Het was even erg druk. Ik ben afgelopen donderdag getrouwd en we hebben het aan onze families bekendgemaakt. Die waren zo verrast, het was echt leuk 😃 En ik heb het vandaag op werk verteld, waar ik pas net ben begonnen (althans, op een nieuwe functie). Gelukkig werd daar ook goed gereageerd. Ik heb wel vandaag bloed laten prikken voor de NIPT en de prenatale screening. Hopelijk is alles daar ook goed en dan gaan we het bekendmaken aan alle overige mensen/vrienden/collega's. Spannend!

LaDolceVita, herkenbaar! Ik werk er dus ook pas net en heb het ook verteld, maar was van tevoren wel gespannen voor de reacties. Gelukkig ook hier alleen maar positieve reacties. Fijn hè, zulke leidinggevenden/collega's 😊 Je hoort natuurlijk ook weleens anders..voelde me echt opgelucht.

Gefeliciteerd met jullie huwelijk

Gefeliciteerd Bean   Wat fijn dat jullie families verbaasd en blij waren. En ook een fijne reactie op werk, dat is top! En DolceVita gelukkig ook fijne reactie op werk, is toch altijd afwachten. Bij mij weten alleen mijn 2 directe collega's het, na een goede echo en NIPT ga ik ook mijn leidinggevende inlichten.

Tinkeltje Vervelend, hopelijk helpt de medicatie goed! 

Wij hebben onze 13-weken echo ingepland op 14-09. 

@karavaan dat klopt! 

@Tinkeltje heeft er mee te maken dat men bang is dat anders vaker een zwangerschap wordt afgebroken omdat kindje niet het gewenste geslacht heeft. Wat vervelend van jouw schildklier. Ik hoop dat het snel allemaal goed ingesteld raakt!

@sandwich, ik hoop wel een voorgevoel: echt zoveel beroerder dan met zoontje geweest. 

@bean gefeliciteerd! Hoop dat jullie een leuke dag hebben gehad..

Aygo, ik had ook dat ik echt niet bijkwam van de slaap, maar vanaf 11+4 gaat het echt stukken beter. Nu kan ik weer hele dagen werken en hoop vandaag het sporten weer op te pakken.

Werk wist al dat ik zwanger was vanwege fertiliteitstraject en de reacties waren goed. Mijn leidinggevende baalt wel, omdat onze directie nog in opbouw is. Maar hij gunt mij van harte dat ik 7 maanden thuis blijf  . Reacties waren prima, ik heb kort na mijn vorige zwangrschap een vast contract gekregen en promotie. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.