Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Uitgerekend maart 2022


Ja heel irritant, het maken van een afspraak voor bloedprikken. Ik maakte deze dus gister en de eerstvolgende optie was donderdag aanstaande 😑 Ik baalde een beetje extra want ik blijk dus een week voor te lopen en had dus in theorie vorige week al die Nipt test kunnen doen. Maar goed, het is niet anders.

Vandaag toch maar mijn zwangerschapsbroek aan gedaan en damn, dat zit een stuk beter!

Ik ben net terug van de verloskundige. Ik ben vandaag 12+1 weken zwanger en dus uitgerekend op 28 februari! Geen maart, haha!
Maar mijn dochter kwam 10 dagen te laat. Dus stiekem ga ik er nu wel weer vanuit. 
Alles is goed met onze kleine. Hij/zij groeit goed.
Ik val nog net binnen de termijn voor de 13 weken echo. Die heb ik 1 september met 14+1

Wat fijn Summerlovin! Vond je het ook (weer) zo bijzonder om zo'n mensje te zien?
En super dat je meteen een afspraak kon maken voor de 13 weken echo. Ik moet dit bij een andere praktijk doen maar deze heeft nog niet gereageerd op mijn mailtje en telefoontjes. Ik wacht vandaag nog even af en anders ga ik een andere benaderen. Wil het graag geregeld hebben.

wat jammer Ladolcevita! Wij hebben een verloskundige binnen de praktijk die daarvoor opgeleid is. Moet jij voor de 20 weken echo ook ergens anders heen?

Het was zeker bijzonder. Echt al een heel mensje. We konden zelfs al zien dat het linkerhandje 5 vingers heeft. De blaas en maag waren goed gevuld. En de twee hersenhelften hebben we kunnen bekijken. Nog zo klein en al zo compleet! 

Ja voor de 20 weken echo moet ik ook ergens anders heen. Het is een vrij kleine praktijk (met drie dames) waar ik bij zit. Super fijn maar voor die echo’s wel jammer. Maar ja, vorige keer waren we bij een fijne dame die de 20 weken echo deed. Heb daar vanmiddag weer een afspraak gemaakt voor de 13 en 20 weken. Op de valreep mag ik die 13 weken echo nog doen.

Ze zei al wel dat ze het misschien nog niet goed kan zien en dat ze dan een inwendige echo kan doen. Daar moest ik maar alvast over nadenken. Ben heel benieuwd. Wij zijn echt de pioniers wat betreft die 13 weken echo! Je merkt het ook met een afspraak maken enz, het is voor iedereen nieuw.

Hier een wat chaotische tijd achter de rug. Onlangs bloed laten prikken en erachter gekomen dat mijn schildklier te traag werkt. Erg vervelend en ontstaan door de zwangerschap (voorheen nooit last van gehad). Geen idee hoe lang het al zo is, want ik had eigenlijk niet echt klachten dacht ik. Althans, wel wat hoofdpijn en 's ochtends een brak gevoel, maar dit weet ik vooral aan de zwangerschap. Maar het kan natuurlijk ook m'n schildklier zijn..

Nu een doorverwijzing naar het ziekenhuis gekregen, kan er alleen 'pas' aanstaande dinsdag terecht. En als ik online lees, moet je eigenlijk zo snel mogelijk starten met medicatie. Vind het wel lastig. Heb zaterdag een pretecho geboekt, omdat ik even wil weten of alles goed is het met kindje. Fingers crossed! 🤞

Wat vervelend Bean. Nooit geweten dat je last van je schildklier kan krijgen door een zwangerschap. Kon je niet gewoon een (gratis) echo bij je vk krijgen? Doen ze bij mij niet moeilijk over als je je zorgen maakt bijvoorbeeld.

Vanmorgen bloed laten prikken voor de nipt test, ben benieuwd wanneer ik het hoor.

Ik heb een afspraak voor de 13-weken echo maar ik twijfel een beetje eigenlijk. Lees op de site van RIVM een hoop mitsen en maren. En dan denk ik: straks geeft het alleen maar onrust. 
Mijn vk zei dat als de 13 weken echo goed lijkt je er bijna vanuit mag gaan dat ze bij de 20 weken niets ergs meer gaan vinden. Dit gaf voor mij de doorslag. Maar RIVM spreekt dit een beetje tegen.

Misschien denk ik er wel teveel over na hoor. Herkenbaar voor sommigen? 

Bean, wat vervelend dat je een traagwerkende schildklier hebt! Ik ben hier zelf niet bekend mee, dus weet ook niet zo goed wat de gevolgen kunnen zijn.. maakt het nog wat uit hoe traag hij werkt? Misschien dat er daarom iets minder urgentie achter het starten met medicatie zit?

Ladolcevita, ik snap je overwegingen mbt de 13 weken echo! Ik zie het zelf meer als een extra controle, maar zeker nog geen zekerheid dat alles goed is. Hetzelfde als bij de NIPT. Daar kunnen ook een aantal dingen met grote zekerheid uitgesloten worden, maar zekerheid op een helemaal gezond kindje heb je nooit. Hetzelfde geldt ook voor de 20 weken echo. Desondanks laat ik wel al die onderzoeken doen, omdat je iig een aantal dingen met grote waarschijnlijkheid kunt wegstrepen.. 

Karavaan schreef op 19-08-2021 om 19:49:

Bean, wat vervelend dat je een traagwerkende schildklier hebt! Ik ben hier zelf niet bekend mee, dus weet ook niet zo goed wat de gevolgen kunnen zijn.. maakt het nog wat uit hoe traag hij werkt? Misschien dat er daarom iets minder urgentie achter het starten met medicatie zit?

Ladolcevita, ik snap je overwegingen mbt de 13 weken echo! Ik zie het zelf meer als een extra controle, maar zeker nog geen zekerheid dat alles goed is. Hetzelfde als bij de NIPT. Daar kunnen ook een aantal dingen met grote zekerheid uitgesloten worden, maar zekerheid op een helemaal gezond kindje heb je nooit. Hetzelfde geldt ook voor de 20 weken echo. Desondanks laat ik wel al die onderzoeken doen, omdat je iig een aantal dingen met grote waarschijnlijkheid kunt wegstrepen..

Ter aanvulling. Tijdens mijn vorige zwangerschap is er ook "iets"  gezien op de 20 weken echo dat extra onderzoek nodig had. Na 3 weken bleek er gelukkig toch niks aan de hand te zijn. Dit gaf uiteraard wel spanning, maar aan de andere kant, als er wel iets was geweest, had ik dit graag geweten. En er zat toen wel enige haast achter vanwege de 24 weken grens. Dus in dat opzicht zou ik het persoonlijk wel fijn vinden als bepaalde afwijkingen/aandoeningen eerder gezien kunnen worden, want dat geeft meer tijd om het te onderzoeken en na te denken wat we daarmee willen. 

Maar ik denk dat dit voor iedereen wel heel persoonlijk is. 

Bean: oh wat vervelend zeg. Ik heb ook wel eens begrepen dat je dan snel met medicatie moet starten. Volgens mij wordt je ook je gehele zwangerschap gecontroleerd dan. Vervelend dat het nu nog zo lang duurt.

13-weken echo: ik heb me er verder niet veel meer in verdiept. Maar ik zie het ook als een extra echo waarin je eerder wat meer zekerheid kan krijgen. Maar dat kan natuurlijk ook onzeker zijn. 

Hier afgelopen dagen nog meer misselijk dan ik al was. Ook wat bruinverlies gehad en daarom nog een extra echo, maar alles was in orde. Sinds een aantal dagen heb ik het idee dat ik wat urine verlies steeds. Ik heb een blaas verzakking sinds de 1e bevalling en die is erger geworden na de 2e zwangerschap. Ik heb daarom even een afspraak gemaakt bij de bekkenbodem therapeut. Ik oefen me al suf en dat houdt het niet tegen. 

Ik vroeg me af of jullie het ook fijn vinden om over te gaan naar een app-groepje. Bij mijn vorige zwangerschappen had ik dit ook en ik vond dat erg fijn. Nachtelijk appen tijdens de voedingen en zo. 
Ik heb er ook mooie vriendschappen aan over gehouden.

LaDolceVita, de VK reageerde niet heel erg op m’n zorgen. Althans, ze was heel begripvol en zei dat ik er nog redelijk op tijd achter was gekomen, maar ze begon zelf niet over een echo dus ik voelde me een beetje bezwaard haha. En we willen het binnenkort (als alles goed blijft gaan) bekendmaken aan vrienden en familie, dus wat extra foto’tjes van de pretecho zijn ook wel prettig

Karavaan, 
dat weet ik eigenlijk zelf ook niet zo goed! Ik heb nu wel dezelfde medicatie via een vriendin weten te krijgen. We hebben hetzelfde gewicht en ze had dezelfde waardes, dus ik ben nu gewoon met dezelfde dosis begonnen. Misschien niet helemaal de bedoeling, maar ik lees overal dat er echt urgentie op zit.. dus ik wilde echt niet langer wachten 🙈

Ik krijg de 13-weken echo ook in september! Ik vind het zelf wel een fijn idee, en nu door die schildklier al helemaal. Liefst zou ik een doorkijkluikje hebben op dit moment 😂

Een appgroepje lijkt mij trouwens heel leuk! Ik denk dat ik het dan wel wat makkelijker vind om op iedereen te reageren, raak nu soms het overzicht kwijt haha..

Is jouw vriendin ook zwanger? Ik zou niet zomaar tijdens een zwangerschap met medicatie starten. Mogelijk moet het opgebouwd worden. Sowieso ga je waarschijnlijk gemonitord worden, dus ze willen het dan goed in de gaten houden. 

@ Bean. Ik begrijp heel goed dat je zsm wil starten met medicatie voor je schildklier. Alleen zou ik hier niet zelfstandig mee starten. Ondanks dat je vriendin hetzelfde gewicht heeft kan de dosering bij jou heel anders uitkomen. Schildkliermedicatie kan lastig te doseren zijn en wordt daarom goed gecontroleerd. Meestel met elke 4-6 weken bloedcontrole. Dit is bij niet zwangere😉 Wellicht is het tijdens zwangerschap nog lastiger maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Wat betreft een appgroepje sta ik daar denk ik ook wel open voor. 

Eens met de rest wat betreft die medicatie. Het is voorgeschreven en dat mag je nooit aan een ander geven.

Appgroep weet ik nog niet. Ik vind het wel fijn dat ik naar het forum kan gaan en op mijn gemak kan reageren. Ik vind een appgroep vaak wat druk/onoverzichtelijk. Maar laat jullie door mij niet tegen houden. Hoop alleen niet dat het hier dan helemaal stilvalt 🙃

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.