Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Uitgerekend 15-31 juli 2021


Phlora

Phlora

26-08-2021 om 16:57 Topicstarter

FTM, het beste is denk ik inderdaad maar accepteren dat baby graag dicht bij je wil zijn. Alles is een fase, ik denk dat als hij straks 16 is hij niet meer alleen tegen jou aan wil slapen Dochter slaapt hier in de nacht in het eigen wiegje of in een nestje tussen ons in, maar overdag is wegleggen echt geen optie. Dus ze zit hier vrijwel de hele dag in de draagzak. Ik heb het maar geaccepteerd. De reden dat we geen speen gebruiken is omdat dochter die weigert, ze gaat dan gillen en spuugt hem uit. We hebben wel 12 soorten gekocht en geprobeerd, maar de kleine vriendin wil een warme levende pink Hopelijk krijgt ze snel de motoriek om op haar eigen handje te sabbelen, dit probeert ze al maar lukt nog niet helemaal.
Lapjes, geen domme vraag hoor! Het zou inderdaad kunnen dat ik koemelk vermijd maar dat is niet makkelijk vanwege verschillende redenen: ik reageer niet goed op soja dus vervangers zijn lastig voor mij. Daarnaast zou het in theorie ook een andere allergie dan koemelk kunnen zijn, zoals fruitsoorten en pinda's/noten, omdat mijn man daar allergisch voor is. Dan blijft er dus heel weinig over voor mij (geen melk, yoghurt, kaas, noten, pinda's, fruit, etc). Dat zie ik zelf niet zitten, zeker omdat ik juist iets te hard afval momenteel en dus genoeg gezonde vetten moet binnenkrijgen.
Niet dat die buik belangrijk is, maar ik hoor wel van vriendinnen dat dat nog heel erg wegtrekt trouwens, dus zou je er voorlopig niet al te druk over maken hoor! Je lijf heeft wel ff mooi een kind gedragen en op de wereld gezet. 
Lampje, wij hebben een thermosfles met kokend water, een flesje met koud water, de kunstvoeding en dan het drinkflesje. Alles mengen, zo klaar, veel makkelijker dan mijn afgekolfde melk die beneden uit de koelkast gehaald moest en dan au bain marie!
Badderen doen wij 2 a 3 keer per week, dochter vindt het heeeerlijk. Soms in de wasbak op de badkamer, soms mee onder de douche. Ze geniet daar echt van!
Vivavette, wat naar om te lezen dat je zo ziek was! Hoe gaat het nu met je? Wat vervelend van je BV, nadat je zo je best had gedaan. Vooral ook dat je er zo verdrietig om bent. Zoals je leest zijn inmiddels al best wat van onze babies over op kunstvoeding! Je bent niet de enige! Dikke knuffel.
Pinguin, oh meid, wat naar. Ik snap je gevoel echt zooo goed, ik moest ook vet huilen. Je voelt je ZO kut dan. Maar weet je het is bij mij niet meer gebeurd, het was echt alleen toen ik zo'n diarree had door de antibiotica. Al je spieren hebben weken/maanden nodig om weer op krachten te komen, dus ook je kringspier, al is dat even heel erg kut komt het dus wel heel erg vaak weer helemaal goed. Bij jou dus hoogstwaarschijnlijk ook! Ik snap ook echt dat je baalt van je bekken. Ik voelde me ook zo in de steek gelaten door mijn lijf die laatste zwangerschapsweken! Maar ook dit wordt weer beter!
Bij mij zie je ook heus nog wel aan mn buik dat het losser vel is hoor. Of ja, je voelt het vooral. Maar het is ook pas mijn 1e. Bij een eventueel volgend kindje is het vast anders. Ik kan me er ook niet heel druk om maken eigenlijk, ben veel te trots op ons kind haha.  
Ben maar even extra lief voor jezelf!

Op advies van een slaapdeskundige gaan we vanaf morgen proberen om dochter een slaapje per dag in de wieg te leggen. Zelfde als snachts: inbakeren, geluidsmachine, en alle rolluiken omlaag en pikdonker. 
Ik heb wel echt het idee dat ze tevredener is. Zolang ze in de draagzak mag heb je er geen kind aan. Huilt nu wanneer ze verschoond moet, flesje wil of moe is. Voor de rest lekker snurken in de draagzak. Wat een verademing.
Tja, schoonmoeder.. Mijn man is normaal niet zo gevoelig voor manipulatie, tenzij het om zijn moeder gaat. Heb het idee dat ze dat ook prima weet.
Gisteren moest hij naar zijn werk (45 min verderop) om iets op te halen, en had zijn moeder gezegd dat hij dan langs haar ging (35 min van werk weer, en 70min van huis). Zonder overleg met mij vooraf, kreeg het 1min voor vertrek te horen en weg was ie. Nou toen was ik wel echt even goed pissig. Ik heb m een appje gestuurd dat dit niet een fijne manier van communicatie was. Daar was hij het wel mee eens en is toen direct naar huis gereden vanaf werk. (Hij wilde trouwens nota bene onze dochter meenemen, was lief bedoeld hoor om mij te ontlasten, maar dat ging dus echt effe niet gebeuren).
Thuis heb ik gezegd dat het mijn eerste prioriteit is dat hij gelukkig is en dat ik mij daarom in hou naar zijn moeder elke keer. Maar dat ik er ook wel mijn eigen mening over heb dat ze zo'n telefoontje onze kant op heeft gedaan. Toen ik vroeg wat hij er van vond, gaf hij aan dat hij het niet goed wist, hij vond het ook niet kunnen maar voelde zich toch schuldig door haar tranen. Ik heb in ieder geval gezegd dat ik het niet vind kunnen dat hij, met alles wat er gebeurd is hier en met een 3 weken oude baby, het schuldgevoel aangepraat krijgt dat hij naar de andere kant van NL moet gaan rijden, en al helemaal niet met onze dochter. En dat zijn moeder dat ook helemaal niet zou moeten willen. 
Hij heeft nu in ieder geval besloten niet meer langs te gaan. Ik weet niet goed hoe hij er verder in staat. Ik bemoei me er verder niet mee; ik wil niet dat het ooit om wat voor reden ook uitdraait op dat hij het gevoel heeft te moeten kiezen tussen mij en zijn moeder.

Jeetje, wat gaat dit topic soms snel, leuk! Ik kan niet overal op regeren. Maar wil wel even wat tips geven wat ons heeft geholpen. 

@Phlora ik zag dat je op viva een topic hebt geopend, hier even mijn tips daarvoor: probeer eens een chiropractor. Onze dochter heeft ook een paar plekjes die even aandacht nodig hebben. Of evt osteopathie, maar daar heb ik geen ervaring mee (volgens mij is chiropractor wo geschoold en osteopaat hbo, verder weet ik het verschil niet) 

Daarnaast, voor de baby's die veel bij je willen liggen: https://www.bol.com/nl/p/love-to-dream-inbakerslaapzak-stage-1-small-3-5-6-kg-grijs/9200000077117100?referrer=socialshare_pdp_androidapp

Dochter slaapt hierin stuk rustiger en werkte ook voor ons neefje. Dit geeft nl een soort geborgenheid. 

Verder is ons geadviseerd om de wakkertijden strakker te hanteren (baby huilt niet zoveel, maar was wel veel wakker)
https://www.isala.nl/patientenfolders/6121-ritme-en-regelmaat-voor-uw-baby/

We moeten dochter na 1 uur in bed leggen of de wagen. Arts gaf aan dat ze wel een kwartier of 20 min max mogen huilen (onze baby huilt niet, is wel wakker). Je kunt dan wel troosten, maar niet eruit halen. Dus bv aaien over het hoofd of de buik. Dit moesten we een week volhouden. We zien wel verbetering in meer slapen. Ook overdag maakt ze nu langere rukken.

Hier gaat het goed. Het is nog wel: We doen maar wat. We hebben ook zoon die niet naar het kdv gaat ivm gezondheid dochter dus het is wel druk nu vriend weer een paar weken werkt.
We gaan vanaf nu proberen om 5 voedingen te doen, omdat we dochter iets te vaak wakker moeten maken en ze dan niet zoveel drinkt. Voeden op verzoek vinden wij minder prettig ivm de nachten. Ze drinkt nu 6x ongeveer 100-110cc. Dus we hopen naar grotere flessen te gaan. Gelukkig geen darmkrampjes hier, dus het lijkt goed te gaan

Wil nog even sterkte wensen aan Phlora, Vivavette en Pinguïn. Wat zullen jullie je rot voelen soms. Heel vervelend! Geef het de tijd om te herstellen 

5 voedingen klinkt heerlijk, jammer dat je dat met borstvoeding minder goed kan sturen. Eergisteren sliep ze wel in
eens een nacht door (8-6). Helaas werd ik wel wakker (rond 4 uur) omdat mijn borsten pijnlijk op knappen stonden, en heeft ze de volgende dag flink geclusterd dus toen bijna ieder uur een voeding. Nu weer terug op het oude ritme (1 a 2 voedingen per nacht). 

Ritueel, vooral voor het slapen in de avond volgen we het ritueeltje met voorlezen. Overigens is dit pas sinds een week of 2 (ze is nu 6 weken oud), aangezien ze toen iedere avond ook nukkig en moe signalen begon te geven. 

Badderen, hier 1 a 2 keer per week. Meestal als we zelf ook in bad gaan, of ik zin heb in uitgebreid douchen (dan douche ik eerst terwijl man op haar let en als ik bijna klaar ben geeft man haar aan). 

Dunstan babytaal, ken ik wel maar nog niet echt in verdiept. De meeste signalen herken ik inmiddels wel maar soms doet ze in eens iets anders (zoals wel direct huilen bij honger in plaats van eerst smakken/sabbelen).

Ik ben het verder wens met de uitspraak van lenthe, "we doen maar wat". Vaak genoeg dat iets wat eerder wel werkte nu juist niet werkt of dat ze weer Nadere signalen af geest. 

Knuffel en beterschap voor iedereen die het nodig heeft. 

Lief, Phlora en Lenthe! Thanks
Hier steeds meer last van krampjes. Sab Simplex helpt op zich wel goed, maar hij moet er ook gewoon even doorheen. Hij was gister 6 weken dus als het goed is, zou het nu zo’n beetje op het hoogtepunt moeten zijn. Hij groeit ook hard. Waar hij een vorige week nog wel wat kleertjes in maat 50 aan kon, zijn nu sommige kleertjes maat 56 al te kort.
Zoontje sliep gisternacht ineens van 22:00 tot 6:00. Net een nacht dat hij op zijn eigen kamer sliep (hij maakte veel geluidjes), dus was bang dat ik hem niet had gehoord, maar denk dat hij echt gewoon sliep. Afgelopen nacht was het weer wat korter (23:00 tot 4:15). Hopelijk komen deze nachten snel wat vaker nu. Zelf wel de afgelopen nachten 4/5 uur geslapen. Ik zit door de slapeloosheid soms te piekeren over werk al, maar heb nu besloten dat als het tegen die tijd nog steeds zo gaat, ik me gewoon ziek meld. Moet aan mezelf denken en heb al vaak genoeg mezelf voorbij gelopen qua werk. Ze missen me nu al lang genoeg, kan nog wel wat bij

5 voedingen klinkt echt fijn, Lenthe! Ik was vorige week ook begonnen met een vast ritme i.p.v. op verzoek, alleen toen we ziek werden heb ik het even losgelaten. Hij drinkt wel beter als het op verzoek is, ik ben zelf alleen best gestructureerd en plan alles dus vind op verzoek stiekem een beetje vervelend haha. Ik weet nog wel van oudste dat ik de overgang naar elke keer een voeding minder echt weer een verademing vond, maar toen moesten we heel lang nog om de 3 uur voeden. 

Wat rot Pinguin! En je hebt het goed dat je je anders ziek meld op je werk. Maar het zal vast tegen die tijd een keer beter gaan. 
Hier gaat het niet zo lekker. Sinds een week drinkt ze al minder goed. Drukt steeds de fles weg, maar blijft hard huilen om eten en zoekt ook als je haar vast pakt. Eerst kregen we uiteindelijk de fles er wel in. Soms duurde dat alleen heel lang. Maar sinds een paar dagen drinkt ze steeds minder. Echt telkens 20 cc of een keer 50. Maar stopt steeds tussendoor en huilt dan hard. Ik merk nu ook dat ze minder natte luiers heeft. Ze is alleen te troosten als je haar vast houd. Maandag ga ik naar het cb maar maak me wel zorgen. Ze heeft in ieder geval geen spruw. Ik heb gisteren echt voor het eerst hard gehuild. Maak me zo’n zorgen en vind het zo sneu. Ik word er ook onzeker van. Mijn vriend maakt zich minder zorgen en dat vind ik ook lastig. Heb het gevoel dat ik alleen de hulp moet zoeken. Hij denkt dat het de 5 weken sprong is. Ik hoop het van harte maar het lijkt echt of ze ergens pijn heeft tijdens het drinken. 
nouja even van me afschrijven hier.

Even een snelle reactie, later uitgebreid 

Wat vervelend Lampje, kan mij gOed voorstellen dat je je rot hieronder voelt.

Weet je zeker dat het geen spruw is? Is niet altijd even zichtbaar. 
Misschien andere houdingen proberen, juist heel rechtop laten drinken of liggend, of op de zij? Ook vaker proberen aan te bieden misschien?
Probeer met je mee te denken ♡ 

Als je het echt niet vertrouwd zou ik toch eerder aan de bel trekken. Vertrouw je gevoel!

Lampje, minder natte luiers is echt een teken om aan de bel te trekken hoor! En 20 of 50 cc is echt te weinig, anders gewoon HAP bellen. Maandag is echt te ver weg voor een newborn als er iets aan de hand is 


Op verzoek verwijderd. 

Lampje, ik zou ook bellen, vooral vanwege de minder natte luiers. Ik zou niet weten wat er aan de hand zou kunnen zijn (dacht eerst ook spruw maar dat is het niet zeg je).

Lenthe, wat rot is dat! Waarschijnlijk zit er veel te veel in zijn hoofd. Zijn die dingen in huis echt op korte termijn nodig om te doen? Snap dat het fijn is als het af is, maar als het ook al druk is op zijn werk en hij er niet gezelliger op wordt misschien voorstellen om dat eventjes te laten liggen tot er meer ritme in zit. Ik herken het ook wel, man kan ook slecht tegen weinig slaap en alle geluidjes die zoontje maakt, alleen ik kan er tegenwoordig soms ook wat van..😅 Soms helpt het wel om het even ergens kwijt te kunnen. Ben het wel met je eens dat hij weinig te klagen heeft. Ik denk soms wel eens: het zou toch wat zijn als mannen zwanger moesten zijn en moesten bevallen. 

Lampje: zeker de huisartsenpost even bellen, of het nu spruw is of niet te weinig plasluiers zijn een teken dat er iets mis is waar wat aan gedaan moet worden.

Lenthe: beetje slappe opstelling van je vent inderdaad. Er is niemand die gezelliger wordt van slaaptekort maar de hele dag de chagrijn uithangen is (zeker tegen de baby) niet acceptabel. Qua verhuisklussen kan er inderdaad even een schifting gemaakt worden tussen wat nu moet en wat even kan wachten, en voor de klussen die nu moeten kan hij mensen inschakelen om te helpen zodat dat uit zijn hoofd is. Hier leven we ook in een huis dat duidelijk nog niet af is maar het is prima leefbaar. Man pakt de klussen op waar hij de energie voor over heeft en verder blijft het nog even liggen.

Vivavette: wat rot dat je de tijd in het ziekenhuis zonder je kindje moest doorbrengen. Je productie kan weer helemaal goedkomen door vaker aan te leggen of te kolven. Borstvoeding werkt volgens een "u vraagt, wij draaien" principe dus alle kans dat het nog in orde komt!

Pinguïn: pittige tijd heb je zo achter de rug. Ik kan me voorstellen dat je zo weinig aan het "genieten" van je verlof toekomt. Ik hoop voor je dat het vanaf nu wat makkelijker wordt en je nog wat mooie weekjes mag maken!

Badderen: doen we hier 1 a 2x per week, meestal als het nodig is door een spuitluier. Vrij weinig dus, want de baby heeft er een hekel aan en krijst alles bijelkaar. Dat vinden we wel jammer soms.

Nachten: gaan hier nog steeds meestal goed. Hier hebben we de mazzel dat man een avondmens is en ik een ochtendmens. Zodoende gaat de kleine na de late avondvoeding in de draagzak bij zijn pa, terwijl ik alvast ga slapen. Mijn man legt hem dan op een gegeven moment weg en dan blijft de kleine tukken tot ergens tussen 3 en 4. Als man moet werken de volgende dag doe ik die nachtriedel (schone luier, voeding, boeren, in slaap wiegen, wegleggen) alleen, zo niet dan is de luier (en soms het wiegen, als het erg lang duurt) het territorium van man. Ochtendriedel (ergens tussen 7 en 8) doe ik ook meestal alleen zodat man nog wat langer kan slapen. Zo krijgen we allebei nog een hoeveelheid slaap waarop we kunnen functioneren.

Helaas hebben de baby en ik nu spruw. Heel vervelend want hij drinkt er onrustiger door en heeft daardoor meer krampjes. En ik heb een branderig gevoel in mijn tepels. De huisarts heeft mij Daktarin voorgeschreven... wat een rotspul is dat zeg!  Mijn tepels staan gewoon in de fik daarna. Het spul voor de baby lijkt gelukkig een stuk beter te doen. De eerste keer spuugde hij het meteen uit maar inmiddels kan ik het rustig door zijn mondje verdelen. Ik hoop dat we er snel vanaf zijn, het schijnt nogal hardnekkig te kunnen zijn.

Ik heb al gezegd dat we ook een heleboel in het voorjaar kunnen doen, maar hij kan het nog niet loslaten. 
Normaal gesproken is hij de rust zelve en echt een harde werker die weinig klaagt. Nu is hij gefrustreerd, niet vooruit te branden en chagrijnig. Hij "snapt" dochter niet altijd en weet dan niet hgoed waar hij goed aan doet. Ik herken het ook wel weer vanuit het eerste half jaar van zoon, maar had dat weg gestopt... 
Fijn dat ik hier relatief anoniem kan klagen, ik vind het te persoonlijk om onze issues met vriendinnen te bespreken 

Vriend en ik hebben net frustraties naar elkaar uitgesproken en benoemd dat we het eigenlijk (ondanks dat het een 2e kind is en ze niet zoveel huilt) wel weer lastig en pittig vinden. We willen het beiden goed doen en voelen ons dan wat machteloos als het dan niet gaat "volgens het boekje". Dat gecombineerd met slaaptekort maakt dat we het soms verkeerd afreageren. Dat is niet eerlijk naar elkaar en naar de kinderen. 
We gaan er aan werken

@Phlora wat ontzettend irritant van je schoonmoeder. Heb jij ook nu je bevallen bent dat je meer schijt hebt aan mensen en hun mening? Eerst moest ik voor mijn gevoel iedereen pleasen en "de last van de hele wereld op mijn schouders dragen" (heb wat psychologische gesprekjes met de kraamverzorgende gehad, haha) maar ik merk echt dat dat met een baby gewoon niet kán. Er is geen ruimte meer voor gezeik en gedoe van andere mensen!

@Lampje ik heb de ballen verstand van baby's, maar ik had geen goed gevoel bij jouw verhaal. Ik voeg me bij de rest en zou je echt aanraden gewoon de huisartsenpost te bellen. Erg lastig dat je vriend zo relativeert, zou ik ook heel moeilijk vinden. Maar in dit geval mag je hem echt even passeren en naar je moedergevoel luisteren. 

@Lenthe had je berichtje gister al gelezen. En het is wel herkenbaar hoor en ik denk niet dat iemand nu lullig denkt over hem. Ik kan bijv. (veel) beter tegen slaaptekort dan mijn vriend. Komt denk ik ook door oxytocine van de bv, ik heb eerder een soort festival vibe dan dat ik echt kapot ga. Maar goed, vriend werd soms 's nachts onredelijk. Ong twee weken geleden ofzo wilde baby wilde elke 1,5 u borst (was denk ik een regeldag en nacht) maar had ook darmkrampjes. Baby maakte dus de hele nacht geluid. Vriend werd een beetje boos op mij dat ik teveel voedde en daardoor die krampjes in stand hield. En hij wilde de baby op zn eigen kamer daardoor (niet ter plekke hoor, maar "binnenkort". Vriend moest ook weer werken). 's Ochtends heb ik boos een matras naar boven gesleept met mn pas bevallen lijf. En gezegd dat ik met baby op zijn kamer ging slapen voortaan. Want met werken is dit niet te doen, en door vriend voelde ik me bezwaard baby te voeden s nachts en dat is ONACCEPTABEL!! (ik zeg soms grappige dingen als ik boos ben). Vriend snapte het eerst niet en ging toen douchen en komt vervolgens best wel verdrietig eruit dat hij het nu heel goed snapte, en het hem heel erg speet. Matras ligt dus weer in de kast beneden. En vriend gebruikt als hij moet werken oordoppen + slaapmasker. Sindsdien is het ook niet meer voorgevallen
Ik heb dit voorval trouwens aan niemand IRL verteld want dat verdient ie ook helemaal niet. Hij is echt chef darmkramp, en kan 's nachts wel een uur succesvol scheetjes eruit werken. 

@Lapjeskat wat balen van de spruw hopelijk is t snel over.

@pinguin lekker dat je kind zo doorslaapt! Hier een relatief goede nacht gehad: 12 u half 3, half 6, half 9 eruit... en steeds vrij snel weer in slaap. eigenlijk volgens t boekje. Maar een keer 6 u achter elkaar slapen zou ook wel lekker zijn.

Haha ja, ik vond het toch niet helemaal eerlijk tegenover hem om dit allemaal zo online te hebben, maar fijn dat het herkenbaar is.
Dat pleasen is ook wel herkenbaar, maar heb nu iets meer van: we doen het op onze manier, dus succes met je mening, maar we doen er niks mee

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.