Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Uitgerekend 15-31 juli 2021


@ftm, hier ook steeds meer interactie met de kleine. Ze begint al te lachen en inderdaad die geluidjes. Ik smelt dan gewoon weg. 

@avienda, wat een verhaal. Stoer dat jij en man het grotendeels samen hebben gedaan (met jou in de hoofdrol natuurlijk). 

Borstvoeding, met name sommige nachten vind ik het lastig dat man niks kan overnemen. Of igg, hij kan een flesje geven (we hebben eigenlijk altijd een flesje klaarstaan), maar dan moe tik alsnog kolven (productie/preventie borstontsteking). Sinds enkele dagen gelukkig maar 1 of 2 voedingen in de nacht (beetje afhankelijk van wanneer ik ga slapen/of ik uitslaap. Die paar extra uur in een blok scheelt zoveel!
De onplanbaarheid heb ik me inmiddels volledig aan toe gegeven. Ik doe mijn ding en ons dametje geeft goed aan wanneer ze honger heeft. Dan heb ik nog max 30 minuten speling (met een speen kan je het soms uitstellen). Vandaag dus kunnen zorgen dat ik niet in de trein hoefde te voeden (maar wel op een bankje in een rustig stukje van het station).
Regeldagen geef ik me helemaal aan over, samen met de kleine en een goede serie nestelen in een stoel en afwisselend knuffelen en voeden. Man is dan een goede support want hij zorgt voor de catering. 

Paspoort, moeten we hier ook nog regelen ivm een echo jij het ziekenhuis (door haar stuitligging kan ze problemen krijgen met de heupjes, op het oog is alles goed dus ik verwacht niks raars). 

even een vraagje, maar waarom heb je een paspoort nodig bij zorg?

firsttimemom schreef op 19-08-2021 om 15:39:

even een vraagje, maar waarom heb je een paspoort nodig bij zorg?

Iedereen die zorg gebruikt is verplicht zich te identificeren. Ook kinderen, dus dan is er een paspoort of identiteitskaart nodig...

ah oke dankjewel! Dus ik moet dat voor de zekerheid ook maar gaan regelen dan 🙈

Neweve schreef op 19-08-2021 om 14:51

Paspoort, moeten we hier ook nog regelen ivm een echo jij het ziekenhuis (door haar stuitligging kan ze problemen krijgen met de heupjes, op het oog is alles goed dus ik verwacht niks raars).

Voor onze oudste hadden we 1,5 jaar geleden ook een legitimatiebewijs geregeld. Ik was toen erg verbaasd dat ik bij de echo in het ziekenhuis zijn legitimatie niet hoefde te laten zien. Voor mijn gevoel had ik met ieder willekeurig kind naar dat onderzoek kunnen gaan. 🙈 

Maar goed je kunt het beter wel hebben en dat er niet om gevraagd wordt, dan dat je het niet hebt en ze er wel om vragen. Voor onze kleine man gaan we dit binnenkort ook maar regelen. Er staat voor hem geen zorg gepland, maar toch goed om maar te hebben denk ik dan maar. 

Qua paspoort: nooit nodig gehad voor ons zoontje bij zorg, dus we maken geen haast met het aanvragen hiervan voor dochter. Pas als we naar t buitenland gaan.

Borstvoeding gaat hier goed gelukkig, maar het blijft pittig idd dat je zo weinig vrijheid hebt. Heb ons zoontje 2 jaar gevoed, hoop dat nu wel weer te halen. Maar deze fase waarin je eigenlijk niet los van de baby kunt zijn is idd pittig. As we speak zit ik vast op de bank zonder drinken, man is nog niet thuis. Hoop dat ze zo klaar is met drinken dan kan ik zelf wat pakken haha. Had meer om me heen moeten verzamelen.

Phlora

Phlora

20-08-2021 om 12:27 Topicstarter

Hoi allemaal,
Ik heb even wat tijd genomen voor mezelf en ons gezin met alles wat er gaande is.
Wil wel even zeggen dat ik jullie lieve berichten heel erg waardeer en allemaal wel gelezen heb, al heb ik niet direct gereageerd. De lieve woorden doen me goed. 'Fijn' om te lezen dat er ook wel wat herkenning is, ook bij voorgaande zwangerschappen. Dan voel je je toch minder alleen en anders. 

Hier is het met name vorige week pittig geweest. Ik stevende echt hard af op een PND, had geen eetlust, wilde niks, nergens zin in, ook wat vlakke gevoelens richting dochter ondanks dat ik heel veel van d'r hou. Erover praten met man heeft geholpen en ik voel me nu wat dat betreft een stuk beter en ietsje meer mezelf. 
Dochter is echter met de dag meer gaan huilen, wat zich opbouwde tot 13 uur per dag huilen (moesten het bijhouden voor het CB.). Heel vermoeiend, constant met dochter op de arm en proberen te troosten. Machteloos voel je je ook, het is zo zielig om te zien dat je kleintje ergens last van heeft en je niet kan helpen. Consult met de CB arts gaf niet echt inzicht in dingen die we niet zelf al bedacht hadden. Woensdagmiddag zijn we gestart met speciale voeding vanwege verdenking koemelkallergie. Woensdagavond/nacht en gisteren was ze ontzettend tevreden, vanochtend wat darmkrampjes maar ligt nu te slapen in de box. We hopen van harte dat dit dus de ommezwaai is, en niet toeval, want het is geen doen anders. Ondertussen kolf ik wel door, want als het toch geen koemelkallergie is ga ik haar gewoon weer mijn melk geven. Het is een tegenstrijdig gevoel: ik hoop dat dit haar helpt, maar ik vind het ook moeilijk haar niet meer zelf te voeden.

Lichamelijk voel ik me goed. Ik heb geen last meer van de hechtingen. Sinds ik gestopt ben met antibiotica is mn ontlasting ook niet meer dun en gelukkig ook geen incontinentie meer gehad. Ik merk wel dat de spieren nog wat te herstellen hebben, maar ik kan het tenminste ophouden. Daar ben ik al heel erg blij mee. Ik ga wel over een paar weken alsnog een keer langs een fysio. 
Verder pas ik weer in mijn kleren en is mijn buik alweer helemaal plat. Dit was absoluut geen prioriteit en je zou denken dat ik er blij mee ben, maar stiekem mis ik best die grote ronde bolle volle buik. Heel gek dat die zo binnen 2 weken weg is, voelt als cold turkey afkicken. Had zelf er rekening mee gehouden daar nog wel enkele maanden mee rond te lopen dus het is wel heel abrupt zo.

Hoe is het met jullie allemaal? En met jullie babies? 
Vivavette, je vroeg naar het kolven. Ik kolf zo'n 100-150cc per keer, iets meer uit rechts dan links. Momenteel kolf ik 3 a 4 keer per dag, omdat baby nu dus flesvoeding krijgt. Als je bang bent dat je niet genoeg melk hebt, kun je proberen op te hogen door vaker te kolven, maar als dat niet lukt (of emotioneel gewoon te veel wordt!) kun je best fles met borst combineren. Er wordt altijd gezegd dat dat de doodsteek is maar dat is echt niet zo zolang je baby ook vaak genoeg blijft aanleggen.
Uiterlijke kenmerken: baby heeft hier amandelvormige ogen, die (nu nog?) blauw zijn, ze zijn nu precies de ogen van mijn man. Ben heel benieuwd of ze blauw blijven. Kans is 50/50. Ze heeft verder mijn donkere haren, donkere wenkbrauwen en ze is ietsje getint, zowel mijn mans vader als mijn eigen opa waren getint, dus daar heeft ze het denk ik van. Ze lijkt met de dag meer op mijn man trouwens, zo leuk.
Ontwikkeling: dochter is begonnen met dingen vast te pakken. Je hand, of je neus. Heerlijk is dat. Je kan ook zien dat ze het leuk vindt. Ik kijk echt uit naar haar eerste lachje.

Nogmaals dank allemaal voor het lieve medeleven.

@Phlora, ik snap helemaal dat je even de tijd moest nemen, fijn dat je nog even wat van je hebt laten horen.
Het is niet niks wat je allemaal hebt meegemaakt, fijn en goed van je dat je je gevoelens gedeelt hebt met je man. Je kan ook altijd nog bij de poli aankloppen en dat zou ik echt doen als je je weer zo voelt. Je hebt een hoop te verwerken natuurlijk.

Fijn dat het lijkt te helpen die speciale voeding, ik hoop dat het nu nog steeds zo is. Zo lastig als je kleintje alleen maar aan het huilen is, geeft jezelf ook meer stress.

Ik had zelf na een week alweer een platte buik en vond dat ook heel gek. Vind het nu soms nog raar om zwangere vrouwen ofzo te zien haha  . Hoop dat je je lichamelijk steeds beter gaat voelen, je klinkt al wel een stuk positiever!♥️

Hier is onze mannetje alweer 6 weken (en 1 dag :p). Tijd gaat zo hard. Ik geniet elke dat zoveel van hem en al zijn geluidjes en lachjes. Nachten slaapt hij steeds langer achter elkaar, wel nog het liefst bij mij, maar dat heb ik maar geaccepteerd. 

Hoe is het met de rest? 
 

Phlora, ik snap heel goed dat je even tijd nodig had. Wat is dat toch ook vreselijk als zo'n kleintje zo veel huilt. Dan voel je je echt machteloos. Helpt de speciale voeding nog steeds zo goed? Hoe gaat het nu met jou? Let goed op jezelf en trek op tijd aan de bel als het nodig is. 

Firsttimemom, tijd gaat inderdaad snel. Wat fijn dat je zo van je mannetje kan genieten. Het alleen bij jou willen slapen lijkt me best wel heftig. 

Hier een pittig weekend gehad. De kleine man had last van darmkrampjes. We hebben de hele dag met hem op onze arm rondgelopen in huis, want dit leek het enige te zijn dat hielp. 's Avonds hielp dit echter ook niet meer. Ik voelde me zo machteloos. Ik heb er zelf ook echt een paar huilbuien om gehad. Mijn man was wel een goede steun en heeft mij verzekerd dat het niet aan mij ligt, maar toch vind ik dat op zo'n moment erg lastig. Nu ik dit schrijf springen de tranen alweer in mijn ogen. Gelukkig is het gisteren een stuk beter gegaan en lijkt het vandaag ook redelijk te gaan. 

Het is ook een heftige periode. En als ze zo huilen kun je zo machteloos voelen. Heel herkenbaar. Mede door de reflux is dochter vaak ontroostbaar tijdens en na het drinken. Ik kan er niet veel aan doen behalve haar rechtop houden, maar vind het zo sneu voor haar. Ook al veel tranen om moeten laten. 

Waar slapen jullie baby's overdag? Dochter wil overdag niet in bedje slapen. Eigenlijk alleen in de draagdoek of in de box. En dat is helemaal prima. Maar als zoon thuis is, wordt ze daar continue wakker van. Hoe doen jullie dat? Of waar slapen jullie baby's? 

Flesvoeding: voor de mama's die flesvoeding geven. Hoeveel cc drinken jullie baby's en hoevaak? Dochter krijgt nu 100cc per keer (gaat vaak op, in de ochtend laat ze van 2 flessen wel wat staan) maar komt dan wel vaak al om de 2 uur. Ze zou qua honger wel meer willen denk ik, maar dan krijgt ze nog meer last vd reflux. Echter krijgt ze nu wel heel veel voeding in 24h. Ben benieuwd wat jullie doen.

veel geschreven weer. Tijd vliegt dus heb wel gelezen maar even geen tijd gehad in te reageren. 

@twee aapjes, was het weekend niet ook gewoon een regeldag? Hier is ze dan ook minstens een dag plak aan mij/man. Gelukkig komen we een heel eind met de draagzak. Maar vermoeiend is het wel want ze huilt die dagen een stuk meer en wegleggen is niet mogelijk. 

@phlora, fijn dat je je lichamelijk goed voelt. Ik kan me voorstellen dat dat ook een stukje zekerheid/waardigheid teruggeeft. 
Ik herken die machteloosheid wel een beetje, zodra ze huilt breekt je moederhart (positief punt: qua ontwikkeling, de heeft nu tranen). Ik kan me goed voorstellen dat je er na een dag doorheen zit. Hier heb ik ook geleerd dat ik man eerder moet vragen, wil het dan graag voor har oplossen en voel me naar man bezwaard om hem met het "probleem" op te zadelen. Echter is het soms een kwestie van geluk/geur/andere armen, want dan is de toch wel stil. En dan heb ik heel even tijd om op te laden zodat ik niet aan het eind van de dag huilend op de bank zit. 

Buik, ook hier paste ik na een week weer in mijn oude broeken. Heb nog wel een klein buikje (en +3kg maar verlies ongeveer 0.5kg/2 weken). Ik merk wel dat mijn huid nog wat flubber is, maar hopelijk komt ook dat vanzelf. 

Ontwikkeling, ze lijkt een beetje een nieuwe fase in te gaan. Is een stuk vaker wakker, kijkt je aan of luistert actief. We hebben nu dus ook speel momentjes. Daarnaast vind ze het overdag lastiger in slaap te vallen, want er is veel te beleven. Ze wordt dan dus snel weer wakker van een geluid/licht. Als we haar niet dwingen te slapen (draagzak/wieg in het donker) dan is ze in de avonden oververmoeid. Vanaf een uur of 7 is ze dan een luchtalarm. Enige wat helpt is stevig vasthouden tegen je aan, inbakeren en dan wachten totdat ze in slaap valt. 
Door alle activiteit geeft ze honger signalen ook minder goed aan. Nu al een paar keer gehad dat ze hard huilt en dat het geen krampjes maar honger blijkt te zijn. Voorheen huilde de alleen zo bij krampjes, want honger hadden we optijd door (ze smakt dan veel). Maar goed zo leren wij als ouders ook weer iedere dag. 
Buikligging vind ik soms wel nog lastig want de actieve momentjes zijn meestal na een voeding en dan spuugt ze soms ook nog...
we krijgen ook langzaam de nachten "terug". Waar ze eerst blokken van 3 uur deed is het nu minstens 4 uur en regelmatig ook 6 uur. Die laatste dan wel na de voeding rond een uur of 8 dus om er optimaal gebruik van te maken liggen wij we vroeg in. 

Vraagje, naast een id-kaart, heeft het al voordeel om een DigiD te regelen voor de kleine?

@TweeAapjes. Dat is ook best pittig, merk wel dat ie nu steeds vaker naast mij wilt liggen slapen en niet meer op mij, dus verbetering is in zicht haha.
Krampjes is ook echt pittig, heb je Orthiflor al geprobeerd? Wij gebruiken dat nu 3 weken en amper last en daarvoor waren wij ook uren bezig met rondlopen met een huilende baby. Zo zielig! Douchen en masseren hielp ook erg goed.

@Miriemirie lijkt mij heel zwaar dat huilen en reflux! Hoop dat dat snel betet wordt ♡ Onze baby slaapt dus nog steeds bij mij. Kan wel vaak op de bank leggen (blijf erbij) of soms in de box. Op bed wil hij sws niet.
Fles geef ik ook nog steeds 100, heb meer geprobeerd maar dát drinkt hij nog niet op. Alleen in de ochtend geef ik 130, want hij komt maar 1x in de nacht en drinkt dan maar 40 en valt dan in slaap.
Zit vaak op 7 (soms 8) voedingen per dag, niet ideaal maar so be it.

@NewEve ik herken heel veel van wat je schrijft. Bij ons is hij na een drukke dag ook na 7uur ellendig. Kan je allemaal maar met hem lopen en vasthouden. Echt prikkelverwerking. Wat vaak helpt is met hem douchen hebben wij ontdekt 😅
Ik vind het dan ook lastig dat hij niet duidelijke hongersignalen laat zien,vaak omdat hij wilt clusteren in de avond en soms elke 2 uur voeding wilt, maar dat niet goed aangeeft. 

Nachten gaan hier eigenlijk wel lekker, op vannacht na. Meestal 1e blok van 5 a 6 uur en dan vaak nog 3,5 uur. Verder echt veel lachen en geluidjes maken. Heerlijk mannentje!

Neweve: ben je al bekend met Dunstan babytaal. Dat zijn de 5 huiltjes die alle baby's op dezelfde toon geven voor bepaalde ongemakken. Het huiltje voor honger is met de klank "neh" waarbij de tong naar het gehemelte gaat. Krampjes zijn meer een "eirgh" klank, is ook wat meer persen geluid. En zo zijn er nog een paar. Op YouTube kan je er wel een filmpje van vinden met voorbeelden. Ik herken ze ook niet allemaal, maar wel deze twee. 

Firsttimemom: Lastig hoor vind ik het maar met de voedingen. Ik zit nu al voeding nr 7 te geven. Qua gewicht en wat ze mag hebben daarmee aan flesvoeding zit ik al over de max. Maarja ik ga haar ook niet laten huilen als ze honger heeft. Toch maar even overleggen met cb.

Phlora

Phlora

24-08-2021 om 16:40 Topicstarter

FTM, lukt het je een beetje om te slapen met zoon bovenop je? Vanaf hoeveel weken ging hij lachen? Ik kijk zo uit naar lachjes.
TweeAapjes, moeilijk he, als ze zo verdrietig zijn. Ik vind het ook echt mega moeilijk. Maar we doen ons best en meer kun je niet doen voor ze. Met mij gaat het nog wat op en neer, soms vrolijker dan anders, maar over algemeen stijgende lijn.
Mirrie, dochter slaapt op ons overdag, en gaat als ze slaapt de box in. Heel af en toe slaapt ze dan door, meestal wordt ze na 10min wakker en huilen... Ze krijgt ook 100cc voeding per keer, ze is nu 3 weken. Ze drinkt overdag elke 3 uur en snachts om 22u, 03u en dan weer rond 08/09u. Dan begint het ritme weer van elke 3 uur.
Neweve, het is idd wel goed om alles te delen met je man. Dan hou je het toch beter vol. Het is af en toe echt best pittig allemaal.

Ik vind het heel lastig om te bepalen of de nieuwe voeding werkt. Donderdag had dochter een superdag, maar dagen erna toch wel veel huilen/onrustig. Ze huilt in totaal qua uren wel minder maar ik weet niet of dat komt doordat ze simpelweg minder huilt of doordat wij beter worden in troosten. Ze brengt heel veel tijd bij ons door in de draagzak, wegleggen is eigenlijk geen optie, dan wordt ze direct wakker en huilen. De kinderwagen vindt ze af en toe fijn maar ook niet altijd.
's Nachts proberen we haar in het wiegje te leggen, soms slaapt ze dan door, maar als ze wakker wordt (en na het flesje van 3 uur) gaat ze in het babynestje tussen ons in. Zolang ze onze pink sabbelt slaapt ze goed, soms even darmkrampjes maar fietsen met de beentjes helpt dan. De nachten gaan behoorlijk goed, ze slaapt van 22.00/23.00u tot 03.00u, en dan weer van ongeveer 03.45/04.00u tot 08.00/09.00 uur.

Ik denk dat we haar overdag beter zouden kunnen laten slapen als we dan dezelfde routine hebben als snachts (inbakeren, pikdonker en geluidsmachine) maar we durven het niet goed aan omdat we nu wel een goed ritme hebben voor de nacht, en ik ben bang dat ze dan ontregelt raakt en het snachts ook raak is met korte slaapjes en veel huilen. Terwijl we het nu vol kunnen houden omdat we snachts toch voldoende slaapuren halen. Wat denken jullie?
Hoe ziet jullie routine er uit trouwens? Volgen jullie een bepaald schema bijv wakker worden-voeden-verschonen-spelen-slapen? Hier is het eigenlijk altijd: wakker worden-voeden-verschonen-in onze armen, sabbelend op pink-als dit niet helpt in slaap vallen dan de draagzak. Spelen doen we eigenlijk niet, dochter is nu 3 weken, moet dat wel? Is het een idee om bijv een babygym te kopen voor in de box? Zou ze dan tevredener weg te leggen zijn?
God, waarom leren ze je dit niet op school. Hier had ik meer aan gehad dan de stelling van Pythagoras.

Ik heb het gevoel dat jullie meer kennis hebben dan wij. Die honger signalen mis ik denk ik. Hier wordt ze gewoon wakker na ongeveer 3 uur en begint dan te huilen, ik herken inmiddels wel het honger huiltje, daar zit een bepaalde toon in.

Verder gisteren even een mega irritatie moment met mijn schoonmoeder. Van de week kwam ze al veel vroeger dan afgesproken op bezoek, ik was nog niet omgekleed en moest nog kolven etc, en bovendien had ze haar hond meegenomen terwijl wij expliciet hadden gezegd dat niet te willen (hond is onopgevoed en blaft hele tijd, waardoor onze eigen honden ook opgefokter raken). Dat had de irritatie dus al opgedreven, maar gisteren heeft ze mijn man in tranen opgebeld dat ze heel verdrietig was dat ze net ontdekt had dat onze dochter mijn achternaam heeft. WTF?!?! Ten eerste is dit al jaren algemeen bekend, en daarnaast: wat verwacht ze nou met zo'n telefoontje? Als we het al zouden willen veranderen door haar gezeur zou het niet eens meer kunnen (en willen we ook helemaal niet!) dus het enige wat ze ermee bereikt is dat man zich er rot over voelt. Echt wat een gezeik. Ze heeft er sowieso al jaren een handje van om mijn man een rotgevoel aan te praten, over vanalles en nog wat. Ik begin daar goed klaar mee te raken. Alsof we met alles wat er gaande is, ook nog haar gemauw nodig hebben in ons leven.
Zo, erover spuien helpt al haha

Phlora: oef jij krijgt de roze wolk niet cadeau zeg. 13 uur per dag huilen, dat is heel heftig. Beetje domme vraag van mijn kant misschien, maar zou je koemelkallergie niet kunnen uitsluiten door zelf geen koemelkproducten meer te nuttigen zodat het niet in jouw afgekolfde melk terechtkomt? Ik heb er verder geen verstand van, maar dit lijkt me toch makkelijker dan zowel gedoe met een kolf, als gedoe met kunstvoeding. In ieder geval fijn dat de eerste ervaringen met de nieuwe voeding positief waren!

Buik: ik heb wat loshangend vel en wat extra vet onderaan mijn buik hangen, en dat hangt oncharmant over het litteken van de keizersnede en mijn striae heen. Al met al niet zo prachtig. Inmiddels zijn mijn zwangerschapsbroeken wel te wijd maar mijn gewone broeken nog te krap. Momenteel loop ik dus voornamelijk in jurken. Ik kijk tegen dat ik moet gaan werken wel weer hoe het ermee voorstaat en ga dan shoppen.

Ontwikkeling: de kleine is nu precies een maand oud en bij de controle op het consultatiebureau blijkt hij maar liefst 1200 gram te zijn aangekomen en 4 cm gegroeid! Het newborn is er inderdaad wel vanaf nu. Hij is meer wakker en heeft dan ook meer aandacht nodig, maar kan zich gerust ook eventjes vermaken onder de babygym. Tummy time is grappig, hij draait zich namelijk binnen no time weer terug op zijn rug dus we zijn steeds bezig met hem omdraaien. Ach, hij is in ieder geval sterk genoeg!

TweeAapjes: die darmkrampjes zijn zo zielig he. Je hart breekt gewoon. Praktische tip: oordoppen als je met je kleintje op de arm loopt. Niet om m te kunnen negeren maar om het scherpe randje ervanaf te halen. Daardoor houden wij het beter vol als het weer eens zover is.

Mirrie: Overdag wil onze kleine ook niet in zijn bedje slapen. Te allenig denk ik. Hij slaapt veel in de kinderwagen, maar zit het liefst in de draagzak bij mijn man of in de draagdoek bij mij. 1x de trap op en af en meneer slaapt (tenzij hij krampjes heeft).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.