Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Uitgerekend 15-31 juli 2021


Net op controle geweest. De verloskundige in het ziekenhuis kon het 'knap' geluid niet direct verklaren. Ze dacht dat het misschien mijn bekken waren die wat meer los kwamen/lucht die er tussen zat. Het is bij ons in de regio erg druk. Zo druk dat ik pas over twee weken weer op controle kan komen. De verloskundige verwacht echter niet dat ik dan nog zwanger ben. Ben benieuwd hoe lang het nog gaat duren.

Neweve: Ik heb na mijn vorige bevalling wel last van stuwing gehad, ondanks dat ik geen borstvoeding gaf. Ik kreeg toen de tip om een strakke (sport)beha te dragen en verder eventueel een zoogcompres in de vriezer te leggen om daarna in de sportbeha te doen. 

Het kan gek lopen.

Ik werd rond 14.00 gebeld dat er een plekje vrij was om een ballonnetje te zetten, en of ik eerder wilde. Ik wilde wel, dus wij togen richting ziekenhuis. Voor het plaatsen van het ballonnetje deden ze nog een inwendige echo, waar bleek dat de jongeman een stukje terug was geschoten. Ballonnetje zit er nu wel in, maar ik mag tussendoor niet terug naar huis.

Gelukkig hadden we alle spulletjes al meegenomen, dat scheelt weer!

Het plaatsen van het ballonnetje was niet zo aangenaam, maar op zich wel te doen.

Ik beval dus waarschijnlijk morgen!

TweeAapjes ik kom ook maar 1 x per 2 weken. Vaker was niet nodig volgens de vk, omdat alles gewoon goed gaat. Maar aangezien er in de info die ik aan het begin heb gekregen staat dat vanaf 36 weken elke week controle gebruikelijk is, én het vakantieperiode is, denk ik zelf dat ze gewoon te druk zijn net als bij jou. Ik was er gister, en hoop dat die nieuwe afspraak over 2 weken (bij 40+6) helemaal niet door hoeft te gaan. 

Lapjeskat bedoel je dat ie eerst goed ingedaald zat en nu opeens weer wat naar boven is gegaan? Waarom mag je dan niet naar huis, brengt het risico's met zich mee om te bevallen als dat gebeurt? Wat dit soort dingen betreft is het wel irritant dat ze nu maar eens in de 2 weken willen controleren, grrr. 
Heel spannend dat je morgen wsl gaat bevallen, ik hou het forum in de gaten!!

Lapjeskat: wat netjes dat ze dan bellen! Spannend! Succes de komende uren! Hopelijk pakt je lichaam de boel goed op en komt vanzelf opgang! 

Aviendha/ tweeaapjes: apart dat ze dan niet een wekelijkse controle doen. Hier is het ook druk, maar controles gaan gelukkig door. Hier geven ze wel aan dat ze voorkeur voor zkh niet kunnen garanderen en sturen ze zoveel mogelijk aan op thuisbevalling. Ook kraamzorg heeft al aangegeven waarschijnlijk alleen het minimum aan uren te kunnen garanderen. 

Stuwing: hier geen last van gehad de vorige keer, mijn borsten waren ook amper gegroeid,  nu trouwens ook niet. Verwacht deze keer er ook niet al teveel last van te hebben. 

Man: is gelukkig sinds deze week thuis. Hij werkt ook op 1,5uur rijafstand, dus ik vind het heel fijn dat hij thuis is. Ook omdat de vorige bevalling zo snel ging en hij kan lekker met zoontje op pad. Hij vraagt wel regelmatig of er al iets bezig is,  zenuwachtig is hij niet echt.

Weer lekker veel geschreven! 

Even snel over de lekkende borsten. Je zou ook kunnen kijken naar lekschalen/borstschalen, en/of tijdens het voeden een Haakaa op je andere borst kunnen zetten. Dan kun je de extra melk opvangen en op een ander moment (laten)geven.

Ik heb voor mezelf zilverkapjes en wasbare zoogcompressen klaarliggen, en een Haakaa in de hoop dat ik gezegend ben met genoeg productie om daar wat aan te hebben .

Lapjeskat wat leuk dat het al eerder kon! En een voorspoedige bevalling morgen!

Hier zijn de controles wel elke week. Ik vind het wel fijn. Even bevestiging dat alles nog goed gaat, en kletsen over bevallings- en kraamdingen. Bovendien is het een groepspraktijk, dus dan kan ik de verschillende verloskundigen nog een keertje extra ontmoeten. Je weet natuurlijk niet wie er straks aan je bed staat.

Phlora

Phlora

22-07-2021 om 20:59 Topicstarter

Dank allemaal voor de leuke reacties op de naam!

Wat spannend Lapjeskat. Ik hoop dat het snel doorzet! Echt spannend.
Mirrie, Hollandse namen kunnen ook prachtig zijn, ik vind zelf altijd dat een voornaam moet passen bij het gezin/achternaam. Er waren een paar Nederlandstalige namen die wij erg mooi vinden, maar die bij onze buitenlandse families of een rare betekenis krijgt of niet uit te spreken is.
Aviendha wat heerlijk dat het zo chillen is!
TweeAapjes, die knapjes herken ik niet. Heb je er last van?
Hahaha Plukje ik moet wel lachen om je 'hij verdedigt zijn ruimte', alsof het een hondje is. Hier wel herkenbaar trouwens, zodra ik een hand op mijn buik leg draait de kleine vriendin er direct gezellig naartoe.
FTM wat superfijn dat baby zo goed groeit! Lijkt me veel vertrouwen geven. Bizar dat de tijd zo snel gaat he. Waar zijn zilverkapjes precies prettig voor?
Pinguin, ook bij jou gaat het beter lees ik, super. Kan me voorstellen dat het echt een opluchting is als die ellendige te strakke hechtingen eruit gaan! Ik had gehoopt dat de bekkenproblemen snel over zijn zodra je niet meer zo'n zware buik meezeult, maar blijkbaar werkt dat dus niet zo haha.
Vivavette, haha ja de mannen zijn bang iets te missen. Lief eigenlijk ook wel he.
Neweve, was het spannend zonder kraamzorg? Ik verheug me nu al op de eerste wandeling met beeb in de wagen. We hebben onze wagen van de week in elkaar gezet (stond al weken in dichte doos) en man liep zo trots als een pauw met een lege wagen rond. Laat staan als dalijk beeb erin ligt 

Vandaag controle gehad. Ik heb nog wekelijks controles en ook nog niks gehoord dat ons zhuis van voorkeur niet beschikbaar zou zijn. 
Ik heb gevraagd of ik gestript kon worden, maar blijkbaar kan strippen maar 2x (en dan 48u na elkaar) en is de grootste kans op succes als je zover mogelijk bent. Omdat ik zo graag niet ingeleid wil worden en het zhuis 41 weken echt als grens aanhouden, hebben we afgesproken om mij met 40+5 en als dat niet helpt op 41+0 te strippen. Dat is dus nog eventjes. Ze heeft ook niet gevoeld naar ontsluiting, dat leek me niet echt interessant dan nu. Vandaag veel pijnlijke steken, maar geen weeen.
De kapper heb ik dus nog gehaald, ik ben echt superblij met het resultaat, ik deel even een foto ookal is het totaal offtopic, moest namelijk helemaal op de foto voor hun insta Foto verdwijnt na 24uur weer automatisch. Maar ik kan dus helemaal liggen shinen straks in mijn kraambed hahaha

AD97-AAD5-886-E-405-E-A0-B0-5-E7583-F15-A29.jpg

Woow, mooi kapsel Phlora! Zie je er straks mooi verzorgd uit haha. Gister naar de vlos deed ik ook make-up en een luchtje op ook al lag ik verder de hele dag thuis te luieren

Lapjeskat: Heel veel succes vandaag! 🍀

Phlora: Ik heb gelukkig geen last van de knapjes. Was vooral erg benieuwd wat het zou kunnen zijn. Wat een mooi kapsel! Vervelend zijn die steken he? Ik heb er sinds vannacht ook weer last van. Hopelijk zet het door.

kapper die stond hier op de planning voor halverwege week 39, maar toen was beeb er al. Kortom mijn haar is nog onmogelijk lang. Ik heb het wel nog uitgebreid gewassen toen ik weeën stond op te vangen onder de douchen. Dat scheelt gelukkig al een hoop. 

Lapjeskat, veel succes vandaag. 

Hier waren de controles vanaf week 39 elke week (dus had een afspraak staan voor week 37, 39, 40 en 41). Wel had er in de weekenden maar 1 persoon dienst IPV 2. Mijn praktijk werkt in teams, en het zou dus kunnen dat je iemand uit het andere team krijgt (die je dus mogelijk niet hebt gezien). 

Mooi haar phlora! En de naam die jullie hebben vind ik ook mooi. Hij heeft wel iets weg van die van ons maar dat zal ik delen als het zo ver is. 
Succes Lapjeskat! 
Ik vroeg me nog af waarom je graag wilde inleiden voor de 42 weken. Ik weet niet of je dat al gedeeld had en ik erover heen heb gelezen 😅 

ik herken die knapjes niet twee aapjes. Zou ook niet weten wat dat zou kunnen zijn 🧐
Steken heb ik trouwens ook niet. Alleen af en toe dat menstruatiegevoel in mijn onderbuik en richting benen. Verder nog geen signalen. 

Mijn vriend wil ook niet meer naar kantoor 🙈 Hij hoeft maar een half uur te rijden en van mij mag hij gaan, maar hij wil toch liever thuis blijven. Maar vind ik wel zo gezellig moet ik zeggen. 
Bij mij zijn de controles trouwens wel elke week vanaf 36 weken. Er werken meerdere vk in de praktijk dus zie iedere keer verschillende. Ik hoorde wel dat de kraamzorg mogelijk niet aan alle wensen kan voldoen door de drukte. 
Nu komt onze kat net weer binnen met iets in zijn oog. Moet ik straks ook nog naar de dierenarts met die dikke buik 😅 heel handig, maar nog maar snel even doen nu het nog kan. 

lampje, beterschap voor je kat. Hopelijk is het snel verholpen. Onze kat heeft de eerste week non stop in de buurt van mij en baby gelegen maar vind het nu wel welletjes dus blijft in dezelfde ruimte maar op minstens één meter afstand. 

kraamzorg hier werd ook verteld dat er mogelijk afgeschakeld wordt naar minimale zorg. Hier uiteindelijk niet nodig geweest, al had ik wel iemand uit een ander gebied (provincie Flevoland IPV Utrecht). De kraamverzorgster gaf aan dat ze eerder afschrapen bij een tweede kind dan bij een eerste. 

De boel wil nog niet echt doorzetten hier. 2 cm ontsluiting vanmorgen na een nacht die begon met wat ik denk toch wel weeën waren, maar die afzakten tot pijnlijke harde buiken. Ik heb niet echt geslapen vannacht. Ballon zit er nog steeds in, pas als die uitzakt, mijn vliezen breken of morgenochtend vroeg kunnen we weer stappen zetten. Dus ik zit hier een beetje af te wachten nu... Man heeft thuis geslapen, dat was een goed idee denk ik gezien ik de hele nacht aan het spoken ben geweest. Ik kon de weeen en de harde buiken het best lopend opvangen namelijk (echt opvallend hoeveel verschil een andere houding kan maken!).

Lampje: sterkte met je kat. Je kunt je zo'n zorgen maken om zo'n beestje. Vast niet geheel vergelijkbaar met een kind, dat zal vast intenser zijn, maar ik denk altijd dat ons poezebeest een soort oefenkind is ( al trek ik die heus geen rompertjes aan hoor, maar het zorg- en opvoedingsaspect zit er wel in natuurlijk ). Wat betreft inleiden voor 41 weken: dat is omdat er de laatste jaren studies zijn verschenen dat de kwaliteit van de placenta rap afneemt na die termijn, en ook omdat ik het wel mooi geweest vind zo.

Phlora: mooie coupe hoor!

Aviendha: de baby was inderdaad een klein stukje teruggeschoten van volledig ingedaald zijn. Risico hiervan is dat als de vliezen breken, er een stuk navelstreng tussen kan schieten, of bijv. een handje. Als ik mij niet vergis betekent dat een spoedkeizersnee. Om daar eventueel zo snel mogelijk bij te kunnen zijn, moest ik blijven. Overigens moest de gynaecoloog eraan te pas komen om dit definitief vast te stellen middels toucheren, want het was op de echo niet heel goed te zien. 

@lapjeskat, balen dat het nog niet echt doorzet. Ik duim dat de bevsllingsgoden je goed gezind zijn vandaag. Houding doet inderdaad heel veel, ik heb toen de weeën nog relatief onregelmatig en langzaam waren (5-10 minuten ertussen), verschillende houdingen geprobeerd. het fijnste vond ik leunend over een bank/stoel terwijl mijn man m'n rug masseerde of zitten op de rand dan het bed, half hangend aan man. Ook tijdens het persen kan wisselen helpen (toen volgde ik wat meer de mensen om me heen want zelf vergat ik het  ), in een andere houding komt de kleine soms net wat makkelijker een hoek/draai door. In dat uurtje heb ik denk ik 3 of 4 verschillende houdingen gehad. 

Hier heb ik gisteren eenmalig gekolfd na een voeding zodat man overdag een voeding kan overnemen (al moet ik rond die tijd ook kolven). Voor man is dat een extra binding moment met de kleine en voor mij even me-time tijdens het kolven (ik kijk die 10-15 minuten naar luchtige YouTube filmpjes of luister muziek). Kleine heeft tijdens de voeding door man vandaag bijna de volledige 125 ml opgedronken! 😶 (Een kleintje van rond de 4kg drinkt ongeveer 600 ml per dag). Ik ben benieuwd hoelang ze op deze voeding doet... 

Lapjeskat schreef op 23-07-2021 om 13:01:

De baby was inderdaad een klein stukje teruggeschoten van volledig ingedaald zijn. Risico hiervan is dat als de vliezen breken, er een stuk navelstreng tussen kan schieten, of bijv. een handje. Als ik mij niet vergis betekent dat een spoedkeizersnee. 

Bij mij was de baby (ook) nog niet volledig ingedaald. Bij het breken van de vliezen moest ik om deze reden dus gelijk de verloskundige bellen en plat gaan liggen. Na een check (kijken en meten hartslag kleine), mocht ik weer rondlopen. Al kwamen ze toen de weeën startte (tijdens een wee heeft het kleintje het het zwaarste) nog een keer controleren. De kleine was toen wel ingedaald en er zat gelukkig niks klem/in de weg, anders was het inderdaad medisch met waarschijnlijk een keizersnee geworden. 

Phlora: mooi, je haar! Jij ligt te shinen op het kraambed.

Lampje: Beterschap met de kat. Hopelijk valt het mee?

Lapjeskat: Vervelend dat het nog niet doorzet. Hopelijk verandert dat snel! Heel veel succes gewenst in ieder geval!!

Neweve: Leuk voor je man om een voeding over te nemen, kan me voorstellen dat dat (zeker ook voor hem) fijn is.

Hier zijn sinds week 38 de controles iedere week. Aankomende week (40) nog op locatie bij vk en daarna komen ze aan huis. Ook hier krijg ik waarschijnlijk minder kraamzorg gezien de drukte. Ik wacht het wel even af en zie het wel…


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.