Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Uitgerekend 15-31 juli 2021


Voor de tabel: 2e kindje, geslacht nog onbekend, uitgerekend op 21 juli, leeftijd 32

Voor de tabel:
Leeftijd: 28
Geslacht: jongen

handig een tabel! Zag dat het grotendeels al was ingevuld voor mij, bedankt!

Leeftijd :29
Leeftijd man : 32

Ik droeg overigens heel hoog, had oo beurse ribben daardoor. Dus dat zegt ook niks haha. En had eigenlijk als voortekenen alleen slijmverlies en laatste 2 dagen echt ontzettend pijnlijke borsten. 

Ben zo benieuwd naar jullie verhalen! Komt elke dag weer wat dichterbij. Spannend!

Bedankt nog voor de tip over het plassen bij jongentjes, ga dat zeker proberen

Imi

Imi

19-07-2021 om 11:53

Borstvoedingsforum

"In mijn tijd" (bijna 20 jaar geleden 😉) volgden de meeste a.s. moeders die borstvoeding een serieuze kans wilden geven vooraf een cursusje, drie avonden in mijn geval. Dat was supernuttig! Vaak bood de verloskundigenpraktijk die ook aan. Gebeurt dat niet meer?

Je kunt op de raarste momenten ineens met vragen zitten. Als je een betrouwbaar antwoord wilt, kun je hier terecht: https://www.borstvoedingsforum.nl/

Ik heb vorige keer trouwens juist ervaren dat veel mensen negatief op bv reageerden. Ik heb mijn zoontje uiteindelijk 2 jaar gevoed, en daar vonden veel mensen ook wat van. Irritant al dat commentaar, laat iedereen lekker doen wat voor hem/haar het beste voelt.

lenthe, gefeliciteerd! 4 uur klinkt als een mega snelle bevalling. Heb je nu nog veel naweeën? Of valt dat dan mee?

@Mirrie wat vervelend van de hooikoorts. Hopelijk helpt de regen iets zodat de pollen wat zakken. 

borstvoeding ik vond de webinar van het Tergooi ziekenhuis erg fijn ter voorbereiding. Hij staat ook op YouTube (voor als je een half uurtje over hebt). De eerste 2 weken is borstvoeding echt wel werken/oefenen, jij en je kindje moeten toch elkaars ritme leren kennen. Dus het gaat meestal niet van een leien dakje (kraamzorg zei dat we bij 80% wel iets is), dan is het ook gewoon fijn om wat kunstvoeding te hebben. Want hoe minder stress hoe makkelijker de borstvoeding gaat. En uiteindelijk geldt: het beste is een gevoedde baby. 

inleiden, hier uiteindelijk niet ter sprake geweest maar ik begreep dat het ook rust kan geven als je die datum gewoon alvast gepland hebt. Dat je weet dat je niet langer dan 41+3 (ofzo) hoeft te wachten maar wel gewoon kan afwachten als je 40+ weken bent. 

Voortekenen ik had voor de bevalling geen duidelijke voortekenen (dus geen voorweeen ofzo). Echter had ik wel toevallig die maandag allemaal nuttige dingen gedaan (rondje schoonmaken, uitgebreid boodschappen doen etc). Kortom de nesteldrang sloeg maximaal toe. 

Voor de tabel: ik en man zijn beide 30, dit is ons eerste kind, het was een verrassing maar het is een dochter! Uitgerekend vandaag (19juli) bevallen op 13 juli

Lenthe: gefeliciteerd! Inderdaad een hele snelle bevalling.

Perineum crème
: ik ken het niet het kan helpen om een lauw warm washandje er tegenaan te laten drukken door de verloskundige of verpleegkundige om de huid soepel te laten zijn.

Ze had het bij mij ook gedaan, maar ik moest ook wel wat gehecht worden. Ik ben wel bij een stukje verdoofd (maar ja ik was in het ziekenhuis dus als het daar op is..) maar een deel kon niet verdoofd worden. Je hebt wel op dat moment al het zware werk verricht en je baby bij je. Ik moest wel even mn tanden op elkaar zetten.

Bekkeninstabiliteit: het kan ook helpen om op zo'n bal te zitten. Dat is in ieder geval beter dan op de bank blijkbaar.

Inleiden: ik zag er een beetje tegenop om eventueel weeënopwekkers te krijgen, maar bij mij kwam het na het breken van de vliezen vanzelf op gang. Is ook nog een mogelijkheid en het gaf mij rust om een 'einddatum' te hebben. Maar ik snap helemaal dat je liever wil dat het zelf op gang komt, had ik liever ook gehad. 

Lapjeskat:je leert het allemaal snel genoeg hoor! Voor mij is het dan nu de tweede, maar ik moet ook echt weer wennen aan het kleine en dat hij nog niet zo meewerkt met aankleden haha. Ook merk ik dat je hem echt weer moet leren kennen: hoe klinkt het als hij honger heeft en wanneer is het iets anders, etc. Maar als je het eenmaal doet is het na een tijdje alsof je nooit anders hebt gedaan

TweeAapjes: helemaal eens wat betreft flesvoeding! Bij m'n oudste wilde ik graag borstvoeding geven, maar dat lukte niet zo goed. Nu bewust voor fles gekozen en het geeft zoveel rust. Ik hoop Aviendha dat je de mening van je familielid naast je neer kan leggen. Vind het echt niet kunnen als mensen zo'n sterke mening willen doordrukken (over wat dan ook) m.b.t. andermans kinderen.
Dat van het voorspellen over wanneer je gaat bevallen vond ik ook zo irritant.

Tabel:
Leeftijd 30 (man 31), 2e kindje, uitgerekend 16 juli, bevallen 16 juli, jongen

Dank allen voor de felicitaties!  Nog even een update vanuit hier:
Zoontje is nu 3 dagen oud. Ik vind het echt wennen om weer zo'n kleintje te hebben. Heb met aankleden en verschonen echt het gevoel dat hij zo breekt. Zijn dag- en nachtritme is ook nog omgedraaid en was vergeten dat de nachten wel zwaar zijn. Hopelijk komt dat snel. Hij drinkt nog geen grote hoeveelheden, dus hij meldt zich wat vaker. Hij heeft de eerste paar dagen last van misselijkheid gehad door de snelle bevalling. Blijkbaar zat hij op moment van 8cm ontsluiting nog vrij hoog in mijn bekken en moest dus nog helemaal naar beneden. Van 8cm t/m geboorte duurde 20 minuten. Niet gek dus dat hij daar wel even last van heeft gehad. Ik kan wel goed terugkijken. Had er de hele tijd maximaal 2 mensen bij, ondanks dat ik wel in het ziekenhuis beviel. Dat heb ik nog gezegd tegen de verloskundige en blijkbaar heeft ze dat bewust zo gedaan. Omdat mijn lichaam alles zelf oppakte dacht ze dat extra mensen alleen maar voor adrenaline zouden zorgen. Had ze goed ingeschat!  
Verder heb ik flink last gehad van naweeën en heb nog steeds wel wat last van m'n buik. En de hechtingen beginnen nu een beetje te trekken, maar dat is op zich ook wel weer een goed teken.
We hebben deze keer wel kraamzorg, wat is dat fijn! We hebben het in ieder geval heel erg getroffen met die van ons. Ze is super leuk met oudste zoontje ook en ze doet veel in huis. Ik vind het wel lastig om het los te laten en me te laten bedienen enzo, maar dat gaat al wel wat beter. De nachten zijn nu wel wat zwaarder omdat 's ochtends oudste zoontje ook gewoon opstaat en moet eten. Hij slaapt wel de hele nacht door dus hij is om half 8 ook echt klaar voor de dag. Dus het is nog even zoeken naar een ritme, maar gelukkig heeft mijn man 4 weken vrij.

Voor degene die nog moeten bevallen; het is super moeilijk maar probeer je over te geven en te accepteren dat het pijn doet. Hoe meer je kunt ontspannen, hoe meer endorfine je lichaam aanmaakt. Uiteindelijk komt er een soort oerkracht en kun je het echt (ook al heb ik zelf ook een paar keer gezegd dat ik niet meer kon).

Phlora: dank voor de tabel!

Pinguin: Leuk om van je te horen en fijn dat de kraamhulp zo goed bevalt. Hoe vindt je oudste het om grote broer te zijn?
En dank voor je bemoedigende woorden, dat doet mij in ieder geval goed!

Neweve: Dank voor de tip, die webinar ga ik eens kijken!

Lampje: Geen idee of die dadels echt helpen. Er is wel veel onderzoek naar gedaan en het schijnt diverse voordelen te hebben gedurende de bevalling en daarna. In het kader van baat het niet dan schaadt het niet, ben ik eraan begonnen. Overigens wel een uitdaging om zoveel dadels te eten (minimaal 6), ik red het meestal niet.

Hier gaat het goed. Af en toe voel ik wel wat druk in mijn onderbuik, maar ik heb nog niet het gevoel dat er iets staat te gebeuren. Verder verveel ik me wel een beetje in mijn verlof. Stiekem mag het van mij wel beginnen


Fijn die tabel Phlora!
Vivavette, hier is de verveling ook een beetje begonnen. Alles is klaar en om nou heel veel af te spreken met iedereen vind ik ook lastig. Want wat nou als er ineens iets begint 🙈 maar deze week doe ik dat nog maar wel. Ik vermaak me tussendoor met de serie outlander en ben maar met een puzzel begonnen 😅 ik ben blij dat het niet zo heet is! Van mij zou het ook mogen beginnen.
En wat betreft de dadels heb je dat goed. Je kunt het altijd proberen. Maar het zou mij al snel gaan tegen staan 🤢

Pinguin, bedankt voor je advies. Dat doet me ook goed. Ik ga het in ieder geval zeker proberen! 
Fijn dat de kraamhulp goed bevalt! Leuk voor je oudste zoontje ook. Klinkt als een fijne kraamweek zo. En ik kan me voorstellen dat de flesvoeding veel rust geeft. Je weet precies wat hij binnen krijgt en hebt geen gedoe meer aan je lijf. 
Ik wil de borstvoeding wel proberen. Heb ook een cursus gehad bij een lactatiekundige. En als het echt niet wil sta ik ook positief tegen flesvoeding. Ik heb daar ook wel alles voor in huis. Mijn vriend is ook 3 weken vrij na de bevalling en ik wil de eerste twee weken nog niet teveel bezoek ontvangen, zodat ik echt kan investeren in de borstvoeding en wat slaap 🤫

Hoi! Voor de tabel: ik ben 34, vriend 36 jaar. Dit is ons 2e kindje, we hebben al een zoon en nu dus een dochter erbij. Uitgerekend 23 juli, bevallen op 17 juli. (39+1)

Hier gaat het in principe goed. Ik voel me goed, heb maar 1 hechting die ik niet voel en ook de (wel behoorlijk aanwezige) aambeien zijn niet zo pijnlijk als na de 1e bevalling, toen kon ik eigenlijk niet eens zitten. 
Ik heb bewust voor flesvoeding gekozen omdat bv vorige keer niet op gang kwam en ik me heel ellendig voelde. Ik ben echt zo blij met deze keuze. Ik heb namelijk geen enkele stuwing en voel niks aan mijn borsten. De vk zei vanochtend dat het écht goed was dat ik niet voor bv heb gekozen, want anders was het alleen maar ellende geworden dat het niet op gang kwam. 
Echt, voor iedereen die nog hiermee te maken krijgt... volg je gevoel! Luister niet naar anderen, lach vriendelijk en zeg: "bedankt voor je input, maar wij doen het op onze manier." Ga niet de discussie aan, je gaat het toch niet winnen en je bent al labiel genoeg van al het voorafgaande Als je zelf wil en het voelt goed, zet dan door, maar als je je rot voelt en het gaat je tegenstaan, stap dan over (je geeft je kind geen wodka of vergif als je voor flesvoeding kiest)

Dochter is ontzettend tevreden, behalve in de nachten. We hebben nu twee nachten gehad waarbij ze van 23.00 tot 6.00 uur heeft gehuild. Wij zijn nogal gesloopt. Volgens de vk komt dit omdat ze "moet wennen aan de wereld en aan de voeding" en dat ze normaal gesproken in de buik ook op die tijden wakker was. Vk gaf aan dat er mogelijk nog 1 zo'n nacht komt, waarna het beter zou moeten gaan. We hebben daarnaast ook een afspraak gemaakt met de chiropractor, om te kijken of er lichamelijk niets bijzonders is ivm de snelle bevalling. 

Wat ontzettend leuk en fijn om alle verhalen van iedereen te lezen!

@Neweve, ik heb de eerste ongemakkelijke/intieme vraag gehad. Van de buurvrouw notabene!  Ik was gister lekker in de tuin aan het rommelen (zoontje sliep heerlijk) en toen kwam ze over de schutting vragen hoe het met mij ging. We hadden een kaartje door de bus gedaan van het weekend, zodat iedereen op de hoogte was dat er een baby was geboren. Wij zijn verder niet van iets in de tuin ofzo doen. Dus ze hoorde mij in de tuin en vroeg dus hoe het ging, en hoe het met onze zoon ging. Nou prima gesprek verder en ineens vraagt ze hoe de bevalling was gegaan en of ik nog uitgescheurd ben en hechtingen heb. Uhhhh wat? Dus heb maar gewoon nee gezegd en dat ik er goed uit ben gekomen. Heel bijzonder!

@Pinguin bij mij hebben ze tijdens de bevalling ook een nat washandje ertegen gehouden, om het uitscheuren te voorkomen/verminderen. Ook mocht ik op een gegeven moment niet meer persen. Voor de mensen die nog moeten bevallen, luister daar dus goed naar! Heeft bij mij wel goed geholpen  Mooie omschrijving verder over het bevallen! Volgens mij zegt iedereen op een gegeven moment dat ie niet meer kan of pijnstilling wilt haha. 

@Puzzelstuk ik vind ook dat commentaar en meningen over borstvoeding zwaar iritant. Iedereen moet lekker zelf weten wat ie doet. Volg vooral gewoon je gevoel en doe dus wat voor jou/jullie fijn voelt! 

@Lenthe, fijn dat je voor jezelf al die keuze hebt gemaakt en het klinkt alsof dat een hele verstandige keuze is geweest. Heb je gelukkig al die stress daarvan niet, want er komt toch al een hoop bij kijken die eerste periode met een kleintje! Vervelend dat je nachten zo gebroken zijn, kan je overdag wel een beetje slapen? Misschien afwisselen met man ivm de zorg van je andere kindje? 

Hier gaat het eigenlijk best wel heel goed. Vannacht heerlijke nacht gehad, kleine is gevoed om 23.30, daarna kwam hij pas 3.30 en toen pas 7.30. Dus heerlijk kunnen slapen. Verder is het een rustige baby, vooral als hij bij mama kan liggen. Alleen verschonen en aankleden heeft hij echt een enorme hekel aan! 
Hij drinkt heel veel en heeft enorme zuigkracht (auw tepels) en poept ook enorm veel. Echte spuitluiers. Herkenbaar voor iemand? Wist niet dat ze zoveel konden poepen en plassen haha. Morgen komen ze alweer langs van het consultatiebureau dus ben heel benieuwd hoe dat gaat en wat hij weegt. Als ik naar hem kijk kan ik mij gewoon niet voorstellen dat hij 11 dagen geleden nog in mijn buik zat. Hoe dan? Haha wat gaat het allemaal snel 😍

Willen mensen trouwens namen delen van baby's? Mijn zoon heet lias Riven♥️, roepnaam Lias

Geweldig Phlora dat je de tabel weer hebt opgetuigd! Ik moet wel toegeven dat ik deze winter eigenlijk 37 geworden ben, maar ook zonder die correctie ben ik nog steeds de oudste zie ik 🤭.

Gefeliciteerd Neweve, Wilgentak, Lenthe, Pinguin!!! Echt heel fijn om al zoveel ervaringen van bevalling en kraamtijd te lezen, superleerzaam. 

Ik zit nog steeds bij de grotere groep van wie het wel mag beginnen! Het rommelt wat met wat druk in de onderbuik en pijntjes, etc. En ook het schoppen en bewegen is soms pijnlijk nu. Maar we denken nog steeds dat het komend weekend pas gaat gebeuren. We zullen zien. Voorlopig heb ik nog genoeg klusjes in en om het huis om me bezig te houden. En natuurlijk het dagelijkse middagdutje. Slapen 's nachts gaat wat minder slecht, dus dat geeft ook vertrouwen.

Vorige week en vandaag naar de chiropractor geweest. Ik had vooral aan 1 kant van mijn bekken last, en wilde m'n lichaam bovendien extra voorbereiden op de bevalling (ruimte banden, baarmoeder, etc.) dus ik dacht ik probeer het gewoon. Het was iemand die de Webster techniek gebruikt, die speciaal bedoeld is voor zwangeren. Alles bij elkaar voelde ik na de eerste behandeling al verbetering, en tijdens de tweede behandeling voelden beide kanten al veel meer gelijk. De rest voelde ook goed, dus fysiek ben ik er helemaal klaar voor. Missie chiropractor geslaagd.

Tja voor de dadels ben ik zo kort voor de uitgerekende datum al te laat. Maar ik ben ook niet zo'n liefhebber, ik vind ze zo zoet. Maar het klopt wel dat er voordelen zijn aangetoond. Overigens gaat het niet om het aantal dadels, maar om het gewicht! De medjoul dadels die we meestal in de supermarkt zien zijn een stuk groter dan de dadels die in de meeste onderzoeken zijn gebruikt. Het algemene advies is 60-80 gram per dag, dus dan heb je met 3-5 medjoul dadels al genoeg. 
Maar als iemand nog tips heeft om ze aantrekkelijker te maken, graag! Een paar dagen dadels eten zal vast al beter zijn dan helemaal niet.

Die vragen over inscheuren zou ik alleen stellen bij echt goede vriendinnen. En als ik de vraag zou krijgen van anderen, dan zou ik mogelijk iets zeggen als: bevallen is geen pretje, maar ik herstel goed. Geen antwoord op de vraag, maar ook niet onvriendelijk haha

Mooie namen Firsttimemom! Klinkt alsof het heel goed gaat bij jullie! Die luiers hoor ik vaker bij borstvoeding. Klinkt gek, maar gewoon van genieten dat alles goed werkt, want darmkrampjes zijn echt heel vervelend! 

Over het opwekken van de bevalling... ik geloof er niet zo in. Behalve seks is weinig bewezen, volgens mij moet je dan veel eten. Ik heb wel gehoord dat Scharlei  (te koop bij een natuurwinkel) wel zou werken 

Gefeliciteerd Lenthe! Fijn om te horen dat het goed gaat. Klinkt als de juiste beslissing om voor flesvoeding te gaan. Het wordt mijn eerste kind en ik ga borstvoeding proberen, maar heb steeds geroepen dat ik me niet wil laten slopen omdat het MOET lukken, en overstap op fles als het die kant op dreigt te gaan. Heb man ook gevraagd mij daaraan te herinneren mocht het nodig zijn.

Mijn baby is ook heel druk 's nachts, vanmorgen vergeleek ik zijn/haar gedrag met een druppelende kraan. Echt uren achter elkaar tik...tik...tik... Dude, let me sleep!! Dat belooft wat voor na de geboorte.

Pinguin bedankt voor je woorden, ik kan zulke dingen niet vaak genoeg lezen haha.

Firsttimemom zo awkward als die buuf ben ik ook weer niet hahaha. Ik vraag het alleen aan mensen die dicht bij me staan. Echt goeie vriendinnen of (schoon)zussen. En dan in een lopend gesprekje erover niet zo out of the blue.

Wat een mooie naam van je zoon! Ik wil tzt de naam wel sturen via een pb'tje naar jullie. Ben een beetje bang voor herkenning anders. Ik schrijf ook op andere plekken. Niet hele rare dingen hoor maar vind ik toch een beetje ongemakkelijk.

Plukje dat verklaart waarom ik nooit aan 6 dadels kom! Ik eet medjoul dadels, dat zijn behoorlijke knotsen.

Trouwens, het onderzoek waardoor iedereen zo lyrisch is over dadels is gebaseerd op een groep vrouwen die 6 dadels per dag aten, versus een groep die er geen aten. Daaruit zijn significante verschillen gekomen (bijv. in kracht vd weeen, snelheid ontsluiting enz). Maar dat onderzoek sluit natuurlijk niet uit dat minder dadels óók effectief kunnen zijn.

De tabel klopt nog voor mij behalve dat ik intussen 29 ben geworden en het geslacht is een verassing

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.