Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Thuisbevallen word zeldzaam


Phryne Fisher

Phryne Fisher

27-02-2017 om 17:40

Knippen

Ik weet niet wat het knipprotocol is. Bij mijn eerste is na ruim twee uur persen besloten tot een vacuümpomp en dan wordt standaard ingeknipt. Op dat moment vond ik het prima, ik was wel klaar met het gedoe. Ik kan me voorstellen dat als ik thuis was begonnen, de vk na een uur persen me al had doorverwezen. Of al omdat ik 7 uur heb gedaan over de laatste 3 cm ontsluiting. Bij nr 2 ging alles goed tot aan het placentaverhaal en een zware bloeding. Dat was gierende sirenes geworden als ik niet al in het ziekenhuis geweest was.
Je weet van tevoren niet hoe het gaat lopen, dus dan is een arts en allerlei toeters en bellen in de buurt wel heel verstandig. Zeker omdat dus kennelijk maar iets meer dan 10% van de bevallingen soepel thuis wordt afgemaakt.

Zon

Zon

27-02-2017 om 18:36

Triva

De dietist weet veel van voeding en dan ook met name welke producten je zou kunnen gebruiken. Niet alleen gewone producten, maar ook de speciale voeding van Nutricia. Ook over leefstijladvies en -verandering kan zij je adviseren.

De internist weet veel meer van de werking van de alvleesklier, insuline en het afweersysteem van het lichaam. Ook over de achtergrond van stofwisselingsziekten (om het ziektebeeld beter te begrijpen) hoef je niet bij een dietist aan te komen. Het kennisniveau is echt onvergelijkbaar.

Maar prima natuurlijk als jij met je medische vragen een dietist raadpleegt.

Een verloskundige kan prima de zwangerschapscontroles uitvoeren en een ongecompliceerde bevalling leiden. Al zou iedere verpleegkundige dat ook kunnen, vroeger werd het 'gewoon' door de huisarts gedaan. Het wordt alleen lastig als je iemand met beperkte medische kennis een inschatting laat maken die de toekomst van de ongeborene voor altijd kan bepalen.

Alledrie

Ik ben in een kraamhotel bevallen, ene keer thuis en een keer in het ziekenhuis. Allemaal prima, allemaal goed gegaan. Wat boffen we toch in Nederland!

skik

Triva

Triva

27-02-2017 om 19:39

zon

'De internist weet veel meer van de werking van de alvleesklier, insuline en het afweersysteem van het lichaam. Ook over de achtergrond van stofwisselingsziekten (om het ziektebeeld beter te begrijpen) hoef je niet bij een dietist aan te komen. Het kennisniveau is echt onvergelijkbaar.'

En wanneer heb jij de opleiding tot diëtist gedaan?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.