Weet jij welke voedingsstoffen je extra nodig hebt tijdens de zwangerschap? Deze vitamines zorgen voor een gezonde zwangerschap
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Stress van ex


Catwoman, heb je nou recht op een toevoeging?
Je bent goed bezig hoor. In het algemeen trouwens.
Vind je het zelf oke zo twee keer per week met je ex bezig te zijn? Oftewel, het is in zijn belang, voor kleine weet ik niet, maar voor jou? En is dat info mailen tussendoor er dan van af? Anders ben je 3x per week met je ex bezig.

Als de advocaat een volgende keer iets voorstelt, mag je ook weer zeggen: ik denk er even over na. Het lijkt me goed je aan te leren niet meer meteen te reageren, maar zaken even te laten bezinken. Je kunt het dan ook even hier tegen het licht houden, we hebben hier veel denkkracht met zijn allen om mee te denken en (de meesten) kennen de geschiedenis goed dus dat is ook handig. Soms ziet iemand hier iets waar advocaat nog niet aan gedacht heeft. Reageren geeft nl meestal echt geen haast.
Geniet van je kleine knul.

Temet schreef op 28-12-2022 om 08:12:

Nu je die advocaat hebt, kan je een tandje terugschakelen en het gros van de correspondentie via hem/haar laten lopen. 

Dat kan aardig in de papier lopen.

Niet als ze voor een toevoeging in aanmerking komt, dan wordt er eenmalig een eigen bijdrage betaalt (en eventuele kosten voor griffiegeld etc) en daar blijft het bij. 

betaald, met een d

Temet schreef op 28-12-2022 om 10:51:

betaald, met een d

Temet, met het nieuwe forum is er ook de mogelijkheid je bericht nog aan te passen binnen een half uur na plaatsing. Even op het potloodje klikken en je kunt wijzigen.

Temet schreef op 28-12-2022 om 10:51:

Niet als ze voor een toevoeging in aanmerking komt, dan wordt er eenmalig een eigen bijdrage betaalt (en eventuele kosten voor griffiegeld etc) en daar blijft het bij.

Bij een toevoeging krijg je een bepaalde tijd.. je advocaat mag x uur voor jou aan het werk. Alles aan communicatie gaat daar vanaf. En advocaten rekenen in tijdseenheden als ze telefoneren, bijvoorbeeld. Een tijdeenheid gaat per 7 minuten (ook als je maar 1 minuut belt). Dat kan snel gaan. 

Als de tijd opgesoupeerd is, mag je het zelf betalen.  En dan leer je het heel snel af om je advocaat voor elk klein ding in te zetten.

Niet elke advocaat vindt het prettig om zich tussen elke communicatie van 2 mensen te moeten bevinden of wil zich voor onbenulligheden laten lenen. Je advocaat daarmee onbedoeld tegen de haren instrijken is ook geen goed idee.

En dan is er ook nog een verschil of de advocaat een eenpitter is (die typen vaak zelf alle briefjes, houden de dossiers bij, nemen alle telefoontjes aan want die hebben geen secretaresse) of in een maatschap zit. In een maatschap wil een secretaresse nog wel eens de tijd nemen voor een client of wordt de stagiair -onder begeleiding van de patroon- ingezet (kan ook kosten schelen)- ingezet voor zo’n zaak (meestal lager uurtarief). Bespreek dus welke informatie jouw advocaat nodig heeft en op welke manier je dat communiceert en wanneer.
Zo haal je meer uit je advocaat.

Philou schreef op 28-12-2022 om 11:34:

[..]

Bij een toevoeging krijg je een bepaalde tijd.. je advocaat mag x uur voor jou aan het werk. Alles aan communicatie gaat daar vanaf. En advocaten rekenen in tijdseenheden als ze telefoneren, bijvoorbeeld. Een tijdeenheid gaat per 7 minuten (ook als je maar 1 minuut belt). Dat kan snel gaan.

Als de tijd opgesoupeerd is, mag je het zelf betalen. En dan leer je het heel snel af om je advocaat voor elk klein ding in te zetten.

Niet elke advocaat vindt het prettig om zich tussen elke communicatie van 2 mensen te moeten bevinden of wil zich voor onbenulligheden laten lenen. Je advocaat daarmee onbedoeld tegen de haren instrijken is ook geen goed idee.

En dan is er ook nog een verschil of de advocaat een eenpitter is (die typen vaak zelf alle briefjes, houden de dossiers bij, nemen alle telefoontjes aan want die hebben geen secretaresse) of in een maatschap zit. In een maatschap wil een secretaresse nog wel eens de tijd nemen voor een client of wordt de stagiair -onder begeleiding van de patroon- ingezet (kan ook kosten schelen)- ingezet voor zo’n zaak (meestal lager uurtarief). Bespreek dus welke informatie jouw advocaat nodig heeft en op welke manier je dat communiceert en wanneer.
Zo haal je meer uit je advocaat.

Precies. Dit kan echt flink in de papieren gaan lopen. 
Maar geen stress is ook iets waard natuurlijk. 


"Bij een toevoeging krijg je een bepaalde tijd.. je advocaat mag x uur voor jou aan het werk. Alles aan communicatie gaat daar vanaf. En advocaten rekenen een tijdseenheden als ze telefoneren, bijvoorbeeld. Een tijdeenheid gaat per 7 minuten (ook als je maar 1 minuut belt). Dat kan snel gaan.

Als de tijd opgesoupeerd is, mag je het zelf betalen. En dan leer je het heel snel af om je advocaat voor elk klein ding in te zetten."

Tenzij het systeem ergens in de afgelopen 3 jaar stiekem ingrijpend is gewijzigd toen ik even niet oplette, is dit echt niet waar. 

Het idee van het systeem is dat een toevoegingsvergoeding is gebaseerd op het gemiddelde aantal uren waarvan is bedacht dat dit aan de zaak wordt besteed. Die gemiddelden kloppen niet, maar dat terzijde. 

Als je advocaat meer dan 3 x dat aantal uren aan een zaak moet besteden dan kan hij/zij vragen om een hogere vergoeding omdat er sprake is van een "extra bewerkelijke zaak". Of daarvan daadwerkelijk sprake is, is ter beoordeling van de Raad voor Rechtsbijstand, die meestal vindt dat de zaak niet feitelijk of juridisch complex is. Reden waarom advocaten die extra uren meestal niet eens meer aanvragen, want ze krijgen ze toch niet. Maar wordt een dergelijke uitbreiding wel toegekend, dan wordt een tweede eigen bijdrage geheven. Let wel, dan is er dus minimaal 3 keer zoveel uren besteed als het forfaitaire aantal (als er niks is veranderd dan staat voor een omgangszaak 7 uur, dus dan heb je het over 21+ uur). Zie hier: https://www.rechtsbijstand.nl/mediation-rechtsbijstand/hoeveel-betalen/eigen-bijdrage/

Dit systeem van forfaitaire vergoedingen is op zich voor de advocaat een stimulans om niet teveel tijd in de zaak te steken. Dat neemt niet weg dat hij/zij toch de rechtshulp moet leveren die nodig is. Een advocaat mag niet de rechtsbijstand staken omdat het teveel tijd kost, en een advocaat mag ook niet een cliënt kosten voor zijn/haar werk in rekening brengen (naast de eigen bijdrage) bovenop de toevoegvergoeding. De advocaat die dat toch doet, wordt tuchtrechtelijk opgeknoopt. 

Wat een advocaat wel mag doen, is uitleggen dat hij/zij een zaak niet op toevoegbasis wil behandelen omdat het financieel onverantwoord is, maar dat moet hij/zij dan wel van tevoren doen, zodat de cliënt de mogelijkheid heeft om een advocaat te zoeken die de zaak wel op toevoegbasis wil doen. Het is vziw in het familierecht niet ongebruikelijk dat een advocaat maar een beperkt aantal toevoegzaken per jaar doet. Of helemaal geen natuurlijk.

Omgangszaken op toevoegbasis zijn trouwens niet altijd financieel rampzalig, omdat er vaak meerdere zittingen bij komen kijken en je een extra bonus per bijgewoonde zitting krijgt, dus dat compenseert dan weer voor de lage basisvergoeding.

Een advocaat die vindt dat er teveel tijd gaat zitten in telefoontjes of correspondentie zal zijn cliënt proberen bij te sturen, maar extra rekeningen sturen in een toevoegzaak mag gewoon echt niet. 

Catwoman

Catwoman

28-12-2022 om 13:12 Topicstarter

ArianneH schreef op 28-12-2022 om 10:04:

Catwoman, heb je nou recht op een toevoeging?
Je bent goed bezig hoor. In het algemeen trouwens.
Vind je het zelf oke zo twee keer per week met je ex bezig te zijn? Oftewel, het is in zijn belang, voor kleine weet ik niet, maar voor jou? En is dat info mailen tussendoor er dan van af? Anders ben je 3x per week met je ex bezig.

Als de advocaat een volgende keer iets voorstelt, mag je ook weer zeggen: ik denk er even over na. Het lijkt me goed je aan te leren niet meer meteen te reageren, maar zaken even te laten bezinken. Je kunt het dan ook even hier tegen het licht houden, we hebben hier veel denkkracht met zijn allen om mee te denken en (de meesten) kennen de geschiedenis goed dus dat is ook handig. Soms ziet iemand hier iets waar advocaat nog niet aan gedacht heeft. Reageren geeft nl meestal echt geen haast.
Geniet van je kleine knul.

Ja ik heb recht op een toevoeging. Dat is al aangevraagd door de advocaat. 

Ik heb er niet echt zin in om met mijn ex te gaan zitten. Dat had ik ook aangegeven maar de advocaat zegt dat als ik dat doe ik wel sterker sta mocht het voor de rechter komen. Ik kan dan aantonen dat ik er alles aan heb gedaan om omgang mogelijk te maken. En we hebben als voorwaarde gesteld dat mijn ex zich netjes moet gedragen naar mij en niet negatief. Zodra hij dat doet kan ik er gelijk mee stoppen en heeft hij weer een minpuntje op zijn lijst. Zo gooit hij zijn eigen glazen in. En ik heb ook gezegd dat ik die omgang niet in mijn huis wil. Dus alleen bij hem thuis of op neutraal terrein. En het is dan maar 1 of 2 uurtjes. Ik kan dan een boek meenemen en dat lezen bijv. 

Catwoman

Catwoman

28-12-2022 om 13:22 Topicstarter

ik had de advocaat gevraagd of ik wel of niet zelf contact moet onderhouden met mijn ex en hij zegt dat ik dat het beste wel kan doen. En hij wil in de volgende brief ook alimentatie aanvragen 

Goed dat je alimentatie vraagt. Dat heeft hij zeker uit zichzelf nog niet aangeboden, je ex. 

Temet schreef op 28-12-2022 om 11:52:


Tenzij het systeem ergens in de afgelopen 3 jaar stiekem ingrijpend is gewijzigd toen ik even niet oplette, is dit echt niet waar.

Dat zal dan zo zijn want in de laatste toevoeging die ik ken, was sprake van een aantal uur en toen dat op was deed de advocaat niets meer. 
Maar stel dat die wel wat zou doen, is het heel lullig om je advocaat voor het blok te gratis voor je te laten werken omdat jij jouw communicatie door hem of haar te laten doen. Lekkere relatie met je advocaat heb je dan. 

Catwoman

Catwoman

28-12-2022 om 13:34 Topicstarter

ik krijg net een brief van de advocaat met de bevestiging en daar staat in dat ik een eigen bijdrage moet betalen van 315 euro. Klopt dit? Er staat bij dat ik een deel van deze kosten nog terug kan krijgen bij de gemeente via bijzondere bijstand 

rebmaaviv schreef op 28-12-2022 om 13:32:

Goed dat je alimentatie vraagt. Dat heeft hij zeker uit zichzelf nog niet aangeboden, je ex.

De ex gaat nog spijt krijgen dat hij een advocaat in de arm heeft genomen. 

Catwoman

Catwoman

28-12-2022 om 13:35 Topicstarter


rebmaaviv schreef op 28-12-2022 om 13:32:

Goed dat je alimentatie vraagt. Dat heeft hij zeker uit zichzelf nog niet aangeboden, je ex.

Nee dat heeft hij niet zelf aangeboden 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.