Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Zwanger worden Zwanger worden

Zwanger worden

Lees ook op

Onverwachts zwanger & single


Kimdekim schreef op 03-10-2023 om 12:06:

[..]

Ja maar dan moet je dus wel in gesprek gaan.

Zeker, daarom pleitte ik er ook voor om samen naar het FIOM te gaan. Maar als die man dat ronduit weigert, of überhaupt alleen die ene optie wil bespreken, dan kun je dat niet die vrouw aanrekenen. Zij blijft dan in haar eentje met die complexiteit zitten. Dan moet ze het wel alleen uitvogelen en beslissen. 

Mija schreef op 03-10-2023 om 12:22:

[..]

Zeker, daarom pleitte ik er ook voor om samen naar het FIOM te gaan. Maar als die man dat ronduit weigert, of überhaupt alleen die ene optie wil bespreken, dan kun je dat niet die vrouw aanrekenen. Zij blijft dan in haar eentje met die complexiteit zitten. Dan moet ze het wel alleen uitvogelen en beslissen.

Dat ben ik met je eens.  Maar ik lees dat ze eigenijk haar twijfels nog helemaal niet besproken heeft. Maar dat ze denkt dat weghalen hetgene is wat van haar verwacht wordt. Wellicht is er ruimte als ze zegt dat ze de baby graag wil houden.  En nogmaals ik vind dat haar beslissing doorslaggevend is.  Ik vind alleen wel dat ze er met hem over moet praten.  En het niet zomaar niet meedelen.  

Waarom gaan de meesten er vanuit dat TO door de pil heen zwanger is geworden?

Ze spreekt in haar openingspost enkel over ‘anticonceptie’, wat in haar geval ook best een condoom kan zijn geweest. Ze is single, probeerde met haar ex zwanger te worden, heeft een kinderwens, dus ik vind het best geloofwaardig dat zij geen pil neemt in haar huidige situatie van single zijn. 

Misschien dus even afwachten of TO überhaupt nog verduidelijking komt geven? 

elledoris schreef op 02-10-2023 om 23:18:

Waarom zou je als alleenstaande moeder eerst moeten kijken hoe 't met financiën en achtervang staat voordat je besluit het kind te houden?
Daar hoef je dus niet naar te kijken als je in een relatie zit? Alsof relaties altijd maar stand blijven houden? Kom nou. Er zijn genoeg moeders die in een relatie moeder werden en er uiteindelijk toch alleen voor staan (met, als het tegenzit, een ex partner die het alleen maar moeilijker maakt).
Volg je hart, je hebt een kinderwens en je bent onverwacht zwanger, gefeliciteerd!

Euh omdat TO t dadelijk wellicht zelf moet doen? Gevoel is een ding maar een kind is niet alleen een schattige baby. Het is een zorg en kostenpost voor de komende 20 jaar!! 

. Zou onverantwoord zijn om niet even te kijken hoe t met financiën en achtervang zit... Je bent verantwoordelijk als je dit kind laat komen, je kop in t zand steken is het domste wat je kunt doen.

Kimdekim schreef op 03-10-2023 om 09:35:

Blijkbaar is het recht voor de vrouw en de plicht voor de man. Voor mij weer even een goede reminder om mijn zoon nog maar eens extra op het hart te drukken om altijd condooms te gebruiken. Ook als het veilig kan met het oog op soa's. Ik heb het altijd als een gezamenlijke risico gezien en dus een gedeelde verantwoordelijkheid maar blijkbaar ben ik in de minderheid.

Als je geen kind wilt, moet je zelf voorzorgsmaatregelen nemen. Verantwoording moet je nooit uitbesteden, dan maak je je afhankelijk van de wil, mogelijkheden of onwil, timing van een ander. Geen goed idee bij belangrijke zaken. Desondanks gebeuren er ongelukjes, al dan niet welkom, en dan heb je niets aan deze discussie. Vader heeft niets te beslissen over een abortus maar is wel (mee) verantwoordelijk. Zo was het altijd al en zo zal het wel blijven. Goed om te beseffen vóór er een zwangerschap plaats kan vinden. Achteraf, zinloos.

Nu is to zwanger, hoe dat gekomen is, is niet meer belangrijk, die hele discussie is achteraf gel*l. To, als jij het wil houden, zou ik dat doen. Soms draaien vaders in spe bij, heel soms niet, dat heb je niet in de hand. Het gaat erom wat jij wilt.

Aviendha schreef op 03-10-2023 om 09:05:

[..]

Ja het geldt voor allebei, daarom had ik er mensen van gemaakt ipv alleen mannen, en ben ik minder stellig over de alimentatie-eis.

Ja maar kinderen leven natuurlijk niet van de lucht, dus een financiële bijdrage hoort wel maar ik zou me dan eerder zorgen maken of je het ook in je eentje zonder netwerk allemaal wel aan kan. Daarbij denkend aan mijn tekort aan slaap en dan zijn wij met z’n tweeën. Ik zou er niet aan moeten denken om dit alleen te doen. En voor het kind lijkt het mij fijner om door beide ouders gewenst te zijn of in elk geval erkend als kind te worden. 

Kimdekim schreef op 02-10-2023 om 19:42:

[..]

Dat is ook nogal lullig.

Het verbaast me dat er zomaar aan de wensen van de vader voorbij gegaan wordt hier. Ik vind ook dat je niet iets tegen je zin moet doen, maar ik vind wel dat je het open en eerlijk moet bespreken. De mening van de vader doet er ook toe. Heb je aan aan de vader aangegeven dat hij het kind graag wil houden? En weet je waar de bezwaren van de vader in zitten?

Dat komt omdat er hier voornamelijk vrouwen zitten, dan is dat een automatisch gevolg. Wat overigens geen waardeoordeel is, maar een constatering.


Dat gezegd hebbende is het inderdaad haar lijf en zou ik me zeker niet laten leiden door iemand anders: Hoe je het went of keert, meneer is net zo goed op de hoogte ( als het goed is) van het feit dat je niet voor 100% gedekt (hihi) bent met anticonceptie. Dan kan die het niet leuk vinden, of geen kinderen willen of niet een vaderrol willen (Slappe zak) maar dan had hij lekker celibaat moeten gaan leven.

Dus, doe vooral waar jij jezelf goed bij voelt. En als jij je goed voelt bij het hebben van dit kindje, ongeacht of vaders daar aan bij wil dragen, dan moet je dit zelf doen. 

Kimdekim schreef op 02-10-2023 om 20:51:

[..]

Dit is een etische discussie waar ik uit wil blijven. Ik denk daar duidelijk anders over. Ik had het er gewoon over dat je als vrouw de luxe hebt een keuze te maken. Die keuze mag je ook maken, maar die keuze heeft wel invloed op het leven van de vader. Ik vind het dan onfatsoenlijk om niks te zeggen over de twijfel en als de termijn voorbij is hem voor een voldongen feit te plaatsen. Zoals iemand hierboven voorstelde. Bespreek het dan open. Je kan beter op goede voet met elkaar blijven.

Niet alleen op die van de vader, maar toch ook zeker op die van het kind? Nog even los van het feit dat vader via de rechter tot van alles gedwongen kan worden, er zijn toch voorbeelden te over van kinderen die later graag contact willen met hun vader en er best veel last van krijgen op het moment dat die vader niet thuis geeft? 

Nu vind ik hem uberhaupt een slappe zak, je moet je verantwoordelijkheid nemen als je dit risico neemt, dat daargelaten, maar om een kind moedwillig dat aan te doen, is een onderdeel van de discussie die ik lang niet altijd lees. Het is altijd de moeder tegen vader discussie.

Wat ook weer niet wil zeggen dat een kind zonder vader gedoemt is om dat gemist ook echt te voelen. Laat ik dat er maar als soort van disclaimer erbij zetten. Er zijn ook genoeg mensen met een vader die beter af waren dan zonder vader. 

Elpisto schreef op 03-10-2023 om 15:49:

[..]

Niet alleen op die van de vader, maar toch ook zeker op die van het kind? Nog even los van het feit dat vader via de rechter tot van alles gedwongen kan worden, er zijn toch voorbeelden te over van kinderen die later graag contact willen met hun vader en er best veel last van krijgen op het moment dat die vader niet thuis geeft?

Nu vind ik hem uberhaupt een slappe zak, je moet je verantwoordelijkheid nemen als je dit risico neemt, dat daargelaten, maar om een kind moedwillig dat aan te doen, is een onderdeel van de discussie die ik lang niet altijd lees. Het is altijd de moeder tegen vader discussie.

Wat ook weer niet wil zeggen dat een kind zonder vader gedoemt is om dat gemist ook echt te voelen. Laat ik dat er maar als soort van disclaimer erbij zetten. Er zijn ook genoeg mensen met een vader die beter af waren dan zonder vader.

Er staat nergens hoe het mis gegaan is dus om die vader nu meteen als slappe zak neer te zetten vind ik niet nodig, het uitgangspunt van anticonceptie is dat je geen kind wil dus dat was vooraf al duidelijk. Alleen niet wat er mis is gegaan.

MMcGonagall schreef op 02-10-2023 om 23:06:

[..]

Ik wilde voor mijn kind geen ‘vader onbekend’ op het geboortebewijs en ook gewoon de financiële verantwoordelijkheid delen. Primair in belang van mijn kind, maar wellicht speelde onbewust mee dat ik me niet zomaar aan de kant wilde laten zetten (dat denk ik niet hoor, maar het is me wel verweten).

Ik wist echt oprecht niet dat je als vrouw de verantwoordelijkheid kan eisen. 

Hoewel ik de verantwoordelijkheid nooit uit de weg zou gaan ( En dat zal vast komen doordat ik al kinderen heb) maar ik vind het logisch dat een vrouw kan besluiten of ze een zwangerschap wil afbreken of wil doorzetten. Haar lichaam, haar keuze en die van niemand anders. Maar dan ook graag de wens van de mogelijke vader respecteren. Dat er dan ook nog een mogelijkheid is om die vader kinderalimentatie te laten betalen, vind ik er wel wat over gaan, eerlijk gezegd. 

Dat is overigens geen waardeoordeel over jouw situatie, want daar ken ik (terecht) natuurlijk niet de ins en outs van. 

Elpisto schreef op 03-10-2023 om 15:58:

[..]

Ik wist echt oprecht niet dat je als vrouw de verantwoordelijkheid kan eisen.

Hoewel ik de verantwoordelijkheid nooit uit de weg zou gaan ( En dat zal vast komen doordat ik al kinderen heb) maar ik vind het logisch dat een vrouw kan besluiten of ze een zwangerschap wil afbreken of wil doorzetten. Haar lichaam, haar keuze en die van niemand anders. Maar dan ook graag de wens van de mogelijke vader respecteren. Dat er dan ook nog een mogelijkheid is om die vader kinderalimentatie te laten betalen, vind ik er wel wat over gaan, eerlijk gezegd.

Dat is overigens geen waardeoordeel over jouw situatie, want daar ken ik (terecht) natuurlijk niet de ins en outs van.

Die man weet vantevoren dat er gevolgen kunnen zijn als hij seks heeft.

Dus ja, ook dat het zou kunnen zijn dat hij de volgende 18 jaar aan alimentatie vasthangt. Ook al wil hij dat kind misschien niet.

Hij had ook gewoon een condoom kunnen gebruiken als hij écht geen kind wil.

Ik weet niet of ik zelf de alimentatie zou opeisen in dergelijke geval. Als ik het rooi op mijn eigen salaris waarschijnlijk niet, want ik heb op dat moment ook geen zin in nog 18 jaar gedoe met een kerel die ons gezamenlijk kind niet wou. Maar als ik van een minimum-loon moet rondkomen heb ik waarschijnlijk niet veel keuze.

Nick90 schreef op 03-10-2023 om 15:55:

[..]

Er staat nergens hoe het mis gegaan is dus om die vader nu meteen als slappe zak neer te zetten vind ik niet nodig, het uitgangspunt van anticonceptie is dat je geen kind wil dus dat was vooraf al duidelijk. Alleen niet wat er mis is gegaan.

Maar Nick, lieve vriend, afgaande op je nickname, kom je uit hetzelfde bouwjaar. En ik ga er dan even vanuit dat jij dezelfde voorlichting/lessen biologie hebt gehad als dat ik heb gehad. Daarin wordt er heeeeeeeeeeeeel duidelijk uitgelegd dat zelfs het gebruiken van een rubbertje en het gebruiken van de pil, niet 100% zekerheid geeft op het voorkomen van een zwangerschap. 

Dan ben je inderdaad een slappe zak als je dit weet, toch de daad doet, iemand zwanger maakt, en dan niet thuis geeft. Als je een uitgangspunt hebt dat je niet iemand zwanger wil maken, moet je iemand uit zoeken die geen kinderen kan krijgen, het met een man doen, of gewoon een speeltje voor jezelf zoeken. Maar niet de daad doen met een vrouw, waarvan je weet dat het mis kan gaat, en dan lopen huilen. Je nam namelijk een ingecalculeerd risico. Een heel klein risico, dat wel. Maar het is wel degelijk een risico. Dat je daar niet bij stil staat dat dat risico er is, is dan je eigen domme schuld.



Lollypopje schreef op 03-10-2023 om 10:13:

[..]

Het ding is dat het niet veel uitmaakt wat mensen er van vinden, zo is het nu eenmaal wettelijk geregeld.

Dus als je als man wilt voorkomen dat een vrouw van die wet gebruik maakt, moet je dus gaan voor zo safe mogelijk en niet enkel vertrouwen op de anticonceptie bij haar.


Wordt nog leuk als de mannen dit hard spelen. "Ja, liefje ik weet dat je de pil neemt, maar toch nog een condoom om zeker te zijn, en niet vaginaal hé. Oh, je wenst toch gewone penetratie, wel ik heb hier alvast een MAP klaarliggen voor morgenvroeg."

Ongelukjes gebeuren nu eenmaal en het is voor mij vrij idioot dat een man daarna geen enkele inspraak meer heeft en wel gedwongen kan worden om achttien jaar te betalen. 
Sorry als het overdreven klinkt, maar dit is wel de positie waarin je je als man bevindt. Of je kiest natuurlijk sekspartners uit waarvan je zeker weet dat ze geen kind zullen houden of die niet langer zwanger kunnen raken. 

Marty1984 schreef op 03-10-2023 om 16:01:

[..]

Die man weet vantevoren dat er gevolgen kunnen zijn als hij seks heeft.

Dus ja, ook dat het zou kunnen zijn dat hij de volgende 18 jaar aan alimentatie vasthangt. Ook al wil hij dat kind misschien niet.

Hij had ook gewoon een condoom kunnen gebruiken als hij écht geen kind wil.

Ik weet niet of ik zelf de alimentatie zou opeisen in dergelijke geval. Als ik het rooi op mijn eigen salaris waarschijnlijk niet, want ik heb op dat moment ook geen zin in nog 18 jaar gedoe met een kerel die ons gezamenlijk kind niet wou. Maar als ik van een minimum-loon moet rondkomen heb ik waarschijnlijk niet veel keuze.

Nu weten we nog niet of er een gummie gebruikt is, dus dat is pure speculatie. Er staat anticonceptie, dat kan meerdere dingen betekenen.

Dat er gevolgen kunnen zijn van seks, wil niet zeggen dat er consequenties aan verbonden hoeven worden: Als de man het absoluut niet wil, en we geven de vrouw het (terechte) recht om die keuze niet te respecteren, vind ik het tamelijk ongepast dat hij daar toe gedwongen kan worden. Het is jouw keuze om de kleine te houden, dan is het ook jouw keuze om daar de gevolgen van te dragen.

Marty1984 schreef op 03-10-2023 om 16:01:

[..]

...

Ik weet niet of ik zelf de alimentatie zou opeisen in dergelijke geval. Als ik het rooi op mijn eigen salaris waarschijnlijk niet, want ik heb op dat moment ook geen zin in nog 18 jaar gedoe met een kerel die ons gezamenlijk kind niet wou. Maar als ik van een minimum-loon moet rondkomen heb ik waarschijnlijk niet veel keuze.

In dat geval zou ik als man co-ouderschap eisen waardoor je geen cent alimentatie krijgt en je kind maar de helft van de tijd ziet. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.