Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Zwanger worden Zwanger worden

Zwanger worden

Lees ook op

Mijn man stelt een eventueel 2e kind telkens maar uit


Kies een moment waarop jullie allebei de rust en de energie hebben om te praten

Geef bij de start aan waarom je wilt praten en wat jouw intenties zijn qua type gesprek.
Daarna blijf je bij jezelf en leg je op tafel waar je mee zit. Geef hem vervolgens de kans om antwoord te geven en luister goed naar hem. Onderbreek hem niet.

Nu is het lastigste moment in het gesprek: houd je emoties in toom en wanneer hij boos is, gooi geen olie op het vuur.
Praat door als de rust er is. Stop respectvol het gesprek indien je man blijft aansturen op ruzie. In dat laatste geval probeer je het later nog eens. Hij heeft dan in ieder geval jouw woorden gehoord en er is geen ruzie ontstaan omdat jij daar niet in mee gegaan bent.

  

Raar advies misschien, maar ik vind gesprekken makkelijker als je elkaar niet de hele tijd aankijkt, zoals in de auto of tijdens aan wandeling. 
Wat ik zelf ook doe met moeilijke dingen is het eerst voor mezelf helemaal uitschrijven (duurt meestal paar dagen) en dat appen naar mijn partner. Dan kan hij er over nadenken. En dan praten we er daarna over. 

tsjor schreef op 30-04-2024 om 07:28:

Als je gaat scheiden is de kans op een tweede heel veel kleiner. Tsjor

Serieus? Wat voegt dit soort stellingname nou toe?

tsjor schreef op 30-04-2024 om 07:28:

Als je gaat scheiden is de kans op een tweede heel veel kleiner. Tsjor

Nee hoor dat is zo gebeurd.

Schemerlampje schreef op 30-04-2024 om 08:21:

[..]

De meeste mensen willen een degelijke relatie voor ze een aan een kindje denken. Dat krijg je niet in één cyclus voor elkaar. Ik schat in dat Kimberley er ook zo over denkt.

Klopt, dat vind ik erg verdrietig voor die vrouwen zo een afhankelijke positie. 

Moederkareltje schreef op 30-04-2024 om 08:49:

[..]

Klopt, dat vind ik erg verdrietig voor die vrouwen zo een afhankelijke positie.

Een kind, om het even van überhaupt welke man, krijgen vind ik veel verdrietiger. Voor het kind welteverstaan!

Kersje schreef op 30-04-2024 om 10:46:

[..]

Een kind, om het even van überhaupt welke man, krijgen vind ik veel verdrietiger. Voor het kind welteverstaan!

Ik ben liever alleen moeder dan door het toeval of pech of een man die twijfelt zonder kinderen. En dan wrok koesteren of spijt... Een kind heeft alleen liefde nodig, of dat nou van vader en moeder is of van moeder en haar familie. Niks zieligs aan. Ik denk buiten de vaste veilige paden. 

En zeg dit tegen alle vrouwen die een donor nemen hoe verdrietig het voor hun kind is.

Moederkareltje schreef op 30-04-2024 om 11:07:

[..]

Ik ben liever alleen moeder dan door het toeval of pech of een man die twijfelt zonder kinderen. En dan wrok koesteren of spijt... Een kind heeft alleen liefde nodig, of dat nou van vader en moeder is of van moeder en haar familie. Niks zieligs aan. Ik denk buiten de vaste veilige paden.

En zeg dit tegen alle vrouwen die een donor nemen hoe verdrietig het voor hun kind is.

Tussen een donor en een man die niet wil zit wel enigszins een verschil in hoor. En een kind heeft alleen liefde nodig ja? Jouw kind heeft geen eten of onderdak of kleding nodig?

Nick90 schreef op 30-04-2024 om 12:18:

[..]

Tussen een donor en een man die niet wil zit wel enigszins een verschil in hoor. En een kind heeft alleen liefde nodig ja? Jouw kind heeft geen eten of onderdak of kleding nodig?

Het ging erom dat iemand zei dat je na de scheiding nog minder kans op een tweede kind had. Maar daar zijn donors voor. Man die niet wil is dan al verlaten. Mijn kind heeft ook eten nodig etc maar daar heb ik geen man voor nodig. 

Moederkareltje schreef op 30-04-2024 om 12:32:

[..]

Het ging erom dat iemand zei dat je na de scheiding nog minder kans op een tweede kind had. Maar daar zijn donors voor. Man die niet wil is dan al verlaten. Mijn kind heeft ook eten nodig etc maar daar heb ik geen man voor nodig.

Die iemand heeft daar ook gewoon gelijk in, eer die scheiding geregeld is ben je zo maanden verder, voor een donortraject zijn lange wachtlijsten en buiten dat is donorzaad ook nog eens erg duur.  
Dus na een scheiding is de kans op nog een kind, zeker bij iemand die al moeilijk zwanger raakt nog veel kleiner. En ach die man die niet wou die nu verlaten is komt heus wel iemand anders tegen hoor. 

Nick90 schreef op 30-04-2024 om 12:49:

[..]

Die iemand heeft daar ook gewoon gelijk in, eer die scheiding geregeld is ben je zo maanden verder, voor een donortraject zijn lange wachtlijsten en buiten dat is donorzaad ook nog eens erg duur.
Dus na een scheiding is de kans op nog een kind, zeker bij iemand die al moeilijk zwanger raakt nog veel kleiner. En ach die man die niet wou die nu verlaten is komt heus wel iemand anders tegen hoor.

Ik bedoelde een donor in levende lijve, geen ziekenhuis. Ik weet van die omweg en dat duurt idd heel lang en kan duur worden. Ik bedoel ik ken genoeg mannen die in het echt willen helpen. Dat is niet zo moeilijk voor een mooie, jonge vrouw om daar aan te komen. 

Moederkareltje schreef op 30-04-2024 om 12:54:

[..]

Ik bedoelde een donor in levende lijve, geen ziekenhuis. Ik weet van die omweg en dat duurt idd heel lang en kan duur worden. Ik bedoel ik ken genoeg mannen die in het echt willen helpen. Dat is niet zo moeilijk voor een mooie, jonge vrouw om daar aan te komen.

Maar die worden niet gecontroleerd op bijv erfelijke aandoeningen, het aantal kinderen dat verwekt is met hun zaad en de rechtspositie van het kind ten opzichte van de donor vind je niet belangrijk? 
Buiten dat is het allemaal niet zo simpel als jij het hier voorstelt, het oudste kind moet opgroeien in 2 huizen en het jongste kind mag toekijken hoe de oudste wel een papa heeft waar hij heen kan terwijl de jongste thuis moet blijven? Ik zou het belang van het kind wat er al is voorop stellen. En ja mannen mogen gewoon nee zeggen tegen nog een kind. Dat is nu eenmaal z'n goed recht. 

Nick90 schreef op 30-04-2024 om 13:09:

[..]

Maar die worden niet gecontroleerd op bijv erfelijke aandoeningen, het aantal kinderen dat verwekt is met hun zaad en de rechtspositie van het kind ten opzichte van de donor vind je niet belangrijk?
Buiten dat is het allemaal niet zo simpel als jij het hier voorstelt, het oudste kind moet opgroeien in 2 huizen en het jongste kind mag toekijken hoe de oudste wel een papa heeft waar hij heen kan terwijl de jongste thuis moet blijven? Ik zou het belang van het kind wat er al is voorop stellen. En ja mannen mogen gewoon nee zeggen tegen nog een kind. Dat is nu eenmaal z'n goed recht.

Het is zeker niet zo wenselijk als de situatie met dezelfde man, dat begrijp ik. Daarom moet TO voor zichzelf besluiten wat haar prioriteit heeft, haar huidige gezin en proberen erbij neer te leggen dat het er waarschijnlijk bij 1 blijft of de kans op nog een kindje met alle hobbels erbij. 

Mannen mogen zeker nee zeggen. Iedereen is eindverantwoordelijk voor zijn eigen keuzes. Vingerwijzing is zonde. 

Tips voor het gesprek:
* Vraag waarom hij twijfelt. Niet om het op te lossen, maar om te luisteren. Praat over de minder leuke dingen en de leuke dingen.
* Probeer hem niet te hard te overtuigen.
* Vraag hem wel eerlijk te zijn als het een “nee” is geworden voor hem - wanneer dan ook.
* Spreek eerlijk je wens uit en je angsten over jullie situatie. Ga niet schermen met cijfers over de vruchtbaarheid van de vrouw, daarmee duw je hem alleen maar weg.
* Geen keuze maken is uiteindelijk ook een keuze maken, namelijk voor geen tweede. Leg hem uit dat je liever samen de knoop doorhakt, dan dat van uitstel afstel komt.
* Probeer niet af te dwingen dat er op dat moment een keuze gemaakt moet worden.
* Spreek af wanneer jullie het er weer over gaan hebben (over een maand, misschien 2, een half jaar, zoiets). Dan hoef jij tussendoor niet te ‘zeuren’ (je weet wanneer je er weer over ‘mag’ beginnen) en kan hij nadenken.

Hier hebben we allebei heel lang getwijfeld. Uiteindelijk wilde ik wel een tweede. Man wisselde daarna zo ongeveer per maand van mening. Uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt: geen tweede. Een hele moeilijke keuze, maar door man zijn wispelturigheid had ik geen vertrouwen in zijn betrokkenheid en ik vond het leeftijdsverschil te groot worden.

"* Geen keuze maken is uiteindelijk ook een keuze maken, namelijk voor geen tweede. Leg hem uit dat je liever samen de knoop doorhakt, dan dat van uitstel afstel komt.
* Probeer niet af te dwingen dat er op dat moment een keuze gemaakt moet worden."

Dit rijmt toch niet samen. Dan dwing je toch alsnog.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.