Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Zwanger worden Zwanger worden

Zwanger worden

Lees ook op

Een bewust alleenstaande ouder


KrisM.97

KrisM.97

15-07-2022 om 08:49 Topicstarter

Caroline80 schreef op 15-07-2022 om 08:15:

Ik hoor niemand over de financiële situatie. Pedagogisch medewerker heeft geen top salaris. Ik neem aan dat je niet fulltime blijft werken als je een kind hebt. Weet je wel wat je netto salaris is als je minder gaat werken? En welke extra kosten je hebt met een kind?

Deze tip kreeg ik vaker. Hij is dus wel al benoemd. Maar zeker goed om nog een keer te benoemen. Het is iets wat is goed uit ga zoeken. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

15-07-2022 om 08:58

Lieveheersbeest schreef op 15-07-2022 om 08:48:

[..]

Stel dat je een kind krijgt met je droomman en die man overlijdt vóór de geboorte. Of verlaat je de dag na de geboorte. Of blijkt een 2e gezin te hebben. Of een gokverslaving. Echt, alsof een partner zaligmakend zijn...

Er zijn zóveel mensen die een kindje ongevraagd in hun eentje groot brengen, daar hebben we immens veel respect voor. Maar als iemand er bewust voor wil kiezen, o wee pas maar op hoor. Dan zijn die mannen ineens onmisbaar.



[..]

TO vraagt om ervaringen van BAM moeders, niet om kritische vragen of ze wel alles doordacht heeft... Best wel brutaal om te vragen hoe haar bankrekening eruit ziet.

Nogmaals TO, als dit is wat jij het allerliefste wil en je hebt elke steen ondersteboven gekeerd om te onderzoeken of je alles op orde hebt, go for it! Een kennisje is recent BAM moeder geworden. Vrienden en familie hebben de eerste weken een rooster in elkaar gedraaid om haar te helpen. Hoe dat gaat in de praktijk? Hartstikke goed. Mama en baby maken het goed en doen het goed. Rooster werkt... Echt, de beren op de weg hoeven helemaal niet zo groot te zijn.

Ja maar dan had je in elk geval nog de intentie om je kind twee ouders te geven. En blijkbaar vinden veel vrouwen dat toch wel van belang. En laten we wel wezen, als je het alleen wil doen zul je een behoorlijk netwerk moeten hebben die jou een gunst willen verlenen om jouw wens in vervulling te laten gaan en dat vind ik best veel gevraagd plus dat er vele extra opvoeders en medebemoeienis zullen  zijn en dat echt niet altijd is wat of hoe de echte ouder het wil. 

KrisM.97

KrisM.97

15-07-2022 om 09:00 Topicstarter

Vrijevlinder schreef op 15-07-2022 om 08:34:

[..]

Heel lief dat je zus wil helpen, maar hoe is dat, mocht je het traject in gang zetten over een paar jaar? Misschien heeft ze zelf kinderen of is de situatie heel anders dan nu.

Ik ken een bammoeder, zij heeft meerdere kinderen. Ze heeft het gered, maar redde het alleen door haar ouders die heel veel deden. Een kind werd heel erg langdurig ziek, dat was natuurlijk erg zwaar. Toen werden ouders ziek en viel die hulp weg en was er een probleem. Ik wil maar zeggen: je weet nooit hoe het leven loopt.

Waar je bij stil mag staan: als jij zou beslissen om voor een kind te gaan, zadel je anderen op bepaalde zaken, zoals oppassen en wat al niet meer. Ze bieden het je nu heel lief aan en ze zullen zeker van je kindje houden. Maar zouden je ouders niet veel liever reizen en leuke dingen doen? En geen gedeelde verantwoording voor je kind hebben.

Persoonlijk zou ik kijken hoe het leven loopt en wie weet loop je over een paar jaar een geweldige man tegen het lijf waarmee je een kind wil.

Ik zou me richten op andere leuke dingen van het leven, want die zijn er zat. Hoe meer jij je richt op een kind krijgen, hoe groter dat in je hoofd wordt en hoe meer dit je bezig houdt.

Je weet nooit wat het leven brengt. Maar dat geld ook voor gezinnen of bij co-ouderschap. Een partner kan weg vallen, scheiding etc. 
denk je daar over na bij het nemen van een beslissing als je samen voor kinderen gaat? 
ik neem aan van wel. Maar houd dat je tegen? Want ja je kan er zomaar alleen voor komen te staan.
Als ik daar bewust voor kies weet ik waar ik aan begin en is dat al een stukje waar ik achter sta en waar ik rekening mee hou dat dat zo is.

Over die hulp, ik blijf altijd moeder. Ik kies voor een kind dus mijn vrienden en familie hoeven daarvoor niet alles opzij te zetten. Maar af en toe een dagje oppassen, uitjes of op een andere manier hulp bieden als het uitkomt is fijn. 

Waar zou ik me op moeten richten dan? Ik heb ambitie voor een wereldreis of iets

KrisM.97

KrisM.97

15-07-2022 om 09:02 Topicstarter

Battle-Royale schreef op 15-07-2022 om 08:58:

[..]

Ja maar dan had je in elk geval nog de intentie om je kind twee ouders te geven. En blijkbaar vinden veel vrouwen dat toch wel van belang. En laten we wel wezen, als je het alleen wil doen zul je een behoorlijk netwerk moeten hebben die jou een gunst willen verlenen om jouw wens in vervulling te laten gaan en dat vind ik best veel gevraagd plus dat er vele extra opvoeders en medebemoeienis zullen zijn en dat echt niet altijd is wat of hoe de echte ouder het wil.

Volgens jou is een kind dus pas echt gelukkig als het 2 ouders heeft? 
1 ouder kan niet genoeg liefde en aandacht geven? Of hoe kijk je er naar?

Battle-Royale schreef op 15-07-2022 om 08:58:

[..]

Ja maar dan had je in elk geval nog de intentie om je kind twee ouders te geven. En blijkbaar vinden veel vrouwen dat toch wel van belang. En laten we wel wezen, als je het alleen wil doen zul je een behoorlijk netwerk moeten hebben die jou een gunst willen verlenen om jouw wens in vervulling te laten gaan en dat vind ik best veel gevraagd plus dat er vele extra opvoeders en medebemoeienis zullen zijn en dat echt niet altijd is wat of hoe de echte ouder het wil.

Daar koopt een kind toch niets voor, die intentie?

Als de ouders van TO vierkant achter haar staan en willen en kunnen helpen, wat maakt het dan uit dat het veel gevraagd is? Je commentaar op extra opvoeders en medebemoeienis is één van de scenario's, zo hoeft het helemaal niet te gaan. En dan nog... Zo kan het met een partner ook gaan.

Battle-Royale schreef op 15-07-2022 om 08:58:

[..]

Ja maar dan had je in elk geval nog de intentie om je kind twee ouders te geven. En blijkbaar vinden veel vrouwen dat toch wel van belang. En laten we wel wezen, als je het alleen wil doen zul je een behoorlijk netwerk moeten hebben die jou een gunst willen verlenen om jouw wens in vervulling te laten gaan en dat vind ik best veel gevraagd plus dat er vele extra opvoeders en medebemoeienis zullen zijn en dat echt niet altijd is wat of hoe de echte ouder het wil.

Hoezo een behoorlijk netwerk? Zoveel moeders doen het in hun eentje met een lapzwans als vader die het na de bevalling allemaal niet lijkt aan te kunnen. Erger nog, die vrouwen hebben ipv 1 partner opeens 2 kinderen en nul hulp van buiten. Je kunt het ook overdrijven hoor. Wij hebben twee volwassen kinderen en alleen bij de bevalling van de tweede en verder nog 2x hebben wij oppas gehad. Verder nooit. Geen netwerk of niks. Ging prima hoor. Als de pleuris uitbreekt komt hulp vanzelf, als je partner je laat zitten is dat een heel ander verhaal. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

15-07-2022 om 09:08

KrisM.97 schreef op 15-07-2022 om 09:02:

[..]

Volgens jou is een kind dus pas echt gelukkig als het 2 ouders heeft?
1 ouder kan niet genoeg liefde en aandacht geven? Of hoe kijk je er naar?

Dat zeg ik nergens, maar het maakt alles wel makkelijker. 

Aiden schreef op 15-07-2022 om 09:04:

[..]

Hoezo een behoorlijk netwerk? Zoveel moeders doen het in hun eentje met een lapzwans als vader die het na de bevalling allemaal niet lijkt aan te kunnen. Erger nog, die vrouwen hebben ipv 1 partner opeens 2 kinderen en nul hulp van buiten. Je kunt het ook overdrijven hoor. Wij hebben twee volwassen kinderen en alleen bij de bevalling van de tweede en verder nog 2x hebben wij oppas gehad. Verder nooit. Geen netwerk of niks. Ging prima hoor. Als de pleuris uitbreekt komt hulp vanzelf, als je partner je laat zitten is dat een heel ander verhaal.

Nee, maar jullie zijn met z’n tweeën. 
En to, je denkt dat die gebroken nachten niet zo’n probleem zullen zijn. En dat hoeft ook niet. Maar in de tijd dat ons kind chronisch ziek werd. En we weer heel veel gebroken nachten hadden, ging ik er wel bijna aan onderdoor. En wij konden het samen doen. Dus regelmatig sliep één van ons ‘s nachts op de bank en deed de ander dienst. Zo hebben we het vol gehouden. Maar het is echt slopend.

Battle-Royale schreef op 15-07-2022 om 09:08:

[..]

Dat zeg ik nergens, maar het maakt alles wel makkelijker.

2 goede ouders maakt het makkelijker. Maar de garantie dat je partner het goed doet, die is er niet.

KrisM.97

KrisM.97

15-07-2022 om 09:13 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 15-07-2022 om 09:09:

[..]

Nee, maar jullie zijn met z’n tweeën.
En to, je denkt dat die gebroken nachten niet zo’n probleem zullen zijn. En dat hoeft ook niet. Maar in de tijd dat ons kind chronisch ziek werd. En we weer heel veel gebroken nachten hadden, ging ik er wel bijna aan onderdoor. En wij konden het samen doen. Dus regelmatig sliep één van ons ‘s nachts op de bank en deed de ander dienst. Zo hebben we het vol gehouden. Maar het is echt slopend.

Ik zeg niet dat het geen probleem is! Want lijkt me vreselijk hahaha. Maar elke ouder krijgt er mee te maken, alle ouders zijn (extreem) vermoeid. Maar het is iets wat ik “voor lief” neem. En dat gaat pittig worden. Maar het komt ook weer goed. 
Ik vind het vervelend om te horen dat jullie kindje ziek is en jullie alles op alles zetten. Respect! 

Lieveheersbeest schreef op 15-07-2022 om 09:13:

[..]

2 goede ouders maakt het makkelijker. Maar de garantie dat je partner het goed doet, die is er niet.

Sterker nog, de garantie dat je het zelf goed doet is er niet.

Schemerlampje schreef op 15-07-2022 om 09:09:

[..]

Nee, maar jullie zijn met z’n tweeën.
En to, je denkt dat die gebroken nachten niet zo’n probleem zullen zijn. En dat hoeft ook niet. Maar in de tijd dat ons kind chronisch ziek werd. En we weer heel veel gebroken nachten hadden, ging ik er wel bijna aan onderdoor. En wij konden het samen doen. Dus regelmatig sliep één van ons ‘s nachts op de bank en deed de ander dienst. Zo hebben we het vol gehouden. Maar het is echt slopend.

BR heeft het over 'een heel netwerk'. Wij deden het met z'n tweeën zonder heel netwerk. Heel veel ouders lijken het met z'n tweeën te doen maar dat is helemaal niet zo. De ene partner doet maar 25%, of 10% of 5% of 0% in de nacht. Eigenlijk nog zwaarder als er nog iemand naast je ligt die niks doet. Een netwerk is voor als het allemaal mis gaat (jij wordt ziek, kind wordt ziek en vlak na de bevalling). Niet voor vast en altijd. 

Schemerlampje schreef op 15-07-2022 om 09:14:

[..]

Sterker nog, de garantie dat je het zelf goed doet is er niet.

Nee, da's ook nog eens waar  De veiligste keuze is om helemaal geen kinderen te krijgen...

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

15-07-2022 om 09:20

Aiden schreef op 15-07-2022 om 09:14:

[..]

BR heeft het over 'een heel netwerk'. Wij deden het met z'n tweeën zonder heel netwerk. Heel veel ouders lijken het met z'n tweeën te doen maar dat is helemaal niet zo. De ene partner doet maar 25%, of 10% of 5% of 0% in de nacht. Eigenlijk nog zwaarder als er nog iemand naast je ligt die niks doet. Een netwerk is voor als het allemaal mis gaat (jij wordt ziek, kind wordt ziek en vlak na de bevalling). Niet voor vast en altijd.

Ja en als je het alleen doet moet dat netwerk dus voorlopig wel voor vast ingezet worden. En ik denk eerlijk gezegd dat een man die niks doet dat daarvoor waarschijnlijk ook al niet deed dus dat lijkt me dan geen verrassing meer.

Met de liefde zoals hier besproken komt het wel goed. Maar ik denk bij 'liefde' ook dat je hoe dan ook je kind recht in de ogen moet kunnen kijken als er vragen komen over jouw keuzes en de afstamming (dat geldt overigens niet alleen voor BAMmoeders).
Ik vind het dus alleen maar goed dat je je goed wil informeren. Je kunt mij ook een pb sturen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.