Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
25 februari 2022
Wanneer krijgen kinderen eigenlijk tijdsbesef? Peuters lijken altijd te willen weten hoe laat het is, terwijl ze er nog niks mee kunnen. Pubers weten precies hoe laat het is, maar doen daar dan weer precies niks mee. Hoe zit dat precies? En is er iets te doen aan ultieme treuzelaars en notoire te-laat-komers?
Kortgezegd: het begint zich vanaf een jaar of 3 te ontwikkelen. Maar daarvoor zijn ze er al wel mee bezig. Zelfs als ze nog maar net kunnen praten, maken ze heel snel onderscheid tussen iets wat nu gebeurt en iets wat al gebeurd is. Dit zie je terug in de woorden die ze kiezen maken-gemaakt, doen-gedaan, etc. Maar tijd zelf is lastig iets.
Tot 3 jaar geeft de omgeving kinderen grip op de dag. De structuur en regelmaat in de dag geven je kleine avonturier houvast. Na het slapen gaan ze wat eten en na het bad gaan ze naar bed. Ochtend, middag en avond zegt ze nog niks. En ook vanaf 3 is tijd vooral een beleving: tijd om te eten, tijd om te spelen, tijd om te slapen. Hoe ouder je kind wordt, hoe meer hij abstracte dingen als straks, later en morgen begrijpt. Tot die tijd kun je je kind helpen door woorden te gebruiken die met tijd te maken hebben (straks, later, morgen, ochtend, middag, etc.) en die goed uit te leggen. Bijvoorbeeld: ‘Straks, nadat we fruit hebben gegeten, gaan we even buiten spelen’.
Dat je kind weet hoe laat het is en wanneer iets moet gebeuren, betekent helaas niet dat zij er ook echt iets mee doet. Mensen die altijd te laat komen, weten prima hoe laat ze er zijn en hoeveel ze te laat zijn. Ze missen alleen het verantwoordelijkheidsgevoel om daadwerkelijk iets te doen aan het te laat komen. Pas rond een jaar of 9 kennen kinderen niet alleen de begrippen gisteren, vandaag en morgen, maar weten ze ook wat dat precies inhoudt. Hoe lang een week duurt en hoe ze moeten plannen binnen deze tijd. Voor die tijd kun je het eigenlijk nog niet van je kind verwachten, is het gebrek aan goede planning logisch en hebben je kids een beetje extra hulp nodig. In dit artikel vertelt neuropsycholoog Diana Smidts meer over de hersenfuncties die je nodig hebt om te kunnen plannen en hoe je daarmee aan de slag gaat.
Kinderen van een jaar of 8 (en ouder) hebben nog geen idee wat ze nou precies allemaal moeten. Dan is het ook niet zo makkelijk vooruit denken, plannen, naar jezelf kijken en je planning aanpassen. Maar het goede nieuws: dit kunnen kinderen wel leren.
Sidenote: als de routine is ingesleten, kun je belonen weer afbouwen of voor iets anders inzetten. Je wilt immers dat je kinderen straks vanuit zichzelf op tijd willen komen.