Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
9 maart 2021 door Bureau Geluk(t)
Misschien weet je het al langer of heb je juist pas sinds kort vermoedens dat je kind wel eens hoogbegaafd kan zijn. Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong hebben andere behoeftes op de basisschool. Daarom is het belangrijk dat de leerkracht hier al snel op kan inspelen.
Maar hoe verloopt dit nu in de dagelijkse praktijk? Op welke risicosignalen kun je letten als ouder? Hoe kom je erachter dat jouw kind op school krijgt en vindt wat het nodig heeft om zichzelf als evenwichtig mens te kunnen ontwikkelen?
En dan breekt de dag aan dat jouw (vermoedelijk hoogbegaafde) vierjarige naar de basisschool mag. Een dag die gepaard kan gaan met hoge verwachtingen bij het kind: “Eindelijk mag ik gaan leren!” Binnen onze praktijk horen we met grote regelmaat de deceptie terug omtrent de eerste schooldag. Een ware domper voor het kind. “We gingen tellen tot 10 en kinderen kleurden een appel paars.” Vervolgens vernemen we dat het gedrag van een kind thuis is veranderd vanaf de eerste dagen dat het kind naar school mocht gaan. Dat van oorsprong heerlijke onderzoekende autonome kind, kritisch ingesteld, met een groot rechtvaardigheidsgevoel en daarnaast een hoge lat, verandert in een kind met afhankelijk gedrag, woedeaanvallen of huilbuien, wat slechter slaapt of wat opeens niet meer zindelijk is. De hooggevoeligheid lijkt nog intenser te worden; steeds sneller lijkt het overprikkeld of onderprikkeld. Emotioneel is het steeds vaker uit balans. Een zoektocht begint.
Veel ouders zijn enorm huiverig om hun vermoeden van hoogbegaafdheid te delen op school. “Je wilt toch immers niet die pochende ouders lijken die zo graag een hoogbegaafd kind willen hebben?” En ook: “Straks denken ze dat wij slechte ouders zijn, want op school zien ze die woedeaanvallen en frustratie niet. Daar is jouw kind heel blij volgens juf. Wel stilletjes, maar hij of zij doet wel fijn mee.” Het allerbelangrijkste is: Stap over die vrees heen, in belang van jouw kind. In het meest ideale geval hebben jullie je jarenlange ervaring met jullie kind al voor aanvang van de start op school gedeeld, zodat school direct kan letten op eventuele signalen van het aanpassen van gedrag, maar de praktijk wijst uit dat dit lang niet altijd het geval is.
Krijg je thuis signalen dat je kind mogelijk onvoldoende (h)erkend wordt op school en niet krijgt wat het nodig heeft? Dit kun je doen.
Schakel dan een praktijk in met HB-expertise. Deze praktijken zijn gespecialiseerd in het onderzoeken en observeren van (vermoedelijke) hoogbegaafde kinderen. Daarnaast hebben ze vaak ook een aanbod om school te adviseren of te begeleiden in het bieden van Passend Onderwijs, een Peergroup voor het versterken van het zelfbeeld en welbevinden van het kind en begeleidingsmogelijkheden om ouders en kind te leren omgaan met de uitdagingen en kansen op het gebied van de zijnskenmerken (hooggevoeligheid, perfectionisme, groot rechtvaardigheidsgevoel, kritische instelling en eventuele sterke autonomie) en cognitieve ontwikkeling.
Daarnaast het belangrijkste (maar wat ouders wel eens vergeten);
Bureau Geluk(t) is een praktijk gevestigd in Lisse geleid door Sharony van Rossum, Maud de Zwart-Goedemans en Loeky van der Zwaan. Sinds 2019 worden in deze praktijk kinderen, jongeren, ouders, gezinnen en (jong)volwassenen begeleid bij de uitdagingen rondom hoogbegaafdheid en hooggevoeligheid.