Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
10 juli 2006 door Justine Pardoen
Op 5 juli ging een grote jongerencampagne over internet-SOA's van start. De bedoeling is om jongeren bewust te maken van de risico's van seks via internet.
Op woensdag 5 juli is de voorlichtingscampagne 'Internetseks, daar kun je goed ziek van zijn' gelanceerd. De campagne probeert jongeren tussen de 12 en 20 jaar bewust te maken van de risico's van internet-seks, zoals webcam-seks.
Jongeren krijgen met deze campagne een nieuwe vocabulaire. In radio-commercials, een televisiespot en via filmpjes op de campagne-site worden zij gewezen op 'seksueel overdraagbare aandoeningen' (SOA's) die je kunt oplopen via internet.
Zo loop je een 'Gluiper' op als je in zee bent gegaan met iemand die zich uitgeeft voor een ander. "Een Gluiper kan je vertrouwen in mensen schaden. Je gaat minder snel met nieuwe mensen chatten", aldus de site. De campagne geeft oplossingen en tips om problemen te voorkomen.
De huidige generatie jongeren maakt massaal gebruik van profiel-sites en kletst met elkaar via MSN Messenger. In die digitale omgeving experimenteren ze volop met seksualiteit. Voor veel jongeren is dat een positieve ontwikkeling, zo blijkt uit het onderzoek 'Seks is een game' van de Rutgers Nisso Groep, gedaan in opdracht van de stichting Mijn Kind Online.
Meiden vinden seksuele verzoeken van jongens via internet doorgaans niet leuk, maar ze hebben er ook geen last van. Toch heeft 35% van de jongeren wel eens iets vervelends meegemaakt op seksueel gebied op internet. Vooral meiden tussen 12 en 14 jaar vinden het moeilijk om hun grenzen aan te geven, vaak omdat ze nog niet goed weten wat hun grenzen zijn. De campagne is ontwikkeld op basis van dit onderzoek.
"De meeste jongeren kennen de regels van de romantische interactie tussen jongens en meiden, maar een deel is niet op de hoogte. Een groot deel weet bijvoorbeeld niet dat je webcam-beelden als filmpje kunt opnemen en dat zo'n filmpje kan worden verspreid", zegt Remco Pijpers, campagne-coördinator van de Stichting Mijn Kind Online. "Met deze campagne hopen we jongeren iets te leren en ze aan het denken te zetten over hun eigen seksuele grenzen op internet en die van een ander. Een soort vrij-veilig-campagne, maar dan online."
In de campagne staan vijf internet-SOA's centraal:
Ze worden uitgebreid beschreven op de campagne-site www.internetsoa.nl.
In de campagne wordt aandacht besteed aan de vraag hoe je internet-SOA's kunt oplopen, en hoe je ze kunt voorkomen, maar ook wat je kunt doen als je hulp nodig hebt.
was hoofdredacteur van Ouders Online (tot 1 september 2018), en is specialist op het gebied van jeugd en media. Ze wordt regelmatig 'ingevlogen' door scholen, wanneer zich akelige incidenten hebben voorgedaan.