Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
1 december 2020 door Amy Sprikkelman
De schade van je auto claimen bij je verzekeraar, lijkt de meeste voor de hand liggende oplossing te zijn. Toch is dit niet in alle gevallen zo. Independer vertelt je alles wat je moet weten!
Je kent die dagen wel: de kinderen heb je afgezet bij de sportclub, je moet nog bedenken wat er vanavond voor eten op tafel komt en er ligt nog een berg was die opgevouwen moet worden. En in alle haast rijd je ook nog tegen een paaltje aan, met als gevolg: schade aan je auto. Erg vervelend natuurlijk. Wat je het beste kunt doen, verschilt per situatie. Want is het wel handig om deze schade te claimen bij je autoverzekering of toch maar zelf betalen?
Als je schade rijdt met je auto en dit claimt bij je verzekeraar, gaat dit ten koste van je opgebouwde schadevrije jaren. En hoe meer schadevrije jaren je hebt, hoe meer korting je krijgt op je premie. Ook al lijkt het soms veel om de schade zelf te betalen, op de lange termijn kan het geld schelen. Hoe zit dat? Stel: je rijdt tegen een paaltje en er is verder niemand aansprakelijk. De kosten voor de reparatie zijn €750,-. Je auto is allrisk verzekerd met een jaarlijkse premie van €575,- en je hebt vier schadevrije jaren. Na het claimen van de schade schiet je premie omhoog naar €900,- per jaar. Claim je de schade niet? Dan krijg je een schadevrij jaar erbij en zakt je premie naar €540,- per jaar. Het duurt drie jaar om weer op hetzelfde kortingsniveau te komen. In die periode betaal je elk jaar rond de 300 euro meer premie. In totaal €900,- aan extra premie. En dat terwijl het maken van de schade van je auto €750,- kost.
Nu is elke situatie anders en bestaat er gelukkig een schadeclaimtool die advies geeft over wat je het beste kan doen. Of bel je verzekeraar voor meer informatie. Let wel op: de verzekeraar maakt vaak een notitie van je vraag. Dat doen ze om fraude te voorkomen en risico’s beter in te schatten. Uiteraard maak je zelf de afweging of je het schadebedrag in één keer wil betalen of liever wat meer premie betaalt over de jaren heen.
Als je de schade hebt geclaimd bij je verzekeraar en het bedrag is uitgekeerd, dan mag je hier nog op terugkomen. Misschien schiet je premie wel heel erg omhoog of heb je die langverwachte financiële meevaller waardoor je de schade toch zelf kunt betalen. Het is per verzekeraar verschillend hoe lang je hiervoor de tijd hebt. Dit kun je terugvinden in de polisvoorwaarden.
Bij het afsluiten van je autoverzekering, kun je je soms aanvullend verzekeren met een no-claimbeschermer. Je kunt dan ieder jaar een schade claimen, zonder dat je premie omhoog gaat. Wel verlies je een aantal schadevrije jaren en dat betekent minder korting op de premie. Een overstap naar een andere verzekeraar kan dan nadelig zijn, die telt de no-claimbeschermer niet mee. Rijd je al meer dan 10 jaar schadevrij? Dan is de no-claimbeschermer overbodig. Je staat dan vaak al op de hoogste trede van de bonus/malusladder van je verzekeraar en krijgt de maximale korting op je autoverzekering. Vaak met een bonusbescherming. Daarnaast ben je erg gebonden aan je huidige autoverzekering en stap je minder snel over naar een vaak meer voordelige verzekeraar.
Let er ook op dat je als autobezitter niet dubbel verzekerd bent. Hierover heeft Independer al een uitgebreid artikel geschreven.
is werkzaam bij Independer. Als consumenten via Independer een financieel product afnemen, ontvangt Independer daarvoor een vergoeding van de bank of verzekeraar.