Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
De prijzen van internet-, telefoon- en tv-abonnementen gaan flink omhoog, en voor je het weet wordt het een vervelende kostenpost in je maandelijkse uitgaven. Maar geen zorgen, er zijn genoeg manieren om deze kosten wat omlaag te krijgen! Een slimme tip: bundel de krachten binnen je gezin met een familieabonnement, dat is vaak een stuk voordeliger. En er zijn nog meer handige lifehacks om je telecomkosten te drukken. We zetten ze hier voor je op een rijtje!
De prijzen voor telecom zitten al een tijdje flink in de lift. Volgens het CBS zijn de kosten tussen 2020 en 2023 jaarlijks zo’n 5% gestegen. Maar hoe komt dat eigenlijk
De inflatie speelt natuurlijk een rol, maar ook de vraag naar telecom is enorm gegroeid. We gebruiken allemaal steeds meer apparaten die aan het internet hangen, en al die nieuwe technologieën zoals glasvezel en 5G kosten flink wat investering. Dus ja, het is niet zo gek dat de prijzen blijven stijgen.
Gelukkig kun je samen met je gezin slim inspelen op die prijsstijgingen. Met een familieabonnement zitten jullie allemaal bij dezelfde provider op één abonnement. Het mooie hiervan? Omdat je in één keer voor meerdere mensen een abonnement afsluit, krijg je vaak korting. Het totaalbedrag ligt dus lager dan wanneer iedereen een apart abonnement zou hebben.
Klinkt interessant? Weeg dan nog even de voor- en nadelen tegen elkaar af.
Naast familieabonnementen hebben providers vaak nog meer interessante aanbiedingen, waarmee je korting ontvangt door dingen te combineren. Als je bijvoorbeeld je mobiele abonnement bij dezelfde provider afsluit als je abonnement voor internet en tv en vaste telefonie, beloont de provider je hiervoor vaak met een combinatiekorting. Dit kan soms wel een paar tientjes per maand schelen.
Daarnaast hebben providers soms deals met streamingdiensten, zoals Spotify of Netflix. Je krijgt dan korting op deze diensten, als je een abonnement bij de provider afsluit. Oftewel: een buitenkansje om kosten te besparen, als je toch al abonnee bent bij de betreffende streamingdienst.
Heel fijn natuurlijk, al die afsnijweggetjes naar lagere vaste lasten die we behandeld hebben. Maar een andere, voor de hand liggende, oplossing is natuurlijk het verlagen van je verbruik. Neem dus eens onder de loep hoeveel data, belminuten en smsjes jij en je kinderen écht nodig hebben. Het kan geen kwaad om hier eens goed met ze over in gesprek te gaan. Integendeel: het kan een wijze les zijn over zuinig omgaan met hun spullen.
Er zijn ook veel handige manieren om je verbruik terug te dringen:
Het loont ook om regelmatig te kijken of er goedkopere aanbiedingen zijn bij andere providers, dan je huidige. Zodra je contract afloopt, mag je namelijk gratis overstappen. Ga dus gerust eens je mobiel abonnement vergelijken; meestal is er wel een betere aanbieding te vinden op de markt.
Geen zin in het gedoe van overstappen? Of wil je niet weg omdat je een fijne combinatiekorting hebt voor internet en tv bij dezelfde provider? Dan kun je altijd eens proberen te onderhandelen! Bel je provider op en zeg dat je twijfelt om over te stappen vanwege een mooie deal bij een ander. Vaak willen ze je graag als klant houden en bieden ze je een leuke korting aan. Niet geschoten is altijd mis!
Ten slotte nog één belangrijke tip: gebruik langer dezelfde telefoon voordat je ‘m vervangt. Omdat providers vaak mobiele abonnementen aanbieden met een contractduur van één of twee jaar, zijn veel mensen geneigd om aan het eind van die periode een nieuw abonnement af te sluiten met daarbij ook direct een nieuw toestel.
In veel gevallen is dit nergens voor nodig; de meeste smartphones kunnen vandaag de dag een stuk langer mee dan dat. Overweeg dus de volgende keer dat je contract afloopt om een sim only abonnement te nemen (dus een los abonnement zonder toestel). Dat zal flink schelen in de maandelijkse afrekening van je provider.