Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Vrijdagmiddag borrel, geen behoefte


Maar vergeten jullie niet al die avonden; ouderenavond, open avond, diploma-uitreiking, individuele gesprekken met alle ouders (meerdere keren per jaar), kerstdiner, schoolfeest?
En vergeten we niet dat wij ook regelmatig mee moeten op schoolkampen; hoe intensief is dat denk je? En hoe veel verdient dat extra denk je?

En dan heb ik het niet over vergaderingen die uitlopen (die zijn vaak in de namiddag) en wat mij betreft sowieso bijna dagelijks een half tot heel uur later naar huis dan mijn officiële eindtijd? Ik begin om 8 uur tot officieel 16 uur, als ik pauzedienst heb gehad mag ik officieel om 15.30 naar huis, meestal echter wordt het sowieso 16.30/17 uur.

Pippeltje schreef op 20-09-2023 om 19:18:

Maar vergeten jullie niet al die avonden; ouderenavond, open avond, diploma-uitreiking, individuele gesprekken met alle ouders (meerdere keren per jaar), kerstdiner, schoolfeest?
En vergeten we niet dat wij ook regelmatig mee moeten op schoolkampen; hoe intensief is dat denk je? En hoe veel verdient dat extra denk je?

En dan heb ik het niet over vergaderingen die uitlopen (die zijn vaak in de namiddag) en wat mij betreft sowieso bijna dagelijks een half tot heel uur later naar huis dan mijn officiële eindtijd? Ik begin om 8 uur tot officieel 16 uur, als ik pauzedienst heb gehad mag ik officieel om 15.30 naar huis, meestal echter wordt het sowieso 16.30/17 

Ook die uren natuurlijk. Maar al zouden die er niet zijn, dan komen leraren makkelijk aan 45 uur per week gemiddeld

bieb1963 schreef op 20-09-2023 om 19:56:

[..]

Ook die uren natuurlijk. Maar al zouden die er niet zijn, dan komen leraren makkelijk aan 45 uur per week gemiddeld

Hier is het rapport gesprek alleen overdag, vorig jaar toevallig een presentatie van drie kwartier gehad in de avond verder niet, dit jaar inderdaad voor het eerst een kamp van 3 dagen en dan de vrijdag vrij, en natuurlijk ook een musical avond maar groep 8 is hier altijd 2,5 a 3 eerder dagen vrij met de zomer dat compenseert elkaar vast wel ergens.

In de eerdere groepen overigens nooit kamp gehad, nooit een informatieavond of een gesprek in de avond. 

Decembermamma schreef op 20-09-2023 om 20:46:

[..]

Hier is het rapport gesprek alleen overdag, vorig jaar toevallig een presentatie van drie kwartier gehad in de avond verder niet, dit jaar inderdaad voor het eerst een kamp van 3 dagen en dan de vrijdag vrij, en natuurlijk ook een musical avond maar groep 8 is hier altijd 2,5 a 3 eerder dagen vrij met de zomer dat compenseert elkaar vast wel ergens.

In de eerdere groepen overigens nooit kamp gehad, nooit een informatieavond of een gesprek in de avond.

Pfffff, je klinkt wel.heel betweterig en vooral dommig. 

bieb1963 schreef op 20-09-2023 om 21:37:

[..]

Pfffff, je klinkt wel.heel betweterig en vooral dommig.

Dat is de praktijk he, bij ons op school nauwelijks ouderavonden en ik weet ook dat bij de vergadering van de oudercommissie geen docenten zijn.

Decembermamma schreef op 20-09-2023 om 21:43:

[..]

Dat is de praktijk he, bij ons op school nauwelijks ouderavonden en ik weet ook dat bij de vergadering van de oudercommissie geen docenten zijn.

Ik heb alleen de afgelopen week al twee ouderavonden gehad (VO), twee keer tot tien uur op school. Bij mijn kinderen waren ook op het PO oudergesprekken altijd in de avond. Jouw eigen ervaring gebruiken om te beslissen dat leraren helemaal niet zoveel werkdruk ervaren is nogal kortzichtig. Dat is niet “de praktijk”, dat is wat jij hebt gezien. Waarom niet gewoon aannemen dat als een hele beroepsgroep zeer hoge werkdruk zegt te hebben, dat misschien wel gewoon zo is? Vergeet ook niet dat een leerkracht altijd aan staat tijdens lestijd. Naar de wc? Vergeet het maar. Even kletsen met collega’s? Geen kans. Even wegdromen, kopje koffie, tandarts bellen, vriendin appen? Ook al niet. Tel daarbij op het feit dat alle problemen in de samenleving en in de opvoeding op het bord van de school worden geschoven, plus het aanhoudende ondermijnen door ouders die vinden dat hun kind een bijzondere positie verdient, de afnemende status van het vak, en het is niet zo heel vreemd dat de lerarentekorten oplopen. Terwijl het toch echt een fantastisch vak is. 

Decembermamma schreef op 20-09-2023 om 21:43:

[..]

Dat is de praktijk he, bij ons op school nauwelijks ouderavonden en ik weet ook dat bij de vergadering van de oudercommissie geen docenten zijn.

Dat wil nog steeds niet zeggen dat de leerkrachten op de school van jouw zoon hun uren niet maken. Wellicht zijn er andere afspraken omtrent de invulling van de uren / thuiswerken, waar jij niet vanaf weet. Verder kijken dan je neus lang is kan heel verhelderend zijn.

Ik had begrepen dat leerkrachten ook heel wat uren kwijt zijn aan het bijhouden van leerlingen dossiers, allemaal onder werktijd. Vroeger hoefden leerkrachten geen een ELD electronisch leerlingen dossier bij te houden. Nu worden alle school resultaten of Cito-toetsen in ELD verwerkt daar dit ook een hulpmiddel is voor het bepalen van een schooladvies 3 jaar later. Les geven is meer dan alleen bv een reken les voorbereiden.

Zie link: een hele opsomming wat er allemaal bij komt kijken. En zoals bij veel bedrijven; overkoepelende organisatie wilt iets en de directeur schuift het door naar leerkrachten, onder mom van inspraak.

https://avs.nl/actueel/nieuws/onderwijsraad-werkdruk-in-basisonderwijs-te-hoog/

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.