Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Thy

Thy

14-04-2024 om 08:27

Burgerschapsonderwijs in het MBO


Bakblik schreef op 15-04-2024 om 07:56:

[..]

Dit dus. School voegt een dimensie toe die je thuis niet hebt. Zoals mama E al zegt moet je leren hoe meer met elkaar omdat en daar begint al op de opvang. En ook op de basisschool en in het middelbare onderwijs en op het mbo gaat dat verder.

Ik zou ook een groot voorstander zijn van alleen openbaar onderwijs om alle kinderen te laten kennismaken met alle culturen in de klas. Dan heb je vriendjes uit meerdere groepen in de samenleving.

Wij hebben hier In het dorp 6 basisscholen waarvan er zeker 2 ontzettende witte bubbels zijn met kinderen uit gezinnen waar de ouders hoogopgeleid zijn. Als de kinderen dan bovendien nog op hockey gaan in plaats van op voetbal is hun visie op de maatschappij aardig eenzijdig van huis uit. Dan is een vak als burgerschap op school heel zinvol om een tegengeluid te laten horen.

Dat laatste lees ik best vaak. Witte bubbels. Kinderen die alleen met andere witte kinderen omgaan en weinig in contact komen met andere culturen maar zo werkt dat andersom ook wel een deel natuurlijk. Kinderen met een migratieachtergrond die alleen met andere kinderen met een migratieachtergrond omgaan.

Heel vaak zie ik savonds tijdens werken groepjes kinderen buiten spelen en dan zijn er maar weinig "gemengde" groepen hoor. Iedereen trekt toch het meest op met degenen met wie ze zich het meest identificeren.

Als ik de bronnen zo zie is je verontwaardiging dus onterecht en is deze verplichting juist om het recht te trekken met de andere niveaus. het MBO liep blijkbaar achter. 

Lena55 schreef op 15-04-2024 om 08:17:



Onze zorg ligt meer op het gebied van verzwaring voor de mbo-studenten. Eerst het niveau Nederlands omhoog, toen de komst van een nieuw rekenexamen wat behaald moet worden en nu burgerschap. Een deel kan dit prima en stroomt vaak ook door naar het hbo. Maar er is ook een hele grote groep voor wie niveau 3 of 4 echt het plafond van hun kunnen is. Deze groep loopt steeds meer vast op de steeds hogere eisen. Wij zijn van mening dat de overheid geen goed beeld heeft van de doelgroep waarmee we werken op het mbo. Nu werk ik wel in een probleemwijk in een grote stad, dus zou goed kunnen dat mbo's in andere delen van het land dit minder signaleren.

Maar Lena, wees eerlijk, het niveau voor rekenen is nog schokkend laag op mbo4. 

Mijn zoon gaat nu een half jaar versnellen zodat hij in het halve jaar dat vrij komt zijn niveau  voor de algemene vakken, Nederlands, rekenen, Engels en biologie kan optrekken naar havo niveau via loi oid, want anders weet hij nu al dat hij het niet gaat redden op het hbo. En dat dat zo is weet hij al vanaf halverwege het 1e leerjaar.

Als MBO4 doorstroming moet bieden naar het HBO moet dat niveau omhoog, anders een niveau 5 voor diegenen die HBO willen doen, direct toegankelijk vanaf VMBO-tl. 

Want het niveau van TL is hoger dan van MBO4 op dit moment. 

Vond ik echt een schokkende conclusie na 3 maanden MBO4.


Miraval schreef op 15-04-2024 om 08:32:

[..]

Dat laatste lees ik best vaak. Witte bubbels. Kinderen die alleen met andere witte kinderen omgaan en weinig in contact komen met andere culturen maar zo werkt dat andersom ook wel een deel natuurlijk. Kinderen met een migratieachtergrond die alleen met andere kinderen met een migratieachtergrond omgaan.

Heel vaak zie ik savonds tijdens werken groepjes kinderen buiten spelen en dan zijn er maar weinig "gemengde" groepen hoor. Iedereen trekt toch het meest op met degenen met wie ze zich het meest identificeren.

Wat ik hier in het dorp (>20.000 inwoners) zie is toch vooral de witte bubbel. Die kinderen zitten op een witte school en op een witt hockeyclub. De ouders van kinderen met migratie achtergrond kiezen voor de openbare school waar meerdere culturen door elkaar zitten in de klas.  Ook bij de voetbal zijn gemengde teams.

Zij maken sneller contact met andere culturen Dan de kinderen uit die witte bubbels. Daarnaast trekken ze ook op met kinderen warmee ze zich het meest identificeren maar hun bubbel is diverser. 

Ysenda schreef op 15-04-2024 om 08:54:

[..]

Maar Lena, wees eerlijk, het niveau voor rekenen is nog schokkend laag op mbo4.

Mijn zoon gaat nu een half jaar versnellen zodat hij in het halve jaar dat vrij komt zijn niveau voor de algemene vakken, Nederlands, rekenen, Engels en biologie kan optrekken naar havo niveau via loi oid, want anders weet hij nu al dat hij het niet gaat redden op het hbo. En dat dat zo is weet hij al vanaf halverwege het 1e leerjaar.

Als MBO4 doorstroming moet bieden naar het HBO moet dat niveau omhoog, anders een niveau 5 voor diegenen die HBO willen doen, direct toegankelijk vanaf VMBO-tl.

Want het niveau van TL is hoger dan van MBO4 op dit moment.

Vond ik echt een schokkende conclusie na 3 maanden MBO4.


Natuurlijk is dat zo.  Dit proces start al in het basisonderwijs of eigenlijk al eerder in de thuissituatie van grote groepen studenten.

En daarnaast zijn er ook veel groepen die mbo niveau 4 niet gebruiken voor doorstromen naar HBO. Ja, aan de ene kant wil je dat het aansluit. Maar aan de andere kant is het mbo niet alleen maar een weg om op het HBO te komen. Het is een losstaande opleiding die vanuit zichzelf minstens zo belangrijk is. En nu zijn we met z'n allen voornamelijk bezig om te voldoen aan deze eisen, en dit gaat af van de tijd en ruimte voor opleiden voor het beroep wat ze gekozen hebben. Grote tekorten op de arbeidsmarkt die op deze manier niet opgelost gaan worden. Want de mensen die kunnen voldoen aan de eisen willen doorstromen naar het HBO en werken dus nauwelijks in het beroep waarvoor ze opgeleid zijn.

De mensen die wel graag in het werkveld willen werken met hun mbo 3 of 4 halen steeds vaker de opleiding niet, omdat ze niet meer kunnen voldoen aan de steeds strengere eisen. Wij kunnen er vanalles van vinden dat studenten niet kunnen rekenen. Maar er zijn hele groepen die dit niet kunnen en ook niet kunnen leren beheersen. Terwijl het super krachten zijn in bijvoorbeeld de zorg die we keihard nodig hebben. Voor deze mensen moet er toch ook een plek zijn in de maatschappij? Zij willen ook een baan met een salaris hoger dan minimum loon en een diploma. Met niveau 2 kom je vaak niet ver.

Overigens merk ik ook dat voornamelijk de taal een groot struikelblok is bij het rekenen. Veel verhaalsommen waarbij je begrijpend en analytisch moet kunnen lezen. Toets je dan het rekenniveau of ben je bezig met Nederlands? Ik zie ook dat studenten op stage alles prima kunnen. Dus rekenen in de praktijk is vaak niet het probleem. 

Staat trouwens buiten kijf dat je voor een gedeelte van de beroepen gewoon heel goed moet kunnen rekenen en het niveau ook op mbo hoog mag zijn. Maar dat er geen alternatieven meer zijn voor mensen die hier heel veel moeite mee hebben vind ik een zorgelijke ontwikkeling.

Bakblik schreef op 15-04-2024 om 09:04:

[..]

Wat ik hier in het dorp (>20.000 inwoners) zie is toch vooral de witte bubbel. Die kinderen zitten op een witte school en op een witt hockeyclub. De ouders van kinderen met migratie achtergrond kiezen voor de openbare school waar meerdere culturen door elkaar zitten in de klas. Ook bij de voetbal zijn gemengde teams.

Zij maken sneller contact met andere culturen Dan de kinderen uit die witte bubbels. Daarnaast trekken ze ook op met kinderen warmee ze zich het meest identificeren maar hun bubbel is diverser.

Ik denk dat dit zeker klopt, maar er is nog een dimensie: opleidingsniveau en inkomen van de ouders. Het maakt nogal verschil of je in een wijk met sociale huurwoningen woont in Rotterdam of in Blaricum of aan de grachtengordel. Laatst is daar onderzoek naar gedaan. 

Ik blijf het schandalig vinden dat op mbo4 Techniek, wat ooit een voortreffelijke MTS was, geen wiskunde wordt aangeboden, maar wel rekenen 3F. 

Vrijstelling was niet mogelijk (cijferlijst havo 3 overgelegd) en pas in de vierde klas wordt wiskunde een KEUZEVAK. Omdat de meesten dan drie jaar geen wiskunde hebben gehad, wordt er begonnen bij klas 2 vmbo niveau...

Lena55 schreef op 15-04-2024 om 09:19:

[..]

Natuurlijk is dat zo. Dit proces start al in het basisonderwijs of eigenlijk al eerder in de thuissituatie van grote groepen studenten.

En daarnaast zijn er ook veel groepen die mbo niveau 4 niet gebruiken voor doorstromen naar HBO. Ja, aan de ene kant wil je dat het aansluit. Maar aan de andere kant is het mbo niet alleen maar een weg om op het HBO te komen. Het is een losstaande opleiding die vanuit zichzelf minstens zo belangrijk is. En nu zijn we met z'n allen voornamelijk bezig om te voldoen aan deze eisen, en dit gaat af van de tijd en ruimte voor opleiden voor het beroep wat ze gekozen hebben. Grote tekorten op de arbeidsmarkt die op deze manier niet opgelost gaan worden. Want de mensen die kunnen voldoen aan de eisen willen doorstromen naar het HBO en werken dus nauwelijks in het beroep waarvoor ze opgeleid zijn.

De mensen die wel graag in het werkveld willen werken met hun mbo 3 of 4 halen steeds vaker de opleiding niet, omdat ze niet meer kunnen voldoen aan de steeds strengere eisen. Wij kunnen er vanalles van vinden dat studenten niet kunnen rekenen. Maar er zijn hele groepen die dit niet kunnen en ook niet kunnen leren beheersen. Terwijl het super krachten zijn in bijvoorbeeld de zorg die we keihard nodig hebben. Voor deze mensen moet er toch ook een plek zijn in de maatschappij? Zij willen ook een baan met een salaris hoger dan minimum loon en een diploma. Met niveau 2 kom je vaak niet ver.

Overigens merk ik ook dat voornamelijk de taal een groot struikelblok is bij het rekenen. Veel verhaalsommen waarbij je begrijpend en analytisch moet kunnen lezen. Toets je dan het rekenniveau of ben je bezig met Nederlands? Ik zie ook dat studenten op stage alles prima kunnen. Dus rekenen in de praktijk is vaak niet het probleem.

Staat trouwens buiten kijf dat je voor een gedeelte van de beroepen gewoon heel goed moet kunnen rekenen en het niveau ook op mbo hoog mag zijn. Maar dat er geen alternatieven meer zijn voor mensen die hier heel veel moeite mee hebben vind ik een zorgelijke ontwikkeling.

Opleiding van zoon geeft al bij de open dagen aan dat er voor deze opleiding eigenlijk geen banen zijn en het vooral een doorstroom opleiding is naar HBO. 

Dat gaan ze zonder aanpassingen echt niet redden. 

Wat ik qua rekenen zie is het eind niveau niet veel hoger dan basisschool misschien nog net groep 8, maar meer ook niet. 

En natuurlijk gaat van het MBO4 een groot deel niet door naar het HBO, maar wees dan ook eerlijk naar degenen die die ambitie wel hebben dat dit daarvoor niet de route is en dat die zich dan door de laatste 2 jaar HAVO moeten worstelen, waar ze bewust niet voor gekozen hebben omdat ze dat te algemeen vinden en daar uitvallen.

Ik heb nu een zoon die verzucht: Deze school is heel goed in het bereiken dat ik niet meer geloof in mijzelf en mijn passies, zo erg dat ik naar vastgoedkunde ga kijken. (Hij doet iets met voeding en bewegen, en dat past volkomen bij hem) En nee, hij haalt geen heel hoge cijfers, moet er wel wat voor doen. 

Dit is het 2e jaar waar hij deze strijd levert en elke dag gefrustreerd thuis komt. ELKE DAG, ik vind het knap dat hij het volhoudt want zonder dit feitelijk waardeloze papiertje, want te laag niveau van het aanbod, komt hij niet op het HBO. Om het daar te redden moet hij bijna 1000 euro uit gaan geven om het wel op niveau te krijgen. Dat is toch belachelijk!

Maar terug naar burgerschapsonderwijs, Ik denk dat het hard nodig is, bij de opleiding van zoon durven de meisjes niet naar het toilet bijvoorbeeld. De meisjes toiletten worden gebruikt als rookhol en om andere drugs te doen, ook door jongens, en ze worden uitgescholden als ze binnen komen.
Voor de andere toiletten moeten ze naar een andere verdieping of een andere vleugel van het gebouw. Ze worden uitgescholden omdat ze in een legging durven te lopen. Toch geen heel vreemd kledingstuk als je gymles hebt en zelf gymles moet geven. Die damestoiletten zitten dus vaak op slot, sleutel te krijgen bij de conciërge aan de andere kant van het gebouw.

Ze lopen als groep naar het station want ze worden belaagd door leerlingen en studenten van de andere opleidingen (er zit ook een VMBO school in het gebouw).


Ysenda schreef op 15-04-2024 om 11:15: De meisjes toiletten worden gebruikt als rookhol en om andere drugs te doen, ook door jongens, en ze worden uitgescholden als ze binnen komen.


Serieuze vraag: als die jongens thuis of in hun peergroup leren dat het normaal is drugs te gebruiken of meisjes uit te schelden, wat zou er dan precies bij burgerschapsonderwijs moeten gebeuren dat ze daarmee zouden stoppen? Hoe groot schat je de kans in dat burgerschapsonderwijs daartegen opgewassen is?

Serieuze vraag: als die jongens thuis of in hun peergroup leren dat het normaal is drugs te gebruiken of meisjes uit te schelden.

Precies. Ze leren op school dat dit normaal is. Want ze komen er mee weg. De autoriteiten in de school kijken weg en laten die jongens de gangen en toiletten terroriseren. De slachtoffers moeten sleutels ophalen, omlopen, en sleutels inleveren. De autoriteiten op school weten daarvan, ze faciliteren en moedigen aan dat de slachtoffers buigen en wijken (door toiletten op slot te doen en sleutels aan de slachtoffers uit te lenen), en ze weigeren het probleem aan te pakken.

Daar kan geen lespakket tegenop. 

syboor schreef op 15-04-2024 om 12:24:

[..]

Precies. Ze leren op school dat dit normaal is. Want ze komen er mee weg. De autoriteiten in de school kijken weg en laten die jongens de gangen en toiletten terroriseren. De slachtoffers moeten sleutels ophalen, omlopen, en sleutels inleveren. De autoriteiten op school weten daarvan, ze faciliteren en moedigen aan dat de slachtoffers buigen en wijken (door toiletten op slot te doen en sleutels aan de slachtoffers uit te lenen), en ze weigeren het probleem aan te pakken.

Daar kan geen lespakket tegenop.


Precies, maar dan moet je dus geen burgerschapsonderwijs geven maar gaan handhaven op gedrag. Als een groep klojo's feitelijk de dienst uitmaakt op school, dan werkt het alleen maar averechts om in de les te zeggen 'maar eigenlijk willen we het anders hoor!'.

Ginevra schreef op 15-04-2024 om 12:31:

[..]


Precies, maar dan moet je dus geen burgerschapsonderwijs geven maar gaan handhaven op gedrag. Als een groep klojo's feitelijk de dienst uitmaakt op school, dan werkt het alleen maar averechts om in de les te zeggen 'maar eigenlijk willen we het anders hoor!'.

dat dit normaal is leren ze niet op school want er wordt gehandhaafd, schorsingen, leerplichtambtenaren alles is er bij betrokken. Maar het is een hardnekkig groepje, een groot onoverzichtelijk gebouw, dat helpt niet mee.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.