Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Thy

Thy

14-04-2024 om 08:27

Burgerschapsonderwijs in het MBO


Poezenmeisje schreef op 14-04-2024 om 12:49:

[..]

Wow, mijn mbo'er doet universitaire dingen op school. Dit was in de tweede klas mbo.

In havo 2 heeft hij geweigerd een stem uit te brengen bij de 'schoolverkiezingen' omdat hij vond dat school partijen uitsloot en daarmee pestgedrag vertoonde. Ze mochten maar uit 8 partijen kiezen.

Ik blijf van mening dat 'goed burgerschap' in de wieg begint en niet als schoolproject.



School is nou juist een plek waar het op een neutrale manier onderwezen kan worden. Burgerschap aan ouders overlaten giet er altijd een sausje overheen, omdat ouders een geloof/een mening/een overtuiging hebben die niet neutraal is.

Geboren eind jaren 60 in de katholieke zuil was de protestantse zuil nog iets waar je je niet in begaf. We kochten bij de katholieke slager en kleermaker. Niet neutraal dus. Nu met nog meer culturen in de steden en dorpen vind ik ouders mensen die kinderen basisvaardigheden aanleren, de echte vorming van het kind tot verantwoordelijke burger moet elders plaatsvinden, omdat de invloed van thuis altijd er altijd is en afhankelijk van tot welke groep je behoort meer of minder is.

Blijft natuurlijk wel noodzakelijk dat school dat neutraal doet, dus bij de scholierenverkiezingen kunnen kiezen uit maar 8 partijen dat klopt niet.



Als ze jongeren een jaar of 16 zijn, hebben zaadjes allang gekiemd. 

Veel te laat om met 'maatschappelijk correct opvoeden' te beginnen.

School is wel een plek waar verschillende culturen en achtergronden bij elkaar komen, terwijl die daarbuiten behoorlijk gescheiden kunnen zijn. Dus het lijkt me bij uitstek de plek waar respectvol met elkaar omgaan en leren hoe en democratie werkt in de praktijk geoefend kan worden. Lijkt me dan weer niet nuttig om dat met online modules te doen. In gesprek gaan met elkaar, dat werkt veel beter. 

Poezenmeisje schreef op 14-04-2024 om 12:43:

[..]

Je krijgt de hartelijke groeten van een hts'er en een meao'er die op hbo-niveau werkt.


Bedankt, maar ik begrijp niet zo goed wat je wilt zeggen.

Bakblik schreef op 14-04-2024 om 13:02:School is nou juist een plek waar het op een neutrale manier onderwezen kan worden. Burgerschap aan ouders overlaten giet er altijd een sausje overheen(...)de echte vorming van het kind tot verantwoordelijke burger moet elders plaatsvinden


En jawel, daar istie alweer, de school moet het doen.

Reken even mee: een kind van 16 jaar heeft grofweg 140.000 uur geleefd. Daarvan heeft het zo'n 12.000 uur op school doorgebracht. Dat is ongeveer 8,5%. Zelfs als je slapen en dergelijke ervan aftrekt, is de tijd die kinderen onder invloed van ouders en familie doorbrengen, vele malen langer dan de tijd die ze onder invloed van school staan.

En hoe lang duurt een vak burgerschap? Als we zeggen twee uur per week in een schooljaar, dat is dan 80 uur? Dat is minder dan 1% van de uren die een jaar heeft.

Daarin kun je qua vorming hooguit wat puntjes op de i zetten, de kinderen wat laten oefenen met opinie en debat, en uitleggen hoe de democratie in elkaar steekt. Maar de echte vorming vindt thuis plaats.

Dat is de vorming om te luisteren naar elkaar. Hoe je over elkaar en over anderen praat. Hoe je aan tafel over ome Piet praat die wappie is, en hoe je reageert op het nieuws op tv. Dat is hoe je over vrouwen en homo's praat, wat je zegt over Zwarte Piet en over rechters en politie. Dat is de houding ten opzichte van politie en artsen en leraren die je als ouders laat zien. Dat is of je anderen de mond snoert die er anders over denken of dat je ze vraagt waarom ze dat vinden.

Als een kind opgroeit in een sfeer van onverdraagzaamheid, of fuck het gezag, of ambtenaren zijn allemaal klootzakken, of stemmen is zinloos want politici zijn allemaal zakkenvullers, dan kan de school dat niet rechtzetten.

Jij, als ouder, vormt je kind. En geen enkele ouder is neutraal, niemand. Dat is niet erg. Een verantwoordelijk burger is NIET een burger zonder eigen opvattingen. Een verantwoordelijk burger is iemand die het bestaan van verschillende opvattingen kan erkennen en daarmee kan dealen.

De school kan een en ander aandragen om dat een beetje bij te buigen. Maar het begint bij de ouders.

En als je denkt dat de school die rol moet en kan overnemen omdat ouders niet neutraal zijn, dan vind ik dat óf schandelijk naïef, óf schandelijk gemakzuchtig.


Burgerschap moet je ook al in de onderbouw van het vmbo en h/v aanbieden. Het hoeft niet zo te heten maar je moet er zeker aandacht aan besteden en dit ook aan kunnen tonen bij de inspectie. In de bovenbouw van vmbo krijgen ze maatschappijleer, dat mag afgesloten worden in klas 3, sommige scholen doen daar wel 2 jaar over en sluiten het af in klas 4. Dat moet met schoolexamens. 
Dit zijn vakken waarin een soort opbouw zit, op het vmbo is de inhoud veel beperkter dan op havo/vwo, daarom ga je daar in het mbo in feite mee verder. Dan ga je dieper op de stof in en is het beter passend. 
Je hebt na het vmbo ook nog geen startkwalificatie, dat wil zeggen dat je nog niet klaar bent met het onderwijs en je bent dus verplicht om door te gaan met onderwijs. Je hebt nog niet het minimale onderwijsniveau bereikt. 

Poezenmeisje schreef op 14-04-2024 om 12:49:

[..]

Wow, mijn mbo'er doet universitaire dingen op school. Dit was in de tweede klas mbo.

In havo 2 heeft hij geweigerd een stem uit te brengen bij de 'schoolverkiezingen' omdat hij vond dat school partijen uitsloot en daarmee pestgedrag vertoonde. Ze mochten maar uit 8 partijen kiezen.

Ik blijf van mening dat 'goed burgerschap' in de wieg begint en niet als schoolproject.

Ja, algemeen burgerschap dus. 

Poezenmeisje schreef op 14-04-2024 om 13:11:

Als ze jongeren een jaar of 16 zijn, hebben zaadjes allang gekiemd.

Veel te laat om met 'maatschappelijk correct opvoeden' te beginnen.

Dat begint dus al met burgerschap in het po, dan vervolgt het in het vo en in het tertiair onderwijs komt het ook aan bod. 

Ginevra schreef op 14-04-2024 om 14:27:

[..]


En jawel, daar istie alweer, de school moet het doen.

Reken even mee: een kind van 16 jaar heeft grofweg 140.000 uur geleefd. Daarvan heeft het zo'n 12.000 uur op school doorgebracht. Dat is ongeveer 8,5%. Zelfs als je slapen en dergelijke ervan aftrekt, is de tijd die kinderen onder invloed van ouders en familie doorbrengen, vele malen langer dan de tijd die ze onder invloed van school staan.

En hoe lang duurt een vak burgerschap? Als we zeggen twee uur per week in een schooljaar, dat is dan 80 uur? Dat is minder dan 1% van de uren die een jaar heeft.

Daarin kun je qua vorming hooguit wat puntjes op de i zetten, de kinderen wat laten oefenen met opinie en debat, en uitleggen hoe de democratie in elkaar steekt. Maar de echte vorming vindt thuis plaats.

Dat is de vorming om te luisteren naar elkaar. Hoe je over elkaar en over anderen praat. Hoe je aan tafel over ome Piet praat die wappie is, en hoe je reageert op het nieuws op tv. Dat is hoe je over vrouwen en homo's praat, wat je zegt over Zwarte Piet en over rechters en politie. Dat is de houding ten opzichte van politie en artsen en leraren die je als ouders laat zien. Dat is of je anderen de mond snoert die er anders over denken of dat je ze vraagt waarom ze dat vinden.

Als een kind opgroeit in een sfeer van onverdraagzaamheid, of fuck het gezag, of ambtenaren zijn allemaal klootzakken, of stemmen is zinloos want politici zijn allemaal zakkenvullers, dan kan de school dat niet rechtzetten.

Jij, als ouder, vormt je kind. En geen enkele ouder is neutraal, niemand. Dat is niet erg. Een verantwoordelijk burger is NIET een burger zonder eigen opvattingen. Een verantwoordelijk burger is iemand die het bestaan van verschillende opvattingen kan erkennen en daarmee kan dealen.

De school kan een en ander aandragen om dat een beetje bij te buigen. Maar het begint bij de ouders.

En als je denkt dat de school die rol moet en kan overnemen omdat ouders niet neutraal zijn, dan vind ik dat óf schandelijk naïef, óf schandelijk gemakzuchtig.


In algemene vakken komt heel veel burgerschap naar voren, ook al heet het niet het vak ‘burgerschap’, er wordt veel meer gedaan aan burgerschap dan alleen de uurtjes die je onder het uurtje voor het vak kan schuiven. 

Daarnaast: helemaal gelijk hoor, dat je als ouders een flinke duit in het zakje kan doen. 

Een kind wordt gevormd door de volledige omgeving, maar inderdaad vooral door de ouders. Dat wil niet zeggen dat er op andere plekken geen aandacht aan besteed hoeft te worden. Burgerschap gaat ook over 'hoe gaan we met elkaar om?' en dat begint al op het kinderdagverblijf of de peuterspeelzaal. Over luisteren, op je beurt wachten, elkaar helpen. En later ga je het dan hebben over bijvoorbeeld stemmen, democratie, partijen. 
Dat gaat stapje voor stapje. Mijn kind in groep 5 zal het woord 'staatsinrichting' niet kennen, maar ze weet wel dat er af en toe verkiezingen zijn. En dat er dan partijen zijn en dat je dan kunt stemmen op een partij waar jij het het meest mee eens bent of vertrouwen in hebt. 
Maar ook bijvoorbeeld bij vriendjes thuis, dat je ziet dat daar dingen anders gaan, andere regels gelden en andere keuzes gemaakt worden.
Of op de sportclub; daar zijn ook regels waar je je aan moet houden, trainers waar je naar moet luisteren, een manier van omgaan met elkaar.

Natuurlijk heb je daar als ouder een taak in. Echter maatschappijleer op school voegt wel een dimensie toe die je thuis niet zo hebt. Op school wordt je geconfronteerd met meer verschillende meningen onder klasgenoten. Bovendien bespreken lang niet alle ouders politiek, geschiedenis, actualiteiten en dergelijke met hun kinderen. Dus juist ook voor de kinderen uit de gezinnen waar dat minder besproken wordt is het belangrijk dat dit ook op school gebeurd en je zo de kennis opdoet hoe de maatschappij in elkaar zit.
als het goed is doe je dus zowel in de onderbouw als in de bovenbouw. Echter vmbo is korter en dus is het logisch dat er op het mbo een vervolg komt.

Bakblik schreef op 14-04-2024 om 12:32:


Nu op mbo heeft hij modules in de digitale leeromgeving die hij zelfstandig moet maken. Volgens mij is er geen gesprek in de klas.

En die modules werk je in je eigen tempo door dus als je dat in een week of 3 doet heb je de rest van het jaar vrij in die uren. Dat had mijn zoon al snel door dus die was in oktober er klaar mee voor dit jaar.

Kyana schreef op 15-04-2024 om 01:29:

Natuurlijk heb je daar als ouder een taak in. Echter maatschappijleer op school voegt wel een dimensie toe die je thuis niet zo hebt. Op school wordt je geconfronteerd met meer verschillende meningen onder klasgenoten. Bovendien bespreken lang niet alle ouders politiek, geschiedenis, actualiteiten en dergelijke met hun kinderen. Dus juist ook voor de kinderen uit de gezinnen waar dat minder besproken wordt is het belangrijk dat dit ook op school gebeurd en je zo de kennis opdoet hoe de maatschappij in elkaar zit.
als het goed is doe je dus zowel in de onderbouw als in de bovenbouw. Echter vmbo is korter en dus is het logisch dat er op het mbo een vervolg komt.

Dit dus.  School voegt een dimensie toe die je thuis niet hebt. Zoals mama E al zegt moet je leren hoe meer met elkaar omdat en daar begint al op de opvang. En ook op de basisschool en in het middelbare onderwijs en op het mbo gaat dat verder.

Ik zou ook een groot voorstander zijn van alleen openbaar onderwijs om alle kinderen te laten kennismaken met alle culturen in de klas.  Dan heb je vriendjes uit meerdere groepen in de samenleving.

Wij hebben hier In het dorp 6 basisscholen waarvan er zeker 2 ontzettende witte bubbels zijn met kinderen uit gezinnen waar de ouders hoogopgeleid zijn. Als de kinderen dan bovendien nog op hockey gaan in plaats van op voetbal is hun visie op de maatschappij aardig eenzijdig van huis uit.  Dan is een vak als burgerschap op school heel zinvol om een tegengeluid te laten horen. 

Ysenda schreef op 15-04-2024 om 06:13:

[..]

En die modules werk je in je eigen tempo door dus als je dat in een week of 3 doet heb je de rest van het jaar vrij in die uren. Dat had mijn zoon al snel door dus die was in oktober er klaar mee voor dit jaar.

Voor rekenen kan hij wel in eigen tempo door.  Voor burgerschap worden de modules in blokken open gezet dus hij heeft ze nog niet af. 

Bij ons op school (ik ben docent mbo niveau 3 en 4) krijgen de studenten het gehele eerste jaar 2 uur per week burgerschap. Fysiek les dus. Ik vind dat dit bij ons genoeg is vormgegeven. Alhoewel het ook wel een meerwaarde kan zijn in leerjaar 2 en 3. Hiermee voldoen we aan de inspanningsverplichting. Hier zal dan nog een generiek examen bovenop komen. Maar volgens mij mogen we dit als school (voor een deel?) zelf gaan invullen. 

Wij staan op zich positief tegenover de komst van een generiek examen. Wat wij vooral merken is dat dit er wel voor zorgt dat studenten het veel serieuzer nemen. Wij hebben te maken met veel ongemotiveerdheid en ze gaan eigenlijk alleen aan de slag 'als het is om te slagen'. Daarnaast is het bij ons wel een heel belangrijk onderdeel van de algemene vorming, want de doelgroep waarmee ik werk krijgt dit nauwelijks/niet mee vanuit huis.

Onze zorg ligt meer op het gebied van verzwaring voor de mbo-studenten. Eerst het niveau Nederlands omhoog, toen de komst van een nieuw rekenexamen wat behaald moet worden en nu burgerschap. Een deel kan dit prima en stroomt vaak ook door naar het hbo. Maar er is ook een hele grote groep voor wie niveau 3 of 4 echt het plafond van hun kunnen is. Deze groep loopt steeds meer vast op de steeds hogere eisen. Wij zijn van mening dat de overheid geen goed beeld heeft van de doelgroep waarmee we werken op het mbo. Nu werk ik wel in een probleemwijk in een grote stad, dus zou goed kunnen dat mbo's in andere delen van het land dit minder signaleren.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.