Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Thy

Thy

14-04-2024 om 08:27

Burgerschapsonderwijs in het MBO


burgerschapsonderwijs bestaat al een tijdje op het mbo, maar het was ondermaats. Een van redenen waarom het nu een examenvak gaat worden. 
Om even de vergelijking 17 jarigen te maken: ik heb 17-18-19 jarige gymnasiasten die eerst burgerschapsonderwijs en dan maatschappijleer kregen. Het eerste is sowieso verplicht, het laatste is een verplicht examenvak. 

Daglichtlamp schreef op 14-04-2024 om 09:00:

Zit dit bij havo en VWO niet gewoon bij de verplichte maatschappijleer in de bovenbouw?

Dit wilde ik dus ook zeggen. Veel van die genoegde onderwerpen worden daar behandeld. En ze hebben ook langer maatschappijleer op Havo en vwo

Hoe is dit vormgegeven trouwens? 
https://www.nationaleonderwijsgids.nl/hbo/nieuws/29354-burgerschap-in-heel-hoger-onderwijs-verplicht.html

stukje uit 2015, maar burgerschapsonderwijs bestaat al even. 

Havo en vwo hebben maatschappijleer of welke naam er ook aan gegeven wordt. Van kinderen weet ik dat daar ook projecten/verslagen en debatten bij hoorden. Met dat in het achterhoofd is het niet zo heel raar dat mbo het ook aanbiedt. Niet omdat mbo-ers dat harder nodig hebben, maar omdat nou eenmaal niet alles in die vier jaar vmbo past. Door het juist op het mbo aan te bieden kun je als opleiding veel dichter aansluiten bij de belevingswereld van je studenten. 
Overigens is op de uni van kind wel iets wat er op lijkt. Elke student moet daar iets van 5 studium generale punten verzamelen. En die krijg je door presentaties over actuele onderwerpen bij te wonen, documentaires in het universitaire filmhuis te bekijken enz. Niet zo schools, maar wel vormend en verbredend van hun mens- en maatschappijbeeld. 
Maar laten we niet denken dat het alleen aan de opleiding ligt dat er bangalijsten, extreemrechtsstemmers en autonomen zijn. Als er iets is dat we onze kinderen moeten leren is het kritisch lezen en luisteren en de ‘TikTok tunnel’ herkennen als ze erin zitten. 
Dat is iets wat ze van ons, ouders, moeten leren. Laten wij aan ze zien hoe je ook niet kunt lachen om foute grappen, belangstellend ipv veroordelend zijn en zelf ook eerst op zoek gaan naar de vraag ipv het oordeel. 

Biebel schreef op 14-04-2024 om 11:17:


Maar laten we niet denken dat het alleen aan de opleiding ligt dat er bangalijsten, extreemrechtsstemmers en autonomen zijn.


Alsjeblieft niet zeg. Het lijkt me zeer kwalijk als ouders gaan denken dat de morele opvoeding voortaan uitbesteed is aan de scholen.

Gek is het ook. Als het om seksuele voorlichting gaat dan staat er een groep luidruchtige ouders te gillen dat ze zelf wel uitmaken welke normen en waarden ze hun kinderen meegeven, maar verders is de maatschappelijke en morele vorming ineens het terrein van de school?

Hoe nuttig het ook mag zijn dat kinderen via school kennis nemen van democratie, respect, pluriformiteit etc etc het lijkt me toch niet de bedoeling dat dat opgevat wordt als "mooi, zijn we daar als ouders ook weer vanaf".

Het is dus niet alleen op het mbo, op havo/vwo zitten deze onderwerpen in het vak maatschappijleer. 

Decembermamma schreef op 14-04-2024 om 11:44:

Het is dus niet alleen op het mbo, op havo/vwo zitten deze onderwerpen in het vak maatschappijleer.

En blijkbaar ook op het hbo. 
Op middelbare scholen is burgerschap ook verplicht (en blijkbaar hbo en uni ook) maar is burgerschap geen examenvak. Maatschappijleer wel. 

Burgerschap was voorheen allang een vak op het mbo, maar het werd ondermaats aangeboden. Een van de (dus niet dé) oplossingen is het een examenvak te maken. 

Doemijdieglazenbol schreef op 14-04-2024 om 10:45:

@tuinfluiter; hier wat cijfers en achtergronden:

1152x864a.jpg



https://nos.nl/collectie/13958/artikel/2498994-de-verkiezing-in-kaarten-pvv-ook-populair-in-biblebelt-nsc-in-noordoosten

maar ook: https://nos.nl/collectie/13958/artikel/2498257-opleidingsniveau-zeer-bepalend-bij-voornemen-om-te-gaan-stemmen

Dank je deze kon ik niet terug vinden ( had ze wel net na de verkiezingen gezien) ik had cijfers van net voor de verkiezingen gevonden. 

EmmaT schreef op 14-04-2024 om 09:42:

[..]

Dat is toch juist een reden om er op school wél aandacht aan te besteden? Op de goede manier en met goede leerkrachten natuurlijk (en zo komen we weer terug bij het lerarentekort 😉)

Her feit dat gevoelige onderwerpen lastig te onderwijzen zijn ligt denk ik niet aan slechte docenten maar eerder aan slechte/gebrekkige/eenzijdige kennis wat van huis uit meegegeven wordt.

Miraval schreef op 14-04-2024 om 11:58:

[..]

Her feit dat gevoelige onderwerpen lastig te onderwijzen zijn ligt denk ik niet aan slechte docenten maar eerder aan slechte/gebrekkige/eenzijdige kennis wat van huis uit meegegeven wordt.

Ik geloof zelf dat de wereld nu een stuk ingewikkelder is dan toen we allemaal heel simpel ons leven lang in dezelfde zuil bleven. Zowel thuis als op school als in de kerk, sport incusief media. Buiten je zuil zag je niemand. Makkelijk roepen dat ouders tegenwoordig eenzijdige kennis hebben. 

Burgerschap op vmbo bij mijn zoon had weinig diepgang.  De docent liet bepaalde onderwerpen links liggen, omdat het tot polarisatie binnen de klas zou kunnen leiden. 
In een multiculturele klas werd het onderwerp "aanzetten tot discriminatie door de pvv" niet besproken. Toen mijn zoon vroeg waarom dan niet gaf de docent aan dat bij zulke onderwerpen de meningen zo ver uiteenlopen en de discussie veel zou zijn en van had ze de klas niet meer onder controle. 
Nu op mbo heeft hij modules in de digitale leeromgeving die hij zelfstandig moet maken.  Volgens mij is er geen gesprek in de klas. 
Dat zou voor mij nou juist toegevoegde waarde hebben. 
Zijn zus heeft op vwo wel dat soort lessen en gesprekken/debatten gehad. 
Ze heeft een goede eigen mening gevormd die ze met respect voor diverse groepen onder woorden kan brengen.  Veroordeeld die bangalijsten van het corps in Utrecht. Snapt niet hoe mensen met hersens (studenten dus vwo gedaan) niet het fatsoen hebben om die lijsten niet te maken.

Bakblik schreef op 14-04-2024 om 12:32:

Burgerschap op vmbo bij mijn zoon had weinig diepgang. De docent liet bepaalde onderwerpen links liggen, omdat het tot polarisatie binnen de klas zou kunnen leiden.
In een multiculturele klas werd het onderwerp "aanzetten tot discriminatie door de pvv" niet besproken. Toen mijn zoon vroeg waarom dan niet gaf de docent aan dat bij zulke onderwerpen de meningen zo ver uiteenlopen en de discussie veel zou zijn en van had ze de klas niet meer onder controle.
Nu op mbo heeft hij modules in de digitale leeromgeving die hij zelfstandig moet maken. Volgens mij is er geen gesprek in de klas.
Dat zou voor mij nou juist toegevoegde waarde hebben.
Zijn zus heeft op vwo wel dat soort lessen en gesprekken/debatten gehad.
Ze heeft een goede eigen mening gevormd die ze met respect voor diverse groepen onder woorden kan brengen.
Veroordeeld die bangalijsten van het corps in Utrecht. Snapt niet hoe mensen met hersens (studenten dus vwo gedaan) niet het fatsoen hebben om die lijsten niet te maken.

Dat is goed burgerschapsonderwijs. Het is makkelijk om te zeggen dat je daar niet aan meedoet omdat je bang bent voor polarisatie. Het zou de keuze als school moeten zijn (om te beginnen), niet als individuele docent.

MMcGonagall schreef op 14-04-2024 om 09:59:

Het is toch ook een feit dat hoe lager het opleidingsniveau, des te lager de tolerantie naar andersdenkenden en -levenden, kijk maar naar de achtergrond van PVV-stemmers. Plus dat havo-en vwo-leerlingen dit al in de voorexamenklas krijgen.

Nog een tip voor iedereen: Namen van schooltypes en -niveaus, schrijf je met kleine letters.

Je krijgt de hartelijke groeten van een hts'er en een meao'er die op hbo-niveau werkt.


Biebel schreef op 14-04-2024 om 11:17:

Havo en vwo hebben maatschappijleer of welke naam er ook aan gegeven wordt. Van kinderen weet ik dat daar ook projecten/verslagen en debatten bij hoorden. Met dat in het achterhoofd is het niet zo heel raar dat mbo het ook aanbiedt. Niet omdat mbo-ers dat harder nodig hebben, maar omdat nou eenmaal niet alles in die vier jaar vmbo past. Door het juist op het mbo aan te bieden kun je als opleiding veel dichter aansluiten bij de belevingswereld van je studenten.
Overigens is op de uni van kind wel iets wat er op lijkt. Elke student moet daar iets van 5 studium generale punten verzamelen. En die krijg je door presentaties over actuele onderwerpen bij te wonen, documentaires in het universitaire filmhuis te bekijken enz. Niet zo schools, maar wel vormend en verbredend van hun mens- en maatschappijbeeld.
Maar laten we niet denken dat het alleen aan de opleiding ligt dat er bangalijsten, extreemrechtsstemmers en autonomen zijn. Als er iets is dat we onze kinderen moeten leren is het kritisch lezen en luisteren en de ‘TikTok tunnel’ herkennen als ze erin zitten.
Dat is iets wat ze van ons, ouders, moeten leren. Laten wij aan ze zien hoe je ook niet kunt lachen om foute grappen, belangstellend ipv veroordelend zijn en zelf ook eerst op zoek gaan naar de vraag ipv het oordeel.

Wow, mijn mbo'er doet universitaire dingen op school. Dit was in de tweede klas mbo.

In havo 2 heeft hij geweigerd een stem uit te brengen bij de 'schoolverkiezingen' omdat hij vond dat school partijen uitsloot en daarmee pestgedrag vertoonde. Ze mochten maar uit 8 partijen kiezen.

Ik blijf van mening dat 'goed burgerschap' in de wieg begint en niet als schoolproject.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.