Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
27 september 2001 door Paula Fikkert
Mijn zoontje is bijna 3 jaar en spreekt wel, maar niet zoals een ander gemiddeld kind van zijn leeftijd. Hij zegt heel veel woorden, maar maakt weinig zinnen. Wel weet ik dat hij "alles" begrijpt.
Wat ik mij afvraag, is of er iets bekend is over taalontwikkeling bij kinderen met constitutioneel eczeem? Is het zo dat hij bijvoorbeeld doordat hij veel jeuk heeft, zich minder tijd gunt, of zich minder kan concentreren om zinnen te maken en dus wat hij duidelijk wil maken alleen met woorden doet?
U schrijft dat uw zoontje van bijna 3 een grote woordenschat heeft, maar minder goed spreekt dan zijn leeftijdsgenootjes. Met name omdat hij weinig zinnen maakt. Het is mij niet duidelijk of hij alleen nog maar losse woordjes zegt, of dat hij wel korte zinnetjes van 2 of 3 woorden maakt. Globaal gesproken komen die eerste korte (2- of 3-woord-) zinnetjes ongeveer 6 maanden na de eerste woordjes.
Uw vraag over het mogelijke verband met het eczeem behandel ik straks, maar eerst iets meer over de grote verschillen tussen kinderen die er bestaan.
Ik kan niet zeggen of uw zoontje een achterstand heeft. Hij is misschien gewoon wat later dan de kinderen die u als norm neemt. Er zijn kinderen van bijna 3 die al hele verhalen kunnen vertellen. Maar er zijn er ook die alleen nog maar korte zinnetjes produceren.
Er is een grote mate van variatie, en het taalgedrag van uw zoontje zou best gewoon binnen de normale variatie kunnen vallen.
Omdat u verder schrijft dat hij 'alles' begrijpt, lijkt het taalbegrip in elk geval in orde.
Ik denk niet dat constitutioneel eczeem iets met het taalgedrag van uw zoontje te maken heeft. Het bijzondere aan het leren van de moedertaal is namelijk dat het vrijwel automatisch gaat.
Als we iets willen zeggen, komen de woorden als het ware vanzelf op de juiste plaats in de zin terecht. Soms hakkelen we wel een beetje, of voegen we een kleine pauze in door "eh" te zeggen. Bijvoorbeeld als de zin te ingewikkeld is. Of als onze gedachten al weer een stuk verder zijn.
Wel is het zo dat de
planning van langere zinnen kinderen wat meer moeite kost. Maar het is niet zo dat kinderen zich vreselijk moeten concentreren op het spreken van een zin. Ook bij kinderen gaat het als vanzelf.
Uit uw vraag kan ik niet opmaken of uw zoontje vooral met u communiceert, of ook met andere kinderen en volwassenen. Soms is het zo dat ouders de boodschap van hun kind al in een enkel woord begrijpen.
Voor de communicatie zijn zinnen dus niet per se nodig.
U kunt proberen of u hem kunt stimuleren meer te vertellen, door hem open vragen te stellen. Maar waarschijnlijk bereikt u met een beetje geduld hetzelfde.
Succes!
is werkzaam aan de Radboud Universiteit als hoogleraar eerste taalverwerving en fonologie.