Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
15 mei 2009 door Sanderijn van der Doef
Mijn zoontje van 5 jaar heeft sinds ruim een jaar "prikkels in zijn piemeltje". Zo benoemt hij zijn gevoel. Hij wil dan graag met mij kroelen.
Hoe kan ik als moeder hier het beste mee omgaan?
De prikkels die hij in zijn piemel voelt, zijn een uiting van zijn seksuele gevoelens. Dat is een volkomen normaal verschijnsel op zijn leeftijd. Waarschijnlijk heeft hij er op dat moment ook een erectie bij, of in ieder geval een beginnende erectie.
Het is duidelijk dat hij op die momenten iets wil met die seksuele gevoelens, vandaar dat hij dan met u wil kroelen. Het ene kind gaat friemelen aan zijn piemel terwijl het andere kind wil knuffelen of kroelen.
Het kan absoluut geen kwaad om op zo'n vraag in te gaan en even lekker met hem te kroelen. Zodra u er genoeg van heeft, houdt u ermee op. Hij moet dan leren zijn aandacht weer op iets anders te richten (waarmee u hem kunt helpen door te zeggen dat u nu samen met hem iets anders gaat doen).
Op de momenten dat het u niet uitkomt, zegt u dat gewoon. Na een tijdje weet hij dan wanneer hij die vraag wel en niet meer kan stellen, en houdt het op.
Daarnaast is het goed om hem op een gewone manier uit te leggen wat die prikkels betekenen, dat dat heel gewoon is, en dat alle mensen het wel eens hebben.
Lees er samen eens een boekje over! Bijvoorbeeld: mijn eigen boek 'Ik vind jou lief'. Dat is geschikt voor kinderen van 3 tot 7 jaar.
is als psychologe en seksuologe gespecialiseerd in de seksuele ontwikkeling van kinderen. Ze werkte eerder bij de Rutgers Stichting en het NIGZ en werkt nu sinds kort bij de World Population Foundation. Zij heeft ook een eigen praktijk. Daarnaast is zij ook op andere fronten actief. Onder andere: als auteur van boeken en lesmappen, als adviseur voor tv-programma's, etc.