
23 mei 2003 door Lya Mac Donald
Mag dat zomaar, al die tariefsverhogingen?
Gister kreeg ik een brief waarin werd aangekondigd dat de tarieven van het KDV van mijn zoon per 1 augustus verhoogd zullen worden. Afgelopen januari hadden we al een forse verhoging, en nu volgt er dus – volkomen onverwacht – nog een tweede verhoging.
Ter illustratie:
- voor 2 dagen per week betaalde ik vorig jaar EUR 400,- per maand;
- vanaf januari van dit jaar betaal ik EUR 430,-;
- en in de komende maand augustus wordt dat EUR 450,-.
Dat is een totale verhoging van 12,5%!
Mijn vraag: mag dit eigenlijk zomaar, 2x per jaar verhogen?
Antwoord
In principe staat het de aanbieders van kinderopvang vrij om zelf hun prijzen vast te stellen; op elk gewenst moment, zo vaak ze maar willen, en met elk gewenst percentage. Wat dat betreft heeft u dus weinig mogelijkheden om te reclameren.
Het enige wat u kunt doen, is controleren wat er gezegd wordt over prijsverhogingen in de algemene leveringsvoorwaarden van uw kinderopvang-aanbieder. Misschien staat daar iets in wat u kunt gebruiken. Daarnaast kunt u kijken of er iets bruikbaars te vinden is in uw eigen contract.
Afhankelijk van de rechtsvorm en de organisatie van uw kinderopvang-instelling is er misschien nog iets te regelen via een cliëntenraad, een oudercommissie of een vorm van klanten-vertegenwoordiging. Stel bijvoorbeeld dat het een vereniging is, dan zou u via de ledenraad de tariefsverhogingen kunnen terugdraaien.
Lya Mac Donald
was ten tijde van het beantwoorden van deze vraag pedagogisch adviseur van Alcides Kinderopvang.