1 januari 2000 door Maaike Verrips

Hoe begeleid je de taalontwikkeling van je kind?

Ik ben sinds drie maanden moeder van Cedric, een heerlijk kereltje. Mijn vraag aan jou is: kun je de taalontwikkeling van je kind in het begin daadwerkelijk beïnvloeden? En zo ja hoe? Je hoort vaak dat het ene kind eerder praat dan het andere en dat dan na een paar jaar de achterstand ingelopen wordt.

Toch heb ik de indruk dat sommige ouders in staat zijn hun kind hierin te begeleiden. Is dit inderdaad zo, dan houd ik me aanbevolen indien je een leuk leerboek weet.

Ik kijk uit naar je antwoord.

Antwoord

Waarom wil je nu al de taalontwikkeling van je kind beïnvloeden? Taalontwikkeling is een natuurlijk proces, dat normaal gesproken geen speciale begeleiding behoeft om tot stand te komen. Waarom zou je er niet gewoon van uitgaan dat hij gaat leren praten in zijn eigen tempo en op zijn eigen manier?

Ondanks deze overwegingen zal ik toch proberen je vraag te beantwoorden. Het is waar dat het ene kind veel eerder praat dan het andere. Verschillen in aanvangstijdstip vind je op ieder gebied van de ontwikkeling van jonge kinderen, ook bijvoorbeeld bij zindelijkheid, lopen en tanden krijgen. Maar wat de taalontwikkeling betreft denkt men vaak dat
vroege praters ook
betere praters zijn. Dat is een misverstand.

Een kind kan niet alles tegelijk leren. De meeste kinderen richten zich gedurende een periode vrij exclusief op het ontwikkelen van één terrein. Als ze dat voldoende onder de knie hebben richten ze zich een tijd op iets anders. Zo zijn er bijvoorbeeld kinderen die al heel jong een paar woordjes gebruiken, dan leren lopen, en dan pas verder gaan met woordjes leren en zinnen bouwen.

Er bestaan inderdaad boeken (zie de leestips in het archief) met spelletjes die gericht zijn op communicatie met heel jonge kinderen. Maar je moet niet verwachten dat je daarmee de taalontwikkeling zelf kunt beïnvloeden, of dat je je kind ermee kunt leren praten. Zolang je kind onder normale omstandigheden opgroeit, bepalen zijn aanleg en belangstelling wanneer en hoe hij begint te praten en hoe zich dat verder ontwikkelt.