Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Wel of niet?

Ik ben een studente aan de hogeschool en ben werkzaam op een buitenschoolse opvang voor kinderen met een verstandelijke beperking.

Van school hebben wij de opdracht gekregen om onderzoek te doen (afstuderen). Mijn onderzoek gaat over het volgende dilemma:

Wij hebben een cliënt (een meisje van 11) die met ongekamd haar komt op de groep. Het haar is heel erg in de klit. Als wij het niet uitkamen is het haast onuitkambaar. Mijn vraag is of wij dit moeten blijven doen en in hoeverre wij de verantwoordelijkheden van ouders kunnen overnemen.
Haar ouders zeggen dat ze dit niet wil en zich hier tegen verzet

Mijn vraag aan u is: wat is uw mening hier over en kent u artikelen die hierover gaan.

Dank!!

Rafelkap

Rafelkap

21-04-2014 om 19:30

zelf leren doen

Nee, het is niet de taak van de buitenschoolse opvang om haren te kammen.
Je kan de ouders wel de tip geven het haar kort te knippen zodat het meisje er niet meer zo last van heeft, of conditioner te gebruiken waardoor het makkelijker te kammen is.
Verzet ze zich niet als jullie het doen dan?

Wat je m.n. wel kan doen is haar leren het zelf te doen. Het zou kunnen dat ze dat minder erg vindt. Geef haar bv ook een pop en een kam en zet haar voor een spiegel, laat haar eerst de haren van de pop kammen en daarna haar eigen haren. Gebruik het als leerdoel.

sunshine

sunshine

21-04-2014 om 19:49

Antwoord

Bedankt voor uw reactie!

Als wij het kammen, dan verzet ze zich niet. Soms is het zo erg in de klit, dat het er erg pijnlijk uitziet. Maar zelfs dan blijft ze rustig.

Bedankt voor de tips. Wij hebben wel aan ouders doorgegeven om bijvoorbeeld het haar een stuk te knippen en antiklit te gebruiken. Maar moeder wil haar haar niet knippen.
Wij kunnen de cliënt wel proberen aan te leren om zelfstandig haar haar te kammen. Maar dan komen er vragen als:

- Is dit ook niet een taak van ouders?