Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Vroeg me af?

Mijn zoon heeft een spraak achterstand , hij wordt bijna 4 en ik maak me nogal zorgen over hoe het straks zal gaan als hij naar school gaat.
Zijn er ouders die ervaring hebben hiermee en verbeterde het door dat het kind naar school ging of kon het kind bijvoorbeeld niet op het reguliere onderwijs blijven?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sanne2131

Sanne2131

27-12-2012 om 20:59 Topicstarter

Weet het niet

Mijn zoon ging naar ergotherapeut paar keer en die zei dat hij niet meer hoeft te komen omdat hij niet zo erg achterloopt met motoriek en ze gaf alleen aan van hoe we spelenderwijs dingen met hem kunnen oefenen.
Door logopedie en wellicht ook mede door amandelen knippen gaat spraak steeds beter.
De logopediste en de ergo hebben nimmer over autisme gesproken.
Mijn zoontje vindt het wel leuk om met een groepje bijvoorbeeld naar een pretpark te gaan of naar ballorig en lijkt andere kinderen dan zeker niet vervelend te vinden.
Dus ja ik weet niet wat er exact op autisme zou kunnen wijzen?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

liefdevollemama

liefdevollemama

27-12-2012 om 21:14

Ik eerlijk gezegd ook niet

Ik eerlijk gezegd ook niet vind het veel te ver gezocht!
Kom jij uit de buurt van rdam sanne?
Wij zijn daar ook geweest ballorig leuke speelplek voor kinderen!
Fijn om te horen dat het de goede kant opgaat zo te lezen doe je al heel veel voor je kindje!
Lees maar eens over autisme je kan er een test doen nou daar staan dingen in die absoluut niet op mijn kind relevant zijn er kwam ook niks uit!

Evanlyn

Evanlyn

29-12-2012 om 02:22

Anoniempje - zelfoverschatting?

Ik heb dat niet nee, jij misschien wel, dat je het allemaal zo goed weet?

Ik hoor de scholen steeds over automatiseren en dan bedoelen ze rekenen. Dat het ook op andere gebieden kan zitten wist ik inderdaad niet. Ik bedoel dus dat scholen nu moeilijk over doen over iets dat vroeger geen enkel probleem was. That's all.

Marjolein

Marjolein

29-12-2012 om 10:52

Evanlyn en anoniempje, (sorry, o.t.)

Waar is de kerstgedachte? We proberen elkaar toch te helpen op dit forum?
Even over automatiseren. Ook bij dyslexie is dat één van de grote problemen. Het automatiseren van letter-klank koppeling, het automatiseren van interpreteren van woordbeelden. Het leren van woordenrijtjes. En ja, ook inderdaad tafels leren en ander stampwerk.
Maar wat je zegt klopt helaas volkomen Evanlyn. "Vroeger bestond dat niet." Omdat leerkrachten er niets over wisten. Dan kon je gewoon niet leren, was je dom, of moest je maar van school. Zoals bij mijn man, die door ernstige automatiseringsproblemen door dyslexie echt een naar schoolverleden heeft. Is gelukkig helemaal goed gekomen.
Voor de huidige generatie met soms ernstige leerproblemen is er gelukkig meer over bekend en wordt er hard aan gewerkt door leerkrachte, ouders, maar vooral door de kinderen die er heel veel last van hebben.

Marjolein

Marjolein

29-12-2012 om 11:05

Sanne2131, on topic

Wat zegt de logopedist erover? Heb je andere deskundigen geraadpleegd? Wat zeggen zij? Denken zij dat starten op regulier onderwijs mogelijk is?
Mocht dat niet zo zijn dan is misschien hetvolgende interessant om te onderzoeken?:
Er zijn reguliere basisscholen waar speciaal groepen in de onderbouw zijn ingericht voor kinderen met Ernstige Spraak- en/of taalMoeilijkheden, afkorting ESM. Daar volgen ze apart onderwijs voor zover nodig, maar doen ook gezamelijke activiteiten met reguliere klassen.
Daarna kunnen ze dan indien mogelijk instromen in reguliere klassen.

liefdevollemama

liefdevollemama

29-12-2012 om 12:59

Helemaal met marjolein eens

Inderdaad elkaar afkraken we moeten elkaar hier juist helpen!

En sanne natuurlijk!

Evanlyn

Evanlyn

30-12-2012 om 00:30

Wat ik me afvraag...

is of automatiseren altijd en overal hetzelfde betekent. Ik vind het een soort modewoord. Dyslexie bijvoorbeeld is een term met een duidelijke betekenis, al bestaan er dan nog verschillende vormen van, die ook het beste verschillend kunnen worden aangepakt. Dyspraxie is weer heel iets anders, dus gebruik die term dan. Maar als scholen het over automatiseren hebben, bedoelen ze meestal rekenen en dan vooral tafels. En daar kun je ook wel mindergoed in zijn, al wordt het tegenwoordig wel steeds moeilijker.

En verder probeerde ik de draadstarter alleen een hart onder de riem te steken. Natuurlijk moet je alert zijn, maar scholen kunnen ook wel eens moeilijk doen over iets dat het (in DIT geval bij DIT kind) niet hoeft te zijn. Andersom komt natuurlijk ook voor.

Ik vind niet dat ik daarvoor een persoonlijke aanval van anoniempje verdiende, wat trouwens ook tegen de regels van het forum is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.