Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Vroeg me af?

Mijn zoon heeft een spraak achterstand , hij wordt bijna 4 en ik maak me nogal zorgen over hoe het straks zal gaan als hij naar school gaat.
Zijn er ouders die ervaring hebben hiermee en verbeterde het door dat het kind naar school ging of kon het kind bijvoorbeeld niet op het reguliere onderwijs blijven?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fransien

Fransien

21-12-2012 om 08:35

Hangt van de oorzaak af

Is hij gewoon laat, beetje lui aangelegd, of is er iets aan de hand. Is de spraakachterstand door een logopedist geconstateerd of door jezelf (een logopedist geeft aan hoeveel achterstand er is en of het ernstig is of niet). Als je er nog niet geweest bent, ga dan even langs de logopedist, je hebt geen verwijzing nodig maar er zit nogal veel verschil in deskundigheid, dus eerst langs de huisarts kan geen kwaad.

Is er meer?

Is er alleen sprake van een spraakachterstand of is er meer? Hoe is zijn ontwikkeling op andere gebieden? Dat zal ook veel uitmaken.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Sanne2131

Sanne2131

21-12-2012 om 22:02 Topicstarter

Laat en lui

Hij gaat al sinds een paar maanden naar de logopediste en zij vindt dat hij alles begrijpt maar een ontzettend sterk willetje heeft en reageert en hoort alleen dingen die hij zelf wil.

Hij heeft een grote fantasie en kan heel goed alleen spelen, maar volgens mij wil hij ook met andere kinderen spelen alleen begrijpt hij vaak niet wat de bedoeling van het spel is en is vaak geneigd om bijvoorbeeld de bal af te pakken bij het overgeven en ermee weg te rennen en dan te zeggen dat is mijn bal.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

liefdevollemama

liefdevollemama

21-12-2012 om 23:01

Mijn zoon

Ik heb een mannetje van nu 5 en half jaar die vanaf zijn 4de logo krijgt!
Hij had ook een fikse spraakachterstand op de peuterspeelzaal hebben ze niks gedaan maar op kleuterschool wel.
Hij kletst nou de oren van me kop af en hij moet nog een half jaar logo hebben!
Ook mijn dochter van 3 en half heeft een achterstand kwa spraak krijgt nu sinds een paar maanden logo.
Ik ben zelf heel ziek geweest en heb 2 jaar niet voor me kids kunnen zorgen dus ze hadden nog meer achterstanden.
Mijn dochter gaat goed vooruit mijn zoon ook en praat echt heel wijs.
Ik zou het gewoon laten testen beter te vroeg dan te laat!
Gaat hij al naar de kleuterschool zo ja dan hebben ze daar ook een logopedist en school zal het zelf ook wel aangeven!
Mocht je nog wat willen weten ik ben hier elke dag wel te vinden!

Alcedo atthis

Alcedo atthis

22-12-2012 om 10:25

Hoe het hier ging

Bij een van mijn kinderen kwam door problemen met gehoor en amandelen de spraak heel laat op gang. Hij was bijna 3 toen we voor het eerst bij de logopediste kwamen; hij sprak toen nagenoeg niet. Hij heeft zijn achterstanden (die echt aanzienlijk waren) echter razendsnel kunnen inlopen, dus tegen de tijd dat hij naar school ging was hij 'op niveau'. Speciaal onderwijs (waar we zeker een tijdje aan hebben gedacht) was dan ook niet aan de orde.
Ik denk dat er op de basisschool globaal twee dingen kunnen gebeuren. Hij kan enorm gestimuleerd worden door de andere kinderen en het snel oppakken. Dat is wat je naruurlijk hoopt. Maar het zou ook kunnen dat hij gefrustreerd raakt omdat hij andere kinderen niet begrijpt en zich niet goed kan uiten. Ik zou daar de eerste tijd heel alert op blijven. Ga er trouwens niet te makkelijk van uit dat de school wel weet hoe hiermee om te gaan, blijf er dus zelf bovenop zitten. Hebben jullie (of de logopedist) het idee dat er mogelijk meer kan meespelen? Hoe gaat het verder met je kindje, bijvoorbeeld in de sociale omgang, omgaan met regels, gedrag etc.?

Rafelkap

Rafelkap

22-12-2012 om 12:20

Vroeghulp

Als je je zorgen maakt hierover kan je ook nu (tot 4 jaar) nog bij vroeghulp terecht. Daar kunnen ze kijken of hij nog andere achterstanden heeft in zijn ontwikkeling en je het beste adviseren. Spraakachterstand kan heel verschillende oorzaken hebben.

Onderzoeken

Wees in elk geval scherp of het met de andere zintuigen wel goed zit. Met het gehoor, met het zien, met de motorische ontwikkeling. Dat kan op zich een reden zijn dat kinderen achter blijven in ontwikkeling. Ik zou niet naar een soort vroeghulp gaan, die verdenk ik van dubbele agenda's waarin je beschuldigt kunt worden van mishandeling en verwaarlozing. Ik zou me via de huisarts laten verwijzen naar een goede kinderarts, liefst vrijgevestigd, misschien kent iemand hier wel een goede. Daar kun je dan zaken als benodigde logopedie, e.d. mee regelen. De huisarts kan ook gehoor en zicht van je kind (laten) beoordelen.

Sanne2131

Sanne2131

22-12-2012 om 14:20 Topicstarter

Bedankt

Bedankt allemaal voor jullie reactie!

Met drie jaar hebben ze zijn keel en neus amandelen geknipt daarna ging het steeds beter, maar hij heeft de achterstand volgens mij nog niet helemaal ingehaald .

Hij was altijd een super rustig kind die heerlijk alleen kon spelen. Ik heb een zoontje van 1,5 jaar ouder die eiste alle aandacht op waardoor we mijn jongste eigenlijk vergaten .
Hij was lief en stil en de oudere broer ging maar door met praten, vragen stellen en probeert eigenlijk altijd al alle aandacht op te eisen.

Mijn jongste zoon is heel lief en rustig, maar als je hem dingen wilt laten doen waar hij geen zin in heeft dan is het meteen NEE NEE IK WIL NIET!
Maar omdat hij nog niet alles kan zeggen kan ik niet een "gewoon" gesprek met hem hebben waarbij ik hem iets vertel en hij mij uitlegt waarom hij iets niet wilt.
Vandaar dat ik me zorgen maakte over hoe dat straks op school moet, als de juf aangeeft we gaan dat doen en hij bijvoorbeeld dat niet wil hoe hij zal reageren.

Zijn motoriek is best goed, alleen bijvoorbeeld kan hij nog niet knippen.

Nou moet ik wel zeggen dat ik persoonlijk ook zo ben dat ik heel snel ben en graag wil dat alles meteen lukt en me vaak ook met alles vantevoren al zorgen maak en allerlei scenario's zit te bedenken.
Ik weet nog dat ik toen hij drie was me grote zorgen maakte om zijn ziendelijkheid en dagen had waarbij ik dacht dat hij nooit ziendelijk zou worden en een paar maanden later was hij ineens ziendelijk en heeft van dag 1 dat hij zijn luier niet om wilde snachts nog nooit in zijn bed geplast.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

liefdevollemama

liefdevollemama

22-12-2012 om 14:49

Zou ik ook niet doen

Ik zou ook niet bij een instantie aankloppen voor dat je het weet heb je het hele jeugdzorg gebeuren achter je aan zitten zoals wij dat hebben als gezin!

1 keer en je komt er nooit meer vanaf!
Ik zou ook naar een gevestigd huisarts gaan.
Mijn zoon had een achterstand in zijn spraak en motoriek maar is laatst helemaal goed gekeurd.
De logopediste zei dat hij nog een half jaar nodig heeft voor zijn spraak voordat hij naar groep 3 gaat!

Zijn motoriek liep hij ook niet heel veel mee achter gelukkig dat is nu leeftijdsadequaat.
Ik zou gewoon je aanmelden bij een logo in je buurt en die kunnen je echt wel verder helpen hoor!

Als je eens wilt kletsen of ervaringen wil delen dan ben ik er

Sanne2131

Sanne2131

22-12-2012 om 14:52 Topicstarter

Liefdevollemama

Ontzettend bedankt, fijn om dat te weten !!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Rafelkap

Rafelkap

22-12-2012 om 18:44

Ipv

In plaats van vroeghulp kan je ook naar een audiologisch centrum, als dat wat minder eng klinkt Daar kijken ze oren en ontwikkeling na.
Een huisarts kan je daar naar toe verwijzen, van de kennis van het cb heb ik geen grote pet op, die vonden mijn kind ook gewoon een beetje lui (en heeft nu een forse ontwikkelingsachterstand enz. enz.)

Je kan het ook nog even aanzien. Knippen leert hij wel in groep 1. Maak je niet bang voor verhalen over jeugdzorg, als jij je zorgen maakt is het wel goed dit serieus te nemen en te laten kijken of er iets medisch is of in de ontwikkeling, om hem te helpen.
Wat adviseert de logopedist?

Primavera

Primavera

23-12-2012 om 01:46

Niet gelijk als lui bestempelen

Kijk uit met een laat kind als lui te bestempelen. Heel vaak is het kind helemaal niet lui, maar kan het niet anders omdat ergens zijn ontwikkeling niet standaard verloopt.
Dat een kind alles schijnt te begrijpen wil helemaal niet zeggen dat alles ook in orde is. Mijn zoon heeft bijvoorbeeld een primaire taal ontwikkelingsstoornis en scheen ook alles te begrijpen, maar zijn taalproductie kwam nauwelijks op gang waardoor hij niet uit kon drukken wat hij wilde en wist. Dat had een hoop frustratie ten gevolge waardoor het praten nog lastiger ging en zo was het kringetje rond.
Als er echt een probleem is dan helpt school het kind meestal van de wal in de sloot, omdat schools leren veel gebaseerd is op auditief leren en door praten laten zien wat je weet en kan.
Ik raad je dringend aan om je kind bij een auditief centrum te laten testen. Daar hebben ze meer kennis in huis en kunnen ze beter doortesten dan bij een doorsnee logopediste.
Lees het minidossier dysfasie in meerdere delen op ouders online eens en kijk of je er wat van herkent: http://www.ouders.nl/mdysfasie1.htm

wester

wester

23-12-2012 om 14:41

Of autistisch spectrum?

Wat je aangeeft doet me erg denken aan mijn zoon van nu zes met PDD-NOS. Laat praten, ontwikkeling in sprongetjes, vaak dingen niet horen die niet in z'n straatje passen, moeite met omgaan met andere kinderen.

Maar ga inderdaad maar met 'm langs het audiologisch centrum, die verwijzen je ook wel door als het nodig is.

Naar school

Je hebt ook kans dat het op school juist heel goed gaat. Leerkrachten in de onderbouw zijn gewend om voorspelbaar te handelen en tijdig zaken aan te geven. Er is een routine in de klas die houvast geeft. Als er sprake is van autisme dan kan een school in met name de vrije momenten, het speelkwartier e.d. teveel overprikkeling leveren maar er is ook vaak juist meer begrip voor kleuters. De keerzijde is dat als er sprake is van autisme dat dat op school soms ook moeilijk aantoonbaar is vanwege de acceptatie van de leerkrachten en de voorspelbare dagindeling.
Blijf natuurlijk altijd zelf goed nadenken. Ook bij een audiologisch centrum kunnen zaken zijn waar je zo je twijfels over kunt hebben. Mijn tweetalige zoon kreeg het advies een taal te laten vallen, natuurlijk de exotische taal, vanwege dit soort zorgen. Ik heb ze toch maar een foldertje bezorgd over tweetalige opvoeding.

Tss opmerkingen over vroeghulp

Zoals de waard....

Heb zelf goede ervaringen met vroeghulp. Als mensen vooraf anderen al niet kunnen vertrouwen, zegt dat meer over deze mensen...

Ga er dus alsjeblieft vanuit dat deze mensen werken met de beste bedoelingen.

Waarschuwing op zijn plaats

Gonniegans. Naast goede ervaringen is er ook een risico. Dat mag je best weten voordat je aan zo'n traject begint. Valt nogal rauw op je dak als je er zo naief in stapt. Het is handiger als je op je doel afgaat en deskundige diagnostiek zoekt. Die wereld is teveel vergeven van kindermishandelingssignaleringslijsten. Je zal maar in zo'n lijstje gevinkt worden. En het gekke is dat je dan niet geholpen wordt maar beschuldigd dus daar koop je ook al niets voor. Voorzichtigheid is geboden.

Uitzonderingen

Tuurlijk worden er fouten gemaakt (waar niet?). Maar om dan maar iedereen vooraf te wantrouwen. Wantrouwen komt voort uit eigen ervaring en dat mag ook. Maar waarom zou je al wantrouwig zijn als die slechte ervaring er niet is. Die mensen zitten er echt om je te helpen, en met de beste intenties. Denk je echt dat ze je alleen maar willen pesten?

Misschien heb jij slechte ervaringen, maar dat betekent niet dat het altijd en overal zo is. Vroeghulp kan echt wel veel betekenen, bij ons is dat gelukkig ook gebeurd.

Gonniegans

Waar denk je dat die 20.000 kinderen vandaan komen die per jaar in Nederland uithuisgeplaatst zijn, 9,500 nieuw per jaar? En dan heb ik het nog niet eens over het aantal kinderen met een OTS. Dat zijn vooral kinderen van ouders die om hulp komen vragen. Je denkt toch niet dat jeugdzorg langs de deur komt om achter elke voordeur te kijken. Dus als er zo'n goedbedoelende hulpverlener twijfelt dan wordt het dus geen hulp maar een verwijzing naar justitie. Denk niet dat ik een uitzondering ben. Hopelijk begint die manie nu wat af te lopen maar voorlopig zou ik maar voorzichtig zijn als je met instanties te maken hebt die bij de voordeur een keuze maken of het om verwaarlozing of mishandeling gaat of dat er een medische oorzaak is voor een achterstand. En dan zelf ook maar niet gaan bijdragen met verhalen over hoe je zelf mogelijk je kind niet genoeg aandacht hebt gegeven. Want dat helpt namelijk helemaal niet.

liefdevollemama

liefdevollemama

24-12-2012 om 17:01

Annej

Ik ben het helemaal met jou eens en ik kan het weten want mijn kids staan onder ots door dat kl*te jeugzorg.We hebben er nu 3 mnden opzitten en het gaat goed met de kids zeker omdat de gezinsvoogd 3 weken niet komt en we zonder instanties zitten met de kerstvakantie(thank god) even niet op je tenen lopen en stressen!
Maar wij zochten ook hulp en hebben al met de jeugdzorg te maken sinds 2009 je komt er nooit meer van af
Ik heb echt helemaal geen vertrouwen met instanties die het goed bedoelen weet je hoeveel kids er onder ots staan of uit huis zijn geplaatst!
Ik zou mooi naar de logopedist gaan voordat school straks zelf aan de bel trekt en je van voor af aan gaat beginnen en dat je van die idioten niet meer af komt!
Dat bedoel ik tegen de persoon te zeggen die dit draadje begonnen is!
Ik heb alleen maar goede bedoelingen en probeer mensen zoveel mogelijk te waarschuwen en het heeft echt niks te maken dat mijn man en ik niet voor de kids kunnen zorgen maar merkte dat er een achterstand was en hulp hebben gezocht!

Ik ga in elk geval nog 9 maanden onzekerheid tegemoed en wil echt niet dat zij het ook meemaakt slapeloze nachten in de stress zitten keihard werken(heb ik voor me kids over hoor)!!

Dit kun je beter weglaten

Dit niet: want dan heb je je kind verwaarloosd. Daar is geen kruid tegen gewassen en je kunt geconfronteerd worden met ondermaatse eisen als een opvoedcursus. Triple P is net onder vuur komen te liggen. Daar zit je niet op te wachten. Je zou liever een aanwijzing op maat krijgen, zeker vanwege je verwijzing naar de rigiditeit van je kind.
"Hij was altijd een super rustig kind die heerlijk alleen kon spelen. Ik heb een zoontje van 1,5 jaar ouder die eiste alle aandacht op waardoor we mijn jongste eigenlijk vergaten .
Hij was lief en stil en de oudere broer ging maar door met praten, vragen stellen en probeert eigenlijk altijd al alle aandacht op te eisen."
Je kind heeft getobt met zijn amandelen en nu ze er uit zijn begint hij zich eindelijk met meer tempo te ontwikkelen. Dat kun je zeggen.

Dit ook niet:
"Nou moet ik wel zeggen dat ik persoonlijk ook zo ben dat ik heel snel ben en graag wil dat alles meteen lukt en me vaak ook met alles vantevoren al zorgen maak en allerlei scenario\'s zit te bedenken."
Wat je wel kunt zeggen is dat je met dit kind extra geduldig moet zijn en voorspelbaar. Punt.
Daar doe je flink je best voor en ik neem aan dat dat ook zo is, maar ik snap dat dat heel lastig is hoor. Hier heb ik er op een gegeven moment echt voor gekozen om een kind gewoon alle aandacht te geven en niet meer te laten wachten tot de stress uit hun oren kwam. Gewoon alles laten vallen en eerst even probleem met kind uitpuzzelen en oplossen. Een kind kan voortdurend 'nee' gaan zeggen om het kind voortdurend overvraagd wordt, dan ga je tegenstribbelen.
Maw. dat opvoedingsstuk, die tips zoek je gewoon zelf, lees wat hier en daar, soms krijg je een spontane tip, maar leg je twijfels over je zelf niet voor aan dit soort instanties. Tenzij je iemand voor je hebt die je vertrouwd en die je vertrouwen waard blijkt, kijk goed uit dus. Liever nog houd je die twijfels over jezelf buiten de hulpvraag over je kind. Houd het klein en praktisch. Wat kun je doen om je kind te helpen zich goed te ontwikkelen. En misschien is dat gewoon geduld oefenen met je kind en rustig afwachten nu het probleem, de amandelen, opgelost is.

Rafelkap

Rafelkap

24-12-2012 om 19:31

Onnodig bang

Ik vind dat Sanne onnodig bang wordt gemaakt dat jeugdzorg wordt ingeschakeld als zij hulp zoekt voor haar kind met spraakachterstand. Ik heb mij in een heel lang traject nooit beticht gevoeld van iets, nooit insuerende vragen gehad.
Daarbij annej., als een kind een taal/spraakachterstand heeft wordt idd aangeraden 1 taal (niet NL in NL) te laten 'vallen'. Het is heel goed die tweetaligheid maar bij bepaalde kinderen werkt dat tegen.

Taalachterstand

http://www.ouders.nl/taal/ltkm0041.htm
"Toch denken taalkundige onderzoekers daar heel anders over. De belangrijkste reden daarvoor is dat er nooit is aangetoond dat tweetalige kinderen met problemen erop vooruit gaan als een van de twee talen vervalt. Er bestaan voor zover bekend geen kinderen die wel één maar geen twee talen kunnen leren. De adviezen die je krijgt in de richting van het opgeven van tweetaligheid zijn niet op wetenschappelijk onderzoek gestoeld.

Bezwaren tegen stoppen
Er zijn wel veel voor de hand liggende bezwaren tegen het opgeven van tweetalig opvoeden. Je sluit je kind bijvoorbeeld uit van een deel van de communicatie in het gezin: je andere kinderen spreken immers wel twee talen."

Voorzichtig

Overigens kan ik het me voorstellen hoor dat je denkt dat zo'n waarschuwing niet nodig is. Ik had het zelf echter wel graag willen hebben dan was ik toch wat met meer zelfvertrouwen en minder vertrouwen in de goedbedoelendheid van instanties dat traject in gegaan met mijn kinderen.

Achterstanden

kunnen namelijk komen van onderstimulering en dus verwaarlozing, kijk de boekjes er maar op na. Dan mag je eerst een half jaar je kind helpen een rondje door een vierkantje te duwen voor je verder komt.

liefdevollemama

liefdevollemama

24-12-2012 om 23:05

Vroeghulp

Ik lees op het internet veel goede verhalen van vroeghulp had er nog nooit wat van gehoord dus ik kan daar mijn mening niet overgeven!
Mijn dochter was laat met alles en heeft haar ontwikkeling enorm ingehaald alleen nu spraak!
Ze krijgt in elk geval logo en gaat 1 middag en 3 ochtenden naar de psz.
Het is nu even genoeg volgens de voogd voor de aankomende twee maanden daarna word ze weer geevalueerd om te kijken of ze niet naar een mkd toch moet zodat ze naar een normale basisschool kan!
Ik heb gewoon nare ervaringen met jeugdzorg en met instanties trouwens wat nu niet meer het geval is want iedereen in ons gezin doet echt enorm hard hun best om ons te helpen van die ots af te komen.
Je moet doen sanne wat je hart je ingeeft!

Henriette123

Henriette123

25-12-2012 om 22:09

Sanne

Sanne je schrijft dat je zoon zijn achterstand al aan het inlopen is.
Ik denk dat als er een handicap de oorzaak is, de achterstand alleen maar groter zou worden.Ik zou mij dan denk ik niet al te veel zorgen maken.
Onze zoon heeft tot ongeveer zijn tweede waarschijnlijk praktisch niet gehoord. Doordat zijn amandelen toen verwijderd zijn, en hij buisjes kreeg; ging het langzamerhand steeds beter.
Hij heeft wel tot ongeveer groep 3 logopedie gehad, eerst twee keer per week, later een keer per week. Hij wilde niet graag met andere kinderen spelen, maar dat kwam niet omdat hij autistisch of iets in die richting was, maar omdat hij schrok van andere kinderen; hij hoorde ze niet aankomen, en opeens waren ze er.
In de loop van de basischooljaren, is het allemaal bijgetrokken. Verder waren wij toen hij een jaar of 4 was, ook bang dat hij het op de basisschool niet zou redden, maar onze onrust was achteraf gezien niet nodig.
Hij is wel op een gegeven moment getest door het audiologisch centrum van de VU, waar zijn gehoorproblemen, prima in kaart gebracht zijn.

anoniempje

anoniempje

26-12-2012 om 12:36

Moeite met automatiseren

Hier twee kinderen die moeite hebben met automatiseren. In de mate dat er sprake was (of is) van dyspraxia. Beiden op andere vlakken, trouwens. De een op motorisch gebied, de ander op spraak. Toch zijn het slimme kinderen (zegt school ook). Van jongs af aan zijn beide kinderen naar fysiotherapie gegaan en later een tijdje ook naar logopedie. Als deze kinderen dat niet hadden gekregen, was er sprake geweest van een grote achterstand en hadden ze niet zoals nu kunnen laten zien wat ze wel kunnen. De uitvinder van de Big Bang had ook dyspraxie. Niet dat we allemaal zo slim zijn, maar slechts om aan te geven.

Evanlyn

Evanlyn

27-12-2012 om 13:35

Automatiseren

Wij hebben op school nooit leren automatiseren en ik tel nog steeds op mijn vingers. Gelukkig heb ik wel een rekenmachientje en een universitaire opleiding.

Daar heb jij nu niks aan, maar ik vind het flauwekul dat scholen nu doen alsof dat automatiseren het allerbelangrijkste is.

anoniempje

anoniempje

27-12-2012 om 16:31

Uitleg

Moeite met automatiseren is een leerprobleem. Dat kan moeilijk gaan of zeer moeizaam. Het heeft niets met school te maken, hoewel het een algemeen probleem is waar je ook last van kan hebben op school. Een kind van mij heeft adhd en dat hangt daarmee samen. Moeite met automatiseren van spraak, van gecoordineerde bewegingen in motoriek is iets anders dan het tellen automatiseren, op je vingers. Ik weet heel goed waar ik het over heb omdat ik mij heb verdiept in het leerprobleem van mijn kind. Jammer dat daar nu weer zo simplistisch over gedaan moet worden. Last van zelfoverschatting?

liefdevollemama

liefdevollemama

27-12-2012 om 20:32

Autisme

Op een ander forum zeiden ze ook dat mijn zoon een vorm van autistisch spectrum heeft maar ik ben het daar niet mee eens omdat zijn motoriek achterstand had en nu op leeftijd loopt spraakachterstand had en nu nog half jaar logo moet hebben en omdat hij weinig tot geen vriendjes had terwijl hij afgelopen week met 3 vriendjes heeft gespeeld?
We zien 1 keer per week vrienden met kids van zijn leeftijd en daar speelt hij gewoon mee.
Ik vraag me af of diegene die het draadje heeft geopend dit ook allemaal herkend wat mijn zoon meegemaakt heeft?
Dit hoeft niet gelijk autistisch te zijn hoor dus ben er dus niet mee eens sorry

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.