Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
26-10-2015 om 11:40
Mijn zoon (12) zit in de brugklas van het gymnasium. Eerst maar eens wat goed gaat: hij maakt (uiteindelijk) al zijn huiswerk, vindt school, klas en docenten leuk en heeft tot nu toe alle toetsen ruim voldoende tot (zeer) goed gemaakt.
Nu wat mij aan hem opvalt. Hij is bijzonder slordig. Concreet: is nu 5x zijn jas kwijtgeraakt, waarvan 2 blijvend. Raakt boeken kwijt (duiken weken later ergens op). Het lukt niet om zijn huiswerk in de agenda te krijgen. Vergeet het, of is bang te laat in de volgende les te komen en denkt: "ik schrijf het straks wel op". Wat niet gebeurt. Op mijn aandringen vraagt hij het na bij klasgenoten of vraagt hij het in de klasse-app. Dit vergeet hij dan ook steeds weer. Net herfstvakantie gehad: zondagmiddag komt hij er achter dat hij dinsdag een toets heeft. (Magister wordt niet consequent ingevuld, dus daar heb ik weinig houvast aan.)
Hij vraagt nog veel hulp bij het structureren en maken van zijn huiswerk. Als ik hem iets van wiskunde uitleg, zit hij aan één stuk door met zijn pen te tikken, te wiebelen, vrijelijk te associëren. Is amper bij de les te houden. Bijv: ik leg iets uit en een bepaalde zinsnede van mij doet hem ergens aan denken. Dan veert hij op en begint die anekdote te vertellen. Hij doet dat niet expres, het komt in hem op en het móét eruit, lijkt het wel. Erg impulsief ook, zodra ik begin met uitleggen, begint hij al te schrijven, maakt een fout, begint dat door te krassen, zoekt ondertussen de typex, knoeit daarmee en ondertussen staat zijn geratel niet stil. Hij lijkt zich héél moeilijk te kunnen concentreren. Toen ik hem gisteren verzocht te stoppen met dat getik (ik word daar horendol van) zei hij iets wat me trof: "maar dan kan ik me helemáál niet concentreren!".
Ik vraag me af of anderen dit herkennen. Is dit gedrag dat past bij een jongen die nog maar net op het VO zit, of herkennen ouders van ADD-kinderen hier misschien iets in? Hoe dan ook: ik zou graag wat handvatten/tips krijgen van mensen die dit herkennen, of het nou een label zou kunnen krijgen of niet. Ik word er gek van, maar kan me niet voorstellen dat het voor hém prettig is. Hij lijkt echt zijn best te doen.
NB op de basisschool is dit nooit zo naar voren gekomen. Die heeft hij met twee vingers in zijn neus doorlopen terwijl hij wat naar buiten staarde.
27-10-2015 om 15:25
paar dingen
Ik zou nu eigenlijk ook niet naar diagnoses gaan kijken al want er kunnen nog wel andere dingen spelen.
Je gaf aan dat hij op bs naar buiten keek. In feite heeft hij dan wellicht niets geleerd. Niet aan stof (hoefde wrs ook niet) maar ook niet aan studievaardigheden. Misschien heeft hij zich nooit hoeven focussen, concentreren etc etc.
Als dat zo is is het logisch dat hij nu niet weet hoe dat moet. Veel kinderen leren dat op zn minst voor een deel vanzelf aan. Als hij op bs geen uitdaging heeft gehad heeft hij een hele hoop gemist aan kansen om leervaardigheden op te doen.
Ook kan het zijn dat hij die uitdaging nog steeds mist. Hij haalt goede punten met een belabberde werkhouding; hij schrijft zijn huiswerk niet eens op. Blijkbaar heeft hij dat ook niet nodig om toch bij te benen.
Het kan enorm moeilijk zijn gedrag aan te leren waarvan je de noodzaak niet voelt. In die zin kan motivatie (onbewust) toch een grote rol spelen.
Misschien heeft hij *gewoon* een andere manier van leren. (Dmv associëren bijv) Misschien is de stof voor hem te makkelijk waardoor hij wegdroomt en zich er moeilijk op kan focussen.
04-11-2015 om 17:52
zelf doen
Sverre, ik raakte getriggerd door wat je zei dat anderen vonden dat je teveel deed, dat hij meer zelf zou moeten doen. Is waar, als je kind het kan. Als hij het niet kan, dan dus nog niet. Dan moet je in stappen naar zelfstandigheid (als je die laatste stap haalt). Laat je dus niet gek maken door anderen die zeggen dat hij het zelfstandig moet kunnen. Van een website van een zorgorganisatie haalde ik dit heldere overzicht:
1 Overnemen
2 Samendoen
3 Voordoen
4 Verbale instructie
5 Toezicht
6 Hint
7 Visueel hulpmiddel
8 Geen hulp
Jij bent nog bij stap 1 als ik het zo hoor, dus volgende halte is dus stap 2 en niet harder. Succes!
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.