Brr.. Koud! Check onze hacks om je kind lekker warm én gezond te houden
Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Sverre

Sverre

26-10-2015 om 11:40

Valt dit nog onder normaal chaotisch gedrag van een brugklasser?

kilo

kilo

27-10-2015 om 15:25

paar dingen

Ik zou nu eigenlijk ook niet naar diagnoses gaan kijken al want er kunnen nog wel andere dingen spelen.
Je gaf aan dat hij op bs naar buiten keek. In feite heeft hij dan wellicht niets geleerd. Niet aan stof (hoefde wrs ook niet) maar ook niet aan studievaardigheden. Misschien heeft hij zich nooit hoeven focussen, concentreren etc etc.
Als dat zo is is het logisch dat hij nu niet weet hoe dat moet. Veel kinderen leren dat op zn minst voor een deel vanzelf aan. Als hij op bs geen uitdaging heeft gehad heeft hij een hele hoop gemist aan kansen om leervaardigheden op te doen.

Ook kan het zijn dat hij die uitdaging nog steeds mist. Hij haalt goede punten met een belabberde werkhouding; hij schrijft zijn huiswerk niet eens op. Blijkbaar heeft hij dat ook niet nodig om toch bij te benen.
Het kan enorm moeilijk zijn gedrag aan te leren waarvan je de noodzaak niet voelt. In die zin kan motivatie (onbewust) toch een grote rol spelen.

Misschien heeft hij *gewoon* een andere manier van leren. (Dmv associëren bijv) Misschien is de stof voor hem te makkelijk waardoor hij wegdroomt en zich er moeilijk op kan focussen.

Syl

Syl

04-11-2015 om 17:52

zelf doen

Sverre, ik raakte getriggerd door wat je zei dat anderen vonden dat je teveel deed, dat hij meer zelf zou moeten doen. Is waar, als je kind het kan. Als hij het niet kan, dan dus nog niet. Dan moet je in stappen naar zelfstandigheid (als je die laatste stap haalt). Laat je dus niet gek maken door anderen die zeggen dat hij het zelfstandig moet kunnen. Van een website van een zorgorganisatie haalde ik dit heldere overzicht:
1 Overnemen
2 Samendoen
3 Voordoen
4 Verbale instructie
5 Toezicht
6 Hint
7 Visueel hulpmiddel
8 Geen hulp

Jij bent nog bij stap 1 als ik het zo hoor, dus volgende halte is dus stap 2 en niet harder. Succes!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.